20 نکته برای حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)


20 نکته برای حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)

حفظ امنیت کاربران تا حدی توسط پلیس و خود پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی تأمین می‌شود؛ اما این میزان از امنیت بدون دانش کافی خود کاربران کافی نیست. اگر نمی‌خواهید در شبکه‌های مجازی قربانی کلاهبرداران و مجرمان شوید، با مطالعه و رعایت نکاتی که در این گزارش به آن‌ها اشاره می‌شود، تا حد زیادی می‌توانید از امنیت خود محافظت کنید.

به گزارش فانوس، همانطور که بیان شد، حفظ امنیت کاربران تا حدی توسط پلیس و خود پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی تأمین می‌شود؛ اما این میزان از امنیت بدون دانش کافی خود کاربران کافی نیست. اگر نمی‌خواهید در شبکه‌های مجازی قربانی کلاهبرداران و مجرمان شوید، با مطالعه و رعایت نکاتی که در این گزارش به آن‌ها اشاره می‌شود، تا حد زیادی می‌توانید از امنیت خود محافظت کنید.

20 نکته برای حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)

در بخش اول این گزارش به 10 نکته امنیتی پرداخته شده بود و در این بخش نیز به 10 نکته باقیمانده اشاره می‌شود:

11. شماره شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی در دید عموم قرار ندهید، مگر این که حساب یا صفحه کاری شما باشد. دیگران به جز دوستان شما، لازم نیست که به شماره تماس شما دسترسی داشته باشند.

12. در بستر شبکه‌های اجتماعی از غریبه‌ها پیشنهادهای تجاری قبول نکنید. شبکه‌های اجتماعی، به ویژه انواع غیرتخصصی آن، بستر مناسبی برای دریافت پیشنهادهای تجاری نیستند، چرا که کلاهبرداری یا فریب به راحتی می‌تواند در آن رخ دهد و معمولاً قابلیت پیگیرد قانونی ندارند.

20 نکته برای حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)

13. حتماً گذرواژه‌های خود را در فواصل منظم زمانی، تغییر دهید. سعی کنید از رمزهای پیچیده با کاراکترهای متنوع (ترکیبی از حرف، عدد، علامت) استفاده کنید.

14. اگر هر نوع فایلی از یک فرد ناشناس دریافت کردید، به هیچ وجه آن را باز نکنید. هکرها برای دسترسی به دستگاه یا حساب شخصی افراد از فایل‌های پیوست‌شده استفاده می‌کنند. کافی است که شما این فایل را که از یک منبع ناشناس دریافت کرده‌اید، باز کنید تا دستگاه شما هک شود.

20 نکته برای حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)

15. آگاه و مراقب باشید چه کسانی از تلفن هوشمند و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت شما استفاده می‌کنند. تلفن هوشمند خود را به دست کسی نسپارید. شبکه‌های اجتماعی و سایر اطلاعات شخصی شما، از طریق تلفن هوشمند شما قابل دسترسی هستند.

16. هر زمان که از کاربری در شبکه‌های اجتماعی تهدیدی دریافت می‌کنید، فوراً این موضوع را به پشتیبانی مربوطه گزارش (ریپورت) کنید. اگر این تهدید جدی است، می‌توانید آن را با پلیس درمیان بگذارید. از این طریق به شناسایی حساب‌های کاربری افراد بزهکار و سودجو کمک می‌کنید.

17. صفحه خود را برای محافظت در برابر فرصت‌طلبان اینترنتی، شخصی‌سازی کنید. در شبکه‌های اجتماعی روش‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید صفحه خود را به صورت دلخواه تنظیم و خصوصی‌سازی (پرایوت کردن) کنید تا فقط افراد خاصی که می‌خواهید، بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

18. ویژگی‌ها و قابیت‌های امنیتی را در شبکه‌ اجتماعی خود مطالعه کنید و از آن‌ها استفاده کنید. آگاهی از ویژگی‌های امنیتی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. با تنظیم این قابلیت‌های امنیتی می‌توانید از امنیت آنلاین خود با خیر شوید.

20 نکته برای حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)

19. اگر احساس می‌کنید که حریم شخصی شما نقض شده است یا به طور مداوم با تهدیدات امنیتی در یک شبکه اجتماعی مواجه هستید، حساب کاربری خود را حذف کنید و از آن شبکه خارج شوید. ماندن در شبکه‌های اجتماعی که کنترل امنیتی ضعیفی دارند، بی‌فایده و حتی خطرناک است.

20. تحت هیچ شرایطی گذرواژه خود را به کسی اعلام نکنید. مهم نیست که چه کسی از شما خواسته است، هیچگاه گذرواژه خود را به صورت آنلاین در اختیار هیچ کس، حتی نزدیک‌ترین اطرافیان خود قرار ندهید؛ چرا که ممکن است حساب کاربری خود او نیز هک شده باشد.

علاوه بر این آگاه باشید که کلاهبرداران اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی، شما را فریب می‌دهند و از طریق بهانه‌هایی مانند قرعه‌کشی یا تحویل جایزه و امثالهم شما را به وب‌سایت‌هایی هدایت می‌کنند که مانند درگاه‌های پرداخت اینتنرتی شبیه‌سازی شده‌اند و سپس از شما می‌خواهند که اطلاعات محرمانه خود را در آن‌ها درج کنید. در این صورت عملاً اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید.

مترجم: فرید ناهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فضای مجازی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی