فرصت‌ها و تهدیدهای حذف 4 صفر از پول ملی


فرصت‌ها و تهدیدهای حذف 4 صفر از پول ملی

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عباس آرگون اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی می‌تواند نتایج مثبتی حتی در کوتاه‌مدت داشته باشد. یکی از این نتایج تسهیل محاسبات در سطح کلان است. با توجه به تورم قابل توجهی که اقتصاد ایران در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده، اعداد و ارقام در قراردادهای تجاری و بانکی به شدت بالا رفته است و همین...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عباس آرگون اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی می‌تواند نتایج مثبتی حتی در کوتاه‌مدت داشته باشد. یکی از این نتایج تسهیل محاسبات در سطح کلان است. با توجه به تورم قابل توجهی که اقتصاد ایران در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده، اعداد و ارقام در قراردادهای تجاری و بانکی به شدت بالا رفته است و همین مسئله محاسبات را در سطوح کلان دشوار کرده که با حذف صفر می‌توان بخشی از این دغدغه‌ها را مدیریت کرد.

به گفته وی، هزینه بالای چاپ اسکناس و توزیع آن یکی دیگر از دغدغه‌هایی است که با حذف صفر از پول ملی می‌توان برای آن چاره‌ای جدید پیدا کرد و بخشی از فشار بودجه‌ای موجود در این زمینه را حل کرد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش ارزش پول ملی، تصریح کرد: در سال‌های اخیر روند کاهشی ارزش ریال به حدی رسیده که در مقایسه با ارزهای بین‌المللی فاصله‌ ما بسیار زیاد است و با حذف صفر، می‌توان انتظار داشت که از نظر روانی و ذهنی تاثیری مثبت در جامعه رخ دهد.

آرگون در بیان تهدیدهای احتمالی اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی نیز تصریح کرد: همانطور که اجرای این طرح از نظر روانی می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد، می‌توان تاثیراتی منفی نیز برای آن برشمرد. برای مثال در کوتاه‌مدت چگونگی محاسبه نرخ‌های جدید و تبیین آن برای مردم قطعا سخت خواهد بود و زمانی کوتاه یا میان مدت نیاز است تا جامعه با این قیمت‌ها وفق پیدا کند.

وی ادامه داد: جدای از آن با حذف صفر میزان حقوق، درآمد یا ثروتی که در بانک‌ها وجود دارد نیز از نظر اسمی کاهش پیدا می‌کند و باید با شفاف‌سازی شرایط، بار روانی حاصل از این اتفاق مدیریت شود.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، با ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در این طرح نمی‌توان انتظار داشت که پیش از اجرای حذف صفر از پول ملی، به طور قطع راجع به مثبت یا منفی بودن اجرای آن سخن گفت.

آرگون با بیان اینکه بزرگترین تهدید برای اجرای این طرح، بالا بودن نرخ تورم است، تاکید کرد: وقتی تورم ادامه‌دار باشد و قیمت‌ها همچنان بالا بروند، حذف صفر نیز تاثیر خود را نشان نمی‌دهد و در آینده نه چندان دور باز هم شاهد رشد صفرهای جدید خواهیم بود. از این رو به نظر می‌رسد در کنار اجرای این طرح باید تلاش کرد مشکلات ساختاری اقتصاد ایران همچون تورم نیز با راه حل‌های جدید مواجه شوند.

هیئت دولت در هفته گذشته طرح حذف چهار صفر از پول ملی ایران را به تصویب رساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟