شمشیر مالیات بر سر طلافروشان و پزشکان


یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای شناسایی فرارهای مالیاتی، بررسی حساب‌های بانکی و تراکنش‌های انجام شده توسط مودیان است

شمشیر مالیات بر سر طلافروشان و پزشکان
شفاآنلاین>بیمه و بانک>موضوع نحوه اخذ مالیات از اصناف و برخی گروه ها، همواره با انتقاد هایی از سوی سایر مودیان مالیاتی مطرح بوده به نحوی که برخی از آن به عنوان جلوه‌ ای از بی‌عدالتی در جامعه یاد کرده اند.

به گزارش شفاآنلاین: همزمان با اجرای برنامه‌های گسترده برای جلوگیری از فرار مالیاتی ، پزشکان ملزم به نصب کارتخوان در مطب شده و همچنین بررسی اطلاعات بانکی فعالان صنعت طلا و جواهر نیز آغاز شده است.

موضوع نحوه اخذ مالیات از اصناف و برخی گروه ها، همواره با انتقاد هایی از سوی سایر مودیان مالیاتی مطرح بوده به نحوی که برخی از آن به عنوان جلوه‌ ای از بی‌عدالتی در جامعه یاد کرده اند و در این ارتباط از جمله گلایه‌ها اینکه چرا مالیات کارمندان و کارگران به طور کامل اخذ می‌شود، اما اصناف از جمله طلا فروشان و مشاغل پردرآمدی مانند پزشکان از پرداخت مالیات می گریزند.

بررسی پیشینه چگونگی اخذ مالیات از مشاغل گویای آن است که از سالیان دور همواره نحوه اخذ مالیات از پزشکان و طلافروشان مورد بحث و جدل بوده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده و به نظر می‌رسد اکنون با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش درآمدهای مالیاتی، عزم نظام مالیاتی برای اخذ مالیات از این اصناف و مشاغل پردرآمد، جدی شده به طوری که برای پزشکان به منظور ثبت نام کارتخوان، ضرب الاجل تعیین شده و اخذ اطلاعات بانکی طلافروشان در دستور کار است.

گسترش چتر مالیاتی در کشور

امروز با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، مالیات به عنوان مهم‌ترین منبع تامین درآمد در بودجه نگریسته می‌شود و بر این اساس، برنامه‌های گسترده‌ای برای افزایش پایه‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی به اجرا گذاشته شده است.

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای شناسایی فرارهای مالیاتی، بررسی حساب‌های بانکی و تراکنش‌های انجام شده توسط مودیان است.


بر این اساس، تاکنون حساب بانکی حدود ۱۷ هزار مودی مشکوک به فرار مالیاتی دریافت و بررسی شده است.
چندی پیش مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با شناسایی حساب‌های بانکی تاکنون بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است.

«حسن حسینی شاهرودی» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش گفت: یک و نیم تا دو برابر مالیاتی که در کشور وصول می‌شود، فرار مالیاتی داریم.

۲۳ مرداد، آخرین مهلت پزشکان برای ثبت‌نام کارتخوان

براساس تازه ترین اقدامات در روند اخذ مالیات در کشور، سازمان امور مالیاتی کشور مهلتی را برای صاحبان مشاغل پزشکی تعیین کرده تا آنها نسبت به ثبت‌نام کارتخوان اقدام کنند.
به گفته رئیس اداره امور مالیاتی شهر و استان تهران از میان حدود ۲۰ هزار نفر پزشک در تهران تعداد ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۱۳۹۶ اظهارنامه ارائه داده اند.

بر این اساس، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تا ۲۳ مرداد ماه جاری مهلت دارند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان بانکی) ثبت نام کنند.

«علی رستم‌پور» افزود: همه صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مکلفند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مردادماه ۱۳۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود کرده و در نخستین ماه پس از دریافت شناسه مزبور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

اخذ اطلاعات بانکی طلافروشان

همچنین در گامی جدید برای جلوگیری از فرار مالیاتی، اخذ و بررسی اطلاعات بانکی فعالان صنعت طلا و جواهر آغاز شده است.

برخی گزارش ها حاکی از این است که حدود ۷۰ درصد طلافروشان کمتر از کارمندان مالیات می‌دهند که این موضوع نشان دهنده تبعیض در روند اخذ مالیات است.

بر این اساس، برای جلوگیری از فرار مالیاتی، مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدای هفته جاری اعلام کرد: تاکنون وضعیت مالیاتی ۱۳۹۹ مودی فعال در صنف طلا و جواهر مورد بررسی قرار گرفته است.

هادی خانی درخصوص فرار مالیاتی در برخی صنوف همچون طلا و جواهر گفت: اطلاعات بانکی این افراد به منظور شناسایی و کشف فرار مالیاتی احتمالی اخذ شده است.ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !