موج همبستگی ملی با ظریف و محکومیت بین المللی اقدام آمریکا


موج همبستگی ملی با ظریف و محکومیت بین المللی اقدام آمریکا

بامداد پنج شنبه دولت آمریکا که از حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود، قصد دارد وزیر امورخارجه کشورمان را در فهرست تحریم ها قرار دهد، این اقدام را عملیاتی کرد.

به گزارش مشرق، طعنه گری سیک به پمپئو: وقتی وزیر خارجه دشمن نسبت به خودت دیپلمات،سخنگو و توئیت کننده بهتری است، سعی کن ساکت اش کنی!

بامداد پنج شنبه دولت آمریکا که از حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود، قصد دارد وزیر امورخارجه کشورمان را در فهرست تحریم ها قرار دهد، این اقدام را عملیاتی کرد. در بیانیه خزانه‌داری آمریکا، برای تحریم ظریف به فرمان اجرایی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با رهبر معظم انقلاب استناد شده است. در این بیانیه، ظریف «سخنگوی اصلی رژیم ایران در سرتاسر جهان» توصیف شده است. این بیانیه همچنین ظریف را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای «پروپاگاندا و نشر اطلاعات غلط» متهم کرده است. حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی هم با انتشار خبر تحریم وزیر امورخارجه کشورمان در اقدامی توهین آمیز ، برای وزیر خارجه محبوب ایران عبارت «ماله کش اعظم» را به کار برد. فهرست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا که نام ظریف در آن قرار گرفت، باعث می‌شود که دارایی‌های احتمالی وی در ایالات متحده مسدود شود و همچنین اتباع آمریکایی از این به بعد حق تعامل با وزیر خارجه ایران را نداشته باشند. موضوعی که به گفته برخی از تحلیل گران ناشی از خشم مقامات آمریکایی از گفت و گوی رسانه های این کشور با وزیر امورخارجه کشومان بوده است. ظریف نیز تاکید کرده که «من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم».

بیشتر بخوانید:

موضع واحد داخلی در حمایت از وزیرخارجه

این تصمیم خارج از عرف و خارج از چارچوب‌های قوانین بین المللی و توهین آمیز، با واکنش های گسترده داخلی و خارجی روبه رو شد که بخشی از این واکنش ها را در ادامه می خوانید.

* دکتر روحانی رئیس جمهور: تحریم ظریف نشانگر این است که کاخ سفید از توانایی‌های دیپلماتیک ظریف ترس دارد. اگر واقعا مایل به مذاکره هستند، چه کسی جز وزیر امور خارجه می‌تواند با آن‌ها مذاکره کند؟ ظریف مسئول دیپلماسی جمهوری اسلامی است و از طرف کل کشور صحبت و مذاکره می‌کند.

* ستادکل نیروهای مسلح: آمریکا که این روزها بیش از هر زمانی در منطقه و جهان تحقیر و منزوی شده به برخی رفتارها و اقدامات ماجراجویانه روی آورده است که نتیجه ای جز شکست در پی نخواهد داشت و ادعاهای فریبکارانه این کشور و نشان دادن چهره طرفدار گفت و گو و مذاکره را بیش از پیش برملا ساخت.

* ارتش: امروز تناقص در رفتار و گفتار دولتمردان آمریکایی وجود دارد و تحریم وزیر امور خارجه کشورمان نشان داد که آزادی بیان شعاری بیش نیست و مقامات کاخ سفید نگران منطق قوی ایران هستند.

* سپاه پاسداران دربیانیه خود با قدردانی از هماوردی و تلاش دکتر ظریف در جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه دشمن و همراهی و همدلی در دیگر عرصه های اقتدار بخشی نظام به ویژه مبارزه با تروریسم در منطقه تاکید کرد: نظام سلطه و استکبار، گفتمان و دیپلماسی مقاومت محور و مبتنی بر فرهنگ ایستادگی را بر نتابیده و وزیر امور خارجه کشورمان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.

* محمدجواد ظریف: ایالات متحده می‌گوید مرا به عنوان «سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان» تحریم کرده است. واقعیت آن قدر دردناک است؟ این تحریم بر من یا خانواده من هیچ اثری ندارد، چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید.

* سعید جلیلی: دشمن هر آن چه توانسته بر ایران فشار وارد کرده و حتی مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه را نیز تحریم کرده و قصد دارد به هر قیمتی به هدفش که عقب‌نشینی ایران است، دست یابد.

* قالیباف: آمریکایی ها، وزیر خارجه ایران را که زبان گویای نظرات مردم، دولت و مجموعه نظام است و در حال اثرگذاری در دنیا بود ، تحمل نکردند و وی را نیز تحریم کردند اما باز هم این اقدام در اراده ایران، خللی وارد نخواهد کرد.

* عارف رئیس فراکسیون امید مجلس: دکتر ظریف وزیری صاحب سبک و صدای رسای صلح‌طلبی ملت ایران است و با اقدامات ایذایی نمی‌توان این صدا را خاموش کرد.

* حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی خطاب به ظریف: مردم به شما اعتماد دارند و به رغم ادعاهای بی اساس دولتمردان آمریکا، همگان می دانند که شما مسئول اصلی سیاست خارجی ایران هستید و تاکنون نیز آن را به خوبی پیش برده اید.

* حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری خطیب نمازجمعه دیروز تهران: دیپلماسی التماسی آمریکا به جایی نرسید، وزیر امور خارجه‌مان را تحریم کردند؛ ظاهرا دلشان خوش می شود... برای آقای ظریف و وزارت خارجه باعث افتخار است که آمریکایی‌ها او را تحریم کرده‌اند اما این روش نشان دهنده سقوط دستگاه حاکمه آمریکاست و نشان می‌دهد که گفتمان مقاومت (نه مذاکره خواهیم کرد و نه جنگ خواهد شد) اثر خود را گذاشته است.

* حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن: امیدوار باشیم که اهانت‌های سریال «گاندو»، آمریکایی‌ها را به اشتباه نینداخته باشد.

* آشنا: اگر خواستار مصالحه‌اید با دکتر ظریف طرف هستید؛ سردار سلیمانی هم پشتیبان اوست. ‏اگر خواستار مبارزه‌اید با سردار سلیمانی طرف هستید؛ ظریف هم پشتیبان اوست. ‏می‌دانید چرا؟ ‏چون ملت ایران فقط یک رهبر، یک رئیس جمهور و یک ستاد کل نیروهای مسلح دارد. ‏در ایران از تیم «ب» خبری نیست. ‏خیالتان راحت.

* امیرعبداللهیان: تحریم ظریف دلیل روشنی بر رفتار غیرمتمدنانه سیاستمداران آمریکاست.

*کدخدایی: ‏آمریکا نه تنها از موشک که از سخن گفتن ایران نیز هراس دارد. تحریم وزیر امور خارجه ایران یعنی دروغ بودن همه گفته های ترامپ و دیگر سران رژیم او برای تمایل به مذاکره.

* عطاءا... مهاجرانی وزیر دولت اصلاحات: جان بولتون در مصاحبه با فاکس نیوز گفته است: ظریف مشروعیت سخنگویی دولت ایران را ندارد! بدیهی است که جان بولتون معنای مشروعیت را نمی‌داند. لابد محمد رضاشاه که با کودتای آمریکایی به حکومت برگشت و با فرمان آمریکا از ایران رفت، مشروعیت داشت. پیداست بولتون و ترامپ هنوز در هوای سابق اند.

* رضا نصری، حقوقدان: بریتانیا سفیر خود - و سپس وزیر امور خارجه‌اش - را برکنار کرد چون ترامپ صرفاً در چند توئیت گفته بود از آن‌ها خوشش نمی‌آید اما وقتی ظریف رسماً توسط آمریکا لیست‌گذاری شد، دستگاه سیاسی ایران یکپارچه از او حمایت کرد! ایران می‌تواند به بریتانیای کبیر درس استقلال و عزتمندی بدهد.

* علی علیزاده تحلیل گر سیاسی مقیم لندن: فروردین که سپاه تحریم شد اغلب لیبرال ها پشت سپاه ایستادند. امروز هم اغلب حزب‌اللهی‌ها پشت ظریف. بودند کسانی که فرصت را برای نقد و حمله مغتنم شمردند اما باید اکثریت بدون مکث اختلافات را تعلیق و از دیگری حمایت کرد؛ این یعنی توان وحدت در عین اختلاف داشتن، یعنی بلوغ ملی.

خبر مرتبط

موضع منفی کشورها درخصوص اقدام غیرقانونی دولت ترامپ تحریم بی سابقه وزیر امورخارجه کشورمان در میان مقامات و تحلیل گران بین المللی هم با واکنش منفی روبه رو شد. سخنگوی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از اقدام آمریکا در تحریم ظریف تاکید کرد، به ‌رغم این محدودیت‌ها بازهم به همکاری با وزیر خارجه ایران ادامه می‌دهد. مقامات کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین، ونزوئلا و یمن هم در مواضعی جداگانه این اقدام را محکوم و با آن مخالفت کردند. با این حال دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این تحریم، تنها از دوطرف خواهان حفظ خویشتن داری شد!

واکنش چهره های آمریکایی به تحریم ظریف

در فضای داخلی آمریکا هم برخی از چهره های برجسته این کشور به انتقاد از وضع تحریم علیه محمدجواد ظریف پرداختند.

* گری سیک عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا خطاب به پمپئو: وقتی که وزیر امور خارجه دشمن نسبت به خودت دیپلماتی بهتر، سخنگویی بهتر، توئیت‌کننده‌ای بهتر و نماینده‌ای بهتر برای کشورش باشد، سعی کن ساکت اش کنی!

* سناتور«دایان فاینستاین»: به جای آن که وزیر خارجه را برای انجام وظیفه‌اش تحریم کنیم، باید در یک دیپلماسی جدی با وی وارد شویم. تنها راهی که برای (رسیدن به) یک راه‌حل پایدار دیپلماتیک با ایران پیش رو داریم، از طریق گفت‌وگو است، تحریم دیپلمات ارشد آن ها، راه تحقق این هدف نیست.

* «وندی شرمن» رئیس پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا: تحریم ظریف با دعوت ترامپ [از ایران] برای مذاکرات بدون پیش‌شرط، در تناقض است. [این اقدام] آشکارا دلجویی از تندروهای [دولت آمریکا] بعد از تمدید 90 روزه معافیت‌های هسته‌ای بود. اعمال تحریم بر وزیران خارجه هیچ گاه کمکی به روند دیپلماسی نکرده است.

* ریچارد نفیو معمار تحریم های ایران: تحریم ظریف یکی از مسخره‌ترین گام‌هایی است که این دولت انجام داده . این (تحریم‌ها) تأثیر معناداری بر دیپلماسی ظریف نمی‌گذارد و احتمالاً چندان به مسدود کردن دارایی‌ها و دشوار کردن شرایط برای وی منتهی نمی‌شود و رهبران کشورهای دیگر را خشمگین می‌کند.

* بن رودز معاون پیشین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا: محمد بن سلمان [ولی‌عهد سعودی] قتل فجیع و مُثله‌کردن یک خبرنگار مستقر در آمریکا را هدایت کرد اما ترامپ، وزیر خارجه ایران را تحریم و برای بن‌سلمان پوشش ایجاد می‌کند.

در این بین اما چند سناتور جمهوری‌خواه و ضد ایرانی ازجمله لیندزی گراهام و مارکو روبیو و همچنین جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ از تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی ایران حمایت کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی