کشت طلای سرخ، نسخه نجات بخش کشاورزی در استان کم آب یزد


کشت طلای سرخ، نسخه نجات بخش کشاورزی در استان کم آب یزد

یزد - ایرنا - زعفران که در ایران و جهان به طلای سرخ شهرت دارد، محصولی کم آبخواه و در عین حال با ارزش افزوده بالا است که سازگاری زیادی با وضعیت بخش کشاورزی استان یزد دارد؛ ترویج کشت زعفران در این استان، به بیان کارشناسان، می تواند علاوه بر سودآوری برای کشاورزان، زمینه حفظ منابع محدود آب در این منطقه کویری کشور را فراهم سازد.

با توجه به محدویت منابع آب در استان یزد، توسعه محصولات کم آبخواه در قطب‌های کشاورزی استان مانند ابرکوه علاوه بر بهبود وضعیت منابع آب، باعث تقویت ذخایر سفره های زیرزمینی استان می شود، زعفران محصولی با ارزش اقتصادی بالا و متناسب با شرایط اقلیمی مناطق کویری و کم آب استان یزد است و در شهرستان ابرکوه شرایط مناسبی برای کشت آن وجود دارد و می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال باشد.

به همین منظور میزگردی با حضور مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه، مسئولان امور آب و خاک و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی، مسئول بیمه کشاورزی و یکی از کشاورزان زعفران ابرکوهی برگزار شد و همچنین در گفت و گوی تلفنی با رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد دیدگاه‌های این مدیر حوزه کشاورزی استان نیز در خصوص توسعه کشت زعفران در ابرکوه دریافت شد که در ادامه نظرات شرکت کنندگان در این میزگرد آمده است.

فعالیت ۲۰۰ کشاورز ابرکوهی در زمینه کشت زعفران

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه گفت: زمینه توسعه کشت زعفران به‌ عنوان محصولی کم آبخواه و دارای ارزش‌ افزوده بالا در این شهرستان فراهم است و تا کنون ۱۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زیر کشت زعفران قرار گرفته است .

مهدی غیب الهی افزود: امسال سطح زیرکشت محصول زعفران در مقایسه با سال گذشته ۲۰ هکتار افزایش یافته که از شهریور ماه کشت این محصول در ابرکوه آغاز می شود.

وی خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی ابرکوه در زمان آغاز کشت زعفران با حمل و انتقال پیاز آن از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و توزیع آن بین کشاورزان در اجرای این طرح مشارکت می کند.

غیب الهی بابیان اینکه ۲۰۰ نفر از کشاورزان ابرکوه در زمینه کاشت گیاه زعفران فعالیت دارند، خاطر نشان کرد: به خاطر ارزش‌ افزوده بالا این محصول و کم آبخواه بودن آن ، کشاورزان این شهرستان برای توسعه کشت زعفران و جایگزینی آن با محصولات پرآبخواه تمایل زیادی دارند.

وی با تاکید بر حمایت دولت و بانک‌ها در زمینه تخصیص تسهیلات برای متقاضیان کاشت زعفران، اظهار داشت : زعفران محصولی با ارزش است که با توجه به شرایط شهرستان ابرکوه و تداوم ۲ دهه خشکسالی در این شهرستان کشت آن مقرون به صرفه است.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه پیش بینی کرد: امسال در نیمه دوم آبان ماه که فصل برداشت محصول زعفران است، از اراضی زیرکشت این محصول ۳۲۰ کیلوگرم محصول خشک زعفران برداشت شود.

اشتغال ۲۰ نفر در هر هکتار سطح زیرکشت زعفران

رحمت اله رحیمی بازنشسته شبکه بهداشت و درمان، از نخستین کشاورزانی است که در چند سال گذشته با توجه به افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی در کنار خانواده اش بدون استفاده از تسهیلات بانکی در زمینه کشت زعفران فعالیت خود را در قطعه زمینی به مساحت یک هکتار آغاز و هر سال حدود چهار کیلوگرم محصول خشک زعفران برداشت کرده، وی توانسته زمینه اشتغال برای ۲۰ نفر را فراهم کند.

این کشاورز اهل دهستان فراغه از توابع بخش مرکزی ابرکوه نیز در میزگرد ایرنا گفت: بیشترین سطح زیرکشت محصول زعفران در شهرستان ابرکوه با ۴۰ هکتار در دهستان فراغه و کشت زعفران به ۲ سال زمان نیاز دارد تا محصول به مرحله سودآوری برسد.

رحیمی تصریح کرد: تشکیل کلاس های ترویجی ، آموزش زعفران کاران در زمینه کاشت و داشت می تواند در افزایش سطح زیرکشت و ارتقاء کیفیت محصول زعفران تاثیرگذار باشد.

مسئول بیمه کشاورزی ابرکوه نیز گفت: محصول زعفران مشمول بیمه محصولات کشاورزی می شود و بیمه این محصول از ابتدای مهر تا ۱۵ آذر هرسال انجام می شود که کشاورزان می توانند با بیمه محصول خود از مزایای آن در مواقع بروز خسارات استفاده کنند.

محمد رضا عسکر نژاد افزود: باران های بی موقع و مداوم در زمان برداشت، تگرگ، زلزله، سرما و یخبندان، سیل و خشکسالی از مخاطراتی است که محصول زعفران را تهدید می کند که خسارات ناشی از تمامی این موارد در بیمه نامه زعفران درج شده است.

تجهیز چهار هزار هکتار از اراضی ابرکوه به آبیاری نوین

سئول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: کشاورزان این شهرستان در ۲ دهه گذشته با تبعات ناشی از خشکسالی دست به گریبان بوده اند و تلاش دارند با حفظ آب‌های موجود، بیشترین تولید را از منابع خود داشته باشند.

احمدرضا زرنگار افزود: به همین دلیل ۲ دهه است که جهاد کشاورزی با کمک‌های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه و بهره‌وری از آب، علاوه بر اجرای طرح‌های آبیاری نوین، طرح‌های توسعه کشت محصولات کم آبخواه را در دستور کار دارد.

وی اظهار داشت: در ۲۸ سال گذشته برای استفاده و بهره‌وری بهتر از منابع آب ، چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی کشاورزی شهرستان به تجهیزات آبیاری نوین مجهز شده و ابرکوه رتبه نخست اجرای این طرح را در استان یزد کسب کرده است.

این کارشناس حوزه آب و خاک بخش کشاورزی ابرکوه یادآور شد: کشاورزان با منابع آب موجود، استفاده بهینه را با روش آبیاری نوین در دستور کار قرار داده‌اند و با تغییر الگوی کشت به محصولات کم آبخواه مانند توسعه کشت زعفران، مصرف آب را در بخش مدیریت می کنند.

اختصاص۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات برای اجرای یک هکتار کشت زعفران

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: با توجه به محدودیت منابع آب در استان، کشاورزان باید با تغییر الگوی آبیاری غرقابی به نوین و کاشت محصولات کم آبخواه ، میزان بهره وری از منابع محدود در بخش کشاورزی را افزایش دهند.

حسن زارع بابیان اینکه نیمی از کشت محصول زعفران شهرستان ابرکوه در منطقه فراغه انجام می شود، افزود: محصول زعفران در این دهستان بخاطر شرایط آب و هوایی مناسبی که دارد، از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: کشاورزانی که زمین در حد یک هکتار به بالا به کشت زعفران اختصاص دهند از تسهیلات ۵۴۰ میلیون ریالی کم بهره برای هر هکتار سطح زیر کشت بهره مند می شوند.

اختصاص ۸۵۰ هکتار از اراضی استان یزد به کشت زعفران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز با تشریح ویژگی های محصول زعفران و کم آبخواه بودن و ارزش‌ افزوده بالای آن، گفت: زعفران تولیدی در استان یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید این محصول را در کشور دارد.

کشت طلای سرخ، نسخه نجات بخش کشاورزی در استان کم آب یزد

سیدجمال سجادی پور که در قالب گفت و گوی تلفنی در میزگرد ایرنا شرکت کرده بود، بابیان اینکه ۲ هزار و ۷۶۰ کیلو زعفران در استان تولید می شود، افزود: امسال با افزایش ۱۰۴ هکتار به مجموع زیرکشت زعفران در استان، سطح زیرکشت آن به ۸۵۰ هکتار افزایش می یابد و میزان برداشت این محصول به حدود سه هزار کیلوگرم افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه در هر هکتار از مزارع زعفران حدود ۲۵ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود، اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول در استان یزد در شهرستان‌های بهاباد، بافق، مهریز و ابرکوه است.

وی با بیان اینکه زمان آبیاری این محصول در پاییز است و در مقایسه با سایر محصولات به آب کمتری نیاز دارد، یادآور شد: با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی در راستای اجرای طرح تغییر الگوی کاشت محصول، هرساله به سطح زیر کشت زعفران در استان افزوده می‌شود.

سجادی پور اضافه کرد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد.

وی از فعالیت حدود چهار هزار کشاورز استان در تولید زعفران خبرداد و یادآور شد: درآمد عمده مردم برخی مناطق استان ازجمله ابرکوه، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصولات، توسعه کاشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود.

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی توسط هشت هزار خانوار اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ های میوه و هفت هزار هکتارآن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۰/ ۶۰۱۴/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06