طرح آمایش سرزمینی آذربایجان‌غربی را به توسعه پایدار می‌رساند


طرح آمایش سرزمینی آذربایجان‌غربی را به توسعه پایدار می‌رساند

مهاباد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی گفت: اجرای طرح آمایش سرزمینی می‌تواند این استان را به توسعه پایدار، متوازن و همه‌جانبه برساند.

به گزارش ایرنا، ناصر حضرتی عصر روز پنجشنبه در همایش هم‌اندیشی طرح آمایش شهرستان‌های جنوب آذربایجان غربی که در فرمانداری میاندوآب برگزار شد، اظهار کرد: تدوین سند آمایش استان که از ماه ها پیش شروع شده در مراحل نهایی قرار دارد و پس از برگزاری نشست‌های تخصصی، جمع بندی و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان طرح می شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از ۲ سال پیش در استان آغاز شده است، افزود: برخلاف سال‌های گذشته که به چنین برنامه‌هایی توجهی نمی‌شد اکنون از نظرات و پیشنهادهای نخبگان، صاحب‌نظران و استادان دانشگاه‌ها نیز در اجرای این طرح استفاده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ جلسه در استان به همین منظور برگزار شده است، افزود: در تهیه این طرح همچنین از نظرات فعالان اقتصادی، صنعتی و تجار استان نیز استفاده می‌شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اجرای این طرح به بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های اجتماعی، فضا و تلفیقی از این ۲ کمک شایانی خواهد کرد تا استانی مثل آذربایجان‌غربی که در قبال قابلیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی که دارد با محدودیت و تنگناهای خاصی برخوردار است بتواند به فضای توسعه‌ای کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۷ جلد گزارش در این راستا با برگزاری جلسات تخصصی آماده شده است، گفت: در تهیه این طرح سعی شده است در پشت درهای بسته برنامه‌ریزی نشود.
وی با اشاره به اینکه از نظرات تخصصی سازمان‌های مختلف نیز در این زمینه استفاده می‌شود، اظهار کرد: هدف این است که یک سند ارزشمند تهیه شود که نقشه راه توسعه استان و شهرستان‌ها برای ۲۰ سال آینده باشد.
«حضرتی» با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون در حال تکمیل است، گفت: در این طرح بیشتر نظرات بر این اساس بوده که آذربایجان‌غربی از لحاظ درآمد و شاخص‌های توسعه انسانی دچار محرومیت مزمن شده و در سطح پایینی از تعادل گرفتار شده است.
وی با اشاره به اینکه هدف این است که استان از این وضعیت نجات پیدا کند، اظهار داشت: با طرح آمایش که قابلیت‌ها، محدودیت‌ها و نقشه راه استان را برای توسعه ظرفیت ۲۰ سال آینده ترسیم می‌کند، ضمن برطرف کردن نیازهای نسل کنونی، نیازهای نسل آینده نیز برآورد شده است.
مشاور اجرای طرح آمایش آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: این طرح بالغ بر ۱۷ جلد گزارش با حدود چهار هزار صفحه است که بخشی از آن تهیه و قسمتی نیز در حال تهیه است.
محمود اولاد افزود: در این طرح افت سطح آب‌های زیرزمینی و یا موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه یا استفاده بیشتر از ظرفیت مراتع طبیعی نیز مورد بررسی قرار گرفته است‌.
وی بیان کرد: آمایش سرزمینی یک رابطه مطلوب بین انسان، فضا و فعالیت برقرار می‌کند تا فعالیت‌ها مبتنی بر توان سرزمینی باشد.
طرح آمایش سرزمین از جمله اسناد بالادستی است که در راستای شناسایی ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و نیازهای هر منطقه برای توسعه و شکوفایی تدوین می‌شود و نقشه راه توسعه به شمار می‌رود.

نقش بی‌بدیل و راهبردی آمایش سرزمین در نظام برنامه‌ریزی و توسعه کشور از طریق بهره‌گیری قابلیت‌های محیطی جهت بهبود کارآیی و اثر بخشی منابع در مسیر توسعه و دستیابی به تعادل و توازن منطقه ای در فرآیند توسعه ملی بی‌بدیل است.

9871/6185

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا