مدیریت میعاد صالحی بر صندوق بازنشستگی کشور همچنان غیرقانونی است/ احتمال استیضاح شریعتمداری بالا رفته است


مدیریت میعاد صالحی بر صندوق بازنشستگی کشور همچنان غیرقانونی است/ احتمال استیضاح شریعتمداری بالا رفته است

احمد بیگدلی گفت: حدود 16 بند برای استیضاح شریعتمداری در نظر گرفته شده و با بررسی های صورت گرفته بیش از 70 درصد مجلس از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناراضی هستند و اگر شرایط به شکل فعلی ادامه پیدا کند و وزیر کار نسبت به این انتصاب بی تفاوت باشد قطعا استیضاح وی را کلید می زنیم.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوع انتصابات اخیر در وزارت کار یکی از مهمترین موضوعات این روزهای فضای مجازی است که یکی از پر حاشیه ترین آنها انتصاب میعاد صالحی به عنوان رئیس صندوق بازنشستگی کشور از سوی شریعتمداری وزیر کار بود.

انتصاب میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بدون هیچ گونه سابقه‌ای در زمینه اقتصادی، توسط محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرد.

بر اساس تبصره یک ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مدرک فرد منصوب شده باید با زمینه کاری وی تطابق داشته باشد که این اتفاق درباره میعاد صالحی نیفتاده بود از طرف دیگر وی سابقه کار در این حوزه را نیز نداشته است.

این حاشیه‌ها که حتی با تذکر جدی رئیس جمهور نیز همراه شد، نتوانست از تداوم حضور میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری جلوگیری کند.

در همین راستا احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص استعلام های صورت گرفته درباره مدیریت میعاد صالحی بر صندوق بازنشستگی کشور اظهار داشت: اگرچه برخی از نمایندگان معتقد هستند در پاسخ به این استعلام ها عجله شده است اما تبصره یک ماده 17 قانون جامع کار و رفاه اجتماعی می‌گوید مدیران صندوق‌ها و سازمان‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید دارای دو خصوصیت باشند.

وی ضمن برشمردن این خصوصیت‌ها ها اظهار داشت: بر اساس این قانون مدیر منتخب در مرحله اول باید در یکی از پنج رشته تحصیلی خاص فوق لیسانس داشته باشد و دوم آنکه پنج سال سابقه کار در آن رشته‌ها داشته باشدکه مدرک تحصیلی میعاد صالحی جزء این پنج رشته نیست و از پنج سال سابقه کار و اجرایی مرتبط در رشته‌های یاد شده ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برای تأیید این موضوع از دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور استعلام گرفته شده، تصریح کرد: این دو مجموعه انتصاب مدیر عامل صندوق بازنشستگی را به طور شفاف مغایر قانون اعلام کردند؛ از سازمان اداری استخدامی هم استعلام گرفته شد که بر اساس این استعلام عنوان شد که اگر مدیر عامل صندوق بازنشستگی شرایط اعلام شده در ماده قانونی را داشته باشد، ایرادی ندارد که البته این استعلام در حالی است که میعاد صالحی این شرایط را ندارد.

بیگدلی در ادامه افزود: سازمان اداری استخدامی مدعیست که هنوز مدارکی از آقای میعاد صالحی به این سازمان ارجاع نشده است؛ هرچند بالاترین سازمان نظارتی ما دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بوده و در شرایط فعلی شریعتمداری به عنوان وزیر کار هم قانع شده است که تخلف رخ داده است.

وی با اشاره به انتصابات قبلی بدون توجه به قانون گفت: در سال 91 هم انتصاب مرتضوی به خاطر مغایرت با برخی قوانین حاشیه های زیادی به وجود آورد و سازمان تأمین اجتماعی با مشکلات زیادی مواجه شد که اگر جلوی این انتصاب گرفته نشود این مشکلات برای صندوق بازنشستگی نیز به وجود می آید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شریعتمداری با وجود پذیرش این تخلف، میعاد صالحی ار برکنار نمی کند گفت: دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور وارد عمل شده اند و به آقای شریعتمداری بر اساس یک تفاهم مهلت داده شده است که تصمیمی در این زمینه اتخاذ کند که امیدواریم سریعتر این تفاهم اجرا شود.

جزئیات تفاهم مجلس با شریعتمداری در خصوص میعاد صالحی

بیگدلی در خصوص جزئیات تفاهم میان مجلس و شریعتمداری هم گفت: بر اساس این تفاهم قرار شد قانون اجرا شود؛ یعنی باید فردی جایگزین برای میعاد صالحی تعیین شود؛ هرچند میعاد صالحی انسانی ارزشی و قاری قرآن بوده و در یک رشته عالی از دانشگاه های مطرح کشور مدرک دکتری دارد از طرف دیگر یک نخبه جوان بوده ولی شرایط لازم برای تصدی‌گری در این پست را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع برکناری رئیس فعلی صندوق بازنشستگی شخصی و سیاسی نیست بیان کرد: با وزیر کار توافق شده است که یا قانون اجرا شده و یا مدارک و مستنداتی برای اینکه مشخص شود میعاد صالحی شرایط ماده 17 را دارد پیدا شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هدفمان چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست عنوان کرد: حدود سه هفته پیش از طرح سوال در صحن علنی مجلس در خصوص این انتصاب از شریعتمداری منصرف شدم چرا که وزیر قول داد این فرد را برکنار کند اما صبر مجلس نیز حدی دارد و در صورتی که وزیر این فرد را برکنار نکند مجبور می شویم از راه های دیگر این مساله را پیگیری کنیم.

میعاد صالحی برکنار نشود، استیضاح شریعتمداری کلید می‌خورد

بیگدلی در پاسخ به این سوال که اگر شریعتمداری مدیرفعلی صندوق بازنشستگی را برکنار نکند مجلس چه اقدامی خواهد کرد گفت: قدم بعد از سئوال، استیضاح خواهد بود؛ تا جایی که در حال حاضر استیضاح شریعتمداری در صحن مجلس مطرح شده و گروهی در حال امضا گرفتن هستند.

وی در ادامه افزود: حدود 16 بند برای استیضاح شریعتمداری در نظر گرفته شده و با بررسی های صورت گرفته بیش از 70 درصد مجلس از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناراضی هستند و اگر شرایط به شکل فعلی ادامه پیدا کند و وزیر کار نسبت به این انتصاب بی تفاوت باشد قطعا استیضاح وی را کلید می زنیم.

حاشیه های انتصابات صالحی در صندوق بازنشستگی/ مدیر کل مالی با مدرک مامایی!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص انتصابات حاشیه دار مدیر فعلی صندوق بازنشستگی نیز گفت: اگرچه نمی توان درباره عملکرد این فرد به این زودی نظر داد اما این صندوق با 4 هلدینگ بزرگ و حدود 180 شرکت زیر مجموعه آنها نیازمند مدیری قوی است و عدم اشراف فردفعلی به مسائل بنگاه داری می تواند آسیب های زیادی به این مجموعه برساند.

بیگدلی با بیان اینکه بالغ بر 80 درصد امورات صندوق بازنشستگی بنگاه داری است عنوان کرد: نداشتن اشراف بر مسائل اجرایی و تصمیمات عجولانه می تواند برای این صندوق دردسر ساز شود؛ برخی از انتصابات غیر مرتبط هم صورت گرفته تا جایی که صالحی یک خانم با مدرک مامایی را به عنوان مدیر کل اداری و مالی استخدام کرده است.

وی در ادامه افزود: بیشتر انتصابات صورت گرفته از سوی میعاد صالحی به مسائل کاری صندوق ارتباطی نداشته و از افراد غیر مرتبط با آن پست استفاده شده است؛ تا جایی که وضعیت کانون بازنشستگان بسیار نگران کننده گزارش شده است.

انتهای پیام/ط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج