موضع مخالف احزاب ایرلند شمالی با جانسون


به گزارش سرویس بین المللی خبرگزاری صدا و سیما (#bottom) از لندن؛ رهبران اغلب احزاب ایرلند شمالی پس از دیدار بوریس جانسون، رویکرد وی را به ویژه بر سر خروج بدون توافق انگلیس از...

به گزارش سرویس بین المللی خبرگزاری صدا و سیما از لندن؛ رهبران اغلب احزاب ایرلند شمالی پس از دیدار بوریس جانسون، رویکرد وی را به ویژه بر سر خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا غیر قابل قبول و زیانبار خواندند.
بوریس جانسون در حالی سومین سفر پی در پی خود را در مقام نخست وزیر، پس از اسکاتلند و ولز به ایرلند شمالی اختصاص داد که به گفته ناظران نتوانست همراهی رهبران احزاب این منطقه را بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا بدست اورد.
نخست وزیر جدید انگلیس در این سفر جداگانه با رهبران پنج حزب عمده ایرلند شمالی دیدار و گفتگو کرد.
جانسون پیش از ایرلند شمالی به اسکاتلند و ولز با هدف تقویت وحدت ملی و کسب همراهی انان در روند اجرای برگزیت رفت و با رهبران حزب ملی اسکاتلند و حزب ملی ولز و با وعده کمک سیصد میلیون پوندی دیدار و گفتگو کرد.
رهبر حزب شین فن (حزب جمهوری خواه و ضد اتحاد با انگلیس) که در پی اتحاد با جمهوری ایرلند است پس از دیدار جانسون در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: به بوریس جانسون گفتم درباره احزاب ایرلند شمالی بی طرف نیست و جانب سلطنت طلبان و هواداران اتحاد با انگلیس را می‌گیرد.
مری لو مک دونالد تاکید کرد: در صورت خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا تصمیم برای اتحاد دوایرلند غیر قابل اجتناب است.
وی با بیان اینکه بوریس جانسون باید گوش‌های خود را باز کند تا بعد‌ها نگوید این هشدار‌ها به او گوشزد نشده است افزود: اجرای برگزیت به ویژه اگر بدون توافق باشد تغییرات فوق العاده‌ای بر این جزیره خواهد گذاشت و در ان صورت مردم حق خواهند داشت درباره اینده شان خود تصمیم بگیرند.
ایرلند شمالی دو و نیم سال است که به علت اختلافات بر سر تقسیم قدرت، دولت محلی ندارد.
ارلین فاستر رهبر حزب دی. یو. پی که هوادار اتحاد ایرلند شمالی با انگلیس است پس از دیدار جانسون موضعی متفاوت از شین فن گرفته و اعلام کرده همه گزینه‌ها از جمله خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا باید روی میز باشد.
نیکولا مالون معاون حزب میانه رو و ملی گرای اس. دی. ال. پی ایرلند شمالی هم در پی دیدار جانسون گفت:: نخست وزیر درباره برگزیت فقط لاتاالات بافته و ما با این هدف با او ملاقات کردیم که ایرلند شمالی را فقط از دریچه حزب دی. یو. پی نبیند.
سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس هم به نقل از جانسون گفت:: تلاش می‌کنیم نتیجه موفقیت امیز از برگزیت حاصل شود و به طور قطع ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهیم شد، اما در همه گزینه‌ها وفاداری به توافقنامه جمعه نیک حفظ خواهد شد.
انگلستان یا بریتانیا متشکل از چهار منطقه انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است. پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های طرف دار بریتانیا و کاتولیک‌های جمهوری خواه ایرلند با میانجی گری بریتانیا در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ بسته شد.
این پیمان را کاتولیک‌ها "توافق جمعه نیک" می‌نامند و پروتستان‌ها به آن "توافق بلفاست" می‌گویند.
گروه نخست، این پیمان را راهی به سوی استقلال می‌دانند و گروه دوم آن را سندی برای اتحاد ایرلند شمالی با بریتانیا می‌شمارند.
تا پیش از پیمان جمعه نیک، درگیری فرقه‌ای بین این دو گروه، موسوم به " مصیبت ها" جان بیش از ۳۶۰۰ تن را ظرف ۳۰ سال درگیری گرفته بود.
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت (Brexit) در پی همه پرسی از مردم این کشور در تیر ماه ۱۳۹۵ اعلام شد و دولت محافظه کار اعلام کرد در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ (۹ فروردین ۱۳۹۸) بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرداما وقتی توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپا را که پس از دو سال گفتگوی پیچیده حاصل شده بود پارلمان انگلیس رد کرد این توافق دوبار دیگر با اصلاحاتی به رای گذاشته شد که هر دو بار نیز رد شد و انگلیس از اتحادیه اروپا برای ترک این اتحادیه مهلت شش ماهه گرفت که این مهلت ۳۱ اکتبر یا ۹ ابان امسال پایان می‌یابد.
شمارش آرای همه پرسی بر سر جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا نشان داد: اکثریت مردم اسکاتلند و ایرلند شمالی به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده اند، اما اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند.
حساسیت‌ها بر سر ایجاد مرز میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند که تنها مرز زمینی انگلیس با اتحادیه اروپاست یکی از گره‌های اصلی در توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا و از جمله عوامل مخالفت با توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که با توجه به رای بالای مخالفت با این توافق دولت؛ بزرگترین شکست یک لایحه دولت در تاریخ پارلمان نیز برای ترزا می‌نخست وزیر پیشین انگلیس رقم خورد.
ترزا می‌که به همین علت استعفا کرد و به عنوان دومین نخست وزیر قربانی برگزیت لقب گرفته بود در نشستی با اعضای ارشد حزبش درباره پیامد‌های خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داد و گفت:: بحران درباره مرز میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، ممکن است به اتحاد ایرلندی‌ها و نیز استقلال اسکاتلند منجر شود و یکپارچگی کشور را از هم بپاشاند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی