امام حسین (ع) در روز عاشورا به دنبال صلح بود!/ علت تحریم ظریف، پخش سریال گاندو بود!


امام حسین (ع) در روز عاشورا به دنبال صلح بود!/ علت تحریم ظریف، پخش سریال گاندو بود!

علت تحریم ظریف، دیپلماسی منفعلانه دولت در سالهای اخیر است. حال اصلاح طلبان با قهرمان سازی از ظریف و اتهام پراکنی علیه منتقدان، در پی سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل دفاع دولت در سیاست خارجی هستند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** امام حسین (ع) در روز عاشورا به دنبال صلح بود!

«محمد تقی فاضل میبدی» از فعالین اصلاح طلب که پیش از نیز بارها اظهارات تأمل برانگیزی مطرح کرده بود در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت: «متاسفانه جنگ هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد و این اتفاق برای کشور ما خطرناک است. شاید عده‌ای احساس کنند ما تا آخر ایستاده‌ایم و همچون امام حسین (ع) تا شهادت می‌جنگیم، در حالی که خود امام حسین (ع) هم نمی‌خواست جنگ برپا شود. حتی روز عاشورا هم پیغام می‌فرستاد که صحبت نماییم و صلح کنیم. در هر صورت در کشور ما، عده‌ای دارند در رسانه‌ها و ادبیات سیاسی‌مان، شعار جنگ می‌دهند که این هم بر خلاف مصالح ملی است و هم بر خلاف استقلال و امنیت کشور، در نهایت هم معلوم نیست چیزی گیرمان بیاید».

طیف اصلاح طلب برای توجیه رویکرد منفعلانه دستگاه دیپلماسی، در اقدامی مسبوق به سابقه دست به تحریف تاریخ زده است. در سالهای اخیر تحریفات و شبهات گوناگونی پیرامون واقعه کربلا منتشر یا گفته شده است. هرچند اکثریت جامعه نسبت به این تحریفات هوشیار هستند و آگاهی مردم نسبت به فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) مانع از این شده است تا این تحریفات به عمق باورهای عاشورایی مردم رسوخ کند و علماء و مورخان شیعه نیز همواره درصدد شبهه زدایی از قیام امام حسین (ع) برآمده‌اند.

در آخرین شبهه‌پراکنی درباره قیام عاشورا، طرح موضوع مذاکره و تعامل امام حسین (ع) در کربلا با عمر ابن سعد فرمانده سپاه اموی مطرح شده است. قائلان به این تحریف معتقدند که امام حسین (ع) در شب عاشورا با عمر بن سعد ساعت‌ها مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود!

«محمدحسین رجبی دوانی» نویسنده و مورخ برجسته تاریخ اسلام چندی پیش با بیان اینکه اگر بنای امام حسین (ع) بر این بود که صلح کند در مدینه این کار را می‌کرد، گفت: «مروان حکم» که پیر بنی‌امیه بود، در مدینه به امام حسین (ع) پیشنهاد می‌کند که برای حفظ دین و دنیای خودش با یزید بیعت کند اما امام می‌فرمایند: «و علَی الاِسلام، السَّلام اِذ قَد بُلیَتِ الاُمّه بِراع مثل یزید» در زمانی که اسلام مبتلا به حاکم جائری همچون یزید شده است باید فاتحه اسلام را خواند و به صراحت می‌فرمایند: کسی چون من با فردی چون یزید بیعت نمی‌کند. لذا هرگز برای امام حسین (ع) بحث تعامل و مذاکره مطرح نبود. امام جز به کنار زدن حاکم جائر به چیز دیگری نمی‌اندیشید.

لازم و ضروری است که نهادهای ذیربط با این قبیل اظهارات تأمل برانگیز در رسانه‌های اصلاح طلب برخورد کنند.

** علت تحریم ظریف، پخش سریال گاندو بود!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «تحریم ظریف به دلیل تخریب‌های افراطیون داخلی بود» نوشت: «در زمانی که برجام امضا شد و به‌عنوان یک سند مهم بین‌المللی به شمار رفت محبوبیت و جایگاه آقای ظریف به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران در این توافق در بین افکار عمومی جامعه و همچنین در بین مردم جهان افزایش یافت. به همین دلیل نیز دلواپسان که از این محبوبیت احساس خطر کرده بودند تلاش کردند به هر شکل ممکن این محبوبیت را خدشه‌دار کنند. در نتیجه با هجمه علیه آقای ظریف به دنبال این بودند که وجهه ایشان را در بین افکار عمومی تخریب کنند... آمریکا نیز فضای داخلی ایران را رصد می‌کند و مواضع گروه‌های سیاسی را نسبت به شخصیت‌های تاثیرگذاری مانند دکتر ظریف رصد می‌کند و تحلیل‌هایش را براساس آن ارائه می‌کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اگر سریالی از صداوسیما پخش نمی‌شد که در آن افرادی مانند جیسون رضاییان محوریت داشتند و در این سریال درباره عملکرد و حقانیت دستگاه دیپلماسی در ماجرای برجام شک و شبهه ایجاد نمی‌شد جیسون رضاییان چنین پیشنهادی را مطرح نمی‌کرد. این مساله به‌خوبی نشان می‌دهد که اتفاقات داخل کشور و به‌خصوص تضعیف شخصیت‌های تاثیرگذاری مانند آقای ظریف به چه میزان در رویکرد آمریکا در مقابله با ایران تاثیرگذار بوده است».

همچنین «محمد توسلی» دبیر کل نهضت آزادی در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «آقای ظریف و تیم ایشان طی دو سال مذاکره و مصاف پر چالش با تیم‌های دیپلماتیک 6 قدرت بزرگ جهانی به موفقیتی چشمگیر دست یافتند. موفقیتی که نه تنها منافع ایران بلکه منافع منطقه و جهان را تضمین می‌کرد. یکی از اهداف تحریم جدید دولت امریکا در واقع به زیر کشیدن همین قدرت دیپلماتیک ایجاد شده در ایران است. قدرتی که ناشی از انتخاب درست مردم بوده و نشان می‌دهد که اگر مدیران کشور با شیوه صحیحی برگزیده شوند همواره نتیجه کار آنها به نفع منافع عمومی کشور خواهد بود».

اگر آقای ظریف در واکنش به تروریست نامیدن نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل توسط دولت اوباما و اخراج و بازداشت غیرقانونی دیپلمات‌های ایرانی در اروپا و امتناع آلمان از سوخت رسانی به هواپیمای حامل مقامات وزارت خارجه ایران واکنشی مقتدرانه و عزتمندانه نشان می‌داد، کار به اینجا نمی‌رسید که دولت آمریکا با گستاخی وزری خارجه ایران را تحریم کند.

علت تحریم ظریف، دیپلماسی منفعلانه دولت در سالهای اخیر است. حال اصلاح طلبان با قهرمان سازی از ظریف و اتهام پراکنی علیه منتقدان، در پی سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل دفاع دولت در سیاست خارجی هستند.

** دولت در سیاست خارجی، صرفاً مجری است و تصمیم گیر نیست!

«محمد هاشمی» در مصاحبه روزنامه همشهری گفت: «شرایط به گونه‌ای است که در حوزه روابط خاررجی، دولت مجری است و تصمیم گیر نیست»

حالا که بی دستاوردی برجام برای افکار عمومی عیان شده و رویکرد خسارت بار گره زدن معیشت مردم به مذاکره با آمریکا و تضمین نامیدن امضای کری، نتایج خود را آشکار ساخته است، فعالین اصلاح طلب به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت توافق هسته‌ای هستند.

لازم به ذکر است که دولت در اجرای برجام می‌بایست به 28 شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی عمل می‌کرد اما در اجرای این شروط دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور