خبرهای کوتاه از استان اصفهان


خبرهای کوتاه از استان اصفهان

اصفهان- ایرنا - احداث 2 اقامتگاه سنتی در نایین ، کشف افزون بر 148 کیلو تریاک در نایین و حفظ باغ های شرق اصفهان ضروری است از جمله خبرهای کوتاه روز پنجشنبه استان اصفهان است.

نایین

فرماندار نایین گفت: مجموع اعتبارات تملک دارایی شهرستان با افزایش هشت درصدی افزون بر ۱۷۵میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال است.

محمود جمالی در جلسه کمیته اعتبارات تملک دارایی شهرستان مجموع اعتبارات تملک دارایی شهرستان در سال گذشته را ۱۶۱ میلیارد و ۷۷۰میلیون ریال اعلام کرد.
وی اظهارداشت : در این جلسه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای شهرستان از منابع اعتباری استانی، سه درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی، اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و جرائم رانندگی ماده ۲۳، توزیع و پس از بررسی و تبادل نظر با اعضای شورای اداری، اعتبارات طرح ها تصویب شد.
جمالی اضافه کرد: همچنین در مجموع بالغ بر ۱۳۵میلیارد ریال اعتبار برای طرح های شهرداری ها، تأمین آب و آبرسانی شهری و روستایی، نوسازی در حوزه آموزش و پرورش، راهداری و راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص یافت.

۷۱۳۶

نایین

دانش آموزان رشته نظری نایین، رتبه اول استان و ششم کشوری را در امتحانات نهایی خرداد ماه ۱۳۹۸ کسب کردند.

محمود جمالی افزود: در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در نایین با شرکت ۸۴ پسر و ۹۸دختر و با افزون بر ۹۶درصد قبولی امتحانات نهایی، این افتخار استانی و کشوری در شهرستان نایین کسب شده است.
وی ادامه داد : برگزاری کلاس های تقویتی، اجرای طرح مطالعه صحیح و همیار معلم، برنامه ریزی درسی و اختصاص فرصت پاسخگویی به سوالات، رفع اشکلات درسی در کلاس، داشتن دقت و تمرکز در جلسه امتحان، هدایت تحصیلی صحیح، سازماندهی مطلوب نیروی انسانی و همراهی و همکاری اولیای دانش آموزان از جمله دلایل کسب رتبه برتر توسط دانش آموزان شهرستان نایین در امتحانات نهایی امسال بوده است.
محمد باقر مهدوی، رییس آموزش و پرورش نایین ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ پانزده رتبه استانی بین اول تا سوم در دوره های مختلف مسابقات فرهنگی هنری توسط دانش آموزان نایینی در سطح شهرستان کسب شده است.
وی افزود: همچنین رتبه برتر کشوری در طرح ملی حفظ جز۳۰ قرآن کریم، کسب ۱۲رتبه برتر استانی در مسابقات قرآن و عترت از جمله دیگر افتخارات دانش آموزان نایینی در سال تحصیلی گذشته بوده است.

۷۱۳۶

اصفهان

حفظ باغات و درختان استان اصفهان به عنوان منبع اصلی در تولید اکسیژن و محصولات مختلف زراعی، در روزهایی که دوباره آب به زاینده رود بازگشته و منبع آب مورد نیاز تأمین شده، ضروری است و این مهم باید با توزیع منطقی، بهینه و به روش‌های مفید آبیاری صورت پذیرد.

باغات و زمین‌های کشاورزی در هر منطقه‌ای یک داشته ارزشمند و مفید است که با حفظ آنها نه تنها محیط زیست را حفاظت کرده ایم، بلکه سلامتی انسان و تولید محصولات مورد نیاز نیز به ارمغان خواهد آمد.

کارشناسان امر می کویند که هم اکنون هشت میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی در ایران وجود دارد که تاکنون فقط دو میلیون هکتار آن به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

به دیدگاه آنان آبیاری نوین به معنای آبرسانی به کشتزار و باغ توسط تجهیزات تحت فشار به دو شکل قطره‌ای و بارانی است، بازده آبیاری بارانی تا ۷۰ درصد و آبیاری قطره‌ای تا ۹۵ درصد اعلام شده است به این معنا که با اجرای آبیاری بارانی تا ۲۰ درصد و با آبیاری قطره‌ای تا پنج درصد آب هدایت شده به زمین کشاورزی تلف می‌شود، این در حالی است که در آبیاری به روش سنتی حتی با همه روش‌های صرفه جویی بازده آبیاری حداکثر ۵۰ درصد است.

برای افزایش راندمان و بهره وری در مصرف آب، طرح آبیاری نوین امسال در ۱۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان اجرا می شود، این طرح پارسال در حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان بیشتر در شرق این خطه اجرا شد و این طرح های آبیاری قطره ای و بارانی میزان راندمان آبی را افزایش می دهد و به بهبود کشاورزی کمک می کند.

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد.

در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

سالانه حدود ۶.۵ میلیون تن انواع محصولات باغی، کشاورزی و دامی در باغات و مزارع استان اصفهان تولید می‌شود و این استان در بسیاری از تولیدات کشاورزی رتبه‌های برتر را در کشور به خود اختصاص داده است.
طبق آمارهای اعلام شده، این استان در تولید شیر و مرغ و گلرنگ در کشور در جایگاه نخست قرار دارد و در تولید محصولات گلخانه‌ای جایگاه دوم را دارد، همچنین ۱۰ درصد از پرورش دام و طیور کشورمان در استان اصفهان انجام می‌شود.

از مهمترین محصولات تولیدی و صادراتی باغی، کشاورزی و دامی اصفهان می‌توان به انواع میوه مانند زردآلو، هلو، انواع شیره، صیفی جات، خشکبار، زعفران، حیوانات زنده مانند مرغ، خروس، بوقلمون، پرندگان شکاری (به منظور امور تحقیقاتی) ماهی، گوشت مرغ، تخم مرغ، میگو، شیر خشک، لبنیات، عسل،، لعاب و مواد غلیظ کننده، انواع روغن مانند روغن بادام و سویا، قند و شکر، انواع شیرینی، انواع خمیر، رب گوجه فرنگی، فراورده‌های غذایی مرکب، آبمیوه، گلاب و انواع وسایل و دستگاه‌های کشاورزی و همچنین تجهیزات گلخانه‌ای اشاره کرد.

اصفهان توانسته میزان تولید سالانه افزون بر ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی را حفظ کند و میزان صادرات به کشورهای دیگر را نیز افزایش دهد.

با نگاهی به وضعیت منابع آبی و میزان ذخیره کنونی سد زاینده رود به مقدار ۸۴۵ میلیون متر مکعب و بررسی آمار یاد شده در استان اصفهان، اصلی‌ترین موضوع در زمانی که آب در زاینده رود جاری است باید از آن برای حفظ درختان و باغات موجود استفاده کرد و سپس کشت و کار جدید را در دستور کار قرار داد.

بر اساس تصمیم کمیته پنج نفره متشکل از مدیرعامل آب منطقه‌ای، نماینده استاندار، فرماندار، نماینده صنف کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، افزایش خروجی سد زاینده رود و تخصیص آب برای کشت تابستانه به میزان ۳۵۰ میلیون متر مکعب به صورت سهمیه بندی خواهد بود و طی ماه‌های تیر و مرداد هر نوبت به مدت ۲۰ روز رهاسازی می‌شود.
در‬ همین‬ ارتباط‬ رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان روز شنبه‬ در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: با بیشتر شدن خروجی سد و رهاسازی آب در رودخانه بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از ‏ باغات شرق و غرب اصفهان‬ باید آبیاری و حفظ شود و سپس کشت و کار جدید انجام گیرد.

مهرداد مرادمند‬ با بیان اینکه سازگاری با کم آبی در تمامی مقوله‌ها از جمله‬ باغداری و‬ کشاورزی اهمیت دارد، تاکید کرد: تمهیدات ویژه باید در باغات، ‬مزارع و گلخانه‌ها باید اتخاذ شود و‬ با روش‌های‬ مصرف‬ بهینه آب‬ مانند ایجاد استخر ذخیره آب همراه باشد.

وی اضافه کرد: حدود ۳۵ درصد از مزارع منطقه زیر کشت خواهند رفت و ذرت، یونجه، ارزن و صیفی‌جات اصلی‌ترین محصولات این کشت خواهد بود و امیدواریم پس از مدت‌ها توقف در کشت تابستانه، بتوان برداشت پربازده محصول صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در روزهای گذشته خرید بذر و آماده سازی مزارع از سوی کشاورزان آغاز شد و تأمین کود نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به افزایش قیمت کود در ماه‌های اخیر تصریح کرد: با این حال کود مورد نیاز کشاورزان تأمین می‌شود تا مشکل خاصی در کشت و کار رخ ندهد.

خروجی سد زاینده رود بامداد پنجشنبه به مدت ۲۰ روز برای کشت بهاره کشاورزان شرق و غرب اصفهان افزایش یافت.

این تصمیم چهارشنبه شب گذشته در جلسه کمیته پنج نفره و برای تأمین آب باغ‌ها و کشت‌های انجام شده در شرق و غرب استان اصفهان اتخاذ و در همین راستا در ماه مرداد نیز در یک نوبت دیگر آب مورد نیاز برای کشاورزان از زاینده رود تأمین خواهد شد.

کمیته پنج نفره تصمیم گیر برای استفاده بهره برداران از آب زاینده‌رود متشکل از مدیر عامل آب منطقه‌ای استان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی استان اصفهان است.

پیش تر دریچه‌های سد زاینده‌رود که از ساعت یک بامداد روز دوشنبه هشتم بهمن سال قبل به منظور استفاده کشاورزان برای کشت پاییزه این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلان شهر اصفهان جاری شده بود، بامداد یکشنبه ۲۸ بهمن کاهش یافت تا بخش وسیعی از این رود به ویژه در منطقه کلانشهر اصفهان تا نوروز ۹۸ همچون ماه‌های قبل آن با خشکی روبرو شود و قرار شد برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان در فروردین امسال دوباره زاینده‌رود بازگشایی شود.

پس از آن ‎رییس جمهوری ۱۳ اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد تا با در نظر گرفتن نیازهای زیست محیطی در ایام نوروز، آب را در زاینده‌رود رها کند و بعد از آن زمان تاکنون آب در بستر زاینده‌رود جاری بوده است و بر پایه اعلام آب منطقه‌ای تا روزهای پایانی خرداد امسال ادامه داشت و سپس رفته رفته خشک شد

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه سرچشمه گرفته است و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

نایین

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی وگردشگری نایین از صدور مجوز موافقت اصولی و احداث ۲ اقامتگاه سنتی در این شهرستان خبر داد

محمود مدنیان، افزود : «شهرستان نایین دارای بناهای تاریخی متعدد با موقعیت های مناسب برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری است.

وی اضافه کرد : از جمله این بناهای ارزشمند کاروانسرای تاریخی بلاآباد در ۲۰ کیلومتری جاده نایین - اصفهان است که با اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های این اداره و مسئولان شهرستان، سرمایگذار معرفی و پس از طی کردن مراحل اداری و قانونی، مجوز موافقت اصولی و احداث این بنا با کاربری اقامتگاه سنتی صادر شد.

مدنیان تأکید کرد که این بنا با کاربری جدیدتا یک سال آینده به بهره برداری برسد.

۷۱۳۶/۶۰۲۶/

نایین

فرمانده انتظامی شهرستان "نائین" از کشف ۱۴۸ کیلو و ۸۵۰ گرم تریاک در بازرسی از یک سواری پراید در خبر داد.

سرهنگ ایرج کاکاوند افزود: ماموران یگان امداد شهرستان حین کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پراید که در مسیر خلاف جهت قصد دور زدن ایستگاه بازرسی پلیس را داشت مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی تصریح کرد: در بازرسی از این خودرو ۱۴۸ کیلو و ۸۵۰ گرم تریاک که در صندوق عقب و صندلی های این خودرو بود کشف شد.

کاکاوند بیان داشت: در این رابطه یک سوداگر مرگ که خانم بود دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

روزانه بیش از بیست هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین از جاده های نائین عبور می کند.
این شهرستان در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.

۷۱۳۶/۶۰۲۷۶/

نایین

مادر شهید رشید میری از اهالی نایین در سن ۸۹ سالگی بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

پیکر شادروان حاجیه خانم فاطمه محمدی مزرعه شاهی مادر شهید رشید میری روز پنجشنبه تشییع و در گلزار شهدای روستای مزرعه امام نایین در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.
شهید رشید میری بیست وپنجم اسفند سال ۱۳۶۳ در جزیره مجنون و در عملیات بدربه درجه رفیع شهادت نائل شد.

شهرستان نایین در دفاع مقدس ۳۰۵ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

/۶۰۲۶/۷۱۳۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه