طرز تهیه قیقاناق یا خاگینه تبریز


طرز تهیه قیقاناق یا خاگینه تبریز

در این مطلب دستورالعمل تهیه قیقاناق را به شما عزیزان آموزش داده‌ایم.

طرز تهیه قیقاناق یا خاگینه تبریز
نقاط مختلف ایران پر از خوردنی‌هایی است که وعده اصلی غذایی محسوب نمی‌شوند، اما جایشان بر سر سفره ایرانیان محفوظ است. یکی از این خوردنی‌ها، شیرینی‌هایی هستند که پس از ناهار یا شام صرف می‌شوند و فرنگی‌ها به آن دسر می‌گویند.

بعضی از دسر‌های خوشمزه، با تغییر روش زندگی و ورود انواع خارجی آن، کم کم به فراموشی سپرده شده‌اند. اما حفظ آن‌ها اهمیت بسیاری دارد، خوراکی‌هایی که هم مواد تهیه آن‌ها بومی و در دسترس است و هم با ذائقه غذایی ما که طی قرن‌ها شکل گرفته، سازگارتر هستند. شمال غربی ایران پر است از این دسر‌های خوش عطر و طعم که تمام آن‌ها را در دکان‌های شهر نمی‌توان سراغ گرفت و بیشتر در خانه‌ها تهیه می‌شوند.

یکی از معروفترین این خوراکی‌ها "قیقاناق" است که هنوز هم در صبح‌های سرد زمستان در خانه آذری‌هایی که سال‌ها است در مناطق غیرآذری نشین ساکن‌اند، همچنان پخته می‌شود. زمان آماده سازی مواد اولیه آن حدود ۱۵ دقیقه و زمان پخت و انتظارآن حدود ۱۰دقیقه است.

مواد لازم:

آرد سفید – ۵ قاشق غذاخوری
تخم مرغ - ۵ عدد
روغن - ۱۰۰ گرم
ماست -۵ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده - به مقدارلازم
بیکینگ پودر - نصف قاشق چای خوری

مواد لازم برای شیره:

شکر- یک پیمانه
آب – یک ونیم پیمانه
زعفران - به مقدارلازم

طرز تهیه:

ابتدا تخم مرغ‌ها را بعد از شکستن خوب هم بزنید سپس آرد، بیکینگ پودر، ماست و زعفران را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید. در تابه مقداری روغن بریزید و روی شعله بگذارید تا داغ شود. سپس مخلوط مواد را درون تابه بریزید ودرآن را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تاهردو طرف مواد خوب پخته شود. بعداز پخت خاگینه، شیره را روی مواد بریزید و یک ربع روی حرارت ملایم قرار دهید تا به خورد مواد برود. زمان آماده سازی مواد اولیه آن حدود ۱۵ دقیقه و زمان پخت و انتظارآن حدود ۱۰دقیقه است. قیقاناق را می‌توان درماه رمضان یا به عنوان میان وعده استفاده کرد.

روش تهیه شیره: شکرو آب رامخلوط کنید.
از لحظه جوش۴ دقیقه زمان لازم است تا زعفران و هل را اضافه کنید.

منبع: خراسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس