تشخیص جنسیت جنین، آزمایش خون نتیجه می دهد؟


تشخیص جنسیت جنین، آزمایش خون نتیجه می دهد؟

تعیین جنسیت جنین از هفته هفتم تا دهم بارداری و شناسایی جنسیت جنین برای تشخیص بیماری های وابسته به جنسیت امکانپذیر است.

1- سه ماهه باردار هستم و برای درمان سردردهای میگرنی استامینوفن می‌خورم. آیا برای جنین مضر است؟
اثرات مضری از مصرف استامینوفن گزارش نشده است ولی در کل در 3 ماهه اول بارداری باید سعی کنید کمترین مصرف دارو را داشته باشید.
2- دو بار سقط جنین به وسیله قرص‌های سقط داشتم. بعد از یکسال و نیم باردار شدم و درد زیادی دارم. آیا ممکن است خطری برای جنین به خاطر استفاده از آن قرص‌ها ایجاد شود.
استفاده از قرص‌های ضد سقط در بارداری­های قبل بوده بنابراین مشکلی برای بارداری فعلی شما به وجود نمی‌­آید.
3 - در صورتی‌ که در 3 ماهه اول آزمایش غربالگری را انجام نداده باشیم، آیا در 6 ماهگی می‌توان این آزمایش را داد؟
آزمایش‌های غربالگری در دو مرحله قابل انجام است، اول در 3 ماهه اول بارداری و دوم در 3 ماهه دوم بارداری که البته این آزمایش‌ها حداکثر تا سن 20 هفته حاملگی قابل انجام است.
4- آیا آزمایش خون می‌تواند جنسیت جنین را قبل از 4 ماهگی مشخص کند؟ این آزمایش چه نام دارد؟
در حال حاضر آزمایش خون برای تشخیص جنسیت جنین آزمایش PCR است که بعد از هفته پنجم بارداری قابل انجام است.
تشخیص جنسیت جنین، آزمایش خون نتیجه می دهد؟
5- ماه هفتم بارداری هستم اما تکان خوردن فرزندم زیاد نیست البته یک بار سقط جنین داشتم، برای همین می‌ترسم. آیا به نظر شما مشکلی وجود دارد یا طبیعی است؟
برای اطمینان از طبیعی بودن حرکات جنین باید پس از خوردن یک وعده غذایی یا میان وعده شیرین مثل کیک وآب میوه به مدت یک ساعت به پهلوی چپ خوابیده و حرکت جنین را در این مدت شمرده در صورتی که حرکات جنین بیشتر از 3 بار باشد طبیعی است.
6- در هفته 26 بارداری هستم. در سونوگرافی که در اواخر 6 ماهگی انجام دادم، در جفتم لخته‌های خون دیده شد. گفتند وضعیت فرزندم نرمال است و وزنش 750 گرم است. اما گفتند احتمال دارد جفت در ماه‌های آینده مشکل‌ساز شود و رشد جنین ضعیف شود. آیا راهی برای پیشگیری وجود دارد؟
در این مورد خاص شما به جز استراحت کردن کار دیگری نمی­توانید انجام دهید. شما باید به طور دقیق از نظر کاهش رشد جنین و کاهش آب دور جنین تحت مراقبت باشید و در صورتی که کاهش حرکت جنین داشتید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

مهمترین مطالب در این‌باره:
روش تعیین جنسیت در سه ماهه اول بارداری
تعیین جنسیت جنین از هفته هفتم تا دهم بارداری و شناسایی جنس جنین برای تشخیص بیماری های وابسته به جنس امکانپذیر است . تست های تشخیص که برای تشخیص بیماری ها و جنسیت جنین به کار گرفته می شود به دو گروه تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شود که در این بخش از نمناک می خواهیم به تعیین جنسیت جنین با روش های غیر تهاجمی بپردازیم.
تشخیص جنسیت جنین، آزمایش خون نتیجه می دهد؟

انواع روش های پیشرفته تشخیص جنسیت جنین و بیماری های آن
ارتباط خونی بین جنین و مادر بعد از لقاح و لانه گزینی جنین در رحم مادر از طریق جفت آغاز می شود و کم کم گسترش می یابد به صورتی که بسیاری از مواد موجود در خون جنین که از مهم ترین آنها مواد سلولها و DNA جنین است به خون مادر راه پیدا می کند و بسیاری از مشکلات تشخیص پیش از تولد و بیماری ها را شناسایی می کند. اما به علت اندک بودن این سلولها شناسایی و بررسی مشخصات آنها بسیار دشوار است و به تکنولوژی پیشرفته ای نیاز دارد.
این روش های تعیین جنسیت جنین قبل از تولد گوناگون است که برخی از آنها تهاجمی و برخی غیر تهاجمی هستند.آمینوسنتز، نمونه برداری از پرزهای جفتی و نمونه برداری از خون جنین از روش های تهاجمی تشخیص جنین قبل از تولد که خطرناک هستند و عوارضی مانند سقط جنین و عفونت را برای مادر و جنین به همراه دارد .
در این روش با استفاده از یک سوزن بلند از داخل حفره رحم و مایع آمینوتیک که در آن قرار دارد مقداری مایع کشیده شده و سلول های این مایع مورد آزمایش قرار می گیرد. نمونه برداری از پرزهای جفتی از دیگر روش های تهاجمی است که با آن می توان بیماری های جنین را تشخیص داد.

تشخیص جنسیت جنین با استفاده از روش های بی خطر
روش های غیر تهاجمی به کلیه روش هایی مانند اولت سونوگرافی، تست های سرمی مادر، نمونه برداری از سلول های جنین موجود در خون مادر در بارداری و استفاده از DNA آزاد جنینی در داخل خون مادر گفته می شوند که برای مادر و جنین خطری را ایجاد نمی کند.
لولتراسونوگرافی
در لولترا سونوگرافی تصویر از جنین و جفت با استفاده از امواج با فرکانس بالا ایجاد می شود که از هفته ششم تا هفتم بارداری می توان از این روش برای تشخیص جنین و بیماری های مربوط به آن استفاده کرد اما در این روش بسیاری از ناهنجاری های کوچک قابل تشخیص نیست.
تشخیص جنسیت جنین، آزمایش خون نتیجه می دهد؟
تست های سرمی مادر
در اواخر سه ماهه اول بارداری و سه ماهه دوم برای تشخیص برخی از ناهنجاری های ستون فقرات و تری زومی ها و سندروم داون و تری زومی ها 18- تشخیص چندقلویی و مرگ زودرس جنین ، آلفا فیتو پروتئین و استرادیول آزاد INHIBIN-A و هورمن بقا، HCG را در این روش اندازگیری می کنند و با آن این مشکلات را بررسی می کنند.
نمونه برداری از سلول های جنینی
در این روش تعدادی از سلول های جنین که وارد خون مادر می شودرا جدا سازی می کنند و بر روی آنها برای تشخیص جنسیت و بیماری های جنین آزمایش صورت می گیرد. این روش از هفته ششم بارداری به بعد امکانپذیر است اما معایب زیادی مانند کم بودن تعداد سلول ها به همراه دارد و به دلیل باقی ماندن سلول های جنین از بارداری قبلی در خون مادر جدا شدن سلول های مادری از سلول های جنینی اختصاصی نیست.

استفاده از DNA آزاد جنینی در جریان خون مادر باردار
استفاده از DNA آزاد جنینی جدید ترین روش برای تعیین جنسیت جنین است که برای اولین بار در جهان در سال 1997 استفاده شده است .
در این روش از خون مادر DNA آزاد جنینی که همان ماده ژنتیکی داخل سلول است برای تشخیص جنسیت جنین و بیماریها گرفته می شود. استفاده از این روش از هفته هفتم تا دهم بارداری امکانپذیر است .
از کل DNA آزاد موجود در پلاسمای زنان باردار3 تا 6 درصد آن مربوط به جنین است که رهاسازی آن به درون پلاسمای مادری در اوایل دوران حاملگی به سرعت اتفاق افتاده و از هفته ششم بارداری قابل تشخیص است. DNA جنینی آزاد در پلاسمای مادر به عنوان یک منبع ژنتیکی در تعیین جنسیت جنین، در کوتاهترین زمان و بدون احتمال خطر برای جنین و مادر به شمار می رود.

اهمیت تشخیص جنسیت جنین
تشخیص جنسیت جنین علاوه بر کنجکاوی از جنسیت فرزند در تشخیص زود هنگام بعضی از بیماری های ژنتیکی وابسته به جنس،اهمیت زیادی دارد. بیماری های خطرناک و کشنده هموفیلی و دیستروفی عضلانی دوش با انجام این تست در اوایل دوران بارداری در صورتی که جنسیت جنین دختر باشد به طور قطع جنین مبتلا به این نوع بیماری ها نخواهد شد لذا تعیین جنسیت برای مشخص نمودن برخی از بیماری ها از اهمیت خاصی برخوردار است.
برای کاهش برخی از خطاهای موجود در تشخیص جنسیت باید قبل از استفاده از این روش از یک قلو بودن جنین با انجام سونوگرافی مطمئن شد و سن دقیق جنین نیز با سونوگرافی مشخص می شود زیرا قبل از هفته هفتم به دلیل کم بودن DNA جنینی در خون مادر استفاده از این روش ها تعیین جنسیت امکانپذیر نیست.
تشخیص جنسیت جنین، آزمایش خون نتیجه می دهد؟

انواع روش های آزمایشگاهی در تعیین جنسیت
برای تعیین جنسیت جنین(NESRED PCR)و (REAL TIME) دو روشی است که مورد استفاده قرار می گیرد. در روش NESTED OCR به دلیل امکان تکثیر سلول ها با وجود حتی تعداد کم DNA سلول های جنینی در خون مادری تشخیص جنسیت جنین امکانپذیر است . در صورت وجود سلول DNA در نمونه خون مادر جنین مذکر و در غیر این صورت جنسیت جنین مؤنث است میزان اطمینان این روش 95.2 درصد است.
در روش REAL TIME PCR امکان اندازه گیری DNA در هر زمان وجود دارد و امکان ایجاد آلودگی در هوای محیط به دلیل بسته بودن سرتیوپ ها وجود ندارد و حساسیت این روش نسبت به روش NESTED PCR نود و نه درصد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا