وضعیت قابل پیش‌بینی دلار ، طلا و سهام در هفته جاری / همچنان طلایی‌ها امیدوار و بورسی‌ها نگران


وضعیت قابل پیش‌بینی دلار ، طلا و سهام در هفته جاری / همچنان طلایی‌ها امیدوار و بورسی‌ها نگران

در هفته اخیر بازار طلا طبق پیش‌بینی‌ها یک روند صعودی را طی کرد، بازار سهام روندی پرقدرت به مانند هفته‌های گذشته نداشت و در بازار ارز هم تغییر چندانی ثبت نشد. اما آیا در هفته جاری هم دامنه تغییرات به مانند هفته گذشته محدود خواهد بود؟ نوشته وضعیت قابل پیش‌بینی دلار ، طلا و سهام در هفته جاری / همچنان طلایی‌ها امیدوار و بورسی‌ها نگران اولین بار در...

به گزارش تجارت‌نیوز، قبل از آنکه هفته اخیر شروع شود، بازارها در آخرین کارنامه هفتگی خود چنین وضعیتی را ثبت کرده بودند؛ شاخص بورس مثبت ۲٫۴ درصد، طلای ۱۸ عیار مثبت ۲ درصد، سکه امامی مثتب ۲ درصد و دلار مثبت ۳٫۹ درصد.

با چنین کارنامه‌ای پیش‌نشانگرها حاکی از تداوم وضعیت صعودی طلا بود. در بازار سهام نیز قابل پیش‌بینی بود که با افزایش اخبار مربوط به نااطمینانی‌ها و کند شدن روند تورم ماهانه بورس به مانند چند وقت اخیر روند صعودی نداشته باشد. اما در بازار ارز با وجود اخباری که به نظر می‌رسید کشش افزایش قیمت در این بازار را افزایش دهد اما روند قیمت معکوس شد.

در نهایت هفته گذشته طلای ۱۸ عیار و سکه بازدهی به ترتیب ۱٫۵ و ۰٫۵ درصد مثبت داشتند. بازار سهام با کاهش شتاب رشد نسبت به هفته‌های گذشته تنها بازدهی مثبت ۰٫۶۲ درصد را ثبت کرد و در بازار ارز نیز قیمت دلار بازدهی منفی ۰٫۴ درصد داشت.

وضعیت قابل پیش‌بینی دلار ، طلا و سهام در هفته جاری / همچنان طلایی‌ها امیدوار و بورسی‌ها نگرانوضعیت قابل پیش‌بینی دلار ، طلا و سهام در هفته جاری / همچنان طلایی‌ها امیدوار و بورسی‌ها نگراندر هفته اخیر تنها دلار، بازدهی منفی داشت.

در چنین شرایطی که دلار یک روند نزولی به خود گرفته، طلا همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و در بورس هم از شدت امیدها به حفظ روند صعودی کم شده، بازارها چه وضعیتی در هفته پیش رو خواهند داشت؟

سیگنال‌های سیاسی به بازارها

در چند روز اخیر شاید یکی از مهمترین اخبار سیاسی که به نااطمینانی‌ها در بازار هم موردی دیگر را اضافه کند، تحریم وزیر امور خارجه ایران است. دفتر کنترل‌های دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده وزیر خارجه ایران بنا به تصمیم اتخاذ شده در لیست تحریم‌های دولت این کشور قرار گرفته است. این خبر واکنش‌های متعددی نیز به دنبال داشت.

در عین حال چند خبر با سیگنال مثبت اقتصادی نیز در چند روز اخیر منتشر شده است. از جمله اینکه وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسما از تمدید معافیت‌های باقی‌مانده همکاری‌های هسته‌ای با ایران خبر داد و هدف از این کار را ادامه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.

از سوی دیگر فرماندهان مرزبانی ایران و امارات متحده عربی در راستای افزایش تعاملات و تحکیم انتظامات مرزی، تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند. همزمان با این اتفاق، ژاپن گزینه اعزام کشتی جنگی به تنگه هرمز را کنار گذاشت.

علاوه بر این، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد «برند اربل» سفیر سابق این کشور در ایران، کار خود را به عنوان رئیس جدید ساز و کار «اینستکس» آغاز کرده است.

مهمتر از این‌ها هم شاید سخنان اخیر رئیس جمهور باشد. حسن روحانی عصر پنجشنبه اخیر در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: امروز با برخی از کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهاداتی ارایه کردند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهادات را نپذیرفتیم، ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.

با این حال به نظر می‌رسد این اخبار متعدد با سیگنال مثبت به اندازه تحریم وزیر امور خارجه ایران واکنش به همراه نداشته و به همین میزان تاثیرگذاری آنها احتمالا به اندازه این تحریم جدید نباشد.

سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

در شرایطی که بازارها احتمالا تحت فشار خبر سیاسی مورد اشاره باشند در بخش اقتصادی نیز اتفاق مهمی رخ داده است. فدرال رزرو پس از ۱۱ سال نرخ بهره را ۰٫۲۵ درصد کاهش داد و رئیس آن کاهش احتمالی نرخ بهره در اجلاس بعدی را نیز محتمل اعلام کرد. با این حال رئیس جمهور آمریکا این اقدام را رضایت‌بخش ندانست و به نظر می‌رسد انتظار کاهش بیشتری را داشت. در نهایت پس از این تصمیم قیمت نفت کاهش قابل توجهی داشت و تا ۶۲ دلار نیز افت کرد.

با این حال پس از این تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین را هدف ۱۰ درصد تعرفه جدید قرار می‌دهد. خبری که مجددا روی بازار نفت تاثیر گذاشت و کمی روند نزولی قیمت نفت را بهبود داد.

با این حال با نوسان قیمت نفت یک نااطمینانی به نااطمینانی‌های دیگر نفتی ایران باید اضافه کرد که در صورت اثرگذاری بر درآمدهای نفتی، ممکن است دامنه این اتفاقات به بازار ارز هم سرایت کند.

درباره اخبار داخلی که شاید بتوانند بر روند بازارها اثرگذار باشند نیز می‌توان به جدی‌تر شدن راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اشاره کرد که احتمالا در هفته پیش‌رو و در آستانه فرا رسیدن عید قربان (که دوشنبه هفته بعد است) این بازار شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

با چنین چشم‌اندازی به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو هرچند روزهای نخست هفته متاثر از اخبار سیاسی بازار ارز و سهام واکنشی از خود نشان دهند اما احتمالا در این هفته نیز دامنه نوسانات بازارها چندان گسترده نباشد. متاثر از بازار ارز و روند صعودی قیمت جهانی طلا بعید است که در بازار طلا هم روند مثبت گذشته تغییر کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خط و نشان صریح باقری برای صهیونیست‌ها