در سوگ جوانترین امام


در سوگ جوانترین امام

کرمانشاه- ایرنا- سی ام ذیقعده مصادف است با سالروز شهادت حضرت امام جواد (ع) فرزند حضرت علی بن موسی الرضا (ع) که در بین ائمه اطهار (ع) جوانترین امام بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حضرت امام جواد (ع) نهمین پیشوای شیعیان است که در سال ۱۹۵هجری در مدینه متولد شد، وی نامش محمد و معروف به جواد و تقی است.

دوران عمر آن امام بزرگوار ۲۵ سال و دوران امامتش نیز ۱۷ سال بود که در دوران خلافت مامون و معتصم عباسی قرار داشت.

امام محمد تقی (ع) هنگام شهادت پدر هشت ساله بود و پس از حضرت رضا (ع) مقام امامت به ایشان که آن زمان هشت ساله بود واگذار شد.

۲ تن از کارشناسان مذهبی و از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به تشریح مقام علمی و زندگی پربرکت نهمین پیشوای مسلمانان جهان پرداختند.

امام جواد پایه های خلافت عباسی را سست کرد

حجت الاسلام «عبدالله کریمی» از اساتید حوزه و دانشگاه های کرمانشاه با تسلیت ایام شهادت امام جواد (ع) اظهار داشت: ایشان با روشنگری هایی که داشتند پایه های خلافت عباسی را بخصوص در دوران خلافت معتصم متزلزل ساختند.

وی ادامه داد: ماموران عباسی که حضرت رضا (ع) پدر بزرگوار امام جواد را به شهادت رسانده بود و از پیشرفت معنوی و نفوذ مسلمانان بسیار هراس داشت از همان ابتدای شهادت امام هشتم تلاش کرد تا فرزند ایشان را تحت مراقبت های خاص قرار دهند.

حجت الاسلام کریمی ادامه داد: یکی از اقدام های که مامون عباسی انجام داد این بود دختر خویش را به ازدواج حضرت جواد (ع) درآورد و به این طریق توانست رفتارهای ایشان را کنترل و از ارتباط وی با مردم تا حد زیادی جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در نهایت دختر ماموران عباسی تحت تاثیر عموی خود معتصم انگور مسمومی را به حضرت خوراند و باعث شهادت این امام همام شد.

وی با بیان اینکه مطالعه سیره و زندگی امام جواد (ع) نشان می دهد که آن بزرگوار چشمه جوشان معرفت و گنجینه علوم الهی بوده است، تاکید کرد: ایشان همانند دیگر امامان معصوم(ع) دارای کمالات علمی و اندیشه های سیاسی در مرتبه اعلی بود به گونه ای که در کودکی و سن هشت سالگی توانست امامت و رهبری مسلمانان را برعهده بگیرد.

حجت الاسلام کریمی تصریح کرد: حضرت امام جواد (ع) باوجود مشکلاتی که آن زمان در جامعه مسلمین وجود داشت با این حال توانست نقش شایسته ای در راه گسترش دانش و فرهنگ حیات بخش اسلام ایفا کند.

وی در پایان، عمل به وصایای نهمین اختر تابناک خورشید امامت و ولایت را موجب عاقبت بخیری در دنیا و آخرت دانست و بر پیروی از سیره زندگانی ایشان تاکید کرد.

امام جواد در کودکی عالم ترین فرد زمان خویش بود

حجت الاسلام علی مطهری یکی دیگر از کارشناسان مذهبی کرمانشاه نیز در گفت وگو با ایرنا، از امام جواد در کودکی به عنوان عالم ترین فرد زمان خویش یاد کرد و گفت: زمانی که ایشان به مقام امامت رسیدند حدود هشت سال سن داشتند و همین باعث ایجاد شک و شبه میان مردم شده بود که آیا یک کودک با این سن و سال می تواند زمامدار امور مسلمان باشد.

وی تصریح کرد: حتی در این میان اختلافاتی نیز میان مردم پدیدار شد تا جایی که گروهی از مسلمانان تصمیم گرفتند توسط دانشمندان آن زمان مقام علمی حضرت جواد (ع) را مورد آزمایش و سنجش قرار دهند.

حجت الاسلام مطهری افزود: پس از مباحثه و طرح سوالات بی شمار، زمانی که حضرت جواد الائمه (ع) به خوبی به همه آن ها پاسخ گفت مسلمانان مقام علمی آن حضرت را پذیرفته و به وی ایمان آوردند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: پس از پاسخ گفتن امام جواد (ع) به پرسش های مطرح شده؛ نه تنها عظمت علمی آن حضرت در نزد شیعیان در آن سن کم به اثبات رسید بلکه علمای سایر مذاهب نیز به درجات اعلای علم امام جواد (ع) معترف و وی را عالم ترین شخص خواندند.

وی همچنین با اشاره به کرامات امام جواد (ع) یاداور شد: در میان زائران امام رضا (ع) نقل قولی مشهوری وجود دارد مبنی بر اینکه اگر می خواهید حاجتی از امام هشتم بگیرید ایشان را به جان پسر بزرگوارشان امام جواد (ع) قسم دهید.

حجت الاسلامطهری در پایان گفت: طبق روایات متعدد، ثواب زیارت امام جواد مانند زیارت قبر رسول اکرم (ص) است و هر کس ایشان را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.

۷۴۵۸/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟