شهرداری الکترونیک ؛ گامی عملی در جهت آسان‌سازی امور شهری شیراز


شهرداری الکترونیک ؛ گامی عملی در جهت آسان‌سازی امور شهری شیراز

شیراز-ایرنا- نگران‌ترین افراد نسبت به پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک شاید کسانی باشند که از سر غرور و نخوت با ارباب رجوع برخورد می‌کنند و با اجرای این طرح دیگر نمی‌توانند یک شهروند را ماه‌ها سر بدوانند تا از کرده خود پشیمان شود از این رو شهرداری الکترونیک گامی عملی در جهت آسان‌سازی امور شهری شیراز است که تحقق یافت.

روال هزارتو اداری در شهرداری‌ها گاها ارباب رجوع را از کرده خود پشیمان می‌کند و اعتماد عمومی را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

رفتار بعضی از پرسنل شهرداری‌ها با مردم به گونه‌ای است که گویی این افراد در مریخ زندگی می‌کنند و تنها کار آنها در روی زمین حاضر شدن در محل کار است و احساس می‌کنند که آسمان سوراخ شده و این افراد به زمین پا نهاده‌اند.

این تشبیه‌هایی بود که شهردار شیراز برای برخی کارکنان ادارات که با مردم بدرفتاری می‌کنند در آئین افتتاح فاز نخست پروژه‌ای بنام شهروندسپاری که در راستای پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک و برای الکترونیکی کردن پاسخ استعلام‌های شهرسازی ویژه آپارتمان‌های مسکونی بود بکار برد.

شهردار شیراز پنجشنبه در این آئین برای جلب نظر حاضرین به اهمیت پیاده سازی شهرداری الکترونیک مثال جالبی زد و گفت: شخصی در مواجهه با مشکلات زندگی نظیر درمان ،تامین جهیزیه فرزند و ... به دریافت وام ضروری نیازمند می‌شود و در پی آن برای وثیقه قرار دادن ملک خود به شهرداری مراجعه تا پاسخ استعلامی را بگیرد و اینجا است که روال اداری پیچیده آن شخص را در مسیری سخت و دردناک قرار می‌دهد که گاها سه ماه به طول می‌انجامد.

حیدر اسکندرپور توجه حاضرین در این همایش را به حس آن شخص نسبت به کارکنان شهرداری که گاها سلیقه شخصی و برخورد نامناسبی نیز با این فرد داشته‌اند جلب کرد و گفت: قطعا این فرد حس بدی نسبت به تمام کارکنان مجموعه پیدا می‌کند و در نهایت باعث ایجاد نارضایتی و حتی برانگیخته شدن حس تنفر در بین شهروندان خواهد شد.

پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک در شیراز ۱۴ سال است که آغاز شده اما روند اجرای آن بسیار کند و با فراز و فرودهای بسیاری توام بوده تا اینکه امروز نخستین گام عملی آن در این کلانشهر برداشته شد.

۸۵ درصد از کل مراجعات به شهرداری شیراز برای دریافت پاسخ استعلامات است که ۵۷ درصد از این میزان برای دریافت استعلامات مربوط به آپارتمان‌های مسکونی است که تا قبل از امروز هر شهروند برای آن حدود دو ماه معطل می‌ماند تا روال کارشناسی ملک و پروسه‌های متعدد مربوط به آن انجام شود اما از امروز با اجرای فاز نخست پروژه شهروند سپاری این زمان به بین نیم تا ۴۸ ساعت کاهش پیدا کرده و هر شهروند از منزل خود و با استفاده از سامانه‌ای الکترونیکی می‌تواند این کار را انجام دهد.

حذف مراجعات حضوری شهروندان به شهرداری و دفاتر ماده ۳۳ و تسهیلگری، کاهش زمان پاسخ‌گویی به درخواست‌ها، حذف احراز مالکیت،حذف هزینه‌های ثبت درخواست و کارشناسی و نقشه‌برداری ، حذف مغایرت‌گیری و کمیسیون ماده صد، پرداخت عوارض و اخذ پاسخ استعلامات بصورت آنلاین توسط شهروند، تصدیق گواهی بصورت آنلاین توسط شهروند و در نهایت تسریع و تسهیل در انجام خدمات رسانی به شهروند از جمله مزایای فاز نخست پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک در شیراز است که هر شهروند برای گذر از هر یک از این مراحل علیرغم مراجعه حضوری باید روزها و هفته‌ها زمان صرف می‌کرد و بعضا با رفتار نامناسب و یا درخواست‌های غیرقانونی از سوی برخی کارکنان متخلف شهرداری‌ها مواجه می‌شد.

قدم اول

اسکندرپور در ادامه این آئین با بیان اینکه تکریم و حفظ احترام مردم از اولویت‌های مجموعه شهرداری و شورای فعلی شهر شیراز است،گفت: امروز گام نخست پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک شامل دریافت الکترونیکی استعلام آپارتمان‌های مسکونی در این کلانشهر برداشته شد.

شهرداری الکترونیک ؛ گامی عملی در جهت آسان‌سازی امور شهری شیراز

او یکی از مزایای این طرح را کاهش قابل توجه مراجعات حضوری مردم به شهرداری‌ شیراز و شهرداری‌های مناطق در این کلانشهر دانست که در نهایت به کاهش ترافیک و حوادث درون شهری می‌انجامد.

وی به بیان خاطره‌ای در مسیر اجرای این طرح پرداخت و گفت: در یکی از جلسات که برای اجرای این طرح انجام شده بود کارشناسان وجود ۳ تا ۴ درصد خطا در انجام مراحل بصورت آنلاین را مطرح کردند که در آنجا به دلیل اینکه احساس کردم شاید این مورد مانع پیاده‌سازی کل طرح شود اعلام کردم که شخصا بصورت کتبی مسئولیت این میزان خطا را بر عهده می‌گیرم و باید این پروژه اجرا شود که در نهایت کارشناسان در ادامه کار وجود این میزان خطا را هم به صفر رساندند.

مدیران شهامت تصمیم‌گیری داشته و ناظران مثبت فکر کنند

اسکندرپور عنوان کرد: در برخی موارد مدیران باید برای تسهیل امور و افزایش میزان رضایتمندی مردم شهامت تصمیم‌گیری داشته باشند.

او در این بخش از سخنان خود خطاب به دستگاه‌های نظارتی گفت: نیاز است که نگاه مثبت‌تری به مسائل داشته باشیم تا مدیران و دستگاه‌های مختلف بتوانند امور و مطالبات مردمی را به درستی پیگیری کنند و در این مسیر هراسی به دل راه ندهند.

سه بار عصبانی شدم

اسکندرپور مراحل پیاده‌سازی فاز اول پروژه شهروند سپاری را سخت توصیف کرد و افزود: در طول دوران مدیریتی‌ام در شهرداری شیراز تنها سه بار عصبانی شدم که یک مورد آن برای اجرای این طرح و در مواجهه با رئیس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی شهرداری شیراز بعنوان مجری این پروژه بود که در نهایت این عصبانیت به سرعت گرفتن اجرای آن بواسطه همت جمعی انجامید.

او خطاب به کارکنان شهرداری شیراز گفت: همه مدیران و کارکنان این نهاد باید عمیقا باور داشته باشند که صاحب شهرداری مردم هستند و ما نیز کارگزار آنها هستیم.

معطل مانده ۱۴ ساله

رئیس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی شهرداری شیراز یکی دیگر از سخنرانان این آئین بود.

علاءالدین ضیایی اعلام کرد که اجرای پروژه شهرداری الکترونیک از سال ۸۴ آغاز شده اما با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است.

او پیاده سازی شهرداری الکترونیک را یکی از الزامات مدیریت شهری دانست و گفت: در سال گذشته بطور متوسط روزانه ۱۰۷ درخواست استعلام از سوی شهروندان شیرازی پیرامون آپارتمان‌های مسکونی به شهرداری مناطق ارایه و برای دریافت جواب نهایی ماه‌ها زمان صرف می‌شد که از امروز با اجرای فاز اول طرح شهروندسپاری این خدمت بصورت الکترونیکی به شهروندان ارایه می‌شود.

شهرداری الکترونیک ؛ گامی عملی در جهت آسان‌سازی امور شهری شیرازرئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز: پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک
شفافیت و کاهش فساد را به دنبال
دارد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در ادامه این مراسم شفاف‌سازی را یکی از شعارهای شورای پنجم این شهر عنوان کرد و گفت: مبارزه با فساد و کاهش آن یکی از دستاوردهای شفاف‌سازی است.

نوذر امامی معتقد است که فساد عاملی مخرب برای جامعه و کاهنده اعتماد عمومی است.

امامی ادامه سخنان خود را به سمت عناصر فساد در سطح کلان کشور سوق داد و گفت: فسادی که در بین مسئولان مشاهده می‌شود اعتماد عمومی را تضعیف کرده بگونه‌ای که اخیرا معاون قوه قضائیه و برخی مدیران سایپا را به همین دلیل دستگیر کرده‌اند که یکی از علل وجود این مسئله نبود شفافیت در امور است.

شفاف‌سازی و قلم خبرنگاران

وی لزوم شفاف‌سازی در امور را فعالیت آزادانه رسانه و خبرنگاران دانست و افزود: اگر خبرنگاران بتوانند در فضایی آزاد مسائل و مطالبات مردمی را به گوش مسئولین برسانند قطعا در مسیر شفاف‌سازی و کاهش فساد تاثیرگذار خواهد بود.

او به دلیل اجرای فاز نخست شهرداری الکترونیک در شیراز،امروز را یکی از روزهای تاریخی و مهم شهرداری شیراز عنوان کرد.

امامی نیاز شهر به شادی،ارتباطات جمعی،تعامل،و رفتار شهروندی متمدنانه را ضروری دانست و گفت: شهرداری باید تلاش کند تا زمینه شادی را در شهر فراهم کند و زمانی که کارها در این نهاد الکترونیکی انجام گیرد قطعا زمان زیادی برای توسعه نشاط اجتماعی برای شهروندان ایجاد خواهد شد.

شهر بیمار و عصبی

او در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شیراز عصبی و بیمار است،اظهار داشت: ترافیک در بسیاری از نقاط این شهر وجود دارد که وجود این مسئله به عاملی برای عصبانیت شهروندان تبدیل شده است.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه به ایجاد کمیته آسان سازی در این شورا اشاره و عنوان کرد: براساس مصوبات این کمیته باید پاسخ تمامی استعلامات، پایان‌کار، خلافی ،تراکم و ... در آینده به حوزه خدمات الکترونیکی شهرداری شیراز افزوده شود.

طلبکار مردم نیستیم

او با بیان اینکه مردم از نحوه برخورد برخی شهرداران مناطق و کارشناسان این ارگان‌ها در شیراز ناراضی هستند،گفت: طلبکار مردم نیستیم و اگر نمی‌توانیم کاری برای آنها انجام دهیم حداقل برخورد مناسبی با مردم داشته باشیم.

شهرداری الکترونیک ؛ گامی عملی در جهت آسان‌سازی امور شهری شیرازنائب رئیس شورای شهر شیراز: تحول نیاز شهرداری است حتی اگر به مزاق کارکنان
خوش نیاید

نائب رئیس شورای شهر شیراز دیگر سخنران این آئین بود که در ابتدای سخنان خود به بیان قدمت شهرداری شیراز پرداخت و آن را بیش از ۱۰۰ سال دانست.

ابراهیم صبوری اظهار داشت: شهرداری شیراز ۱۱۲ سال پیش تاسیس شده و این ارگان با عمری بیش از یک قرن اکنون نیازمند تحول است.

صبوری ادامه داد: شهرداری شیراز اکنون باید نقطه عطفی را تجربه کند که شاید به مزاق برخی کارکنان آن خوش نیاید اما افزایش رضایتمندی عمومی را در پی دارد.

او اضافه کرد: امروز را می‌توان آغاز آسان‌سازی و پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک در شیراز دانست و امیدوارم کارکنان این نهاد با پذیرش آن به سرعت پیاده‌سازی کمک کنند.

عصر ،عصر مردم

صبوری معتقد است که عصر کنونی عصر مردم و شهرداری الکترونیک نیز بزرگترین خدمت به مردم است زیرا امور را آسان‌سازی ،تقابل را کم و فساد را کاهش خواهد داد.

او در پایان تاکید کرد: امیدوارم تا اتمام کار شورای پنجم شهر شیراز شهرداری الکترونیک که ۱۴ سال زمین مانده بود بطور کامل پیاده‌سازی و بعنوان دستاوردی عظیم به شهروندان تقدیم شود تا وقت مردم مقابل میز کارشناسان شهرداری و یا در ترافیک تلف نشود.

۹۸۷۳ / ۶۱۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد