رونق تولید با محوریت تعاونی های چابک


رونق تولید با محوریت تعاونی های چابک

کرمان - ایرنا - الگو و نظام تعاونی ها بیش از پیش در کشور باید جدی گرفته شود زیرا بخش تعاون می‌تواند همپای مردم و دولت در راستای رفع موانع و فعال شدن بنگاه‌های تعاونی، رونق اشتغال، مقابله با رکود و در یک کلام رونق تولید ایفای نقش کند.

سال ۹۸ در تداوم شعارهای اقتصادی سالهای اخیر و اهمیت رفع مشکلات اقتصادی کشور و مردم در زمینه های اقتصادی به نام سال 'رونق تولید' نام گذاری شد.

بی تردید نقش بخش تعاون به عنوان بخش مردمی اقتصاد کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی می تواند نقش سازنده ای در حوزه اقتصادی و رونق تولید به عنوان شعار محوری سال داشته باشند.

بخش تعاون در همه فرایندهای تولید، توزیع و مصرف فعالیت شفافی دارد و می‌تواند بستر لازم را برای حمایت موثر از رونق تولید و مصرف کنندگان فراهم کند.

نقش و جایگاه تعاونی ها و قابلیت آنها در رونق و توسعه اقتصادی استان کرمان، تاثیر آنها بر تقویت کار گروهی و قدرتی که در تجمیع سرمایه های خرد و کوچک دارند در میزگردی با حضور مسئولان و کارشناسان امر در این استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رونق تولید با محوریت تعاونی های چابک

وجود ۹هزار تعاونی اسمی در کرمان

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه اقتصاد تعاونی براساس اصل ۴۳ قانون اساسی در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تعریف شده است افزود: تا پایان برنامه ششم ۲۵ درصد از اقتصاد ملی باید از طریق تعاونی ها محقق شود اما این اتفاق به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد؛ عملیاتی نشد.

منصور زاینده رودی با بیان اینکه اگر جامعه و مردم به بخش تعاونی ها توجه ویژه می کردند؛ بسیاری از مشکلات اقتصادی مرتفع و عدالت اجتماعی حاکم می شد گفت: تعاونی ها می توانند نقش موثری در زندگی مردم و اجتماع داشته باشند.

وی از ثبت ۹هزار تعاونی اسمی در سامانه خبرداد و گفت: از این تعداد ۴هزار و ۹۰۰ تعاونی در کرمان فعال و نیمه فعال هستند.

روحیه تعاون در استان کرمان ضعیف است

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان داشت: در شرکت های سهامی خاص سرمایه نقش اصلی را دارد اما در حوزه تعاونی ها نیروی انسانی مهم ترین رکن اساسی است و نقش موثری در تعاونی، اقتصاد و جامعه دارد.

زاینده روی یادآورشد: حقایق و شواهد امر نشانگر این هست که مردم این استان نتواسته اند بخوبی با همدیگر در تعاونی ها کنار بیایید در حالیکه یکی از تعاریف تعاون این است که اعضا هدف یکسانی داشته باشند تا به یک تفکر جمعی برسند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در حوزه تعاونی ها افراد مختلف جامعه نمی توانند با یکدیگر کنار بیایند به سمت ایجاد تعاونی های خانوادگی رو می آورند و همه اعضای تشکیل دهنده خانواده می شود.

مدیر تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه روحیه تعاون در بین جامعه کرمان وجود ندارد و کار به صورت جمعی و تیمی کمتر انجام می شود و به همین دلیل است که تعاونی ها به صورت خانوادگی ثبت می شوند که این امر تعاونی ها را از تفکر اصلی دور کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از عقاید اشتباه افراد این است که زمانی تعاونی تشکیل می دهند می گویند؛ دولت باید تسهیلاتی را در این حوزه ارائه دارد در حالیکه این گونه نسیت باید سرمایه های خرد و اندک اعضا در این زمینه تجمیع شود و اگر نیاز شد؛ آنوقت دولت کمک می کند.

مدیر تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان عدم آموزش صحیح در تعاونی ها مبنی بر وظایف اعضا را یکی از موانع پیشرفت در این حوزه دانست و گفت: آموزش اعضای تعاونی ها بسیاری از مشکلات در تعاونی ها را برطرف می کند و مشکلات در تعاونی های مسکن از این قبیل است.

زاینده رودی فقدان شفافیت صحیح هیات مدیره در تعاونی را موانع دیگر عنوان کرد و افزود: باید مسائل مالی و درآمدی اعضا در این تعاونی ها توسط هیائت مدیره بیان شود تا بازدهی کار بالا برود.

وی گفت: ایجاد تعاونی ها به منظور حذف واسطه ها است و زنجیره تولیدی بین تعاونی ها باید ایجاد شود تاعرضه محصولات به صورت مستقیم از تولیدکننده به دست مصرف کننده برسد.

مدیریت تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ادامه داد: به طور قطع اگر این موانع برطرف می شد؛ تعاونی ها می تواتنستند در حوزه کسب و کارها و رونق تولید بسیار تاثیرگذار باشند.

انجام فعالیت های تحقیقاتی در حوزه تعاونی

زاینده رودی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته بحث تعاونی های مسکن مهر مطرح شد اما کار کارشناسی برای این مهم صورت نگرفت افزود: یک سری افراد غیرمتخصص در این زمینه به عنوان هیات موسس ثبت نام هایی را انجام دادند و مردم به آنها اعتماد کردند و بعضی از آنها نیز که تجربه کار را داشتند به خوبی در این حوزه رورود کردند.

وی بیان داشت: رویکرد وزارتخانه تقویت جشنواره تعاونی های برتر است تا آنها شناسایی تا در بین سایر شرکت ها الگو سازی شود که این مهم سبب افزایش رونق تولید می شود و توجه دولت مشارکت تعاونی ها در این جشنواره است.

مدیریت تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی در حوزه تعاون گفت: هر سال این کار با عناوین مختلف انجام می شود و حمایت از پایان نامه های دانشجویی در این حوزه نیز صورت می گیرد.

زاینده رودی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ توسط تیم تحقیقاتی، مسائل و مشکلات تعاونی ها از دیدگاه کارشناسان مطرح شد تصریح کرد: ۶۰ مساله از دیدگاه کارشناسان و شرکت تعاونی و منتخبین مسائل هم پوشانی داشتند و فعالیت های تحقیقاتی در زمینه ارتقا بهره وری، حقوقی، قانونی و نظارتی، آموزشی و ترویجی و اجتماعی و فرهنگی و حمایت و تسهیلات تعاونی ها انجام شده است.

رونق تولید با محوریت تعاونی های چابک

تعاونی ها سرمایه های مردمی را به بخش تولید هدایت کنند

دبیر اتاق تعاون استان کرمان در این میزگرد با اشاره به اینکه وجود بخش تعاون در کشور سبب رونق تولید می‌شود افزود: تعاونی‌ها ساختار و شکلی برای فعالیت‌های اقتصادی هستند.

علی اصغر آخوندی ساختار تعاونی‌ها را مبتی بر کار جمعی و عدالت اجتماعی دانست و افزود: در بطن قانون آمده است در مجمع عمومی تعاونی‌ها؛ هر شخص حق یک رأی را دارد که این مهم نشان از عدالت اجتماعی در تعاونی‌ها است.

شرکت‌های تعاونی کانون اجتماع‌ها هستند

دبیر اتاق تعاون استان کرمان با بیان اینکه ساختار تعاونی‌ها سبب مشارکت اجتماعی و اقتصادی مردم می‌شوند تصریح کرد: اینکه می گوییم بخش تعاون از پنج درصد باید به ۲۵ درصد برسد به دلیل این است که ۸۰ درصد مردم ایران می‌توانند با سرمایه گذاری های خرد خود عضو تعاونی‌ها شوند و ۲۰ درصد دیگر مردم در حوزه واردات و صادرات سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: زمانی اقتصاد مملکت رونق می‌گیرد که ۸۰ درصد جمعیت مردم را در قالب تعاونی‌ها پوشش دهیم زیرا ساختار تعاون بر این اصل استوار است که سرمایه‌های خرد مردم در قالب یک شرکت تعاونی یک سرمایه کلانی را تشکیل دهد تا بتوانند در کنار هم فعالیت اقتصادی انجام دهند.

رونق تولید از طریق مشارکت مردمی انجام می‌گیرد

آخوندی شرکت‌های تعاونی را مهمترین کانون های اجتماعی عنوان کرد و گفت: مشارکت مردمی در راستای رونق تولید از طریق تعاونی‌ها شکل می گیرد و تا زمانی که مردم سرمایه های خرد خود را در عرصه تولید و کار اقتصادی وارد نکنند؛ رونق تولید محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی سبب ایجاد اشتغال پایدار در سطح جامعه می‌شود گفت: یکی از بزرگترین عیب‌های شرکت تعاونی‌ها در جامعه امروزی ما عدم بهره وری است.

به گفته دبیر اتاق تعاون استان کرمان پایین بودن سطح آموزش‌های مدیریتی و یادگیری فنون اقتصادی، معاملات و یا تسلط تعاونی‌ها به قوانین از مواردی است که سبب کاهش بهره وری تعاونی‌ها می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: تعاونی‌ها برای انجام کار اقتصادی باید تمام قوانین بخش تعاون را آموزش ببینند تا بتوانند به رونق تولید در کشور کمک کنند.

تعاونی‌ها در سیستم توزیع بهترین الگو هستند

دبیر اتاق تعاون استان کرمان گفت: هدایت سرمایه های خرد مردم به سمت شرکت های تعاونی نقدینگی را در کشور کاهش می دهد اما باید طراح های کارشناسی شده در این تعاونی‌ها اجرایی شود.

وی تعاونی‌ها را مناسب ترین سیستم های توزیع از بعد انقلاب تاکنون دانست و گفت: در حال حاضر با ورود شرکت‌های زنجیره‌ای بزرگ در سطح شهر تعاونی‌ها به حاشیه رفته‌اند که علت آن عدم به روز شدن تعاونی‌ها است.

آخوندی با بیان اینکه تعاونی‌ها در سیستم توزیع بهترین الگو هستند افزود: وزارت تعاون باید راه را برای شرکت‌های تعاونی هموار کند.

تعاونی‌ها تنها با مشارکت اجتماعی مردم شکل می‌گیرند

دبیر اتاق تعاون استان کرمان بیان کرد: دولت می‌تواند تعاونی‌های تولیدی را با کار کارشناسی شده و باکمک استانداری‌ها در هر شهر ایجاد کند و مردم را به سمت سرمایه های شهر سوق دهد که این مهم نیز می‌تواند به رونق تولید در کشور کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه تعاونی‌ها تنها با مشارکت اجتماعی مردم شکل می‌گیرند تصریح کرد: تعاونی‌ها می‌توانند سرمایه‌های مردمی را به بخش تولید وارد کنند که این مهم سبب رونق تولید در جامعه می‌شود.

آخوندی با اشاره به اینکه لازمه اعتمادسازی در حوزه تعاونی‌ها شروع یک پروژه جدید است گفت: در کنار پروژه تعاونی مسکن مهر تعاونی‌های دیگری از قبیل توسعه عمران شهری، فراگیر ملی و صندوق‌های خرد مالی و توسعه روستایی عملکرد خوبی داشته اند که این مهم باید به مردم اطلاع رسانی شود.

شرکت‌های تعاونی صادرکننده ایجاد شود

دبیر اتاق تعاون استان کرمان وجود بازاریابی فروش محصولات را یکی از مشکلات تعاونی‌ها دانست و تصریح کرد: راهکار این مهم است که تعاونی‌ها در بازارهای داخلی به سمت شبکه سازی و خوشه سازی پیش بروند.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها در حوزه صادرات اطلاعات چندانی ندارند گفت: باید در سطح وزارتخانه به دنبال ایجاد شرکت‌های تعاونی صادرکننده پیش برویم و محصولات تعاونی‌های دیگر را برای صادرات به صورت اعتباری گرفته شود تا سودی عاید خود و شرکت تعاونی‌ها شود.

آخوندی با بیان اینکه اتاق تعاون وظیفه اش حمایت از بخش تعاون است بیان کرد: شرکت تعاونی‌ها به راحتی نمی‌توانند صادرکننده شوند و به تنهایی وارد صادارت شوند.

وی ادامه داد: راهکار دیگر برای صادرات تعاونی‌ها این است که اتاق تعاون را تقویت کنند تا همانند اتحادیه تعاون روستایی در حوزه صادرات فعالیت کنند.

قانون بخش تعاون اجرایی شود/ اعتمادی به بخش تعاون وجود ندارد

دبیر اتاق تعاون استان کرمان با اشاره به اینکه به دنبال اجرای قانون بخش تعاون هستیم تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم قانون دیگری برای تعاونی‌ها تصویب شود؛ همین قانونی که وجود دارد؛ اجرایی شود کفایت خواهد کرد.

آخوندی با اشاره به اینکه در ماده چهار قانون بخش تعاون آمده است در مناقصات و مزایده دستگاه‌های دولتی در شرایط مساوی اولویت با بخش تعاون است اما این قانون اجرایی نمی‌شود گفت: در بخش تعاونی‌های توسعه عمرانی شهرستانی ما مشوق‌های زیادی داریم اما هیچکدام اجرایی نمی‌شوند این یعنی اعتمادی به بخش تعاون وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مدیریت ارشد استان کرمان بخش تعاون را به عنوان مشاور خودش در امور اقتصادی نمی‌داند در صورتی که در سطح کشور اتاق تعاون، بازرگانی و اصناف به عنوان مشاور وزیر در تصمیم گیری ها هستند اما در کرمان به این مهم توجه نمی‌شود گفت: تنها نشست های با اتاق بازرگانی تشکیل می‌شود و علت حضور آنها را هم رصد بازار می‌دانند.

دبیر اتاق تعاون استان کرمان با بیان اینکه باید در نشست با مسئولان استان ساختاری پیاده سازی شود تا مردم در سطح‌های مختلف بتوانند سهام دار شرکت‌های تعاونی شوند افزود: اتاق بازرگانی نماینده یک قشر مرفع جامعه هستند و تا زمانیکه نشست ها به این سمت پیش سوق داده شوند؛ اقتصاد ما اقتصاد ملی و مقاومتی نمی‌شود.

آخوندی با اشاره به اینکه بهترین کار این است؛ سرمایه‌های خرد مردم را به سمت پروژه‌هایی از قبیل فولاد، آبرسانی و سایر سوق داده شود تصریح کرد: با حمایت‌های استاندار باید این مهم تحقق یابد و اطلاع رسانی‌ها باید در بین عموم منعکس شود.

وی افزود: اتاق تعاون وظیفه خودش را نجات عامه مردم می‌داند اما اتاق بازرگانی وظیفه خود را دفاع از صادرکنندگان.

رونق تولید با محوریت تعاونی های چابک

تاثیر مستقیم و غیرمستقیم شرکت های تعاونی در توسعه اجتماعی و اقتصادی

رئیس آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی ها اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در این میزگرد با اشاره به جایگاه تعاونی ها افزود: طی ۲ قرن گذشته شرکت های تعاونی رشد مطلوبی داشته اند و توانسته اند در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیازهای جوامع انسانی را پوشش دهند.

پیمان جهانشاهی با بیان اینکه شرکت های تعاونی می توانند تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر روی توسعه اجتماعی و اقتصادی اعضای خود داشته باشند گفت: شرکت های تعاونی از طریق فعالیت ها و برنامه ریزی های مدون تجاری علاوه بر کارآفرینی، سبب درآمدزایی برای جامعه هدف خود می شوند.

به گفته جهانشاهی شرکت های تعاونی بنگاه های اقتصادی هستند که در امر تولید، توزیع و خدمات نقش آفرینی می کنند و از آنجا که این شرکت ها در راستای رشد و بهبود زندگی معیشتی افراد نقش مهمی دارند، رشد معیشتی باید بر پایه رفاه اجتماعی ایجاد شود که بهترین مسیر در این زمینه از طریق شرکت های تعاونی محقق می شود.

رئیس آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی ها اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ادامه داد: دولت در اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی تاکید ویژه ای به بخش تعاون کرده و یکی از بخش های اقتصادی دیده شده که نشان از اهمیت و جایگاه بخش تعاون است.

شرکت های تعاونی از دوره های آموزشی استقبال نمی کنند

وی با بیان اینکه ورازت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به تبع آن ادارات تعاون در استان ها به واسطه اصل پنجم از اصول بین المللی تعاون که به بحث آموزش، تربیت افراد و اطلاع رسانی پرداخته می شود گفت: در اصل پنجم بسیاری از اقدامات ارزشمند این حوزه دیده شده است.

جهانشاهی با اشاره به اینکه آموزش؛ یکی از موارد حمایتی است که وزارت تعاون در راستای بهره وری شرکت های تعاونی پیش می گیرد تصریح کرد: برخی افراد می گویند؛ آموزش ها کم و یا ضعیف است اما یک طرف قضیه این است که آموزش های رایگان در حوزه های مختلف مدیریتی، حقوقی، حرفه ای و غیره که بسیار گسترده هستند؛ از طریق اتاق تعاون ارائه می شود.

رئیس آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی ها اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان عدم استقبال شرکت های تعاونی را یکی از مشکلات عمده در حوزه آموزش عنوان کرد و گفت: از طریق وزارتخانه تقویم آموزشی مدون تهیه و به شهرستان ها ابلاغ می شود اما استقبال از سوی اعضای تعاونی ضعیف است.

وی یکی از دلایل عدم استقبال را تشکیلات خانوادگی بودن اعضای تعاونی دانست و گفت: شرکت هایی که اعضای آنها خانواده هستند یک نفر در رأس امور قرار دارد و در بسیاری از موارد فرصت نمی کند که در همه دوره های آموزشی شرکت کند.

جهانشاهی ادامه داد: آموزش ها برای حمایت از شرکت های تعاونی از سوی دولت رایگان برگزار می شود که می طلبد تعاونی ها بیشتر به این مهم توجه کنند تا منتج به خلق بهره وری در شرکت ها شود.

جشنواره تعاونی های برتر فرصتی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف

رئیس آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی ها اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه از سوی وزارتخانه تعاون هفت راهبرد اساسی در حوزه تحول بخش تعاون تدوین شده است تصریح کرد: برگزاری جشنواره تعاونی های برتر یکی از موارد انگیزشی که وزارتخانه هر ساله دنبال و امسال چهاردهمین دوره آن برگزار می شود.

وی گفت: این جشنواره فرصت خوبی برای تعاونی ها است که در یک فضای رقابتی شرکت می کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را از این طریق شناسایی کنند.

جهانشاهی با اشاره به اینکه فراخوان این جشنواره از ۴ خردادماه تا ۱۰ تیرماه بوده گفت: یک رقابت المپیادی است که افراد از طریق خوداظهاری در سایت جشنواره شرکت می کنند و در هفته تعاون از برگزیدگان هر گرایش تجلیل می شود.

وی ادامه داد: استان کرمان دارای تعاونی های قدرتمندی است که طی سال گذشته۲ تعاونی برتر از استان کرمان معرفی شد.

رئیس آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی ها اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت های تعاونی را یکی دیگر از موارد انگیزشی و حمایتی دولت عنوان کرد و افزود: این مهم در قالب طرح های تحقیقاتی انجام می شود و نتایج آن در اختیار شرکت ها قرار می گیرد تا در برنامه های راهبردی خود بکار گیرد.

جهانشاهی با اشاره به اینکه تخفیف های مالیاتی یکی دیگر از موارد حمایتی دولت از شرکت های تعاونی است گفت: برخی از شرکت های تعاونی ۱۰۰ درصدی از معاف مالیاتی برخوردار هستند و مابقی شرکت ها ۲۵ درصد تخفیف مالیاتی دارند.

وی با اشاره به بیمه تامین اجتماعی اعضای شرکت تعاونی ها تصریح: در بخش بیمه ای نیز ۲۰ درصد تخفیف پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما دیده شده اما متاسفانه تامین بودجه نشده و این مهم از سوی تامین اجتماعی عملیاتی نشده است.

رئیس آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی ها اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: حمایت های مالی در قالب اعتبارات خاصی است که سالانه اعلام می شود و شرکت های می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

رونق تولید با محوریت تعاونی های چابک

تشکیل تعاونی ها به صورت خانوادگی ها

رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی کامپیوتر فرآیندگان پردازش با اشاره به فعالیت ۱۹ ساله این شرکت گفت: شرکت در ۲ سال متوالی به عنوان تعاونی برتر در سطح کشور انتحاب شده است.

حسین فرهی مقدم با اشاره به اینکه تعاون بدین معنی است که روح همبستگی در بین اعضا وجود داشته باشد تصریح کرد: با توجه به اینکه تعاونی از هفت عضو تشکیل می شود؛ اصولاً به شکل خانوادگی تشکیل می شوند.

وی یکی از مشکلات این است که برخی از مسئولان ادارات در استان دیدگاه نرم افزاری را ندارند و بیشتر تمایل به تهیه نرم افزارهای آماده به کار از خارج از استان را دارند.

رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی کامپیوتر فرآیندگان پردازش ادامه داد: در نظام صنفی رایانه ای استان ‘شکست پروژه های نرم افزاری استان کرمان’ آسیب شناسی شد و یکی از بخش های آن عدم دید نرم افزاری مسئولان بود که این امر سبب دلسردی کارشناسان و برنامه نویسان کرمانی می شود.

دیدگاه مثبت مدیریت ارشد استان کرمان به حوزه نرم افزار

فرهی مقدم با اشاره به دیدگاه مثبت استاندار کرمان به حوزه نرم افزار گفت: کمیته تخصصی شهر هوشمند به دستور استاندار وقت در کرمان تشکیل شده است.

وی افزود: در این کمیته موارد مختلفی برای ایجاد شهر هوشمند بررسی و نتیجه به اطلاع استاندار می رسد و استاندار نیز به صورت کاملاً جدی پیگیر این قضیه هستند که این امر یک دلگرمی و انگیزه ای برای کارآفرینان حوزه نرم افزار استان است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های رایانه ای استان با بیان اینکه مالیات، بیمه و ارزش افزوده از مهم ترین مسائلی است که گربیان گیر شرکت های تعاونی شده است گفت: علت ورشکستگی و غیرفعال بودن بسیاری از شرکت های تعاونی مالیات، بیمه و ارزش افزوده است و در نشست با مسئولان مربوطه نیز این مشکلات مطرح شده است.

فرهی مقدم گفت: اگرچه شرکت های تعاونی باید کمتر مالیات پرداخت کنند اما حقیقتاً این موضوع در دارایی اجرایی نمی شود.

وی بیان داشت: متاسفانه گاهی اوقات کارشناسان این سه حوزه به دلیل عدم تجربه اشتباهاتی را مرتکب می شوند؛ اصلاح نمی کنند و به ضرر شرکت ها می شود و این مهم نیز سبب دلسردی شرکت ها می شود.

تعاونی ها به درستی حمایت نمی شوند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های رایانه ای استان کرمان با تأکید بر حمایت اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون از شرکت های تعاونی تصریح کرد: تعاونی ها از اصل حمایت می شوند اما در مراحل بعدی به درستی حمایت نمی شویم.

وی گفت: شرکت تعاونی فرایندگان پردازش سه نرم افزار نوشته است که کشوری شده اند و این امر سبب هدایت نرم افزار از کرمان به مرکز کشور شده است.

فرهی مقدم از راه اندازی و رونمایی سامانه سنا (سامانه نوید اشتغال جوانان) خبرداد و گفت: در این سامانه آمار دقیق بیکاران، ظرفیت های کارآفرینی و غیره را اطلاع رسانی می کند و بعد از رونمایی نیز می توانیم این نرم افزار به کل کشور معرفی کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های رایانه ای استان کرمان تاکید کرد: زمانی که چنین نرم افزارهایی توسط شرکت های تعاونی کرمانی تولید می شود و وقتی حمایت و همدلی همه جانبه مسئولان باشند به طور قطع نرم افزارهای برنامه نویسان کرمانی کشوری می شوند.

رونق تولید با محوریت تعاونی های چابک

شکست تحریم ها از کانال تولید واقعی در قالب تعاونی ها امکان پذیراست

مدیرعامل شرکت تعاونی پرتو صنعت ماهان با اشاره به اهمیت تعاونی در رونق تولید گفت: تولید در هر جامعه یک وزنه سنگینی است و به دلایلی در برخی از موارد نادیده گرفته شده و حرکت این وزنه سنگین از عهده یک نفر بر نمی آید بلکه باید تعداد متعددی باشند و این مهم از طریق تعاونی هایی که از اعضای اصلی و واقعی تشکیل شده باشند؛ محقق می شود.

اسماعیل عباس زاده تصریح کرد: اکثر تعاونی ها به صورت صوری هستند و اگر تعاونی ها به شکل حقیقی همه اعضا فعال باشند به طور قطع به رونق تولید کمک می کنند.

وی با بیان اینکه شکست تحریم ها از کانال تولید واقعی در قالب تعاونی ها امکان پذیر است افزود: با شعار، تولید اجرایی نمی شود بلکه باید با وحدت و همسبتگی بین اعضا در راستای تولید کشور خدمت کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرتو صنعت ماهان با اشاره به عقیده برخی که خانوادگی بودن اعضای شرکت های تعاونی یک نقص است گفت: شرکت تعاونی ما یک شرکت تعاونی است که همه اعضای آن را خانواده تشکیل داده اما به صورت فعال هستیم و به صورت جدی کار را دنبال می کنیم و همه امور در بین اعضا به درستی تقسیم شده و جدیداً به اعضا تعدادی غیرخانوادگی نیز اضافه شده است.

عباس زاده ادامه داد: شرکت تعاونی پرتو صنعت دارای ۱۰ عضو هیات مدیره است که این تعاونی برای ۴۰ نفر مستقیم و ۱۵۰ نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه هر کسی در تخصص خودش کار را پیش می برد تصریح کرد: یک مساله عمده ای در اکثر سازمان ها، شرکت های خصوصی و تعاونی ها دیده می شود و باعث این گفتمان می شود که تعاونی ها جدی نیستند این است که ارتباط لازم بین اعضا نیست زمانی که این مهم وجود نداشته باشد اعتماد و صداقت را به دنبال نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرتو صنعت ماهان با بیان اینکه اعتماد و صداقت علاوه بر موفقیت تعاونی ها سبب رونق تولید و اقتصاد پویا می شود و به عدم تحریم کمک می کند بیان داشت: اگر سازمان های ذیربط مربوط به تعاونی ها توجه خاص داشته باشند و تعاونی ها را به حالت VIP ببیند کمک بزرگی به این حوزه می شود.

عباس زاده یادآورشد: این تعاونی گزارش خود را به صورت شفاف و با صداقت با مالیات و تامین اجتماعی ارائه داده است و بدون هیچ مشکلی نقش خود را در راستای رونق تولید ایفا می کند.

براساس آنچه شرکت کنندگان در این میزگرد خبری عنوان کردند باید نتیجه گرفت که تعاونی ها می توانند نسخه شفابخش عبور از رکود، فساد اقتصادی، رانت، مدیریت نقدینگی سرگردان در جامعه باشند و نقش مهمی برای عبور از مشکلات و رسیدن به شعار محوری سال که در رونق تولید و اشتغال پایدار و هدفمند تجلی می یابد، داشته باشند.

۹۸۹۵/ ۵۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان