آتش سوزی در منابع طبیعی کوهمره‌سرخی شیراز تحت کنترل است


آتش سوزی در منابع طبیعی کوهمره‌سرخی شیراز تحت کنترل است

شیراز-ایرنا-فرماندار شهرستان شیراز از کنترل آتش‌سوزی که در مناطق مرزی این شهرستان با کازرون و در منطقه کوهمره‌سرخی ایجاد شده خبرداد و گفت: ظهر امروز پنجشنبه این آتش سوزی بطور کامل مهار شد اما به دلیل وزش باد بار دیگر آتش شعله ور گردید و نیروهای مستقر در منطقه در حال مهار مجدد آتش هستند.

محمد رضا امیری در گفت و گویی تلفنی با خبرنگار ایرنا افزود: شامگاه سه‌شنبه اطلاع داده شد که آتش‌سوزی در حوزه منابع طبیعی سد نرگسی واقع در شهرستان کازرون به وقوع پیوسته که احتمال گسترش آن به مناطق مرزی شهرستان شیراز و منطقه کوهمره‌سرخی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: هرچند که در آن زمان هنوز این آتش سوزی به شهرستان شیراز سرایت نکرده بود اما از شامگاه سه‌شنبه نیروهای مردمی، دهیاران و شوراهای منطقه با هدف کمک به کنترل اوضاع و عدم سرایت به شیراز ساماندهی و به محل اعزام شدند اما حجم گستردگی آتش و جهت وزش باد باعث شد که آتش سوزی به مناطق مرزی شهرستان شیراز نیز سرایت کند.

امیری با بیان اینکه تلاش نیروهای مردمی،دهیاران و کارکنان منابع طبیعی در کنترل این آتش‌سوزی نقش بسزایی داشته،گفت: در پی هماهنگی‌هایی که با امیر لشکری فرماندهی پایگاه هوایی شیراز انجام شد هلیکوپترهایی برای اعزام سریع نیروها در روز چهارشنبه به منطقه اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: ساعت ۱۵ دیروز چهارشنبه آتش سوزی بطور کامل مهار شد اما متاسفانه حوالی غروب چهارشنبه این آتش دوباره از سمت شهرستان کازرون شعله ور شد و به سمت مناطق مرزی شیراز در کوهمره‌سرخی گسترش پیدا کرد که شب گذشته با دستور ویژه استاندار فارس،من به همراه معاونین فرمانداری شیراز، بخشدار،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و رئیس اداره منابع طبیعی شیراز در منطقه حضور پیدا کردیم.

آتش سوزی در منابع طبیعی کوهمره‌سرخی شیراز تحت کنترل است

فرماندار شیراز با اعلام اینکه کارکنان اداراتی من جمله محیط زیست، منابع طبیعی ،هلال احمر،اورژانس ،اعضاء تیم‌های آفرود و اعضاء هیات کوهنوردی شیراز نیز در این شرایط به کمک شتافتند،افزود: شب گذشته تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ۱۰۰ نیرو با اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی شهرداری شیراز به منطقه اعزام کرد و با هماهنگی‌های انجام شده دو فروند بالگرد نیز در منطقه حاضر و از ساعت ۷ و نیم صبح امروز نیروها را به ارتفاعات منتقل کردند.

وی ادامه داد: حدود ساعت ۱۲ ظهر امروز بطور کامل آتش سوزی در منطقه کوهمره‌سرخی مهار شد اما لحظاتی پیش و حدود ساعت ۱۵ به دلیل وزش باد و وضعیت منطقه آتش دوباره از یک سمت زبانه کشید که کارکنان ادارات مختلف و نیروهای مردم در حال مهار آن هستند و در مجموع شرایط تحت کنترل است.

وی در پاسخ به این سوال که وسعت آتش سوزی چه میزان بوده گفت: وسعت این آتش سوزی در حوزه منطقه کوهمره سرخی و شهرستان شیراز حدود ۵۰ هکتار است که اطلاعات دقیق تر در این باره بعد از بررسی‌های کارشناسان منابع طبیعی اطلاع رسانی خواهد شد.

امیری در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در این آتش سوزی درختان بلوط این منطقه کمتر آسیب دیده و بیشتر گیاهان خودرو و علف‌های عرصه‌های طبیعی سوخته‌ است.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه این منطقه صعب العبور بوده و امکان انتقال نیروها بصورت زمینی وجود نداشت روز گذشته یک فروند بالگرد برای اعزام نیروهای مردمی و کارکنان ادارات و نهادهای مختلف و امروز نیز دو فروند برای این کار اختصاص یافته است و هیچگونه کمبودی در این خصوص به دلیل همکاری نیروی هوایی ارتش وجود نداشت و بطور مداوم این کار انجام شد.

فرماندار شیراز با بیان اینکه نیروهای ارتش از شب گذشته و نیروهای بسیج و سپاه نیز از امروز برای کنترل آتش در منطقه حضور پیدا کرده‌اند ضمن تشکر از دستگاه قضائی به دلیل انجام هماهنگی‌ها در کنترل آتش سوزی گفت: سه نفر از کارکنان دادگستری شامل معاون دادستان و دو نفر قاضی نیز بطور مستقیم در صحنه حضور دارند.

به شایعات توجه نشود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی درباره آتش سوزی منطقه کوهمره‌سرخی اشاره کرد و گفت: حساسیت مردمی و گروه‌های دوستدار محیط زیست در خصوص حفاظت از عرصه‌های طبیعی بسیار ارزشمند است اما درخواست دارم مردم از توجه به شایعات در این باره خودداری و اخبار را از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

وی در پایان گفت: براساس اطلاعات کسب شده آتش سوزی منابع طبیعی شهرستان کازرون نیز همچنان ادامه دارد.

منطقه کوهمره‌سرخی در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است.

۹۸۷۳/ ۶۱۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر