به گزارش برنا آذربایجان غربی، رضا حسینی در جلسه ساماندهی مراکز خرید و فروش میوه های فصلی در حاشیه جاده ها به ویژه سیب صنعتی که در محل سالن جلسات شماره ۴ استانداری برگزار شد، گفت: با توجه به مشکلاتی که احداث مراکز خرید فصلی غیر مجاز در حاشیه جاده ها به دنبال دارد ، ضرورت دارد دستگاه های ذیربط از جمله اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، بهداشت و درمان و امور اراضی استان در این خصوص برای تسریع در روند امور تا قبل از آغاز فصل برداشت سیب صنعتی وارد عمل شوند.

حسینی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر باغات سیب درختی و هسته دار استان در شهرستان ارومیه واقع شده است و در این راستا تجمیع مراکز جمع اوری سیب به منظور نظارت بیشتر برنحوه خرید محصول ضروری است.

محمود مظلومی مشاور اجرایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت اقدامات انجام یافته در مورد ساماندهی و جمع اوری میوه های درختی کنار جاده ای مخصوصا سیب صنعتی ، اظهار کرد : نزدیک 32 فقره مجوز و موافقت اولیه توسط مدیریت صنایع تبدیلی و عذایی سازمان جهاد کشاورزی برای احداث مراکز خرید در کنار جاده ها صادر شده است که از این تعداد 21 فقره فقط مربوط به شهرستان ارومیه است و برای 30 مرکز خرید تعاون روستایی نیز که مطابق با استانداردهای تعیین شده است، نیز اجازه خرید صادر شده است.

مظلومی اضافه کرد: با توجه به اینکه امسال زمان سال آوری باغ های سیب درختی استان است و سالانه یک سوم محصول تولیدی سیب درختی استان به مصارف کارخانه های صنایع تبدیلی می رود ، ساماندهی مراکز خرید کنار جاده ها قبل از فصل برداشت بیش از پیش ضرورت دارد.

وی یاد اور شد : یکی از مهم‌ترین اقدامات جهاد کشاورزی ساماندهی بازار سیب درختی و کاهش مشکلات باغداران است.

در ادامه هریک از اعضای حاضر در جلسه پیشنهادات و راهکارهای عملی خود را برای بهبود و اصلاح وضعیت موجودی سیب تولیدی باغداران استان ارائه کردند و مقرر شد مصوبات جلسه از طریق صدا و سیما و مدیریت ترویج و روابط عمومی سازمان با نصب بنرهای ترویجی به باغداران اطلاع رسانی شود.

لازم به ذکر است که هر گونه فعالیت بدون مجوز عاملان جمع آوری سیب صنعتی در حریم جاده‌ها ممنوع بوده و توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نیروی انتظامی از این اقدام ممانعت می شود.