نگاه ویژه واشینگتن‌پست به نشست دکتر ظریف با رسانه‌های داخلی و خارجی


نگاه ویژه واشینگتن‌پست به نشست دکتر ظریف با رسانه‌های داخلی و خارجی

شفقنا- دیروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، درباره رخدادهای مهم سیاسی روزهای اخیر با رسانه‌های داخلی و خارجی صحبت کرد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از واشینگتن‌پست؛ در این نشست که با استقبال رسانه‌ها مواجه شده بود، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، بیشتر پرسش‌ها درباره ماجرای بی‌سابقه...

نگاه ویژه واشینگتن‌پست به نشست دکتر ظریف با رسانه‌های داخلی و خارجی

شفقنا- دیروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، درباره رخدادهای مهم سیاسی روزهای اخیر با رسانه‌های داخلی و خارجی صحبت کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از واشینگتن‌پست؛ در این نشست که با استقبال رسانه‌ها مواجه شده بود، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، بیشتر پرسش‌ها درباره ماجرای بی‌سابقه تحریم وزیر امور خارجه ایران بود. دکتر ظریف هم در پاسخ گفت که دو هفته قبل از اعلام تحریم می‌دانسته که این اتفاق رخ خواهد داد؛ و آمریکایی‌ها او را تهدید کرده بودند که اگر به کاخ سفید نرود، او را تحریم خواهند کرد.

ارین کانینگهام، خبرنگار واشینگتن‌پست که درگیری و آشفتگی سیاسی خاورمیانه را پوشش می‌دهد و پیش‌تر گزارش‌هایی را از عراق، لیبی، افغانستان و غزه منتشر کرده، نگاهی ویژه داشته به گفت‌وگوی خبری محمدجواد ظریف و گزارش مفصل آن را منتشر کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که تحریم او توسط آمریکا به معنای شکست در گفت‌وگو و دیپلماسی است و در ادامه افزود که این تصمیم بعد از این گرفته شد که او دعوت ترامپ برای دیدار در کاخ سفید را رد کرده است.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در تهران که به‌طور زنده از تلویزیون دولتی این کشور پخش می‌شد، درباره تصمیم آمریکا برای تحریم کردن او گفت: « تحریم وزیر امور خارجه به معنای شکست در مذاکرات است، شکست در در دیپلماسی و نوعی مقابله با گفت‌وگو».

هفته گذشته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به‌خاطر «بابت ارتباط با ولی فقیه ایران، رهبر معظم آیت‌الله خامنه‌ای که هفته گذشته او نیز تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت» تحریم کرد. ظریف آن روز گفت که این تحریم‌ها عملا تاثیر زیادی نخواهد داشت، چرا که خارج از ایران «املاک و دارایی» خاصی ندارد.

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که در سفر ماه گذشته‌اش به نیویورک برای حضور در سازمان ملل دعوت‌نامه‌ای از ترامپ برای دیدار از کاخ سفید دریافت کرده است.

مقامات ایالات متحده این ادعا را تأیید نکرده‌اند، ولی مجله نیویورکر هفته گذشته در گزارشی نوشت که سناتور رند پال که از سوی ترامپ مامور گفت‌وگو با محمدجواد ظریف شده، پیام دونالد ترامپ را وزیر امور خارجه ایران منتقل کرده است.

ظریف به خبرنگاران گفت: «درباره آنچه در مذاکرات اتفاق افتاد، نمی‌خواهم چیزی بگویم، ولی در سفرم به نیویورک بهم گفته شد که اگر آن پیشنهاد را نپذیرم، ظرف دو هفته تحریم می‌شوم، که خوشبختانه نپذیرفتم». او ادامه داد: «ما سربلند ایستاده‌ایم. دشمنان نمی‌توانند جلوی پیشرفت ایران را با فشار و تحریم بگیرند».

اظهارات ظریف در شرایطی مطرح می‌شود که تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا (که سال گذشته از توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ هسته‌ای موسوم به برجام که بین تهران و قدرت‌های جهان انجام گرفته بود، بیرون رفت) به اوج رسیده است. دولت ترامپ بعد از آن برای منزوی کردن تهران شروع کرد به انجام کارزار فشار حداکثری و مجدداً تحریم‌هایی را که طبق توافق برجام برداشته شده بود، احیا کرد.

در ماه‌های اخیر ایالات متحده و متحدان این کشور به این بهانه که ایران به دنبال جلوگیری از عبور تانکرهای تجاری از طریق تنگه هرمز است، در منطقه خلیج فارس با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران برخوردهایی کرده‌اند.

در ماه ژوئن نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران یک پهباد جاسوسی نیروی دریایی آمریکا را در آسمان تنگه هرمز که مهم‌ترین شریان نفتی دنیاست، سرنگون کردند. ماه گذشته هم آمریکایی‌ها ادعا کردند که یک پهباد ایرانی را سرنگون کرده‌اند (که این امر با تکذیب ایران مواجه شد) و در ادامه هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نفتکش انگلیسی را به دلیل نقض قوانین بین المللی دریانوردی توقیف کردند.

توقیف این نفتکش به شکل گسترده‌ای به‌عنوان یک اقدام تلافی‌جویانه در پاسخ به دخالت انگلیس در توقیف یک نفتکش ایرانی در حوالی جبل‌الطارق در روز چهارم جولای مطرح شد. مقامات محلی گفتند که این شناور که بیش از دو میلیون بشکه نفت خام سبک حمل می‌کرد، مشکوک به حرکت به سمت پالایشگاه سوریه در بنییه و به‌عبارت بهتر نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. ایران توقیف این کشتی را دزدی دریایی نامید.

ظریف درباره کارزار فشار حداکثری آمریکا گفت: «آن کسی که آتش را روشن کند، آنی نیست که آن را خاموش خواهد کرد. یعنی الزاما آتش‌افروز آتش‌نشان نخواهد بود. هر وقت آمریکا به خلیج فارس آمده، چیزی به بار نیاورده مگر خشونت و جنگ».

اما به‌رغم شعله‌ور شدن درگیری بالقوه در منطقه ترامپ نشانه‌هایی ارسال کرده است مبنی بر این‌که حاضر است بدون پیش شرط با تهران مذاکره کند. دولت او می‌گوید که ترامپ به دنبال توافقی گسترده‌تر با جمهوری اسلامی ایران است که برنامه هسته‌ای، پیشرفت‌های موشک‌های بالیستیک و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه را نیز شامل باشد.

مقامات ایران اما اظهار کرده‌اند که تا زمانی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا ادامه داشته باشد، با این کشور مذاکره نخواهند کرد.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک