زیرساخت‌های آموزشی مناطق حاشیه‌نشین با جدیت پیگیری می‌شود


زیرساخت‌های آموزشی مناطق حاشیه‌نشین با جدیت پیگیری می‌شود

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تامین زیرساخت‌های آموزشی، کاهش نرخ بی‌سوادی و ارایه خدمات کالبدی در مناطق حاشیه‌نشین و محروم استان به صورت جدی پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی شهریاری روز پنجشنبه در دیدار معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: عقب‌ماندگی استان در شاخص زیرساخت‌های آموزشی و نیز نرخ بالای بی‌سوادی یکی از علل وقوع آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: برای جبران این وضعیت، تامین زیرساخت‌های آموزشی و ارائه خدمات به مناطق حاشیه‌نشین و روستایی را به صورت جدی در ۲‪ سال اخیر از طریق اختصاص اعتبارات ویژه و ایجاد پویایی در مدیریت‌ها پیگیر هستیم.
وی با اشاره به فعالیت ۹ دفتر تسهیل‌گری در آذربایجان‌غربی گفت: ارائه خدمات در مبدا و جلوگیری از موازی‌کاری در ارائه خدمات کالبدی در مناطق حاشیه نشین از جمله راهکارهای اثربخشی اقدامات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.
استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: طی سال گذشته با تخصیص اعتبارات ویژه پنج هزار بازمانده از تحصیل در این استان به چرخه آموزش بازگشتند.
معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور نیز در این دیدار ضمن تقدیر از اهتمام جدی مقام عالی استان در روان‌سازی برنامه‌های حمایتی و پیشگیرانه و نیز توسعه زیرساخت‌های آموزشی گفت: در حال حاضر ۲۰۰ محله در ۲۲ استان کشور از طریق ۱۳۰ دفتر تسهیل‌گری، خدمات موردنظر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را دریافت می‌کنند.
رضا محبوبی افزود: نگاه ما به دفاتر تسهیل‌گری این نبوده که تنها مطالبه‌گر مسوولین باشد بلکه باید در جهت توانمندسازی محلات هدف با برنامه‌های علمی و مشاوره‌ای حداکثر ظرف مدت پنج سال نسبت به توانمندسازی محلات هدف اقدام کنند.
حاشیه‌نشینی در شهر ارومیه در مقایسه با سال ۱۳۸۲ روند رو به رشدی داشته به طوری که این مناطق از ۱۱ محله در سال ۱۳۸۲ با جمعیت برابر با ۹۰ هزار نفر به ۳۱ محله با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر در سال ۹۶ افزایش یافته است.

وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر ارومیه با یکهزار و ۱۴۰ هکتار، معادل ۱۰ درصد از مساحت شهر را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر ۳۳ درصد جمعیت شهر نیز در این مناطق ساکن هستند.

سکونتگاه‌های غیررسمی خارج از محدوده شهر در مرکز آذربایجان غربی شامل ۲۱ محله با ۱۲۵ هکتار است که قابل توجه بوده و به لحاظ قوانین جاری کشور ارائه خدمات به ساکنان این مناطق غیرقانونی بوده و نیازمند تدبیر مسوولان ارشد استانی و ملّی است.

چهار محله حاشیه‌نشین در شهر خوی ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۵ هزار و ۳۱۰ نفر جمعیت شهر را در خود اسکان داده است و ۵۰ هزار نفر از جمعیت ۱۶۰ هزار نفری شهر مهاباد نیز در ۱۱ سکونتگاه غیررسمی با ۳۴۲ هکتار مساحت سکونت دارند.

علاوه بر این شهرستان‌ها در حال حاضر ۶۴۰ هکتار از شهر بوکان و ۴۷۰ هکتار از شهر میاندوآب نیز به عنوان سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده که این شهرها نیز با توجه به روند مهاجرتی روزافزون، نیازمند فعالیت بیشتر در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و اجرای سریع طرح‌های بازآفرینی شهری است.

آذربایجان غربی مشکلات بسیاری در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی دارد که می‌توان با اختصاص اعتبار بیشتر و همچنین با توسعه مناطق روستایی، اجرای طرح های سرمایه‌گذاری کم هزینه و توسعه‌ای در شهرهای کوچک و روستاها و همچنین اشتغال‌آفرینی روستایی بخشی از روند فزآینده توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی آن را کنترل کرد.
۹‪۹۱۸/۶۱۸۵/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا