ارکان حاکمیت به بازآفرینی شهری ورود کنند


ارکان حاکمیت به بازآفرینی شهری ورود کنند

کرمان - ایرنا - به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تمام ارکان حاکمیت، دولت و شهرداری ها باید با همدلی به حوزه بازآفرینی شهری ورود کنند که بهبود وضعیت در بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی حاصل شود.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد پژمان روز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان در کرمان افزود: ۲۵ درصد مردم کشور با کمبودهای جدی، ناهنجارها و مخاطرات این مناطق روبرو هستند و سکونت در این مناطق به عنوان موضوعی اجتماعی و اقتصادی تبعات منفی بسیاری دارد.

وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۷۰۰ محله در قالب ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی در کشور وجود دارد که جمعیت ۵.۷ میلیون خانوار و ۲۰ میلیون نفر از هموطنان در این بافت زندگی می کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در محدوده های سکونتگاه های غیر رسمی و بافت فرسوده علاوه بر نارسایی ها، زندگی جریان مطلوبی ندارد و مردم این مناطق کمتر از حد متوسط خدمات و امکانات شهری بهره مندند.

وی با بیان اینکه بافت های فرسوده با تمام تنوع در ساخت و ساز و ضوابط و مقررات اجرای آنان دارای استحکام کافی نیست گفت: این مناطق باید به سرعت استحکام بخشی شوند که در صورت بروز حوادث طبیعی شاهد فاجعه نباشیم و این امر وظیفه ملی و انسانی ما است.

پژمان تصریح کرد: ایجاد زیرساخت، راهسازی و استحکام سازی بناها و اصول بهداشتی باید در سکونتگاه های غیر رسمی تقویت شود زیرا خدمات امروزی در محدوده های قدیمی شهرها لحاظ نشده و در سکونتگاه های غیر رسمی به علت وضع اقتصادی، سرانه خدماتی اندک است که باید افزایش یابد.

وی افزود: سکونتگاه های غیر رسمی با فرصت واگذاری رسمی زمین باید از بی هویتی و بلاتکلیفی خارج شوند زیرا بدون اسناد رسمی توسط دستگاه ها به رسمیت شناخته نمی شوند و از دریافت تسهیلات و پروانه ساختمانی محروم مانده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشوق ها برای نوسازی در بافت فرسوده با دریافت سند تسهیلات بانکی گفت: برای نوسازی منازل مسکونی در بافت فرسوده رفع مشکلات زمین، دریافت پروانه ساختمانی در تعامل با شهرداری و پرداخت ودیعه مسکن استیجاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس رایزنی انجام شده با نظام مهندسی برای خدمات ارائه شده در بافت فرسوده تخفیفی ارائه می شود اضافه کرد: در حوزه زیرساختی، روبنایی و بیمه ای مجموعه اقداماتی در حال انجام است که بر اساس اراده جدی دولت کاهش حداکثری هزینه ها برای نوسازی بافت فرسوده منظور می شود.

پژمان عنوان کرد: ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۹ درصد و ۲۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی بانک ها به تعداد واحدها در بافت فرسوده پرداخت می شود، همچنین برای ساخت و سازهای سنتی ساز ۱۰۰ میلیون تومان و صنعتی ساز ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود که مقدماتی برای افزایش سقف تسهیلات انجام است.

وی با بیان اینکه اصل بر صیانت از میراث فرهنگی است و همچنین ساخت مسکن در بافت فرسوده باید وجهه اقتصادی داشته باشد گفت: دولت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال گذشته برای این حوزه از اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص داده که ۲۰ درصد آن پرداخت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با همراهی مدیران استانی همچنین صبح امروز (پنجشنبه) از سکونتگاه های غیر رسمی و بافت فرسوده محلات شهرک صنعتی و شهرک الله آباد کرمان بازید کردند.

۳۰۲۹/۷۴۲۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام