رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا کیست؟


رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا کیست؟

سیگال مندلکر در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به عنوان معاون وزیرخزانه داری آمریکا در دفتر مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی انتخاب گردید و اکنون به عنوان رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران فعالیت می کند.

به گزارش مشرق، ایالات متحده آمریکا سالهاست جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است و در این کارزار فشار حداکثری هسته مرکزی اقدامات آمریکا ، وزارت خزانه داری می باشد که در حکم اتاق جنگ آمریکا عمل می نماید. اتاق جنگی متشکل از کارشناسانی که وظیفه سلاح سازی از ابزار مالی اعم از استفاده از سلطه دلار بر جهان، تحریم ها و امثالهم علیه مخالفان خود در سراسر جهان را دارند.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

بیشتر بخوانید:

خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست».

لازمه مواجه در جنگ اقتصادی شناخت کامل از طرف متخاصم است، لذا در سلسه گزارش هایی به معرفی افراد شاخص اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه داری خواهیم پرداخت:

سیگال مندلکر رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا

سیگال مندلکر (Sigal P.Mandelker) پس از معرفی دونالد ترامپ در 21 ژوئن 2017 توسط مجلس سنا به عنوان معاون وزیرخزانه داری آمریکا در دفتر مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی (TFI) انتخاب گردید و اکنون به عنوان رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران فعالیت می کند.

مندلکر قبل از این مسئولیت به عنوان مشاور معاون دادستان کل در وزارت دادگستری در بخش جنایی فعالیت می کرد و قبل از آن نیز به عنوان مشاور وزیر امنیت داخلی در امور گسترده ای از مبارزه با تروریسم و امنیت ملی خدمت می‌کرد.

سیگال مندلکر یهودی متولد اسراییل و دارای مدرک دکتری از دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا و مدرک لیسانس از دانشگاه میشیگان است.

مندلکر که خود را یکی از کودکان بازمانده هولوکاست می داند در سخنرانی آوریل امسال خود در موزه هولوکاست به نقش وزارت خزانه داری آمریکا در دهه 1940 در توقیف اموال نازی ها اشاره کرد و گفت: «در آن سال‌ها، پدر و مادر من در شرق اروپا مخفی شده بودند. من با شنیدن داستان زندگی آن‌ها بزرگ شده‌ام. آن‌ها از ترس هیتلر در جنگل و زیر زمین مخفی شده بودند. بسیاری از اقوام آن ها جان دادند».

استوارت لوی، فردی که نقش کنونی مندلکر را در دولت جورج بوش پسر را عهده‌دار بود، در مورد مندلکر گفت: «سیگال مندلکر، پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، در وزارت دادگستری فعالیت می‌کرد و من شاهد تلاش‌هایش بودم. خانم مندلکر بی‌وقفه پشت میزش می‌نشست و تلاش می‌کرد تا روش‌های جدیدی را برای هدف قراردادن منابع درآمدی القاعده بیابد».

در برهه کنونی، عرصه جنگ‌ مالی با تحولات عظیمی مواجه شده است که یکی از عوامل عمده آن دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری است که مندلکر اکنون بر کرسی آن تکیه زده است. مندلکر در چند سال اخیر که به عنوان رئیس اداره تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا انتخاب شده است، علاوه بر سفرهای متعدد به کشورهای مختلف جهت ایجاد اجماع تحریمی علیه ایران، اظهارات صریح و روشنی نیز علیه ایران داشته که همگی نشان از این دارد که ایران در کانون اتاق جنگ اقتصادی آمریکا است.

رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا کیست؟

برای نمونه مندلکر در 24 مهر96 (16 اکتبر 2017) در جمع لابی صهیونیستی آیپک سخنرانی ویژه ای با موضوع «استراتژی ایران» کرد و گفت: «راهبرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران بسیار فراتر از برجام است. این راهبرد مواردی چون حمایت از تروریسم، توسعه موشک‌های بالستیک و نقض حقوق بشر را نیز شامل می‌شود. برای این راهبرد 4 هدف مشخص وجود دارد:

1. خنثی کردن فعالیت‌های ثبات زدای ایران و مهار رفتارهای تهاجم آمیز به ویژه در حوزه حمایت از تروریسم و گروه هایی مثل حماس، حزب الله، حشد الشعبی که تهدیدی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.

2. قطع منابع مالی که به پیشبرد فعالیت‌های ایران به ویژه سپاه پاسداران در سطح منطقه کمک می‌کند.

3. مقابله با توانایی ایران در تهدید آمریکا و متحدانش با توسل به موشک های بالستیک و دیگر تسلیحات مورد استفاده در جنگ‌های نامتقارن.

4. مسدود کردن همه راه‌های دستیابی ایران به تسلیحات اتمی.

نقش وزارت خزانه داری در اجرای راهبردهای دولت آنجاست که در ۱۰ ماه گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت فعلی واشنگتن، «اوفک» اداره کنترل سرمایه‌های خارجی خزانه داری آمریکا، ۷ مرحله تحریم در رابطه با سپاه پاسداران، برنامه موشکی ایران و حمایت از تروریسم وضع کرده که شامل ۷۲ هدف در چین، ایران، لبنان و اوکراین می‌شود».

اخیرا نشریه آتلانتیک در گزارشی سیگال مندلکر را به‌عنوان کارگردان اصلی کمپین فشار حداکثری علیه ایران معرفی کرد و نوشت: «در جریان تبادل الفاظ تحریک‌آمیز و خصمانه میان تهران و واشنگتن، جان بولتون، مشاور امنیت‌ملی ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه او در کسوت دو مقام ارشد و جنگ‌طلب را می‌توان در مقام ظاهر کمپین فشار آمریکا علیه ایران تلقی کرد. اما مندلکر فردی است که در مقام عمل بر اعمال و اجرای تحریم‌های ایران نظارت دارد. مندلکر حقوقدانی است که برخی از همکاران پیشین وی در گفت‌وگو با «پولیتیکو» او را فردی مستعد و عضوی از جامعه فدرالیست محافظه‌کاران آمریکا تشریح کرده‌اند. او اغلب با شور و حرارت فراوانی پیرامون سوژه‌های پیچیده و خیره‌کننده تحریم‌ها و مقررات جرائم مالی سخن می‌گوید. به‌دلیل آنکه ترامپ خواستار جنگ با ایران نیست، اما در همین حال تلاش دارد تا فشار بر ایرانی‌ها را افزایش دهد، مندلکر یکی از پرنفوذترین مقامات در طراحی استراتژی دولت ترامپ است و امید دارد تا به این طریق موجب تسلیم ایران یا حتی تغییر رژیم در این کشور شود».

اتاق جنگ آمریکا به ریاست مندلکر، در دوران ترامپ در یکی از اولین اقدامات علیه ایران در 31 اردیبهشت 96 (12 می 2017) همراه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم TFTC را تاسیس کرد. مرکزی که از دیدگاه وزارت خزانه داری آمریکا؛ «یک پاسخ جدید و خلاقانه‌ای بود تا هم قدرت به‌کارگیری ابزارهای موجود در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم را چند برابر کند و هم همکاری بین آمریکا و عربستان و دیگر طرفین توافق را در موضوع تامین مالی تروریسم، صورت رسمی و حقوقی بخشد».

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که همزمان با افتتاح این مرکز منتشر شد، آمده است: «امروز آمریکا، عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با شبکه‌های جدید و تکامل یافته تروریستی نظیر داعش، القاعده، حزب الله، طالبان، لشگر طیبه و شبکه حقانی مواجه هستند. این همکاری با خطرهای فراملی که در منطقه خاورمیانه ظهور کرده است شامل خطراتی از ایران، رژیم اسد و وضعیت یمن، مقابله خواهد کرد».

رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا کیست؟

سیگال مندلکر که طراح اصلی تحریم ها در دولت ترامپ علیه ایران است، در سفری که در تاریخ 21 تیر 97 (12 جولای 2018) به امارات داشت ، در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل ریتز کارلتون، مرکز مالی بین‌المللی دوبی پیرامون نقشی که مرکز هدف گیری تامین مالی تروریسم ایفا کرده است، گفت: «این مرکز، در دو ماه گذشته، توانسته است یک صرافی را که به صورت مخفیانه، پول برای سپاه قدس، شعبه مخفیانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق نظام مالی امارات ارسال می‌کرد، کشف نماید». مندلکر در ادامه به هدف اصلی این مرکز یعنی مقابله با ایران و محور مقاومت اشاره کرد و گفت: «هیچ پرسش و شک و شبهه‌ای پیرامون همکاری با امارات وجود ندارد، ما می‌توانیم اقدامات قابل توجهی انجام بدهیم تا روند تامین بودجه خودشان (ایران و گروه‌های مقاومت) مختل شود... ما با هم کار می‌کنیم تا استثمار و بهره برداری از نظام مالی منطقه برای انجام فعالیتهای مخرب توسط ایران را کاهش دهیم...ما می خواهیم از طریق منطقه، روش‌های دور زدن تحریم‌های ایران را محدود نمائیم».

سیگال مندلکر که اکنون فرماندهی اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران را برعهده دارد، نسبت به طولانی شدن روند اجراییFATF در ایران ابراز نگرانی کرد و در نشستی به میزبانی لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در تاریخ 15 خردادماه 97 گفت: «بارها و بارها به ایران فرصت داده شده تا فعالیت‌های مخربش را کنار بگذارد. در طول بیش از یک دهه،FATF ریسک تامین مالی تروریسم برآمده از ایران و تهدیدی که این ریسک برای نظام مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند را یادآور شده است. با این وجود، ایران تعهدات بین‌المللی‌اش برای پاکسازی نظام مالی خود، برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی و توقف کامل تامین مالی تروریسم را اجرا نکرده است. در روزهای پس از برجام، ایران فرصتی کافی داشت تا اقدامات لازم را برای آنکه به یک کشور دارای ارزش سرمایه‌گذاری بدل شود، انجام دهد. بار این مسئولیت بر عهده ایران بود تا گام‌های لازم برای مشروعیت‌بخشی به خود را بردارد. و باز هم ایران این کار را نکرد. در ماه فوریه، FATF به این جمع‌بندی رسید که ایران بخش اعظم الزامات برنامه اقدام مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را انجام نداده است. FATF برای اولین بار در یک بیانیه علنی فهرستی جامع از نواقص اصلی ایران منتشر و بر ریسک تامین مالی تروریسم و تهدید ناشی از آن برای نظام مالی بین‌المللی، تاکید کرد... ما در رایزنی‌های خود، هم در ایالات متحده و هم در خارج از کشور، به صراحت گفته‌ایم که شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند، با ریسک عظیمی مواجه هستند و این ریسک پس از آنکه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را دوباره اعمال کنیم، بیشتر هم می‌شود. ما کسانی را با ایران تجارت ممنوعه انجام دهند، پاسخگو نگه خواهیم داشت». در ادامه مندلکر صریحا با تکرار 9 درخواست FATF از ایران که در بیانیه نشست فوریه 2018 این نهاد آمده بود، یکی از مطالبات آمریکا از ایران را رسما تصویب و اجرای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) اعلام می کند و از عدم اجرایی شدن این مطالبات انتقاد می کند.

نهایتا سیگال مندلکر در 21 اسفند97 در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا آخرین برنامه های خود را در جنگ اقتصادی علیه ایران را اینگونه شرح داد: «برای تقویت همکاری میان بخش‌های دفتر تروریسم و اطلاعات مالی، من ۶ واحد اثرگذاری راهبردی که از بالاترین اولویت‌ها برخوردار هستند مشخص کرده‌ام: کره شمالی، روسیه، داعش، ایران، ارز مجازی و حقوق بشر و فساد». مندلکر به عنوان رئیس اتاق جنگ اقتصادی و مغز متفکر تحریم های دولت ترامپ علیه ایران، همچنین از تشکیل یک نهاد ویژه و جدید مالی علیه ایران در وزارت خزانه داری خبر داد و گفت: «ما همچنین اقدام به تشکیل یک واحد تلفیقی با هدف بهبود دفتر تروریسم و اطلاعات مالی و هماهنگی‌های درون‌سازمانی علیه ایران کرده‌ایم. "واحد تلفیقی مسائل مالی ایران"، یک گروه درون‌سازمانی در دفتر تروریسم و اطلاعات مالی است که دانش ما درباره فعالیت‌های مخرب ایران را شکل می‌دهد و به بررسی روش‌های جدید برای اقدام علیه ایران و عاملان غیرقانونی تحت حمایت این کشور می‌پردازد».

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن