لاهوتی : بازگشت 20 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد/ مشکل عمده، هزینه‌های بالای نقل و انتقال ارز است


لاهوتی : بازگشت 20 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد/ مشکل عمده، هزینه‌های بالای نقل و انتقال ارز است

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به تمدید مهلت برگرداندن ارز حاصل از صادرات تا 31 تیر ماه افزود: صادرکنندگان موفق شدند با شرایط جدید بالغ بر 20 میلیارد یورو ارز را به چرخه اقتصادی از کانال‌های معرفی شده از سوی بانک مرکزی برگردانند.

لاهوتی : بازگشت 20 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد/ مشکل عمده، هزینه‌های بالای نقل و انتقال ارز است

گروه بازرگانی بازارنیوز: محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات، با اشاره به اینکه از 22 فروردین سال گذشته موضوع بازگشت ارز به چرخه اقتصادی تحت نظارت بانک مرکزی و در کانال های معرفی شده از سوی بانک مرکزی که برای صادر کنندگان الزام آور بود، گفت: حدود چهارماه بعد رسما تعهد سپاری در گمرک الزام شد که شامل تعهدات گذشته نیست اما یک فرم تعهد هم به اسناد صادراتی اضافه شد .

وی افزود: با توجه به اینکه سال ها این روش اعمال نمی شد بازگشت ارز به چرخه اقتصادی در کانال های تعریف شده به عنوان یک الزام مشکلاتی را ایجاد کرد. لذا اگر شما هم به بخش نامه اول مراجعه کنید در آن زمان برگشت ارز در وهله اول شش ماه بود و بعد از آن کاهش پیدا کرد به سه ماه و در حال حاضر که بانک مرکزی تاریخ 31 تیر ماه را اعلام کرد، این عملا یعنی صادر کننده فرصت داشته ده ماه ارز خود را به یک روشی که بانک مرکزی تعیین کرده است برگرداند. ضمن اینکه این بخش نامه ها دست خوش تغییرات و تحولات جدی شده است از جمله اینکه مشکلات و سخت گیری های اول به مرور تعدیل شد و در نهایت در دوماهه پایان سال 97 به مرحله ای رسید که بحث واردات در مقابل صادرات که در بخش نامه ها بود اجرایی شد.

رییس کنفدراسیون صادرات افزود: موضوع قیمت های پایه صادراتی که مورد دغدغه و مشکلات صادر کنندگان بود و گاها بعضی از قیمت ها واقعی نبود با تخفیفاتی که در مشوق های بانک مرکزی آمد تا حدودی مشکلاتش برطرف شد. با توجه به مهلت تمدیدی که تا 31 تیر از سوی بانک مرکزی اعلام شد، صادرکنندگان موفق شدند با شرایط جدید بالغ بر 20 میلیارد یورو ارز را به چرخه اقتصادی از کانال های معرفی شده برگردانند. در مورد عراق و افغانستان هم که به صورت ریالی بود تا 16 مرداد بانک مرکزی پذیرفت، و از آن به بعد را که تعهد گرفته بود با واردات در مقابل صادرات بخشی از آن می تواند برطرف شود. اما باز هم مشکل عمده هزینه های بالای نقل و انتقال ارزهای خارجی از کشورهای عراق و افغانستان به داخل کشور است که آن موضوع هم به دنبالش هستیم که راهکاری پیدا شود و این هزینه ها را کاهش دهد.

لاهوتی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تخمین شما از مقدار ارزی که باید به چرخه اقتصاد بازگردانده می شده و در حال حاضر بازگشته است، چه قدر است پاسخ داد: حدود 44 میلیارد دلار در سال گذشته صادرات غیرنفتی بوده که از این مقدار بین 70 تا 90 درصد آن باید به کشور بازگردانده شود اما از این رقم حدود 23 میلیارد دلار به کشور بازگشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)