احیای گیاهان دارویی در 15 هزار هکتار عرصه طبیعی سمنان انجام شد


احیای گیاهان دارویی در 15 هزار هکتار عرصه طبیعی سمنان انجام شد

سمنان- ایرنا- رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان در 15 هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی انجام شد.

سید ابوالفضل ولیئی روز پنجشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: احیای رویشگاه گیاهان دارویی در قالب عملیات کپه کاری، کاشت بذر گیاهانی مانند باریجه ، آنغوزه ، وشا(وشق) و بادام کوهی با مشارکت بهره برداران و تشکل‌های مردمی انجام شده است.
وی ادامه داد: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان در وسعت ۱۵ هزار هکتار در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ اجرایی شده است.
به گفته ولیئی احیا و توسعه کشت گیاهان دارویی نقشی مهم در حفظ گونه‌های باارزش دارویی و صنعتی، حفظ منابع پایه آب و خاک، ایجاد اشتغال و افزایش در آمد بهره برداران داشته است.
وی اضافه کرد: بیشترین عملیات احیایی گونه‌های گیاهی دارویی، با کشت گونه با ارزش باریجه انجام شده که به لحاظ مصارف دارویی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اظهار داشت: امسال با توجه به اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی، برنامه عملیات احیایی در رویشگاه‌های گیاهان دارویی در قالب عملیات کپه کاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق در دستور کار قرار دارد.
ولیئی خاطر نشان کرد: هرگونه بهره برداری از گیاهان دارویی برابر سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در قالب طرح‌های تلفیقی مرتع داری و با تعهد احیای عرصه بهره برداری انجام می‌شود و بهره برداری خارج از ضوابط ، تخلف محسوب و با متخلفان برابر مقررات رفتار خواهد شد.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: امسال به واسطه افزایش میزان بارندگی در استان سمنان، درصد جوانه زنی بذر افزایش یافت و اجرای طرح از موفقیت بالایی برخوردار بود.
کشور از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی در جهان مطرح است، ایران دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است و تعداد گونه‌های گیاهی کشور در حدود هشت هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ها حداقل دو برابر قاره اروپاست.
بیش از ۲هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری و صنعتی هستندکه استان سمنان واجد ۱۳۰ گونه گیاهان دارویی است.
۷۳۴۲ /۷۴۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بوسهٔ‌بدرود