پالایشگاه تبریز در مسیر توسعه


پالایشگاه تبریز در مسیر توسعه

تبریز - ایرنا - پالایشگاه تبریز به عنوان یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین واحدهای پالایشگاهی کشور در دولت تدبیر و امید، مسیر ارتقای کیفیت تولیدات و اجرای طرح های توسعه ای را با سرعت مضاعف پیموده است.

به گزارش ایرنا، پالایشگاه نفت تبریز یکی از شرکت های قدیمی پالایش نفت کشورمان محسوب می شود که تأسیسات آن در جنوب غربی تبریز مستقر است؛ مراحل طراحی و ساخت این پالایشگاه از سال ۱۳۵۳ توسط شرکت اسنام پروجتی ایتالیا آغاز و در سال ۱۳۵۶ راه اندازی شد.

ظرفیت اسمی اولیه این پالایشگاه ۸۰ هزار بشکه در روز بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اجرای طرح‌های توسعه ظرفیت به دست متخصصان و مهندسان کشورمان، هم اینک این رقم به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته‌است.

نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تبریز توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از میدان نفتی اهواز و میدان نفتی مارون تأمین می‌شود؛ شرکت پالایش نفت تبریز دارای ۱۴ واحد پالایش و ۱۰ واحد سرویس‌های جانبی می‌باشد.

در حالی که منحنی توسعه پالایشگاه تبریز در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سیر متوسطی داشته، اجرای طرح های ارتقای کیفی تولیدات و توسعه ای این واحد پالایشی در دولت تدبیر و امید سرعت بیشتری گرفته است.

در همین راستا امروز با حضور رییس جمهوری در آذربایجان‌شرقی ۴ طرح عملیاتی شده شرکت پالایش نفت تبریز با اعتبار هزینه شده ۵۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت رسمی بهره‌برداری شد.

ارتقای کل بنزین تولیدی شرکت به استاندارد یورو ۵

طرح ارتقای بنزین تولیدی شرکت به استاندارد یورو ۵ یکی از این طرح هاست که با اجرای پروژه بنزین سازی جدید به ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز با اعتبار هزینه شده ۲۶۵ میلیون یورو و با هدف ارتقای کیفی بنزین تولیدی به یورو ۵ افزایش کمی تولید به میزان یک میلیون لیتر در روز اجرا شد.

پروژه تغییر کاربری واحد کاتالیستی به واحد ایزومراسیون نفتای سبک شرکت پالایش نفت تبریز با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز هم به عنوان طرح ابتکاری کارشناسان شرکت در جهت ارتقای بنزین تولیدی شرکت به استاندارد یورو پنج به میزان ۳.۵ میلیون لیتر در روز عملیاتی شد.

تولید گازوییل یورو ۵

طرح تولید گازوییل یورو ۵ یکی دیگر از طرح های اجرا شده در پالایشگاه تبریز عنوان است، این طرح با اجرای پروژه تصفیه نفت گاز جدید با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز با اعتبار هزینه شده ۷۰ میلیون یورو عملیات شد و دستاورد آن تبدیل یک سوم نفت گاز تولید شرکت با استاندارد یورو ۵ به میزان ۲.۵ میلیون لیتر در روز است.

پروژه اختلاط و تولید روغن های روانساز

پروژه اختلاط و تولید روغن های روانساز به ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال با اعتبار ۱۵ میلیون یورو با هدف تولید انواع روغن موتورهای بنزینی، دیزلی و روغن صنعتی و ضد یخ اجرا شد.

پروژه تولید روغن های پایه

پالایشگاه تبریز به عنوان صنعت پیشرو در حفظ و صیانت از محیط زیست با اجرای ۱۵ طرح زیست محیطی گام بر می دارد و موفق به تولید روغن پایه گروه ۲ برای اولین بار در کشور شد.

پروژه تولید روغن های پایه به ظرفیت ۹۰ هزار تن در سال با هدف تولید روغن پایه گروه ۲ به عنوان کار ابتکاری کارشناسان شرکت با اعتبار هزینه شده یک میلیون یورو اجرا شد که دستاورد آن کاهش ۸۰ درصدی واردات روغن پایه گروه ۲ مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن های روانساز در راستای تکمیل زنجیره تامین ایجاد ارزش افزوده برای محصول آیزوریسایکل تولیدی این شرکت است.

با اجرای پروژه های مکمل طراحی شده شامل PSA، TGT و Cooling Tower کل نفت گاز تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز تبدئیل به یورو ۵ می شود.

روغن پایه گروه ۲ بصورت کاتالیستی از محصول جانبی Iso offtest تولید و امکانات امتزاج روغن پایه تولیدی با مواد افزودنی در این شرکت به منظور تولید روغنهای بنزینی و دیزلی با آخرین فناوری های روز فراهم شده و هرگونه فرمولاسیون قابل حصول می باشد که آزمایشگاه کنترل کیفی مجهز، پشتوانه محکمی بر آن خواهد بود.

سرمایه گذاری های بیش از ۳۶۹ میلیون یورو ارزی و ۴۰۶ میلیارد ریالی پالایشگاه تبریز برای طرح های زیست محیطی

این شرکت در راستای انطباق با استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه محیط زیست و نیز مسئولیت اجتماعی، با اجرای پروژه های عمده و سرمایه گذاری های کلان بیش از ۳۶۹ میلیون یورو ارزی و ۴۰۶ میلیارد ریال، عملکرد شاخص و چشمگیری داشته است.

از جمله این پروژه ها می توان به احداث واحد بنزین سازی جدید و تبدیل واحد بنزین سازی قدیم پالایشگاه با حرکت ابتکاری مهندسین داخلی شرکت به کاربری واحد آیزومریزاسیون اشاره کرد که توانسته کل محصول بنزین تولیدی شرکت را به استاندارد یورو ۵ ارتقا دهد.

این شرکت با اجرای پروژه GHP قادر شده روزانه ۲.۸ تا ۳ میلیون لیتر معادل ۷۰ درصد ظرفیت طراحی واحد گازوئیل پاک منطبق با استاندارد یورو ۵ ارائه کند که با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز و اجرای پروژه های مکمل نظیر پروژهای زیست محیطی استحصال گازهای انتهایی (TGT) و برج های خنک کننده جدید شاهد کارکرد واحد با ظرفیت کامل طراحی خواهیم بود.

از دیگر پروژه های مهم زیست محیطی پالایشگاه تبریز می توان به اجرا و بهره برداری واحد گرانولاسیون گوگرد به منظور تولید و عرضه گوگرد گرانولی جهت کاهش انتشار ریزگردها، اجرا و بهره برداری از پروژه بازیابی گازهای ارسالی به فلر (FGR) در سال ۹۵ در قالب کنوانسیون بین المللی CDMاشاره کرد.

اجرای پروژه بهینه سازی سیستم هوای فشرده و تولید و توزیع بخار پالایشگاه برای اولین بار در کشور توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO به عنوان Pilot در بین صنایع کشور و پروژه تفکیک لجن های نفتی- بیولوژیکی و آهکی از مهمترین پروژه های زیست محیطی این شرکت است.

این شرکت در راستای اجرای بند ب ماده ۱۹۲ قانون توسعه پنجم مبنی بر نصب 'سیستم های پایش لحظه ای بر روی خروجی منابع ثابت' ، به عنوان یک شرکت پیشرو و فراتر از الزامات قانونی، نسبت به احداث و بهره برداری از مرکز پایش آنلاین اقدام کرده است.

شرکت پالایش نفت تبریز در راستای کاهش و یا حذف کامل نفت کوره و تبدیل آن به محصولات کیفی سازگار با محیط زیست، اجرای طرح جامع ارتقاء کیفی محصولات خود را در برنامه دارد که این طرح، بزرگترین سرمایه گذاری در تاریخ پالایشگاه خواهد بود، امید است با تأمین سرمایه مورد نیاز بتوانیم پالایشگاه را به سطح پالایشگاه های روزآمد جهان ارتقا ‌دهیم.

پالایشگاه تبریز با احداث واحد جدید گوگردزدایی از نفت گاز موفق شد کیفیت این محصول را به استاندارد یورو ۵ ارتقا دهد و هم اینک واحد مذکور با بیش از ۶۰ درصد ظرفیت طراحی قادر است روزانه تا ۳ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد مذکور تولید کند و با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز شاهد کارکرد واحد با ظرفیت کامل طراحی خواهیم بود.

بهره گیری از تمام توان شرکت برای مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا

بهره برداری از طرح تولید بنزین یورو ۵ بدون نیاز به واحد ایزومریزاسیون نشان داد که تحریم ها موجب ایجاد خلاقیت در سازمان شده و حرکت روبه تعالی شرکت را متوقف نخواهد کرد، از طرفی دیگر راه اندازی واحد جدید گوگردزدایی نفت گاز بدون نیاز به کارشناسان خارجی دلیل محکمی بر توانائیهای کارشناسان شرکت است.

۶۱۲۰/۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل