7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید


7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

هفته آینده لیگ برتر به طور رسمی آغاز می شود.

هفته آینده لیگ برتر به طور رسمی آغاز می شود.

به گزارش وبسایت نود، نگاهی به چند ترند مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل 2019-2020.

جمعه 18 مرداد ماه سوت آغاز لیگ برتر با دیدار تیم های لیورپول - نورویچ سیتی به صدا در خواهد آمد. اما برای فصل 2019-2020 باید منتظر چه اتفاقات یا رویدادهایی باشیم؟ چه چیزهایی از فصل قبل را دوباره شاهد خواهیم بود و چه چیزهایی برای فصل جدید به شکلی غیرمنتظره پدیدار خواهند شد؟ در فاصله کمی بیش از یک هفته تا شروع رسمی لیگ جزیره، نگاهی داریم به برخی از این موارد؛

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

کورس دو اسبه قهرمانی؟

فصل پیش فقط یک امتیاز تفاوت بین تیم قهرمان و نایب قهرمان را رقم زد تا از نظر رقابت در صدر جدول، نزدیکترین کورس بعد از فصل 2011-2012 رقم بخورد. فصل 2017-2018 سیتی با اختلافی عجیب و با کسب 19 امتیاز بیشتر از تیم دوم، قهرمان لیگ برتر شد، اما لیورپول فصل قبل پیشرفتی خارق العاده داشت و با کسب 22 امتیاز بیشتر نسبت به فصل قبل از آن، تا یک قدمی قهرمانی پیش رفت.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

فصل پیش کیفیت لیورپول و سیتی آنقدر بالا بود که هیچ تیمی نتواند به این دو تیم در کورس قهرمانی نزدیک شود. در جدول زیر مقایسه عملکرد میان لیورپول و منچسترسیتی در دو فصل اخیر نمایش داده شده است. که به ترتیب از سمت چپ امتیازات، گل های زده و گل های خورده قابل مشاهده است.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

اگر بخواهیم دقیق تر متوجه کیفیت میان تیم های قهرمان و نایب قهرمان با تیم های پایین دستی خود شویم، باید به نمودار زیر رجوع کنیم. همانطور که مشخص است، در فصل قبل بیشترین اختلاف میان تیم های دوم و سوم لیگ برتر در تاریخ این لیگ رقم خورد. 25 امتیاز. بیشترین اختلاف تا پیش از این، مربوط به همان فصل 2011-2012 بود که سیتی با تفاضل گل قهرمان شد و یونایتد نیز اختلاف زیادی با تیم سوم داشت. با توجه به حفظ استخوان بندی دو تیم لیورپول و منچسترسیتی، هیچ بعید نیست آنها در فصل بعد هم کورس دو اسبه قهرمانی داشته باشند.

پایان حکمرانی تاپ سیکس؟

آرسنال، منچستریونایتد، منچسترسیتی، لیورپول، چلسی و تاتنهام، شش تیمی هستند که در سه فصل اخیر لیگ برتر، جایگاه های یک تا شش لیگ برتر را از آن خود کرده اند. اما این اتفاق تازه‌ای نیست. در طی یک دهه اخیر و از زمان ظهور منچسترسیتی به عنوان قدرت تازه جزیره، این شش تیم فاصله شان را از بقیه بیشتر کرده و از مجموع 60 جایگاه یک تا شش لیگ برتر در طی یک دهه اخیر، 54 جایگاه به این شش تیم رسیده است. اما اخیراً این روند هم با تهدید روبرو بوده است. تنها استون ویلا، نیوکاسل، اورتون (2 بار)، لسترسیتی و ساوتهمپتون مانع از فرمانروایی کامل تاپ سیکس در طی ده فصل اخیر شده اند.

در نمودار زیر اختلاف امتیازات را بین رده ششم و هفتم در لیگ برتر ملاحظه می کنید.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

در پنج هفته پایانی فصل قبل لیگ برتر، تاتنهام، آرسنال، منچستریونایتد و چلسی روی هم رفته فقط 3 برد کسب کردند! هفت تساوی و 10 شکست در مجموع دستاورد این 4 قدرت جزیره در 5 هفته پایانی بود. شاید اگر دیگر تیم‌ها کمی زودتر دست به کار شده بودند می‌توانستند یکی از این چهار تیم را بگیرند. با توجه به کاهش اختلاف میان دیگر تیم ها با تاپ سیکس، هیچ بعید نیست فصل بعد حکمرانی این شش تیم در شش جایگاه بالای جدول پایان یابد.

جوانان به جای ستارگان؟

جدایی هازارد بزرگ از چلسی و اضافه نشدن یک ستاره بزرگ به جای او در ترکیب چلسی، الگوی خوبی از اتفاقات رقم خورده در بازار نقل و انتقالات تابستانی 2019 در جزیره است. در واقع در طی پنجره تابستانی ترانسفر 2019 کمتر شاهد حضور نام های بزرگ در لیگ برتر بودیم و به نظر می آید سیاست کلی تیم های انگلیسی تغییر کرده است.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

در میان تمام تیم های لیگ برتری و در میان تمام بازیکنان جابجا شده، تنها سه بازیکن بالای 25 سال بوده اند که برایشان بیش از 10 میلیون پوند خرج شده است. و از ان سمت، 23 نقل و انتقال دیگر رقم خورده است که با بیش از 10 میلیون پوند هزینه، برای بازیکنان 25 یا کمتر از 25 سال صرف شده است. که این اتفاق، رشد 11 درصدی را نسبت به تابستان قبل نشان می دهد. این موضوع بیانگر تلاش برای جوانگرایی بیشتر در میان تیم های انگلیسی است. جذب بازیکنان 19 و زیر 19 سال نیز رشدی 4 درصدی داشته است که در جدول زیر خلاصه شده است.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

تقریباً در تمام تیم های انگلیسی نسل جوانی پشت خط آماده کسب فرصت هستند تا خود را نشان دهند، برخی از این جوانان رشدیافته از آکادمی تیم هستند، کسانی مثل فودن، هادسون اودوی، چونگ، انکیتا که می توانند فصل آینده نقش بیشتری و بزرگتری برای تیم اصلی ایفا کنند. برخی دیگر از جوانان تیم نیز، بازیکنانی هستند که خریداری شده یا بعد از طی کردن دوران قرضی در تیم دیگری، حالا به باشگاه اصلی خود بازگشته اند.

امسال سال چه کسی است؟

در فصول اخیر شاهد بوده ایم که در لیگ برتر، جایزه بهترین بازیکن فصل به بازیکنی غیر از مهاجم اول تیم یا گلزن برتر یک تیم اهدا شده است. کانته و فن دایک دو مثال خوب برای این اتفاق هستند. البته در مورد بهترین گلزنان لیگ نیز در طی سال های اخیر تغییراتی مشاهده شده است. به طور مثال فصل قبل کفش طلای جزیره به سه بازیکن رسید که هر سه با 22 گل، به طور اشتراکی بهترین گلزن لیگ لقب گرفتند که این اتفاق برای سومین بار در تاریخ لیگ برتر رقم می‌خورد.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

در جدول زیر مشاهده می کنید که میانگین گل های زده در هر مسابقه، توسط بهترین گلزن لیگ در هر فصل چقدر تغییر کرده است. فصل 2008-2009 بهترین گلزن لیگ آنلکا بود که به طور میانگین در هر بازی 0.5 گل به ثمر رساند ولی در مقایسه، فصل 2016-2017 هری کین میانگین تقریباً 1 گل در هر بازی را ثبت کرد.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

دیگر آمار قابل توجه حضور موثرتر مدافعین کناری در فاز هجومی بوده است. در جدول زیر آمار پاس گل های ثبت شده توسط مدافعین کناری در شش سال گذشته را ملاحظه می کنید که در هر فصل تقریباً رو به رشد بوده است و فصل گذشته رشد چشمگیری را به خود دیده است و انتظار می رود در فصل بعدی نیز همین روند ادامه داشته باشد.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

علاقه به سیستم 4-3-3

در میان تمام 20 تیم لیگ برتری، سیستم 4-3-3 در فصل گذشته محبوبترین سیستم بود و برای نخستین بار در تاریخ لیگ برتر، این سیستم بیش از سایر سیستم ها توسط تیمهای جزیره مورد استفاده قرار گرفت. پیش از سلطه سیتی در دو فصل گذشته با سیستم 4-3-3، این لسترسیتی و چلسی بودند که با سیستم های کاملاً متفاوت 4-4-2 و 3-4-3 به توفیق رسیدند.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

اما چنانچه که ملاحظه می کنید، فصل گذشته سیستم 4-3-3 توانست با پشت سر گذاشتن سیستم 4-2-3-1 پرکاربردترین سیستم لیگ برتر لقب گیرد. وقتی دقیق تر به نمودارهای زیر نگاه می کنیم، می بینیم که تا چه اندازه سیستم 4-2-3-1 کم کم جایگاهش را در میان مربیان لیگ برتری از دست داده است.

ادامه حکمرانی تیم های انگلیسی در اروپا؟

فصل گذشته هر 4 تیم حاضر در فینال های اروپایی، انگلیسی بودند و دو تورنمنت معتبر باشگاهی در اروپا، فینال های تمام انگلیسی به خود دیدند. در نمودار زیر پراکندگی فینالیست های رقابت های اروپایی را از سال 1972 مشاهده می‌کنید، قرمز نشانگر نماینده انگلیس، زرد متعلق به اسپانیا، آلمان سیاه رنگ، فرانسه بنفش، ایتالیا سبز رنگ و رنگ خاکستری نماینده سایر کشورهای اروپایی است.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

پیشرفت در بردهای خارج از خانه

فصل گذشته تیم های لیگ جزیره رکوردی خارق العاده را در بردهای خارج از خانه به ثبت رساندند که در تاریخ فوتبال انگلیس بی سابقه بود. کسب 128 برد در 380 مسابقه خارج از خانه. یعنی در 33.7 درصد مسابقات تیمهای میهمان برنده بازی بوده‌اند.

7 نکته مورد انتظار در لیگ برتر برای فصل جدید

در نمودار زیر، آمار بردهای خانگی، تساوی و بردهای خارج از خانه را از سال 1888 ملاحظه می کنید، نمودار قرمز نشانگر بردهای خارج از خانه، سبز برای بردهای خانگی و نارنجی برای تساوی است. جالب اینجا بود که فصل گذشته فقط 71 مسابقه در تاریخ لیگ برتر مساوی شد که کمترین تعداد مساوی از سال 1931 است.

1878

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی