عادت های بد کودکان، مواردی که باید ترک شوند


بچه ها واقعا قابل ستایش هستند. ممکن است آنها یک یا چند عادت بد هم داشته باشند، مثلا ممکن است هر چیزی که به ذهنشان برسد را بگویند.

بچه ها واقعا قابل ستایش هستند، ممکن است آنها یک یا چند عادت بد هم داشته باشند، مثلا ممکن است هر چیزی که به ذهنشان برسد را بگویند، مهم نیست چقدر بد باشد. ناخنهایشان را تا جایی که خون بیاید می جوند. دست می کنند داخل بینی شان و هر آنچه بیرون بیاید را می خورند. گاهی یک یا چند عادت بد فقط در طول یک دوره چندش آور در کودک وجود دارند و بعد از بین می روند، اما گاهی ممکن است عادت بد برای مدتها طول بکشد و اگر ما چشم پوشی کنیم ممکن است به مسائل بزرگتری مثل عفونت، بیماری و حتی افسردگی تبدیل شوند.
اما قبل از این که این مسائل ایجاد شوند سعی کنید عادت بد را در خانه با راه حل های ساده از بین ببرید.
در این مقاله ۷ راه حل برای از بین بردن ۷ عادت بد بچه ها آورده ایم:

۱) دندان قروچه کردن
– چرا این عادت بد است: به خاطر بعضی از عوارض جانبی این عادت، مثل دردِ فک و سردرد و فرسوده و پوسیده شدن دندانها بر اثر این عادت بد در طول زمان.
– چطور متوقفش کنیم : دندان قروچه ( اگر به دلیل وجود انگل های روده نباشد) معمولا در اثر استرس ایجاد می شود، در نتیجه به کودک بعضی تکنیک های آرمیدگی را آموزش دهید، چیزهایی مثل تمرین یوگای کودکان در بعد از ظهر ها یا ماساژ کودک قبل از خواب و فعالیتهای مشابه دیگر. این کارها شاید عادت بد دندان قروچه کردن را به طور کامل متوقف نکنند اما تا حد زیادی آن را کاهش می دهند.

۲) مو کشیدن
– چرا این عادت بد است: خواه کودک موهای خودش را بکشد یا دیگری، تداوم این رفتار می تواند سبب کچلی شود.
– چطور متوقفش کنیم : این عادت کوچک می تواند برپایه ی یک مشکل بزرگتر ایجاد شود، مثل اضطراب، افسردگی یا وسواس. شاید لازم باشد با یک مشاو و روان شناس کودک صحبت کنید تا روی موضوعات پنهان پشت این عادت بد کار کند.

۳) حبس کردن نفس
– چرا این عادت بد است: بچه ها گاهی این کار را برای زهره چشم گرفتن از والدین انجام می دهند، که البته گاهی هم موفق می شوند. ممکن است اگر کودک مدت زیادی نفسش را حبس کند، هوشیاری اش را از دست بدهد.
– چطور متوقفش کنیم: اگر فرزند شما از این روش استفاده می کند تا حرف خودش را به کرسی بنشاند، سعی کنید تا چگونگی رویکردتان به این شرایط را تغییر دهید. به جای این که به او بگویید: ((نه)) ، او را بنشانید و تصمیمتان را برایش توضیح دهید. امکان دارد بعد از توضیحات شما او هنوز هم ناراحت باشد اما آگهی دادن به او می تواند از ایجاد یک اوقات تلخی بزرگ جلوگیری کند.

۴) انگشت کردن داخل بینی
– چرا این عادت بد است: انگشت کردن داخل بینی می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را ایجاد کند، مثل خونریزی بینی، عفونت، زکام و…
– چطور متوقفش کنیم: تذکر مداوم به کودک برای متوقف کردنش می تواند کافی باشد، البته به شرطی که این واکنش شما خودش به یک تقویت کننده مثبت تبدیل نشود ( طوری نشود که کودک برای جلب توجه یا حساس کردن شما بیشتر این عادت بد را تکرار کند.)
برای هر روزی که کودک دست در بینی اش نمی کند به او یک جایزه دهید و اجازه دهید او با این ستاره ها برای دریافت یک هدیه مورد علاقه اش با شما معامله کند.

۵) ناخن جویدن
– چرا این عادت بد است: این فقط ناخنها نیستند که از این عادت بد رنج می برند، ناحن جویدن می تواند باعث شکستگیهای کوچک در حاشیه دندانها شود.
– چطور متوقفش کنیم: برای از بین بردن این عادت بد به یک سری تقویت کننده های ناخن احتیاج دارید. از تقویت کننده ناخن استفاده کنید تا ناخن ها مقاوم باشند و با جویدن شکسته نشوند. ناخن های کودک را صاف و کوتاه نگه دارید در این صورت کودک نمی تواند با بهترین روش ها هم آنها را بجود. و نیز می توانید از ژل های تلخ ناخن (لاک تلخ ) استفاده کنید، با این کار کودک از چشیدن مزه تلخ آن ناراحت می شود و سعی می کند کمتر دستش را داخل دهانش ببرد.

۶) مکیدن شست
– چرا این عادت بد است: علاوه بر میخچه، تاول و عفونت این بچه ها در معرض خطر داشتن دندانهای نا هماهنگ قرار دارند و شما باید میلیونها تومان هزینه دندان پزشکی کنید.
– چطور متوقفش کنیم: اگر فرزند شما شستش را مکررا و به غیر از وقت خواب می مکد، با روش های خلاقانه سعی کنید منحرفش کنید.کارهای هنری یا بازی هایی که دست ها را درگیر می کنند روش خوبی هستند.

۷) فحش دادن
– چرا این عادت بد است: بد بودنن این عادت بیشتر به خدشه دار شدن سلامت فرزندتان مربوط است و همچنین هیچ کس دوست ندارد فرزندش با بچه ای که تکه کلامش پدر … است دوست باشد.
– چطور متوقفش کنیم: هیچ چیز به اندازه از دست دادن پول نمی تواند بچه ها را مقید کند. یک قلک فحش روی کانتر آشپزخانه قرار دهید، هر بار که کودک حرف بدی زد، از او ۵۰۰ تومان بگیرید و داخل قلک بیندازید یا از مستمری هفتگی اش کثر کنید و داخل قلک بیندازید. البته توجه داشته باشید بچه ها به شدت از خود شما تقلید می کنند پس سعی عادات بدتان را ترک کنید و عادات مثبت را جای گزین آنها کنید.
به یاد داشته باشید، بسیاری از مسائل و اختلالات کودکان در سن کم قابل درمان هستند و بخشی از آن ها در بزرگسالی غیر قابل درمان. همین الان اقدام کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان