به گزارش فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که دولت او امروز از یک معاهده مربوط به موشک‌های هسته‌ای با روسیه خارج شد بامداد شنبه (به وقت تهران) گفت توافق موشکی جدید باید میان علاوه بر روسیه، چین را هم شامل شود.

ترامپ که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: «ما قطعاً می‌خواهیم با چین هم در مقاطعی وارد توافق شویم. این کار فوق‌العاده‌ای برای دنیا است.»

وارد کردن چین به توافق تسلیحاتی مسئله‌ای است که دولت ترامپ از مدت‌ها پیش کار بر روی آن را آغاز کرده بود. روزنامه واشنگتن‌پست اردیبهشت‌ماه گزارش داد ترامپ به دولتش دستور داده به دنبال انعقاد توافق‌های تسلیحاتی جدید با روسیه و چین باشند.

یک مقام ارشد دولت ترامپ، در آن زمان به روزنامه واشنگتن‌پست گفت هدف از این اقدام جدید اعمال محدودیت‌های جدید علیه سلاح‌های هسته‌ای روسیه و مجاب کردن چین جهت پیوستن به معاهده‌های کنترل تسلیحاتی است.

انعقاد توافقی سه جانبه در زمینه کنترل تسلیحاتی بین آمریکا، روسیه و چین اتفاقی است که در صورت تحقق یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ قلمداد خواهد شد؛ اما رسیدن به چنین توافقاتی نیازمند سال‌ها مذاکره و تعامل‌های دیپلماتیک است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF را اعلام کرد و گفت: «در تاریخ دوم فوریه 2019، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد».

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد. واشنگتن اما بارها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.