اطلاعات به اندازه مواد مخدر اعتیادآورند


اطلاعات به اندازه مواد مخدر اعتیادآورند

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که اطلاعات به اندازه مواد مخدر برای مغز اعتیادآورند. به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایرنا، اعتیادآور بودن اطلاعات به این معناست که ما درست همان‌طور که وقتی گرسنه نیستیم هله هوله می‌خوریم، دائما به دنبال دریافت اطلاعات جدید هستیم بدون آن که مفید بودن یا نبودن آن‌ها برایمان اهمیتی داشته باشد. خودتان می‌دانید که...

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که اطلاعات به اندازه مواد مخدر برای مغز اعتیادآورند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایرنا، اعتیادآور بودن اطلاعات به این معناست که ما درست همان‌طور که وقتی گرسنه نیستیم هله هوله می‌خوریم، دائما به دنبال دریافت اطلاعات جدید هستیم بدون آن که مفید بودن یا نبودن آن‌ها برایمان اهمیتی داشته باشد. خودتان می‌دانید که حتی وقتی منتظر پیام خاصی نیستید چند بار گوشی‌تان را چک می‌کنید. این همان اعتیادی است که محققان از آن حرف می‌زنند.

به گفته دست‌اندرکاران این پژوهش، مطالعه مذکور اطلاعات مهمی را در مورد اثر اعتیاد دیجیتال بر مغز فراهم می‌کند.

مینگ سو اقتصاددان رفتاری و عصبی (neuroeconomist) از دانشکده کسب و کار دانشگاه کالیفرنیا، در این‌باره می‌گوید: «برای مغز، اطلاعات فارغ از مفید بودن یا نبودن، پاداش خود هستند. درست همان‌طور که مغز ما به کالری‌های تهی (empty calories) دریافتی از هله هوله‌ها علاقه دارد، در نمایش ارزش اطلاعاتی اغراق می‌کند که ممکن است به ما حس خوبی داده اما مفید نباشند. چیزی که برخی از آن با عنوان کنجکاوی بیهوده (idle curiosity) یاد می‌کنند.»

این پژوهش به مطالعات پیشین انجام شده بر روی حیوانات پیوند دارد که نشان داد اطلاعات می‌تواند به خودی خود پاداش تلقی شوند حتی اگر قرار نباشد هیچ منفعت ملموسی از آن‌ها عایدمان شود.

با توجه به حجم بالای اطلاعاتی که در دسترس ما قرار دارد و هر روز نیز به آن‌ها افزوده می‌شود، درک این که چگونه به این منبع اطلاعاتی واکنش می‌دهیم به ما کمک می‌کند تا اثری که به رابطه ما با تکنولوژی اطلاعات وارد می‌کنند را بهتر از قبل تشخیص دهیم. به عنوان نمونه بفهمیم که چرا مقاومت در برابر زنگ نوتیفیکیشن ایمیل و پیام برایمان تا این حد دشوار است.

این مطالعه همچنین با اثبات وجود یک کد عصبی مشترک بین پول و اطلاعات، از دلیل این که چرا افراد گاه به استفاده بی‌رویه از اطلاعات روی می‌آورند، نیز پرده برداشت.

جزئیات بیشتر در این باره در مجله PNAS منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی