آتش کوهمره فارس مقهور همدلی مردم و مسئولان شد


آتش کوهمره فارس مقهور همدلی مردم و مسئولان شد

شیراز- ایرنا- آتش سوزی منابع طبیعی در جنگل های بلوط منطقه کوهمره سرخی استان فارس پس از حدود چهار شبانه روز تلاش مشترک مردم، مسئولان و نیروهای عملیاتی و نظامی مهار شد.

استاندار فارس نیز روز جمعه از عملیات خاموش کردن آتش در این منطقه مرزی شهرستان های کازرون و شیراز بازدید کرد و نوید مهار آتش سوزی در این منطقه را داد، ضمن آن که از تداوم تلاش ها و انتقال نیروها با بالگرد به مناطق صعب العبور برای پیشگیری از آتش سوزی مجدد منطقه سخن گفت.

دستور استاندار برای استقرار تیم مدیریت بحران
بارش های فروردین ماه امسال هرچند موجب شادی و خوشحالی مردم و کشاورزان شد اما به موازات آن، هشدار متخصصان و مسئولان ارشد استان در زمینه اتخاذ راهکارهای مناسب برای پیشگیری از آتش سوزی را نیز در پی داشت.
جنگل های بلوط منطقه کوهمره سرخی شیراز نیز از این آسیب مصون نماند و دچار آتش سوزی شد که چند بار خاموش شد اما به دلیل وزش باد، باری دیگر شعله ور شد.
بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، عنایت الله رحیمی استاندار فارس از روز آغاز این آتش سوزی، دستور استقرار ستاد مدیریت بحران در منطقه را صادر کرد.
بر اساس این دستور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، مدیرکل بحران استانداری فارس، فرماندار شیراز در محل حادثه حاضر شده اند.

آتش مقهور همدلی مردم و مسئولان
طی این مدت، با توجه به وسعت زیاد منطقه، عملیات خاموش کردن آتش در این منطقه واقع در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری شیراز با حضور نیروهای مختلف اعم از نیروهای نظامی، شهرداری‌ها ، نیروهای منابع طبیعی، بخشداری، گروه های امداد و نجات طبیعت و مرتع داران ، گروه های مردمی ادامه یافت تا این که در نهایت با اعلام استاندار فارس، این آتش سوزی در روز جمعه مهار شد.
در کنار حضور نیروهای نظامی به ویژه ارتش جمهوری اسلامی و بالگردهای سپاه و ارتش، نیروهای مردمی نیز نقش قابل توجهی در مهار آتش سوزی داشتند.
آخرین مشاهدات از منطقه آسیب دیده از آتش حاکی از آن است که در برخی مناطق صعب العبور، دود مختصری دیده می شود که نیروهای هوانیروز ارتش و سپاه، با بالگرد به این مناطق نیرو اعزام می کنند.
وزش باد در ارتفاعات و سرایت آتش به دیگر مناطق، چالشی بود که امدادگران و نیروهای مردمی برای مهار آتش طی روزهای گذشته با آن روبرو بودند.

حضور استاندار در محل عملیات
استاندار فارس که جمعه برای نظارت بر عملیات خاموش کردن آتش در منطقه کوهمره به ویژه سیاخ و مسکون حضور یافته بود، از حضور و اقدام به موقع گروه های مختلف مردمی، نظامی و انتظامی و اجرایی برای مهار آتش سوزی قدردانی کرد.
رحیمی گفت: همه عوامل حاضر در صحنه فعالیت بسیار خوب و ارزنده ای داشتند و منطقه را کامل پوشش دادند؛ در برخی مناطق صعب العبور دودی مشاهده می شود که قابل کنترل است.
وی افزود: امکانات لازم برای مهار کامل این آتش سوزی تدارک شده است و همچنان نیروهای مردمی و دستگاه های اجرایی و ارتش مسئولانه پای کار هستند.

۱۳۰ سورتی پرواز بالگردهای ارتش برای مهار آتش
در جریان عملیات خاموش کردن آتش در منطقه کوهمره، بالگردهای هوانیروز ارتش و پایگاه شهید دوران، هوانیروز و هلی کوپترهای شرکت هلی کوپتری استان مشارکت داشتند.
به گفته استاندار فارس، تنها بالگردهای هوانیروز ارتش و پایگاه شهید دوران، ۱۳۰ سورتی پرواز برای انتقال نیرو و امکانات برای خاموش کردن آتش در ارتفاعات منطقه انجام داده اند.
رحیمی که در این بازدید از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل مدیریت بحران استان، فرمانده انتظامی استان، مدیرکل منابع طبیعی استان، فرماندار شیراز و دیگر مسئولان همراهی می شد، ضمن قدردانی از تلاش های نیروی انتظامی در ارتقای نظم در رفت و آمد افراد به منطقه، گفت: نیروهای منابع طبیعی در مقطع مهار آتش، پایش را حتما ادامه خواهند داد وبعد از خاموش شدن در منطقه حضور خواهند داشت تا بقایای آتش شعله ور نشود.

یادآوری نیاز منابع طبیعی و محیط زیست فارس به بالگرد آتش نشان
خبرنگاری در حاشیه این بازدید از استاندار فارس درباره نیاز استان به بالگرد آتش نشان سوال کرد و گفت: بهتر است که منابع طبیعی و محیط زیست استان، بالگرد آتش نشان اختصاصی داشته باشند تا در مواقع لازم استفاده شوند و آتش را به سرعت مهار کنند.
رحیمی گفت: امکانات موجود در عملیات خاموش کردن آتش در منطقه کوهمره، بالگردهای سپاه، هوانیروز ارتش و شرکت خصوصی بود که از هر سه مجموعه بهره گرفته شد.

روایت فرماندار شیراز از دشواری های خاموش کردن آتش منطقه کوهمره سرخی
پیش از این، فرماندار شهرستان شیراز از کنترل آتش‌سوزی که در مناطق مرزی این شهرستان با کازرون و در منطقه کوهمره‌سرخی ایجاد شده خبرداد و گفت: ظهر امروز پنجشنبه این آتش سوزی بطور کامل مهار شد اما به دلیل وزش باد بار دیگر آتش شعله ور گردید و نیروهای مستقر در منطقه در حال مهار مجدد آتش هستند.
محمد رضا امیری پنجشنبه در حالی که در منطقه عملیاتی خاموش کردن آتش حضور داشت، به خبرنگار ایرنا گفت: شامگاه سه‌شنبه اطلاع داده شد که آتش‌سوزی در حوزه منابع طبیعی سد نرگسی واقع در شهرستان کازرون به وقوع پیوسته که احتمال گسترش آن به مناطق مرزی شهرستان شیراز و منطقه کوهمره‌سرخی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: هرچند که در آن زمان هنوز این آتش سوزی به شهرستان شیراز سرایت نکرده بود اما از شامگاه سه‌شنبه نیروهای مردمی، دهیاران و شوراهای منطقه با هدف کمک به کنترل اوضاع و عدم سرایت به شیراز ساماندهی و به محل اعزام شدند اما حجم گستردگی آتش و جهت وزش باد باعث شد که آتش سوزی به مناطق مرزی شهرستان شیراز نیز سرایت کند.
فرماندار شیراز اظهار داشت: ساعت ۱۵ چهارشنبه 9 مردادماه، آتش سوزی بطور کامل مهار شد اما متاسفانه حوالی غروب چهارشنبه این آتش دوباره از سمت شهرستان کازرون شعله ور شد و به سمت مناطق مرزی شیراز در کوهمره‌سرخی گسترش پیدا کرد و با دستور ویژه استاندار فارس، اینجانب به همراه معاونین فرمانداری شیراز، بخشدار،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و رئیس اداره منابع طبیعی شیراز در منطقه حضور پیدا کردیم.
امیری با اعلام اینکه کارکنان اداراتی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی ،هلال احمر،اورژانس ،اعضای تیم‌های آفرود و اعضای هیات کوهنوردی شیراز نیز در این شرایط به کمک شتافتند،افزود: شب گذشته تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ۱۰۰ نیرو با اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی شهرداری شیراز به منطقه اعزام کرد و با هماهنگی‌های انجام شده دو فروند بالگرد نیز در منطقه حاضر و از ساعت هفت و نیم صبح پنجشنبه نیروها را به ارتفاعات منتقل کردند.
وی ادامه داد: حدود ساعت ۱۲ ظهر پنجشنبه بطور کامل آتش سوزی در منطقه کوهمره‌سرخی مهار شد اما لحظاتی پیش و حدود ساعت ۱۵ به دلیل وزش باد و وضعیت منطقه آتش دوباره از یک سمت زبانه کشید که کارکنان ادارات مختلف و نیروهای مردمی برای مهار آن، کوشیدند.

آتش کوهمره فارس مقهور همدلی مردم و مسئولان شدبا دستور استاندار فارس، معاون هماهنگی عمرانی استانداری، تیم مدیریت بحران و فرماندار شیراز طی 2 شبانه روز گذشته در منطقه آتش سوزی حضور یافتند تا از نزدیک بر روند اطفای آتش در جنگل های کوهمره سرخی نظارت کنند

وسعت تقریبی منطقه آتش سوزی
فرماندار شیراز در پاسخ به این سوال که وسعت آتش سوزی چه میزان بوده گفت: وسعت این آتش سوزی در حوزه منطقه کوهمره سرخی و شهرستان شیراز حدود ۵۰ هکتار است که اطلاعات دقیق تر در این باره بعد از بررسی‌های کارشناسان منابع طبیعی اطلاع رسانی خواهد شد.
امیری در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در این آتش سوزی درختان بلوط این منطقه کمتر آسیب دیده و بیشتر گیاهان خودرو و علف‌های عرصه‌های طبیعی سوخته‌ است.
فرماندار شیراز با بیان اینکه نیروهای ارتش از شامگاه چهارشنبه و نیروهای بسیج و سپاه نیز از روز پنجشنبه برای کنترل آتش در منطقه حضور پیدا کرده‌اند ضمن تشکر از دستگاه قضایی به دلیل انجام هماهنگی‌ها در کنترل آتش سوزی گفت: سه نفر از کارکنان دادگستری شامل معاون دادستان و دو نفر قاضی نیز بطور مستقیم در صحنه حضور دارند.

به شایعات توجه نشود
فرماندار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی درباره آتش سوزی منطقه کوهمره‌سرخی اشاره کرد و گفت: حساسیت مردمی و گروه‌های دوستدار محیط زیست در خصوص حفاظت از عرصه‌های طبیعی بسیار ارزشمند است اما درخواست دارم مردم از توجه به شایعات در این باره خودداری و اخبار را از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند.
آتش در ارتفاعات کوهمره فارس در حالی به گفته مسئولان مهار شده است که علت دقیقی از عامل این آتش سوزی اعلام نشده است.
آتش سوزی در این منطقه باری دیگر یادآور این نکته بود که حفظ و حراست از طبیعت و عرصه‌های طبیعی وظیفه عمومی است و لازم است مرتع داران و استفاده کنندگان از عرصه‌های طبیعی و تفرجگران بیشترین دقت را در حفاظت از عرصه‌های طبیعی داشته باشند.
۹۸۷۳/ ۲۰۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی