نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!


نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!

شست و شوی انواع پارچه اصولی دارد که اگر از آن ها آگاه باشید می توانید عمر لباس های خود نوشته نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید! اولین بار در روچی. پدیدار شد.

نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!
امتیاز خود را ثبت کنید

شست و شوی انواع پارچه اصولی دارد که اگر از آن ها آگاه باشید می توانید عمر لباس های خود را افزایش دهید. اما برای این که بدانید که چگونه باید انواع پارچه را بشویید باید جنس آن را بشناسید و پس از این که متوجه شدید که لباس شما دارای چه الیافی است می توانید با کمک لیبل پشت لباس و همچنین با استفاده از اصولی که ما در ادامه بیان می کنیم لباس خود را بشویید.

شستن لباس نخی

نخ یکی از بهترین الیاف هایی است که در سراسر دنیا از آن برای تولید لباس استفاده می شود. این نوع الیاف در عین این که دارای لطافت و خاصیت طبیعی بودن است، این امکان را دارد از آن در هر آب و هوایی استفاده کرد.

ویژگی که الیاف نخی دارند و در هنگام شست و شو باید به آن توجه داشته باشید این است که پارچه های نخی دارای خاصیت آبرفت هستند، اما در صورتی که در فرآیند تولید آن ها پروسه ویژه ای روی آن ها صورت گرفته باشد و یا این که در ترکیبات این الیاف در کنار نخ از الیاف دیگری استفاده شده باشد، امکان آبرفت آن وجود ندارد.

شاید شما هم علامت “با آب سر شسته شود” را روی لباس های نخی خود دیده باشید، این مسئله این معناست که اگر شما لباس و یا شلوار نخی خود را به دقت نشویید و از آب سرد استفاده نکنید این امکان وجود دارد که در نهایت شلوار شما به شلوارک تبدیل شود.

در ضمن به یاد داشته باشید که شستن با آب سرد می تواند از رنگ رفتگی لباس و یا شلوار جین جلوگیری کند.

نکته ی دیگری که در مورد لباس های نخی باید به آن اشاره کنیم، در مورد خشک کردن آن است، در مورد این مسئله باید بگوییم که در صورتی در خشک کردن لباس های نخی از حررات زیادی استفاده شود امکان آبرفت آن ها وجود دارد.

پس اگر برای خشک کردن لباس های نخی خود از دستگاه خشک کن استفاده می کنید حررات آن را کمی پایین بیاورید و وقتی لباس هنوز کمی خنک است آن را از دستگاه خارج کنید.

نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!

شستن لباس های کتان

پارچه های کتان واقعی از گیاه کتان تولید می شود. مانند نخ، کتان نیز جزو الیافی است که دارای خاصیت طبیعی بودن است که در تولید بسیاری از لباس ها نیز از الیاف کتان استفاده می شود.

اولین نکته ای که در مورد شست و شوی لباس های کتان باید به آن اشاره کنیم این است که بهتر به لیبل پشت لباس های کتان اشاره کنید تا متوجه شوید که آیا نیاز به خشکشویی دارد و یا این که باید به آب شسته شود.

علاوه بر این، لباس های کتان مانند پیراهن و یا شلوار کتان که می توان آن ها را با ماشین لباسشویی شست، باید با توجه به رنگ لباس از درجه مناسب در ماشین لباسشویی برای شست و شوی آن ها استفاده کرد.

تولید کننده ی بلژیکی پارچه کتان در زمینه ی شست و شوی این پارچه توصیه می کند که شوینده های بدون کلر و همچنین آب گرم استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که پارچه های کتان، آب زیادی را به خود جذب می کند، پس در شستن لباس های کتان بهتر است که لباسشویی را پر از آب نکنید.

همچنین برای خشک کردن پارچه های کتان نیز می توانید این نوع پارچه را یا روی خشک کن و یا داخل هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شود.

برای اتو کردن لباس های کتان نیز باید آن ها را از پشت اتو کنید و از بخار اتو استفاده کنید.

شستن الیاف پلی استر

از پلی استر برای تولید لباس های رنگ و با دوام استفاده می شود که نگهداری لباس های پلی استر نسبت به الیاف دیگر، آسان تر است.

نکته ای که وجود دارد این است که بیشتر لباس هایی که از پلی استر برای تولید آن ها استفاده شده است را می توان با ماشین لباسشویی شست ولی باز هم توصیه می کنیم که لیبل پشت لباس را مطالعه کنید.

اگر برای خشک کردن این گونه لباس ها از خشک کن استفاده می کنید، توصیه می کنیم زمانی که لباس هنوز کمی خشک است آن را از خشک کن خارج کنید، این کار باعث می شود که هم لباس چروک نشود و یا هم این که الکتریسته در لباس ایجاد نشود.

در صورتی که لباس شما که دارای الیاف پلی استر است نیاز به اتو دارد توصیه می کنیم که از حررات بالا برای این کار استفاده کنید، زیرا الیاف پلی استر با حررات بالا آب می شوند.

نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!

شستن لباس های ابریشمی

در صورتی که لباس های شما دارای جنس ابریشمی هستند، توصیه می کنیم که آن ها را با دست بشویید.

پارچه ابریشمی دارای ویژگی هایی همچون محکم بودن، براقی و انعطاف پذیری است که همچنین ویژگی ها باعث شده است که به عنوان قدیمی ترین الیافی که در تولید لباس های ابریشمی استفاده می شود مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی پارچه های ابریشمی قابل شست و شو هستند، ولی برخی از بافت ها که در پارچه های ابریشمی به کار می رود باعث می شوند که در صورتی که پارچه ابریشمی شسته شود، حالت سفتی و یا خشکی و همچنین چروک شدگی به خود بگیرد و یا این که ممکن است رنگ پارچه نیز از بین برود.

مانند لباس هایی دیگری که مورد استفاده قرار می دهید توصیه می کنیم لیبل لباس ابریشمی خود را بخوانید و در صورتی که برای شست و شو پارچه توصیه شده است که از تنها خشکشویی امکان پذیر است، به این معنا است که اگر این پارچه و یا لباس ابریشمی با آب شسته شود، جان سالم به در نخواهد برد.

اما اگر لباس شما لیبل ندارد، این مسئله به این معنا نیست که می توانید کروات و یا شال ابریشمی خود را برای شست و شو داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

در ضمن توصیه می کنیم که برای شستن لباس های ابریشمی از مواد شوینده ای استفاده کنید که در عین این که هم پارچه را تمیز می کند، عمر آن را کاهش نمی دهد.

علاوه بر این، لباس های ابریشمی رنگ پس می دهند به همین دلیل در شست و شوی آن ها باید دقت زیادی به خرج دهید و بهتر است برای شست و شوی آن ها از آب گرم و صابون استفاده کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که نباید هیچ گاه از خشک کن برای خشک کردن پارچه ها و یا لباس های ابریشمی استفاده کنید. بلکه برای خشک کردن لباس های ابریشمی بهتر است که آن ها را داخل حوله بگذارید تا آب آن ها را گرفته شود و سپس برای خشک کردن آن ها آویزان کنید.

برای اتو کردن این نوع پارچه نیز باید بگوییم که اگر می خواهید شال ابریشمی خود را اتو کنید نباید اتو را روی پارچه بکشید، بلکه باید اتو را روی پارچه بگذارید و بردارید، در ضمن پارچه را زمانی که مرطوب است باید با درجه مخصوص اتو بزنید.

شستن پارچه پشمی

پارچه های پشمی از جمله لباس های لطیف و گرمی هستند که می توانند انتخاب خوبی برای لباس های زمستانی باشند.

نکته ای که در شست و شوی پارچه های پشمی وجود دارد این است که به طور کلی پارچه های پشمی خاصیت شست و شو را دارند اما به دلیل این که ممکن است در فرآیند تولید این پارچه از پروسه های خاصی برای بافته شدن استفاده شده باشد و یا این که از پروسه خاصی برای رنگ رزی استفاده شده باشد، بهتر در لباس های پشمی نیز لیبل پشت لباس را ببینید.

در ضمن اگر لباس پشمی خود را با آب می شویید از آب گرم استفاده کنید، زیرا آب سرد می تواند باعث آب رفتن لباس شود.

شستن پارچه های استات

برای این که پارچه های استات را بشویید باید از روش خشکشویی استفاده کنید. همچنین برای شست و شوی این گونه پارچه ها به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است لباس هایی که دارای پارچه استات هستند را با آب ولرم و شوینده ملایم بشویید و همچنین این گونه پارچه ها را دور از حررات ملایم خشک کنید.

نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!

شستن پارچه های کشی و یا استرجی

برای شستن پارچه های کشی توصیه می کنیم که آن ها را با دست بشویید و یا این که آن ها را در ماشین لباسشویی و با درجه الیاف مصنوعی بشویید.

یکی از نکات مهمی که در شست و شوی این گونه پارچه ها باید به آن توجه داشته باشید این است که برای شستن این لباس ها از الیاف سفید کننده استفاده نکنید، زیرا به الیاف پارچه صدمه می زند.

همچنین به دلیل این که لباس های کشی سفید رنگ می گیرند، بهتر است که لباس های کشی سفید و رنگی را با هم در ماشین لباسشویی نیندازید.

و در نهایت برای اتو کردن این گونه لباس ها نیز، آن ها را با درجه حررات پایین اتو کنید.

شستن پارچه های لینن

برای شستن پارچه های لینن می توانید از دست و یا ماشین لباسشویی استفاده کنید. شما می توانید برای شستن و لکه گیری لباس های سفید لینن خود از سفید کننده استفاده کنید و سپس آن را آب کشی کنید.

برای اتو کردن لباس هایی که از پارچه لینن ساخته شده اند نیز بهتر است که زمانی که پارچه هنوز رطوبت دارند با اتوی داغ روی آن بکشید.

شستن پارچه های نایلونی

نایلون یکی از پارچه هایی است که دارای الیاف مصنوعی است و بر پایه پلاستیک تولید می شود. برای اولین بار، پارچه های نایلونی در سال ۱۹۴۰ تولید شدند و در ابتدا از آن ها برای تولید مسواک و جوراب استفاده شد. اما در حال حاضر از پارچه های نایلون برای مصارف مختلفی از جمله چتر نجات تا سیم گیتار و … استفاده می شود.

به دلیل این که پارچه های نایلونی ظریف هستند، بهتر است آن ها را با دست بشویید. اما اگر می خواهید برای شستن پارچه های نایلونی از ماشین لباسشویی استفاده کنید بهتر است که درجه شست و شو را روی درجه الیاف مصنوعی قرار دهید.

نکته ی دیگری که در مورد شستن پارچه های نایلونی باید به آن اشاره کنیم این است که توصیه می شود که برای شستن لباس های سفید نایلونی از آب سرد استفاده شود.

برای خشک کردن لباس های نایلونی نیز بهتر است از حررات کم استفاده کنید تا لباس تان چروک نشود.

نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!

شستن پارچه های آکریلیک

پارچه ی آکریلیک از سال ۱۹۴۰ تولید شد و سپس فراگیر شد و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت. این نوع پارچه مانند پارچه های پشمی و یا کشمیری می تواند بسیار گرم باشد، از این رو برای تولید ژاکت، جوراب و لباس های زمستانی از پارچه های آکریلیک استفاده می شود.

برای لباس های که از پارچه های آکریلیک دوخته شده اند را بشویید باید قبل از شستن، لباس را به پشت برگردانید. همچنین برای شستن این پارچه ها می توانید از دست و یا ماشین لباسشویی استفاده کنید، اما در صورتی که می خواهید از ماشین لباسشویی استفاده کنید، از درجه کم ماشین لباسشویی استفاده کنید.

در ضمن توصیه می شود که بهترین راه برای شست و شوی پارچه های ابریشمی، شست و شو با استفاده از آب گرم و همچنین نرم کننده ی لباس است.

شستن پارچه های کشمیری

به دلیل این که پارچه کشمیری، پارچه ی گرمی است. از این نوع پارچه برای تولید شال گردن ها و ژاکت ها استفاده می شود. جالب است بدانید که پارچه کشمیری از موی بز تولید می شود و همچنین اگر چه مانند پارچه پشمی به نظر می رسد اما کمترین شباهت را به این نوع پارچه دارد.

در ضمن توصیه می کنیم که در هنگام خرید این نوع پارچه، از سالم و بی عیب بودن این نوع پارچه اطمینان حاصل کنید.

اما برای شستن پارچه کشمیری اصلا نباید این پارچه را با ماشین لباسشویی بشویید. برای این که این پارچه را بشویید بهتر است که از یک شوینده ملایم مانند نرم کننده و یا حتی شامپو بچه استفاده کنید.

نکته ی مهمی که در مورد پارچه کشمیری باید به آن توجه داشته باشید که نباید آن ها را برای خشک کردن آویزان کنید. بلکه برای خشک کردن آن ها بهتر است که بوسیله یک حوله، آب پارچه را بگیرید و سپس پارچه را روی یک سطح صاف پهن کنید تا خشک شود.

شستن پارچه های پنبه ای

پارچه ی پنبه ای از جمله پارچه هایی است که در کنار این که شناخته شده است، مورد علاقه تمام افراد است و می توان گفت همه ی ما حداقل یک لباس محبوب داریم که جنس آن از پنبه است.

پنبه جزو خانواده ی خاصی از دانه های گیاهی است. از جمله ویژگی های این نوع پارچه می توان به مواردی همچون ارزان بودن و با دوام بودن اشاره کرد.

در مورد شست و شوی این نوع پارچه باید بگوییم که فرآیند شستن این نوع پارچه بسیار آسان است که همین مسئله باعث شده است که محبوبیت این نوع پارچه، بیش از پیش افزایش پیدا کند.

شستن پارچه پنبه ای به این صورت است که شما می توانید آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و سپس آن را روی خشک کن پهن کنید.

فقط نکته ای که وجود دارد این است که لباس های پنبه ای که دارای رنگ سفید هستند را می توانید با آب گرم بشویید و برای شستن لباس های رنگی پنبه ای بهتر است که از آب سرد استفاده کنید.

نکاتی که در شست و شوی انواع پارچه باید بدانید!

شستن پارچه های جین

جین از جمله پارچه های مورد علاقه ی جوانان است، تقریبا همه ی جوانان حداقل یک شلوار جین در کمد خود دارند و مد شدن مانتو و پیراهن های جین موجب شده است که تعداد لباس هایی که در کمد ما دارای جنس جین هستند افزایش پیدا کنند.

ماده اصلی سازنده ی پارچه جین، همان پنبه است، اما با این وجود بهتر است که شلوار و یا لباس های جین خود را در ماشین لباسشویی نیندازید و برای شست و شوی آن از راهنمایی که روی لیبل آن وجود دارد استفاده کنید.

شستن پارچه های چرم یا جیر

پارچه های چرم و یا جیر از پوست دباغی شده حیواناتی مانند گاو تهیه می شود که بسیار جذاب و البته شیک هستند. نکته ای که در مورد مراقبت از این نوع پارچه ها باید به آن اشاره کنیم این است که این نوع پارچه ها در برابر گرد و خاک و خشک شدن بسیار آسیب پذیرند و از این رو، باید از آن ها مراقبت های ویژه ای شود.

شرکت مورگان که سازنده ی پارچه ی چرم است، چهار چیز را موجب خراب شدن و آسیب رسیدن به پارچه چرم می داند، که از این چهار مورد عبارتند از: اکسیداسیون، خرد شدن و سایش، آسیب شیمیایی که از روغن و یا ذرات هوا به پارچه وارد می شود.

به همین دلیل این شرکت توصیه می کند که برای نگهداری این نوع پارچه از مواد نرم کننده ی طبیعی که مخصوص چرم هستند استفاده کنید. برای شستن این نوع پارچه نیز می توانید از صابون و یا آب گرم استفاده کنید.

در مورد پارچه های جیر نیز باید بگوییم که برای نگهداری این نوع پارچه باید از مواد محافظ مخصوص پارچه جیر استفاده کنید تا مانع از خشک شدن آن ها شوید. اما برای شستن پارچه های جیر نیز بهتر است از یک صابون گرد و یا فرچه یا مسواک استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان