شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف


روش های زیادی وجود دارد که به وسیله آن می توان شستن مبل در انواع مختلف پارچه ای، مخملی، چرمی و … را بدون وارد آمدن صدمه به بافت آن در منزل انجام داد، حال در اینجا قصد داریم راه حل های آسانی از شست و شوی مبل ها را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین در ادامه می توانید همراه ما شوید. شستن مبل در منزل تمیز کردن مبلمان یکی از مهمترین کارهایی است که...

روش های زیادی وجود دارد که به وسیله آن می توان شستن مبل در انواع مختلف پارچه ای، مخملی، چرمی و … را بدون وارد آمدن صدمه به بافت آن در منزل انجام داد، حال در اینجا قصد داریم راه حل های آسانی از شست و شوی مبل ها را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین در ادامه می توانید همراه ما شوید.

شستن مبل در منزل

تمیز کردن مبلمان یکی از مهمترین کارهایی است که باید به طور مرتب انجام شود، زیرا مبل ها نقش زیادی در آراستگی دکوراسیون داخلی منزل دارند؛ انواع مبل پارچه ای و چرمی به عنوان مبل راحتی و زیبا انتخاب خوبی برای استفاده در منزل می باشند و نسبت به مبلمان های چوبی مانند انواع مدل مبلمان کلاسیک و سلطنتی (مبل استیل)، خیلی سریع تر و بیشتر کثیف می شوند، بنابراین تمیز کردن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف
شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف

شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف

تصور بسیاری از افراد بر این است که شستن مبل و تمیز کردن آن در خانه کار دشواری است، در صورتی که انجام این کار چندان دشوار نیست و تنها به مقداری زمان نیاز دارد. بنابراین در اینجا می توانید با روش هایی مناسب برای شست و شوی مبلمان پارچه ای و چرمی خود در منزل آشنا شوید. (از آنجا که استفاده از برخی روش های شست و شوی مبل، ممکن است به بافت مبلمان شما آسیب برساند، بنابراین قبل از شست و شوی کامل، بر روی قسمتی از مبل که دیده نمی شود، آن را امتحان کرده و در صورتی که به راحتی تمیز شد و آسیب نیز ندید، می توانید کارتان را شروع کنید)

شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف

تمیز کردن مبلمان پارچه ای

قبل از انجام هر اقدامی برای شستن مبل ، ابتدا سطح روی مبلمان خود را با جارو برقی تمیز کرده و مطمئن شوید که هیچ گرد و غبار و یا آشغال کوچکی بر روی سطح آن باقی نمانده است. برای این کار می توانید از سر بلند و باریک جاروبرقی خود استفاده کنید، زیرا می توانید به وسیله آن، شیار ها و شکاف های مبل را به راحتی تمیز کنید. بعد از تمیز کردن مبل و کوسن ها، از یک برس نرم مخصوص تمیز کردن پارچه برای از بین بردن گرد و غباری که می تواند به درون تار و پود پارچه نفوذ کرده باشد، استفاده نمایید، سپس دوباره روی سطح مبل را جاروبرقی بکشید، در هنگام استفاده از برس دستی، مراقب باشید تا به مبل شما آسیبی نرسد.

شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف

با استفاده از یک پرزگیر، می توانید مو ها و پرز های روی مبل را بگیرید، زیرا ممکن است جاروبرقی قادر به تمیز کردن آنها به طور کامل نباشد. اکنون بعد از تمیز کردن سطح مبل، نوبت تمیز کردن سطوح فلزی و چوبی مبلمان می باشد که این کار را می توانید با استفاده از مواد پاک کننده مخصوص این سطوح انجام دهید؛ حال با توجه به سطحی که می خواهید تمیز شود، باید مواد پاک کننده مخصوص آن سطح را انتخاب کنید، البته در هنگام استفاده، مراقب باشید تا مواد بر روی پارچه مبل نریزد. در صورتی که مواد پاک کننده مخصوص سطح مورد نظرتان را در اختیار نداشتید، می توانید از مواد همه کاره مناسب برای تمامی سطوح استفاده کنید، ضمن اینکه برای سطوح بزرگ می توانید با استفاده از یک حوله یا پارچه نرم که آغشته به مواد پاک کننده شده است، سطح فلزی و چوبی مورد نظر خود را تمیز نمایید.

۱) شستن مبل پارچه ای با استفاده از محلول پایه آب و بخارشوی

در ابتدا، رنگ و جنس پارچه مبلمان را با استفاده از یک تثبیت کننده رنگ پارچه که قبلا آن را تهیه کرده اید، تثبیت نمایید، زیرا این مواد به حفظ رنگ و دوام پارچه مبل کمک می کند. استفاده از این مواد موجب نرم شدن و کمرنگ تر شدن لکه های روغن و … باقی مانده بر روی سطوح پارچه مبلمان شده و در نتیجه کار شست و شوی مبل نیز راحت تر صورت می گیرد.

برای شروع، ابتدا مقداری از این مواد را روی قسمت کوچکی از مبل که دیده نمی شود، امتحان کرده تا اطمینان پیدا کنید که به رنگ پارچه مبل آسیبی نمی رسد. سپس برای شستن مبل خود، باید محلول پایه آب را تهیه کنید. برای این کار یک ظرف را برداشته و داخل آن به مقدار سه لیتر و سه پیمانه از ماده شوینده پایه آب ریخته و با هم مخلوط کنید و سپس مطمئن شوید که ماده شوینده پایه آب به خوبی در آب حل شده است.

سپس محلول تهیه شده را بر روی قسمت کوچک و به دور از دید مبل خود امتحان کنید؛ برای این کار، پارچه ای کوچک را به محلول پایه آب آغشته کرده و قسمتی از مبل را که برای امتحان انتخاب کرده اید، تمیز کنید. ده دقیقه صبر کنید و در طول این مدت، قسمت آغشته به محلول را چک کنید.

سپس یک حوله کاغذی را برداشته و بر روی قسمت مورد نظر فشار دهید، اگر حوله رنگ پارچه را به خود جذب نکرد، یعنی محلول مورد نظر مناسب است و می توانید قسمت های دیگر مبلمان را تمیز نمایید، در غیر این صورت محلول خود را رقیق تر ساخته و دوباره امتحان کنید.

شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف

در مرحله دوم، نوبت به استفاده از بخارشوی می باشد، در این صورت به سراغ بخارشوی رفته و مخزن آن را با محلول پایه آب تهیه شده، پر کنید. سپس شامپو را روی سطح مبل بمالید و پس از انجام این کار، از بخارشوی حاوی محلول پایه آب استفاده کرده و تمام سطح را با استفاده از شامپو و بخارشوی تمیز کنید. برای انجام این کار فراموش نکنید که در ابتدا تمام سطح مبل را به شامپو آغشته کرده و با استفاده از بخارشوی به شستن مبل بپردازید. در اینجا بخارشوی نقش مکنده و از بین برنده کف های سطح مبل را برعهده دارد.

گاهی اوقات، برخی از لکه ها با یک بار شست و شو تمیز نمی شوند، بنابراین می توانید این کار را دوباره انجام دهید تا از تمیز شدن همه لکه ها مطمئن شوید. وقتی که متوجه شدید، تمامی لکه ها برطرف شده و کار شستن مبل را به خوبی انجام داده اید، کمی صبر کنید تا مبل تان خشک شود. به هیچ عنوان برای خشک شدن مبل، آن را در هوای آزاد قرار ندهید، زیرا مبل خیس بوده و ممکن است، گرد و غبار را به خود جذب نماید.

۲) شست و شوی مبل با استفاده از سرکه+ آب اکسیژنه

روش دیگر برای شستن مبل پارچه ای در خانه، استفاده از محلول سرکه و آب اکسیژنه است، اما قبل از استفاده از این روش باید توجه داشته باشید که این ماده می تواند به رنگ های تیره آسیب زده و رنگ پارچه را کدر و روشن کند. بنابراین هیچگاه از این روش برای مبل های پارچه ای به رنگ تیره استفاده نکنید، استفاده از سرکه روش مناسب تری برای این نوع پارچه ها می باشد.

در هنگام استفاده، ۴ قاشق غذاخوری آب اکسیژنه را به ۵۰ درصد سرکه رقیق شده در آب افزوده و سپس این محلول را درون بطری اسپری بریزید و به خوبی تکان دهید تا با هم مخلوط شوند.

سپس بعد از تمیز کردن سطح مبلمان و غبار روبی آن، محلول را بر روی لکه های موجود روی سطح مبل اسپری کنید. اندکی را صبر کنید تا محلول عمل نماید، البته دقت داشته باشید که محلول نباید خشک شود، سپس با حوله کاغذی، قسمت آغشته به محلول را تمیز کنید، انجام این کار را تا زمانی که لکه روی سطح مبل از بین می رود، ادامه دهید. همچنین می توانید تنها با استفاده از سرکه سطح مبل خود را تمیز کرده و با بخارشوی مبل تان را تمیز کنید.

شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف

۳) شستن مبل با استفاده از جوش شیرین

در صورتی که مبلمان شما خیلی کثیف نباشد و تنها کمی گرد و غبار دارد. می توانید مقداری جوش شیرین را روی سطح مبل ریخته و اجازه دهید به مدت یک ساعت همینطور باقی بماند، سپس با استفاده از جاروبرقی، جوش شیرین را از سطح میل تان تمیز کنید.

۴) با استفاده از جوش شیرین و سرکه

استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه، روش دیگری برای شستن مبل پارچه ای و تمیز کردن لکه های روی سطح آن می باشد. برای این کار مخلوطی از سرکه و جوش شیرین را درست کرده و به مدت چند دقیقه کنار بگذارید تا آماده شود. سپس محلول سرکه و جوش شیرین آماده را روی لکه های سطح مبلمان ریخته و اجازه دهید، سه تا چهار ساعت باقی بماند، بعد از این مدت، مخلوط شما خشک شده و می توانید به راحتی با جاروبرقی آن را از روی سطح مبل تمیز کنید. حال مشاهده می کنید که لکه ها تمیز شده اند، در غیر این صورت می توانید آن را دوباره تکرار کنید تا لکه های بسیار قوی روی سطح پارچه به خوبی تمیز شوند.

شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف

شستن مبل چرم در منزل

همانطور که می دانید، تمیز کردن مبلمان چرمی بسیار راحت تر از مبلمان پارچه ای می باشد و می توانید با استفاده از یک دستمال مرطوب، مبلمان چرم را به صورت روزانه تمیز کنید، اما هر چند مدت یکبار لازم است به صورت تخصصی و کامل تمیز شود، برای این کار، لازم است، یک ماده پاک کننده چرم ملایم و رقیق خریداری کنید؛ مواد شیمیایی غلیظ امکان دارد که به مبلمان چرم آسیب برساند و موجب کدر و کم رنگ شدن آن شود، بنابراین تنها ماده مخصوص تمیز کردن چرم را بخرید. در زیر با یک روش مناسب برای تمیز کردن و شستن مبل چرمی در خانه آشنا می شوید.

شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف

تمیز کردن مبل با استفاده از سرکه سفید

شما می توانید یک محلول پاک کننده ارزان و راحت را در منزل تهیه کنید، برای این کار یک بطری را برداشته و به میزان مساوی آب و سرکه سفید را داخل آن ریخته و بطری را تکان دهید تا محلول آب و سرکه سفید به خوبی با هم مخلوط شوند.

لازم نیست که از این محلول به صورت مستقیم بر روی سطح مبلمان چرم خود بریزید، بلکه می توانید مقداری از آن را بر روی دستمال پارچه ای ریخته و با استفاده از آن، سطح مبل را تمیز کنید، سطح مبل را به خوبی دستمال کشیده و مطمئن شوید که همه قسمت های آن را تمیز کرده اید، حال تمام سطح مبل نمناک است، بنابراین می توانید با یک دستمال پارچه ای خشک و تمیز تمامی سطح آغشته به محلول را پاک و خشک کنید.

شستن مبل در خانه با روش ها و مواد شستشوی مختلف

تثبیت رنگ و جنس مبل چرم در طول شب

برای تثبیت رنگ و جنس مبلمان چرم، در ابتدا، یک محلول سرکه سفید و روغن بزرک یا روغن کتان تهیه نمایید. برای این کار درون یک بطری، مقدار یک سوم سرکه سفید و دو سوم روغن بزرک یا روغن کتان بریزید و با استفاده از یک دستمال پارچه ای تمیز که به این محلول آغشته کرده اید، سطح مبل خود را پاک کنید. اجازه دهید، این محلول در طی شب و یا به مدت هشت ساعت بر روی سطح مبل باقی بماند، سپس بعد از گذشت مدت زمان لازم، مبل تان را با یک دستمال پارچه ای خشک و تمیز، پاک کنید، اکنون مشاهده خواهید کرد که مبل چرمی شما درخشندگی روز اول خود را دوباره بدست آورده است. امیدواریم این مطلب مورد پسند علاقمندان به بخش خانه داری قرار گرفته باشد و حتما با مطالعه این بخش متوجه شده اید که شست و شوی مبلمان کار دشواری نیست و فقط کمی زمان بر می باشد، بنابراین به راحتی می توانید این کار را با رعایت نکات گفته شده و صرف هزینه کم در منزل انجام دهید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن