رئیس کمیسیون آموزش: آموزش و پرورش دارایی‌های زیادی دارد؛ لازم است یک معاونت اقتصادی به‌وجود بیاید


تهران (پانا) - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بازنشسته شدن 360 هزار معلم تا 5 سال آینده خبر داد.

رئیس کمیسیون آموزش: آموزش و پرورش دارایی‌های زیادی دارد؛  لازم است یک معاونت اقتصادی به‌وجود بیاید

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بازنشسته شدن 360 هزار معلم تا 5 سال آینده خبر داد.

محمدمهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت گفت: «آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای نیست که هرکسی بتواند زیربار مسئولیت آن برود. بودجه آموزش و پرورش در خوشبینانه‌ترین حالت تا 98 درصد صرف حقوق و مزایا می‌شود و دو درصد برای مابقی فعالیت‌ها باقی می‌ماند.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به کسری 15 هزار میلیاردی آموزش و پرورش در سال جاری اشاره کرد و گفت: «اکنون کسری بودجه آموزش و پرورش 10 هزار میلیارد است که اگر 5000 میلیارد پاداش پایان خدمت بازنشستگان 97، حق‌الزحمه امتحانات، حق التدریس‌ها و... را هم به آن بیفزاییم به 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد.»

زاهدی ادامه داد: «اگر نظام رتبه‌بندی را باید پیاده کنیم که آن هم هزینه‌هایی دارد. ساماندهی اموال، املاک و دارایی‌های آموزش و پرورش نیز وضعیت نابسامان و نابهنجاری دارد و یک چالش است که وزیر بعدی باید به آن بپردازد.»

او ادامه داد: «بانک قرض‌الحسنه فرهنگیان باید ایجاد شود مهران مدیری سریالی به نام هیولا ساخته که روی مباحث صندوق ذخیره و باک سرمایه تمرکز دارد و می‌خواهد سوءاستفاده مفسدان را تصویر کند. این یک طنز است، اما در واقع تلخندی را به تصویر کشیده است.»

زاهدی ادامه داد: «120 هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است که حداقل 14 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد. هنوز کلاس کانکسی، خشت و گلی و کپری داریم. در استان‌های زیادی اینگونه است حتی در استان مرکزی هم چنین مدارسی وجود دارد.»

زاهدی گفت: «آموزش و پرورش دارایی‌های زیادی دارد و حتما لازم است یک معاونت اقتصادی به‌وجود بیاید و اینها را سامان دهد. مصوبه داشتیم برای تغییر کاربری و ایجاد ارزش افزوده، اما واقعش این است که تا کنون آموزش و پرورش اراده‌ای در این زمینه نداشته است.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به‌ چالش‌های کلان تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: «اجرای سندتحول منوط به تهیه برنامه زیرنظام‌هاست که قرار بود ظرف یک سال آماده شود. امید است تا پایان تابستان تهیه و کامل شود. معلم محور سند تحول است.»

او درباره کمبود معلم گفت: «امسال 60 هزار و تا 5سال دیگر 360 هزار بازنشسته خواهیم داشت؛ چگونه باید جبران کرد؟ قانون معروف به ماده 17 را برای به‌کارگیری نهضتی‌ها، مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسی‌ها تصویب کردیم، اما جای تعجب است که چندماه است آیین نامه آن در دولت مانده است. تابستان باید این کار انجام شود تا مهر کمبود معلم نداشته باشیم.»

او ادامه داد: «نظام رتبه‌بندی دو جنبه دارد؛ یک جنبه آن اقتصادی است. شش سال قبل طرحی به مجلس رفت و آقای انصاری، رئیس سازمان اداری استخدامی مخالفت کرد و گفت که دولت بنا دارد لایحه جداگانه‌ای ظرف شش ماه بدهد ولی از آن زمان شش سال گذشته است. اخیرا سخنگوی دولت اعلام کرده است رتبه‌بندی را اجرا می‌کنند؛ کجا تصویب شده است و با چه مکانیسمی؟ منزلت و کرامت معلمان را چه؟ نباید با جامعه فرهنگیان این‌قدر ساده برخورد کنیم. چندسال پیش هم که مبلغی به حقوق فرهنگیان اضافه کردند و نام آن را رتبه‌بندی گذاشتند که همان موقع گفتم اینگونه با فرهنگیان بازی نکنید.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «امکان اجرای رتبه‌بندی ظرف دو ماه وجود ندارد، لایحه باید به محلس بیاید. ممکن است دولت بخواهد خودش اجرا کند. آیا این امر نیاز به قانون ندارد؟ حتما دارد.»

زاهدی به برخی چالش‌های دیگر پیش روی وزیر آینده اشاره کرد و گفت: «هدایت تحصیلی بحث مهمی است، چرا باید همه بخواهند به رشته تجربی بروند و پزشک شوند؟ حذف کنکور و مقابله با مافیای کنکور که توانسته استدر برخی ارکان آموزش و پرورش نفوذ کند، احیای فعالیت‌های پرورشی، توجه به آموزش مهارتی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و نحوه پذیرش مدارس سمپاد از دیگر موارد مهم است.»


زاهدی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی به محلس نیز گفت: «در آستانه آغاز سال تحصیلی جفاست که آموزش و پرورش وزیر نداشته باشد. برنامه‌ریزی‌ها در تابستان انجام می‌شود. سرپرست دارد دلسوزانه موارد را دنبال می‌کند، ولی باز هم سرپرست قدرت وزیر را برای همه پیگیری‌ها ندارد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر