بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری


بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

شهرکرد- ایرنا-  17 مرداد روزی که محمود صارمی خبرنگار پر تلاش همراه تعدادی از اعضای کنسولگری ایران در سال 1377 در مزار شریف افغانستان به دست نیروهای طالبان به شهادت رسید و این روز از سوی شورای فرهنگ عمومی روز خبرنگار نام گرفت.

به گزارش ایرنا ، خبرنگاری یکی از شغل‌های جذاب، پرمخاطب اما چالش برانگیز در جامعه است که حضور افراد مختلف در این سال‌های اخیر و همچنین فعال شدن رسانه های اجتماعی این حرفه را با چالش‌هایی نیز مواجه کرده است.

مطبوعات چاپی با پیشینه در حدود ۴ قرن در زمان معاصر تاکنون با گسترش وسایل وابزار ارتباط جمعی رو به افول رفتند.

در سال‌های گذشته به دلیل با پیشرفت و گسترش وسایل ارتباط جمعی جدید از جمله رادیو، تلویزیون و اینترنت روزنامه‌ها و مطبوعات چاپی به طور جدی با مشکل مواجه شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد در آستانه روز خبرنگار با برگزاری میزگرد تخصصی چالش‌های خبرنگاری آنلاین و مکتوب و موانع گردشگر آزاد اطلاعات به بررسی وضعیت خبرنگاران پرداخت.

خبرنگاران و فعالان در حوزه رسانه‌های مکتوب و آنلاین در این میزگرد ، نبود نیروی متخصص در رسانه‌ها، ورود افراد غیرحرفه‌ای، ضرورت تفکیک نیروهای رسانه‌ای حرفه ای از غیرحرفه‌ای، توجه به بحث آموزش و سواد رسانه برای خبرنگاران و همچنین ارتقاء سواد رسانه مدیران ، توجه به گردش اطلاعات آزاد و بیمه وکاغذ را از مهمترین مشکلات حوزه اطلاع رسانی در چهارمحال وبختیاری عنوان کردند.

هم اینک بیش از ۶۰ نشریه محلی هفته و روزنامه در استان فعالیت دارد که در دولت یازدهم ١٧ نشریه مجوز فعالیت گرفت.

٥١ سرپرستی روزنامه سراسری، ١٦ خبرگزاری و ١٤ پایگاه خبری و بیش از۲۵۰ نفر خبرنگار نیز دراستان فعالیت دارند.

اقتصاد رسانه مهمترین چالش

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری، با گرامیداشت روز خبرنگار به مناسبت سالروز شهادت شهید صارمی، گفت: هر شخص حقیقی که بتواند جریان اطلاع رسانی یک رویداد را بدون بعض، عادلانه و منصفانه را به جامعه منتقل و مطالبه گری کند، خبرنگار است.

جواد کارگران دهکردی افزود: خبرنگاران به عنوان رکن چهارم دموکراسی و جریان آزاد اطلاعات مطرح هستند ، که باید با مطالبه گری نسبت به رفع مشکلات جامعه گام بردارند.

وی با اشاره به جایگاه رسانه و مطبوعات در اطلاع رسانی دقیق و سریع گفت: رسانه های استان با معضل و مشکل اقتصادی مواجه هستند که این امر رسانه های مکتوب استان را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته وی، چهارمحال وبختیاری یک استان غیر صنعتی است و درآمدهای استان نسبت به استان‌های دیگر کمتر و مباحث و مشکلات حوزه‌های مختلف استان نسبت به استان‌های دگیر بیشتر است، که این امر در حوزه تامین مشکلات مالی رسانه های مکتوب نیز تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات رسانه های مکتوب از جمله کاغذ، کم شدن آگهی‌ها و درآمد مطبوعات مختص استان نیست و سراسری است، بیان داشت، مسوولان و دست اندرکاران متولی حوزه رسانه استان همه تلاش را برای رفع این مشکلات دارند.

وی به متوقف شدن فعالیت برخی روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار و کم شدن تیراژ روزنامه ها اشاره کرد و گفت: درد هفته اخیر روزنامه وطن امروز بعد از ۱۱ سال فعالیت به خاطر مشکلات مالی متوقف شد.

کارگران اذعان داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی مطبوعات و همچنین وضعیت کشور و گسترش فضای مجازی تعداد زیادی از مطبوعات تا چند سال آینده به تعطیلی کشیده خواهند شد.

وی از محدود بودن حمایت های مستقیم دولت ها از سانه های مختلف به جهت استقلال و رسالت رسانه به عنوان یک مشکل یاد کرد و گفت: اگر دولت کمک‌های مالی برای رسانه داشته باشند، استقلال و رسالت رسانه زیر سوال می رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری گفت: هم اکنون رسانه های استان به واسطه عشق و علاقه به حرفه اطلاع رسانی دراین حیطه فعالیت می کنند و درآمد آنچنانی ندارند.

به گفته وی، یکی از منبع درآمد رسانه های مکتوب و نشریات محلی دریافت آگهی است که این امر نیز با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و کم شدن پروژه های مختلف و همچنین برخی سیاست‌ها که آگهی‌ها در سایت‌های نهادهای قضائی قرار می گیرد، کم شده است.

وی به فعالیت برخی خبرگزاری‌های در استان اشاره کرد و گفت: این خبرگزاری ها نیز با مشکلات مالی مواجه هستند، که امید است با اجرایی شدن آیین نامه جدید که آگهی‌ها به خبرگزاری‌ها داده شود درصدی از مشکلات این حوزه رفع شود.

کارگران به بحث حمایت بیمه ای دولت از رسانه اشاره کرد و گفت: خبرنگاران می توانند با مراجعه به سایت " رسانه اخبار " را بارگذاری و از مزایای بیمه و بیمه تکمیلی بیمه هنرمندان بهره مند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به قول معاون مطبوعاتی در راستای بهره مند شدن ۳ هزار نفر از خبرنگاران کشور از بیمه خبرنگاری اشاره کرد و گفت: دراستان به دنبال این هستیم که سهیمه استان را پیگیری و تعدادی از همکاران را در حوزه مطبوعات و رسانه بیمه کنیم.

کارگران گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهای متولی مطبوعات نیست و همه باید برای رفع مشکلات رسانه تلاش کنند.

وی به فعالیت هیات منصفه مطبوعات دراستان برای رسیدگی به مشکلات حقوقی اشاره کرد و گفت: اعضای این هیات منصفه هر ۲ سال یکبار در استان با برگزاری انتخابات ، انتخاب می شوند.

کارگران به راه اندازی یک شعبه ویژه و مستقل در دادگاه خاص رسانه تاکید کرد و گفت: با راه اندازی این شعبه و اختصاص یک قاضی که اشراف کامل به مباحث رسانه داشته باشد، می توان مشکلات حقوقی رسانه را مرتفع کرد که این امر به دلیل پایین بودن حجم شکایت ها راه اندازی نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: خانه مطبوعات در راستای واگذاری امور رسانه ها به بخش خصوصی فعال شده است و باید در بحث دفاع از حقوق حرفه ای افراد نظارت و دخالت داشته باشد.

وی به ارائه آموزش سواد رسانه به فعالان عرصه خبرنگاری و همچنین برگزاری دوره سواد رسانه خاص روابط عمومی ادارات و پیگیری مشکلات رسانه ها به عنوان برنامه‌ها و سیاست‌های خانه مطبوعات اشاره کرد.

کارگران با اشاره به گسترش و افزایش مقبولیت فضای مجازی در بین اقشار مختلف اظهار داشت: فضای مجازی یک واقعیت قابل انکار است.

به گفته وی، در عصر کنونی با توجه به گسترش تکنولوژی و اطلاعات فضای مجازی، جامعه به سمتی رفته که همه ملزم به استفاده از فضای مجازی هستند.

وی با تاکید بر بحث قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و شفافیت در اطلاع رسانی افزود: تمام دستگاه های دولتی، نیمه دولتی و عمومی ملزم به ارائه اطلاعات مورد نیاز رسانه ها و مردم هستند.

به گفته وی، مردم مالک اطلاعات و دستگاه‌های اجرایی و دولت امانتدار اطالاعات هستند و باید این امانت به سمع و نظر خبرنگاران و مردم رسانده شود.

کارگران افزود: راه اندازی سازمان رسانه ای یکی از درخواست ها و خواسته های جامعه اطلاع رسانی است که لایحه راه اندای این سازمان در مجلس در دست پیگیری است.

به گفته وی، با راه اندازی ای سازمان نظام رسانه ای به ساختار مطبوعات نظام داده می شود.

تاکید دولت تدبیر و امید بر گردش آزاد اطلاعات

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد گفت: خبرنگاران در بحث اطلاع رسانی و گردش آزاد اطلاعات از هیچ تلاشی فرو گذار نیستند.

احسان فروزنده شهرکی افزود: قانون دسترسی به اطلاعات آزاد در سال ۸۷ تصویب شد تا مردم بیشتر از پیش بتوانند مستقیم از عملکرد نهادها و مسولان مطلع شوند و در این راستا سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت تدبیر و امید در راستای شفافیت و گردش آزاد اطلاعات راه اندازی شد .

وی گفت: درخواست‌کنندگان و شهروندان می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را از ۱۶ دستگاه متصل به سامانه درخواست و طبق قانون، پاسخ را تا حداکثر ۱۰ روز از نهاد مربوط دریافت کنند.

فروزنده افزود: هم اکنون تمام استانداری‌ها به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات متصل هستند و چهارمحال و بختیاری نیز در نموادر درصد پاسخگویی وزارت کشور بالاترین نمره قبولی را دارد.

وی درصد پاسخگویی استانداری چهارمحال وبختیاری در این سامانه را ۸۸ درصد عنوان کرد و گفت: شهرداری شهرکرد به عنوان شهرداری مرکز استان تاکنون به این سامانه متصل نشده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری چهارمحال و بختیاری به لایحه شفافیت که دولت به تازگی تقدیم مجلس کرده است ، اشاره کرد و افزود: این لایحه در ۲ تکالیف عام و خاص است که اطلاعات، صلاحیت‌ها، رفتار و عملکرد مسولان را به معرض نمایش می گذارد و این لایحه از بروز و شیوع فساد جلوگیری می کند .

به گفته وی، در این لایحه مانند این است که دولت داخل یک ساختمان شیشه ای قرار می‌گیرد و همه مردم می توانند اتفاقات وعملکرد دولت را رصد کنند.

وی گفت: با توجه به شرایط روز جامعه که فعالیت مردم مشارکت جویانه است و نمی توان برای مردم یک خوراک خبری اقتاع کننده آماده کرد بلکه مردم دنبال شفافیت هستند.

فروزنده افزود: در بحث خبرنگاری و روزنامه نگاری، با توجه به شرایط کنونی روزنامه نگاری نوین فعال شده که با گذشته متفاوت است و در گذشته به دلیل محدود بودن منابع خبری،خبرنگاران میدانی به تهیه خبر می پرداختند، اما در عصر جدید با ظهور فناوری های ارتباطی، رویکرد خبررسانی برمبنای شبکه اجتماعی مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه شبکه اجتماعی و فضای مجازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است ، افزود: باید به فضای مجازی به عنوان یک فرصت نگاه کرد و از این فرصت برای تبیین دستاوردهای دولت و نظام استفاده کرد و اگر از این فرصت استفاده بهینه نشود به عنوان یک تهدید تبدیل می شود.

فروزنده به اخلاق مداری به عنوان یکی از اصول خبرنگاری اشاره کرد و گفت: اگر این اصل رعایت نشود به سمت و سوی نشریات زرد خواهیم رفت .

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری چهارمحال وبختیاری گفت: کسانی که در حوزه رسانه و مطبوعات فعالیت می کنند، نخبگان جامعه تلقی می شوند و باید در راستای تکریم حقوق شهروندی اخلاق مداری فعالیت کنند.

به گفته وی، بحث خبرنگاری ، بحث حرفه ای است و اهداف سیاسی و جناحی نباید وارد این عرصه شود بلکه در همه حوزه‌های بخصوص سیاست به خوبی ورود پیدا کنند.

وی به گسترش فضای مجازی در بین همه اقشار به عنوان یک فرصت اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی باید دستاوردهای نظام و اتفاقات مثبت برای مردم تبیین و مشکلات و نقد ها منفصفانه بیان شود.

فروزنده با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید در کنار تهیه خبر به تحلیل خبر و مشکلات بپردازند افزود:گاهی دیده می شود در نشریات مکتوب جای تحلیل کمرنگ است و تعداد کمی از این نشریات در برخی مواقع به آگهی نامه تبدیل شده اند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ خبرنگار در استان چهارمحال و بختیاری گفت: درصد زیادی از این آمار در عرصه خبر و اطلاع رسانی نیستند که باید برای ارتقاء سطح سواد و همچنین حمایت از خبرنگاران فعال یک پالایش انجام شود.

به گفته وی، به روز رسانی سطح سواد رسانه ای فعالان حوزه اطلاع رسانی از مهمترین برنامه ها و نیازهای جامعه خبری است که بتواند خوراک خبری برای مردم تهیه کنند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری چهارمحال وبختیاری گفت: در عصر حاضر ، مردم به دنبال دسترسی به اطلاعات ترتیبی نیستند، بلکه دنبال دسترسی به اطلاعات تصادفی هستند.

فروزنده اذغان داشت : مردم می خواهند در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات و اخبار مفید را به دست آورند و این امر از سوی خبرگزاری ها و رسانه های آنلاین و فضای مجازی امکان پذیر است.

وی به رعایت بحث اخلاق در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: گاهی برخی بداخلاقی ها در رسانه های آنلاین و مجازی انجام می شود که حواشی را گسترش می دهد و این امر به ضرر استان است.

فروزنده افزود: در استان چهارمحال وبختیاری به دلیل ضعیف بودن سواد رسانه‌ای برخی مدیران، حواشی از متن بیشتر است که ارتقاء سواد رسانه ای مدیران یکی از از برنامه های در دست اجرای در استان است.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی سریع و صحیح از سوی مدیران افزود: بنا بر دستور استاندار چهارمحال و بختیاری چنانچه مدیری پاسخگوی مردم و به خصوص خبرنگاران نبود این امر به استانداری اطلاع داده شود تا با مدیر خاطی برخورد شود.

وضعیت رسانه های مکتوب در خطر است

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

رئیس انجمن خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری گفت: خبرنگار فردی است که ماموریت و رسالت بزرگ اجتماعی دارد و باید عشق و علاقه به کار داشته باشد.

علیمراد مصیبی افزود: خبرنگار چشم بیدار جامعه است، که رسالت اطلاع رسانی سریع، صحیح، بدون غرض را دنبال می کند.

وی در خصوص وضعیت رسانه های دیجیتال و روزنامه های چاپی در عصر حاضر افزود: با توجه به اینکه کشور و جهان شاهد یک دوران گذار از سمت رسانه های چاپی به سمت رسانه های دیجیتال است، در این رقابت روزنامه ها عقب افتاده اند و مانند گذشته مورد اقبال بسیار زیاد مردم نیستند.

مصیبی گفت: در دولت تدبیر و امید با توجه به وضعیت گرانی زینک و کاغذ و از زمانی که قوه قضائیه اعلام کرد، آگهی های قوه قضائیه روی سایت این قوه قرار گیرد و آگهی ها به مطبوعات داده نمی شود و چاپ آگهی در روزنامه منتفی شد ، جامعه مطبوعات چاپی با مشکل روبرو شدند.

به گفته وی، بیشتر درآمد مطبوعات کشور و به خصوص استانهای کم برخوردار مانند چهارمحال و بختیاری که کمترین سهم را از صنعت کشور دارد، از طریق آگهی تامین می شد که با این دستور مطبوعات با یک چالش مهم روبرو شدند.

به گفته وی، با کم شدن اعتبارات و درآمد روزنامه ها و هفته نامه ها ، مدیر مسوولان به سمت تولید محتوا رفتند و از جذب خبرنگاران حرفه ای به دلیل نبود اعتبارات برای پرداخت حقوق جلوگیری شد که این امر یک آسیب برای حوزه مطبوعات چاپی است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب هفته نامه ها و روزنامه ها افزود : اگر با این روش پیش برود در چند سال آینده مطبوعات مکتوب تعطیل خواهند شد.

این پیشکسوت مطبوعات در استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت : با توجه به اینکه از سوی دولت از هفته نامه ها و روزنامه ها هیچ حمایتی نمی شود ، باید رسانه های مکتوب به سمت اجرای طرح های اقتصادی برای تامین بودجه برای چاپ و انتشار روزنامه بروند.

وی با تاکید براینکه انجمن خبرنگاران مقابل اتاق خبرنگاران نیست افزود: باید با مدیریت صحیح از سوی اتاق خبرنگاران و انجمن خبرنگاران یک برنامه ریزی دقیق برای رفع مشکلات جامعه خبرنگاری به خصوص مطبوعات چاپی برداشته شود.

وی احداث مجتمع مطبوعاتی در استان و همچنین احداث یک چاپخانه در استان را از مشکلات جامعه خبرنگاران مکتوب استان برشمرد.

روزمرگی رسانه های مکتوب آغازی برای از دست رفتن مخاطب

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاریبررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

یکی از پیشکسوتان اطلاع رسانی و عضو هیات رئیسه خانه مطبوعات استان چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به گسترش فضای مجازی و پایگاه خبری و خبرگزاری ها در سطح کشور و استان گفت: با افزایش فراگیری اینترنت در سطح جامعه و تولد رسانه های اینترنتی، آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی و خبرگزاری ها، بیشتر رسانه های مکتوب از روزمرگی خود خارج نشدند و این امر آغازی برای از دست رفتن مخاطب های خود شد.

شجاع کریمی افزود: تا دهه های گذشته ، روزنامه و هفته نامه های محلی به عنوان یکی از کالاها مورد نیاز سبد خانوار بودند که با گسترش فضای مجازی و کمرنگ شدن تولید محتوا در رسانه های مکتوب این امر روبه کمرنگی برد.

وی ادامه حیات روزنامه و هفته نامه ها را یکی از مشکلات مسوولان روزنامه ها عنوان کرد و گفت: یک پایگاه خبری یا یک شبکه اجتماعی و خبرگزاری با کمترین میزان هزینه و نیرو فعال می شود اما یک روزنامه یا هفته نامه با نیروهای بیشتر از جمله امور اداری، تحریریه، صفحه آرایی، ویراستاری، تایپ، عکاسی و توزیع به تولید محتوا می پردازد.

کریمی گفت: علاوه بر هزینه حقوق و مزایای این افراد، هزینه کرایه دفتر و هزینه های جانبی دیگر و بخش اصلی هزینه از هزینه کاغذ و چاپ است که هزینه بسیار سنگینی را بر روزنامه ها تحمیل می کند.

این پیشکسوت هفته نامه های محلی در استان افزود: موتور محرکه حرکت در رسانه محلی بحث درآمد است که در استانهای کمتر برخوردار مانند چهارمحال و بختیاری از طریق آگهی‌های دولتی تامین می شود.

وی گفت: براساس بخشنامه های موجود ، توزیع آگهی اول در روزنامه های کشوری انجام می شود و بعد در روزنامه های محلی که این امر یک تبعیض و تهدید برای هفته نامه هاست.

کریمی به رعایت اخلاق در رسانه تاکید کرد و گفت: رسانه و اهل قلم قداست دارند ،اما با توجه به گسترش مشکلات قلم برخی خبرنگاران و مدیران مسوول به سمت و سوی خواسته روابط عمومی و ادارات رفته تا بتوانند برای ادامه حیات آگهی جذب کنند که این امر یک تهدید برای فضای اطلاع رسانی صحیح است.

این مدیر مسوول هفته نامه محلی از ضعیف بودن حمایت استانداران از رسانه‌های مکتوب انتقاد کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید اشتراک رسانه های مکتوب قطع شده و این امر باعث ضعیف شدن ارتبط بین رسانه و مدیران شده است.

وی به توزیع ناعادلانه برخی بسته های حمایتی از سوی دولت از رسانه ها به خصوص رسانه‌های مکتوب انتقاد کرد و گفت: توزیع کاغذ دراستان‌ها ناعادلانه است .

مسوول بسیج رسانه شهرستان بروجن افزود: توزیع کاغذ در استان ها براساس نیاز واقعی نیست به گونه ای که به یک رسانه محلی پرتیراژ در استان چهارمحال وبختیاری تنها ۳۵۰ کیلوگرم کاغذ رول اختصاص داده شده که این میزان جوابگویی نیاز این هفته نامه نیست .

بیمه و امنیت شغلی مهمترین خواسته خبرنگاران

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

مدیرخانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه خبرنگاری یکی از مشاغل سخت و پر استرس در جامع است، گفت: نبود تامین وضعیت شغلی و بیمه خبرنگاری از مهمترین مشکلات فعالان این عرصه است.

مجید تقیان افزود: رسانه های باید طبق قانون، الزاما خبرنگاران را بیمه کنند ولی تاکنون تنها ۴۰ درصد خبرنگاران استان بیمه شدند.

وی به انعقاد تفاهمنامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد با سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: با امضا این تفاهم نامه خبرنگاران به صورت خودمختارو اختیاری می توانند مشکلات بیمه خود را رفع کنند اما در این استان به اتن تفاهم نامه تمکین نمی شود.

مدیرخانه مطبوعات چهارمحال وبختیاری گفت ورود به عرصه رسانه امروز بسیار زیاد شده است که این امر نشان دهنده نظامند نبودن ورودخبرنگاران به حیطه خبرنگاری است.

تقیان افزود: در استان چهارمحال و بختیاری با توجه به وضعیت اقتصاد ی و بیکاری ورود به عرصه خبرنگاری زیاد شده که باید برای جذب نیروی خبری یک فیلتر احصاء شود.

وی، کم بودن تعداد خبرنگاران تخصصی در استان را یکی دیگر از معضلات عرضه خبرنگاری عنوان کرد و گفت: این امر باعث شده خبرنگاران در حوزه های مختلف فعالیت کنند که این منجر به تخصصی نشدن رسانه های استان شده است.

این مسوول خانه مطبوعات استان به کمرنگ بودن نظارت بر فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود نظارت از سوی ارگان متولی خاص بر اطلاع رسانی در فضای مجازی برخی حواشی و اطلاعات نادرست در این فضا منعکس می شود که هیچ کس پاسخگو نیست.

تقیان با بیان اینکه کانال های فضای مجازی باید با مجوز فعالیت کنند، افزود: مدیران و انتشار دهندگان اخبار در این کانال‌های تلگرامی از نظر تعریف ارائه شده در باره خبرنگار، خبرنگار نیستند و بلکه منبع تغذیه این کانال‌های تلگرامی اخبار و مطالب خبرگزاری ها است.

وی گفت: انتشار اخبار کذب و بدون منبع در شان و شخصیت خبرنگار نیست.

تقیان نبود صنایع بزرگ در استان که حامی خبرنگاران و نشریات باشد و دوربینی بودن برخی مدیرن را از دیگر مشکلات حوزه خبرنگاران و رسانه های استان عنوان کرد و گفت: برخی مدیران استان که به سمت رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها می روند به دنبال یک حاشیه امن برای خوشان هستند.

وی گفت: این مدیران برای اینکه انتقادها از عملکردشان کاهش پیدا کند و اجازه ندهند بر علیه آنها مطلب منتشر شود ، به سمت رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها می روند.

تقیان افزود: پایین بودن آستانه تحمل مدیران یکی از مشکلات است که مدیران با کوچکترین انتقاد شاکی می شوند و به قوه قضائیه شکایت می کنند.

به گفته وی، برخی قضات نیز به دلیل ناآشنایی با قانون مطبوعات که باید رسانه در صورت شکایت جوابیه صادرشده از سوی شخص را منتشر کند و بعد هیات منصفه باید نظر دهد، قضات سریع دستور به بازداشت موقت می دهند.

وی به کمرنگ شدن فعالیت نشریات استان اشاره کرد و گفت: در اوایل دهه ۸۰ نشریات استان مدیرکل جابجا و منصوب می کردند اما در زمان حاضر به جای رسیدن که دنبال یک آگهی برای ادامه حیات نشریه هستند.

رفع مشکلات معیشتی خبرنگاران،قدمی برای افزایش انگیزه فعالیت

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

رئیس خبرگزاری فارس در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: رفع مشکلات معیشتی ، بیمه و افزایش سطح سواد رسانه های مدیران و رسانه قدمی مهم برای افزایش انگیره فعالیت خبرنگاران است.

سیدحسین میرفروغی با اشاره به اینکه بیشترین تمرکز تهیه و تولید خبر و محتوا در استان برعهده خبرگزاری های رسمی است ، افزود: نداشتن بیمه برای خبرنگاران، امنیت شغلی، سختی کار مهمترین مشکلات مشترک خبرنگاران این عرصه است.

به گفته وی، حجم کاری در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری با رسانه های مکتوب متفاوت است به گونه ایکه خبرنگار فعال در خبرگزاری در همه ساعات شبانه روز فعالیت می کنند، به خصوص در مواقع بحران و حوادث و سفرهای استانی مسوولان و وزیران بیشترین حجم کار و استرس روی خبرنگاران خبرگزاری هاست.

وی گفت: این خبرنگاران که با این سختی و حجم کار فعالیت می کنند ، ضمانت شغلی ندارد، در حالی که خبرنگاری یکی از شغل‌های سخت دنیا محسوب می شود اما وقتی این فعالیت هیچ جا ثبت نشده باشد، سختی شغل نمود ندارد و رسانه و دستگاه های متولی این سختی کار را قبول ندارند.

این فعال رسانه ای، با بیان اینکه مدیریت رسانه از پایین به بالا انجام می شود، افزود: خبرنگار از زاویه دید خود یک موضوع، خبر یا وقایع را روایت می کند.

میرفروغی بر تامین شدن خبرنگاران از لحاظ معیشت تاکید کرد و گفت: خبرنگاران که بزرگترین تحولات اجتماعی را مدیریت و ایجاد می کنند، در استان امکانات رفاهی معمول را ندارند.

وی بر افزایش توان رسانه ای خبرنگاران تاکید کرد و گفت: برگزاری دوره های آموزشی مدون و برنامه ، برای افزایش توان رسانه و عملیات روانی مختص موضوعات تخصصی خبر از جایگاه ویژه برخوردار است.

رئیس خبرگزاری فارس استان افزود: با برگزاری نشدن این دوره های آموزشی ، خبرنگاران با اطلاعات گذشته فعالیت می کنند که این امر یک آسیب جدی در عرصه خبر است و خبرنگاران فعال به یک " خبربیار " و روایتگر جلسات تبدیل می شود، که نمی تواند در حوزه تحلیل و یا احصاء سوژه های مردمی فعالیت کند.

وی با بیان اینکه رسانه های آنلاین و خبرگزاری ها نمی تواننداز طریق دریافت آگهی مشکلات مالی رسانه را رفع کنند، اظهار داشت: با توجه به مشکلات مالی توان تولید محتوا در خبرگزاری ها به عنوان منبع تولید خبر دیگر رسانه ها، کم می شد.

میرفروغی یادآور شد، چهارمین موج رسانه ای دنیا بعد از رادیو، تلویزیون، سیمنا، فضای مجازی است به گونه ای که فضای مجازی گاهی مردم را به خیابان ها نیز کشانده است و در انتخابات نیز ، فضای مجازی مشارکت را بالا برد و به آراء مردم جهت داد.

وی از نداشتن دادگاه ویژه رسانه و شعبه ویژه رسانه و عدم تشکیل دادگاه مطبوعات به عنوان مشکلات حقوقی این قشر یاد کرد و گفت: به دلیل نقدپذیری مسوولان ماهانه تعدادی پرونده در دادگاه های استان تشکیل و رسیدگی می شود.

میرفروغی افزود: استاندار قبلی استان در یک حرکت جسورانه و حمایت از مطبوعات اعلام کرده بودند که هیچ مدیری حق شکایت از رسانه ندارد و رسانه ها باید آزادانه حرف خود را بیان و مطالبه گر باشند .

وی گفت: نبود یک قاضی خاص رسیدگی به شکایت مطبوعات یکی از دیگر از مسکلات است که باید قاضی تفاوت نقد و تخریب را بداند و سواد رسانه ای داشته باشد تا این ۲ مساله را تمیز دهد.

رئیس خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری گفت: در موضوعات کلان استان از جمله صنعت ،آب، بیکاری و مشکلات دیگر خبرگزاری ها اختلاف سلیقه وجود دارد و با توجه به اشرافیت به موضوع اما اتفاق نظر در این خصوص وجود ندارد.

وی به جزیره ای عمل کردن رسانه ها و خبرنگاران در استان به عنوان یک چالش اشاره کرد و گفت: در یک برهه خاص ، باید اصحاب رسانه تیترهای مکمل و پشت سر هم بزنند تا بتوانند با یک اتفاق نظرعمیلات های رسانه ای انجام دهند که این معضلات برطرف شود.

میرفروغی به رفع مشکلات خبرنگاران به صورت جدی از سوی دست اندرکاران اجرای استان از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار و خانه مطبوعات تاکید کرد و گفت: خبرنگاران فعال در استان شناسایی و با یک همت جهادی وهنرمندانه مشکلات این قشر رفع شود.

به گفته وی، رفع مشکلات و افزایش فعالیت و اثر بخشی رسانه به صورت زنجیر هستند که اگر رسانه تقویت شود خبرنگاران فعالتر می شوند و اقتصاد رسانه فعال می شود و در کل کار کیفی تولیدمی شود.

وی به اختصاص اعتبارات خاص در حوزه اطلاع رسانی در بخش مختلف اشاره کرد و گفت: مشخص نیست این اعتبارات کجا و چگونه هزینه می شود و اگر این اعتبارات در راستای تقویت و رفع مشکلات رسانه ها هزینه شود، اطلاع رسانی به خوبی انجام می شود.

میرفروغی با بیان اینکه " شرایط امروز کشور حساس است" یک جمله کلیشه ای و تکرای است افزود: در طول ۴۰ سال گذشته این کلمه بارها و به شکل های مختلف بیان می شود که یکی از آسییب های مقطع حساس کنونی، مدیران ضعیف هستند که از حضور رسانه های منتقد و حرفه ای هراس دارند.

وی ، پاسخگویی و روشنگری از سوی مدیران و روابط عمومی به عنوان یکی از خواسته های مهم رسانه اشاره کرد و گفت: رسانه ها در کنار مدیران و دولت هستند نه مقابل آنها و مدیران باید در یک اتاق شیشه ای خودشان پاسخگو باشند.

این فعال رسانه ای، به افزایش حواشی در استان اشاره کرد و گفت: حواشی در استان بیشتر از متن است که در این راستا مشکل از رسانه ها نیست، بلکه حواشی که برخی از مدیران ایجاد می شود به متن کار آسیب می زند .

میرفروغی افزود: انتصابات استان اصل نیست بلکه مدیرکلی که منصوب می شود با چه رانت و سیاستی قرار می گیرد حاشیه سازی می کند.

وی از سکوت مسوولان در حوزه آب انتقاد کرد وگفت: استاندار یک کلمه هم در این حوزه موضع نمی گیرد در حالی که استان همجوار به راحتی در بحث آب تولید محتوا دارد.

تشکیل انجمن زنان خبرنگار در استان چهارمحال وبختیاری

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

یک فعال رسانه ای استان چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه درصد بالای از خبرنگاران و فعالان حوزه خبر در استان به خصوص خبرگزاری ها زنان هستند ، گفت: تشکل خاصی برای زنان خبرنگار در استان وجود ندارد.

خاطره حسین زاده افزود: با تشکیل یک انجمن خاص زنان خبرنگار می توان مطالبات بانوان خبرنگار پیگری کرد و حتی برای بیان برخی مطالبات به صورت منسجم تر و تشکیلاتی تر فعالیت کرد.

وی گفت: پیگیری منسجم و تشکیلاتی مطالبات به خصوص برخی مطالبات به حق استان که از سوی مدیران مسکوت مانده حلقه مفقوده استان است.

وی با انتقاد از اینکه بزرگداشت روز خبرنگار را همیشه به برگزای یک جشن اکتفا می کنیم و مطالبات و مشکلات بیان می شود، افزود: در روز خبرنگار به جای برگزاری این برنامه های مقطعی، باید به شکل ریشه ای وساختاری با برگزاری نشست های خود انتقادی به بررسی مشکلات و چالش های حوزه اطلاع رسانی پرداخت.

حسین زاده گفت: روز خبرنگار بهترین زمان است که که خودمان بازتعریفی از رسالت خبرنگاری ، شیوه‌های کار خبرنگاری حرفه ای تعریف کنیم و شیوه‌های که پیشتر جواب نداده را بازتعریف کنیم تا رسالت خود را مطلوبتر پیش ببریم.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی بر افزایش سواد رسانه ای تاکید کرد و گفت: در عصر حاضر فضای مجازی جای رسانه ها را گرفته است و اگر سواد رسانه ای در بین اصحاب رسانه صورت نگیرد و تاثیر گذاری رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها افزایش پیدا نکند جایگاه خود در عرصه اطلاع رسانی سریع و تاثیر گذار را از دست خواهیم داد.

وی به شناسایی خبرنگاران فعال در استان به عنوان یک مطالبه جامع تاکید کرد و گفت: با شناسایی این افراد و برگزاری دوره ها و آموزش های مختلف رفع مشکلات می توان در تقویت این قشر گام برداشت.

شبکه های اجتماعی می توانند به اطلاع رسانی کمک کنند

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

یکی از فعالان فضای مجازی در استان چهارمحال وبختیاری با اشاره به جایگاه فضای مجازی در اطلاع رسانی افزود: هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد اگر فضای مجازی را نپذیرد، در آینده از گردنه فناوری های جدید در حوزه شبکه های اجتماعی باز خواهد ماند.

صادق صدری نژاد افزود: امروز به دلیل گسترش فضای مجازی و اطلاع رسانی آنلاین، مردم به دنبال پیگیری مطالب و وقایع در استان و کشور به صورت آنلاین هستند و گاهی نسبت به برخی از اخبار ، در روزنامه که فردا چاپ می شود یا هفته نامه ای که هفته آینده چاپ می شود، نمی مانند.

وی گفت: مردم در عصر حاضر به دنبال به دست آوردن اخبار دست اول و بروز هستند و اگر برخی تناقشات در فضای مجازی وجود دارد به دلیل نبودن یک خبر موثق است.

این فعال حوزه مجازی، به افزایش سرعت گردش اطلاعات در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: رسانه های مکتوب وا فضای مجازی برای اطلاع رسانی بهتر می توانند در کنار همدیگر قرار گیرند.

وی برگزاری دوره های سواد رسانه برای فعالان فضای مجازی را ضروری دانست و گفت: با برگزاری این دوره ها می توان خطا و اشکالات فعالان این حوزه را کم کرد.

صدری نژاد با تاکید بر اینکه خبر برای اطلاع رسانی به مردم است و فضای مجازی با رویکرد رفع مشکلات مردم فعالیت می کند ، اظهار داشت: با گسترش فضای مجازی ارتباط مردم و مدیران بیشتر شده و فعالیت مدیران زیر ذره بین قرار گرفته است و مردم احساس می کنند که می توانند به مدیران نظارت داشته باشند و مطالبه گری در کشور ما به بالاترین سطح خود رسیده است.

به گفته وی ،برای اطلاع رسانی دقیق در فضای مجازی باید به فعالان این حوزه کمک شود و چهارچوب حرفه ای در فضای مجازی رعایت شود.

این فعال فضای مجازی با بیان اینکه فعالیت فضای مجازی به مطالبه گری جامعه کمک کرده است، اظهار داشت: فضای مجازی به عنوان یک رسانه نوظهور با یک جریان رسانه ای تکامل یافته چند قرنی قابل مقایسه نیست.

قانون کپی رایت در حوزه عکس رعایت نمی شود

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

یک عکاس خبری نیزبا اشاره به اهمیت عکس خبری در اطلاع رسانی افزود: هیچ وقت قانون کپی رایت در عکس های خبری رعایت نمی شود.

احمد ریاحی افزود: عکاسان خبری در بحران با بدیرین وضعیت فعالیت می کنند اما خیلی راحت عکس که روی خروجی خبرگزاری بارگذاری می شود از سوی مطبوعات و یا فضای مجازی و برخی مواقع روابط عمومی ها بدون رعایت لوگو عکس برداشته و در مطبوعه یا سایت ها بارگذاری می شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع برای گرفتن یک گزاش تصویری هفته ها باید در یک منطقه حضور داشت ، گفت: یک عکاس در زمان بحران در بدترین وضعیت حاضر می شود و بعد این عکس ها در کانال ها و یا هفته نامه و روزنامه ها حتی بدن نام عکاس کپی می شود.

وی گفت: عکاسان خبری با وسایل و امکانات شخصی خود در این حیطه فعالیت می کنند که رعایت اصول حرفه ای تنها خواسته این قشر است.

اتحاد در بین رسانه ها باید بیشتر شود

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغل خبرنگاری

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد نیز در این نشست بر افزایش اتحاد و همپوشانی از سوی رسانه های مختلف از جمله مکتوب ،خبرگزاری ها و فضای مجازی در استان تاکید کرد.

جهانبخش صفری دهکردی، با اشاره به روز خبرنگار افزود: خبرنگارن باید بیشتر از گذشته در عرصه خبر و اطلاع رسانی و شفافیت همت کنند و جلوتر بروند، حالت پرسشگری و استقلال خود را حفظ کند تا به رسالت اصلی خود برسند.

وی با اشاره به گسترش فضای مجازی افزود: فضای مجازی یک حقیقت انکار ناپذیر است، افزود: هم اکنون تولید محتوا برای رسانه ها به خصوص فضای مجازی از سوی خبرگزاری‌ها است.

به گفته وی، فضای مجازی به دلیل آنلاین تر بودن علاوه بر انتشار اخبار خبرگزاری ها باید در حوزه تولید محتوا با شیوه خود، تهیه گزارش وخبرهای مردمی درفضای مجازی فعالیت کند.

۷۳۶۰/۲۰۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند