پیام ضدتحریمی افتتاح 10 هزار میلیارد تومان طرح‌ در آذربایجان‌شرقی


پیام ضدتحریمی افتتاح 10 هزار میلیارد تومان طرح‌ در آذربایجان‌شرقی

تبریز-ایرنا- سفر یک روزه رییس‌جمهوری و تعدادی از اعضای هیات دولت به آذربایجان‌شرقی و افتتاح 521 طرح‌ زیربنایی به ارزش افزون بر 10 هزار میلیارد تومان، پیامی آشکار به دشمنان نظام اسلامی و شکست تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بود.

به گزارش ایرنا، افتتاح و راه اندازی فاز اول نیروگاه گازی سیکل ترکیبی هریس با ۲۴۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی از مهمترین طرح های افتتاح شده امروز بود که عملیات اجرایی آن از اواخر ۱۳۹۵ آغاز و ساخت و تکمیل این نیروگاه در ۲ فاز ۵۰۰ مگاواتی با مجموع ظرفیت اسمی ۱۰۰۰ مگاوات پیش‌بینی شده است که با بهره‌برداری از فاز اول شامل یک نیروگاه گازی کلاس اف ۳۱۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۹۰ مگاواتی در مجموع ۴۹۰ مگاوات برق تولیدی وارد شبکه شد.

این نیروگاه با بیش از ۵۸ درصد بازدهی در بین نیروگاه‌های کشور بالاترین بازدهی را دارد و مصرف سوخت آن هم کمتر است، ضمن اینکه به لحاظ زیست محیطی هم کمترین مقدار مصرف آب را در این نیروگاه طراحی شده است.

در این نیروگاه از سیستم بازیاب آب پساب هم استفاده می‌ شود و آلایندگی‌های نیروگاه کاملا تحت نظر و مطابق استانداردهای سازمان محیط زیست است.

طراحی و نصب نیروگاه سیکل ترکیبی هریس توسط مهندسان داخلی و ایرانی انجام شده است و اشتغالزایی این طرح در زمان اجرای طرح ۱۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ۳ هزار نفر به طور غیرمستقیم بوده و در زمان بهره‌برداری بیش از ۱۵۰ نفر به طور مستقیم فعالیت خواهند کرد.

طرح های ارتقای کیفیت بنزین و نفت‌گاز به استاندارد یورو۵، طرح تولید روغن پایه و روغن های روانساز در شرکت پالایش نفت تبریز با سرمایه گذاری ۵۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال از دیگر افتتاح های مهم امروز بود که با اجرای آن بنزین سازی جدید به ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز و پروژه تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک به ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز که اواخر سال گذشته به بهره برداری رسیده است، تمام بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز( ۳.۵ میلیون لیتر در روز) به استاندارد یورو۵ ارتقا یافت.

با اجرای پروژه تصفیه نفت‌گاز جدید نیز با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز که اواسط پارسال بهره برداری شد، حدود یک سوم از نفت‌گاز تولیدی این پالایشگاه (۲.۵ میلیون لیتر در روز) به استاندارد یورو۵ ارتقا یافت.

پس از اجرای پروژه های مکمل نظیر PSA، TGT و Cooling Tower ، تمام نفت‌گاز تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ خواهند رسید.

بهره برداری از سد حاجیلارچای که با ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه و با هدف تامین آب مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی منطقه ورزقان احداث شده است، دیگر طرح مهم امروز بود که با بهره برداری از آن، تامین سالانه سه میلیون مترمکعب آب برای شرب، بهداشتی و کشاورزی شهرستان های ورزقان و خاروانا و روستاهای اطراف آن، تامین نیازهای آبی حقابه بران و محیط زیست (۵.۷) میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب، جاذبه های گردشگری و اشتغال زایی در منطقه از اهداف این طرح عنوان شد.

سد مخزنی حاجیلار چای پشت رودخانه ای به همین نام از سرشاخه های رودخانه ارس در مدت ۱۰ سال ساخته شده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومترمربع است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۵۰ کیلومتری شمال غربی ورزقان و ۲ کیلومتری روستای «قره قیه» قرار دارد.

این سد از نوع خاکی با هسته «ناتراوای رسی» و حجم مخزن با ظرفیت ۴۸.۹ میلیون مترمکعب است.

بهره‌برداری از شبکه‌ آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبیاری و زهکشی کشور نیز امروز با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

تأمین آب مورد نیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی توسعه ای آذربایجان‌شرقی و تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۲ هزار نفر از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.

طول کانال اصلی آبیاری و زهکشی این پروژه ۵۲ کیلومتر و ظرفیت آن ۷۲ مترمکعب بر ثانیه و در اولویت اول ۵۲۹۰ هکتار از این اراضی در دست اجرا است که در این طرح ۹ ایستگاه پمپاژ ثانویه روی کانال اصلی فشار مورد نیاز شبکه آبیاری تحت فشار را تأمین می‌کند.

همچنین بهره برداری از طرح آبیاری ۲۰۰۰ هکتار از اراضی ۶ روستا در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین با استفاده از ۶ ایستگاه پمپاژ از جمله طرح های جانبی این پروژه بود که با بهره‌برداری این بخش از طرح ۱۶ هزار تن محصولات کشاورزی تولید و برای ۲۰۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد، ضمن اینکه برای اجرای آن حدود ۳۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

طرح توسعه ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی روستای «آق بولاغ» شهرستان جلفا در حاشیه رودخانه مرزی ارس نیز به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد که بهره برداری از ۱۰۲ میلیون متر مکعب از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه‌ مرزی ارس برای آبیاری بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی منطقه به منظور ایجاد اشتغال، توسعه صنایع جانبی و تأمین آب مورد نیاز صنعت هدف از اجرای این طرح است.

این طرح دارای ۵ ناحیه صنعتی عمرانی شامل سد گلفرج و شبکه بالا دست، سد گردیان و شبکه بالا دست، اراضی آقبلاغ، دشت یکانات و شامل دشت هرزندات می باشد که افزون بر ۳۵۰۰ میلیارد ریال در این طرح هزینه شده است.

افتتاح طرح هایی به ارزش یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در بخش گاز از دیگر برنامه های امروز بود که با دستور رییس جمهوری گازرسانی به ۵۳ روستای شهرستان های کلیبر، مراغه، مرند، جلفا، ورزقان، خداآفرین، میانه، هشترود و بستان آباد با پوشش ۳ هزار و ۱۰خانوار و با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

طرح گازرسانی به ۵۶۰ واحد صنعتی و تولیدی مشمول مصوبه شورای اقتصاد با جایگزینی معادل ۵۵ میلیون لیتر سوخت مایع در سال با اعتبار ۲۷۰ میلیارد ریال نیز امروز افتتاح شد و خط انتقال ۱۶ اینچ ورزقان- اهر منشعب از خط ارمنستان به طول ۳۵کیلومتر با هزینه ۴۰۰ میلیارد ریال نیز به بهره برداری رسید.

همچنین در بخش بهداشت و درمان و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد ۷۸ پروژه بهداشتی و درمانی با هزینه کرد ۱۶۹ میلیارد تومان در آذربایجان شرقی افتتاح و به بهره‌برداری رسید که عملیات ساخت بیمارستان ۳۰۴ تختخوابی مرند در زمینی با زیربنای ۳۲۰۰۰ متر مربع از آن جمله بود.

بهره برداری از مرکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی شهید بهشتی مرند که در زمینی با زیربنای ۷۰۴ متر مربع و اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیز افتتاح شد.

در حوزه ارتباطات نیز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با دستور رییس جمهوری یک هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال طرح از طریق ویدیو کنفرانس امروز افتتاح شد که ۱۱۴ سایت مخابراتی شرکت ایرانسل، ۸۱ سایت مخابراتی همراه اول و ۳ سایت مخابراتی شرکت رایتل را شامل می شد.

به گزارش ایرنا، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تعداد 93 طرح تولیدی، صنعتی و فناوری آذربایجان‌شرقی آغاز شد که ایجاد شهرک تخصصی کفش تبریز توسط بخش خصوصی با ۱۲۰ واحد در حال احداث و راه اندازی اولین شهرک فناوری کفش کشور در تبریز و همچنین اولین آزمایشگاه تخصصی چرم از جمله مهمترین این طرح ها بود.

در سفر یکروزه رییس جمهوری به تبریز از به نتیجه رسیدن پروژه نفلین سینیت با ذخایر ۳ میلیارد تنی شناخته شده آلومینا در سراب خبر داده شد و اعلام شد: برنامه اول دولت برای سرمایه‌گذاری جهت استخراج ۶۰۰ میلیون تنی آن آماده است.

اشتغال زایی طرح فوق ۵ هزار نفر و اعلام شد که با به نتیجه رسیدن این پروژه موجب قطع وابستگی کشور به آلومینا خواهد شد و محصولات جانبی آن نیز اشتغال زا خواهد بود.

گزارش: سیدیحیی مرتضائی

3038/518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس