وداع با فاتح بازی دراز بعد از 38 سال


وداع با فاتح بازی دراز بعد از 38 سال

کرمانشاه- ایرنا- ارتفاعات بازی دراز یادآور رشادت و فداکاری رزمندگان دفاع مقدس است که توانستند در اردیبهشت سال 60 با نثار خون خود این منطقه راهبردی و به اصطلاح «دیده بان صدام» را از اشغال رژیم بعث خارج کنند.

به گزارش ایرنا؛ بازی دراز حدود چهار دهه میزبان شهید گمنام، «حسین ادبیان» یکی از فرماندهان غیور و شجاع ارتش جمهوری اسلامی بود که در تفحص اخیر شناسایی شد.

شهید ادبیان بیستم مرداد سال ۱۳۳۰ در روستای «مرادحاصل» از توابع شهرستان کرمانشاه به دنیا آمد. مقاطع ابتدایی و متوسطه را در کرمانشاه گذراند. ۱۸ آذر سال ۱۳۵۱ برای صیانت از کشور و مردم با شرکت در کنکور دانشکده افسری به استخدام ارتش درآمد. دانشکده افسری را بعد از سه سال به پایان رساند و برای طی دورۀ مقدماتی رسته پیاده راهی شیراز شد.

این شهید دلاور و میهن پرست در سه سال پایانی حکومت پهلوی به زندان افتاد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد و بلافاصله به منظور سامان دادن به اوضاع کردستان در اوایل سال ۱۳۵۸ به منطقۀ ناآرام و پرآشوب شهر سقز مأمور شد و از سقوط پادگان آن شهر جلوگیری کرد.

شهید ادبیان در کنار شهید چمران و شهید صیاد شیرازی در شکست حصر پاوه نقش بی بدیلی ایفا کرد و اول اسفند سال ۱۳۵۹ با درجۀ سرگردی به عنوان فرماندۀ گردان تکاوران مالک اشتر منصوب شد و در آزادسازی ارتفاعات قراویز، آهنگران و تنگ حاجیان حماسه های ماندنی آفرید.

این شهید والامقام آنجا که ارتفاعات بازی دراز را در محاصرۀ دشمن دید با تمام وجود در مقابل دشمن بعثی مقاومت کرد و بخش هایی از این منطقه را آزاد کرد و در دوم اردیبهشت سال ۱۳۶۰ در ارتفاع ۱۱۵۰ متری بازی دراز آسمانی شد.

بازی دراز با ارتفاعات سخت گذر، قله های بلند و شیب های تند و ممتد در غرب شهرستان سرپل ذهاب واقع در استان کرمانشاه قرار دارد.

آیین تشیع پیکر مطهر شهید حسین ادبیان امروز (پنجشنبه دهم مرداد) از مقابل مسجد جامع کرمانشاه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان کشوری و لشگری، به سمت میدان آزادی و مزار شهدا انجام شد و مراسم بزرگداشت این شهید گرانقدر نیز عصر امروز از ساعت ۱۷:۳۰تا ۱۹ در مسجد جامع کرمانشاه برگزار می شود.

مردم حق شناس کرمانشاه امروز با حضور گسترده خود در مراسم تشییع شهید ادبیان نشان دادند قدر سربازان دلاور وطن و اسلام را بخوبی می دانند و پیکر این شهید والامقام را تا خانه ابدیش در باغ فردوس کرمانشاه باشکوه بدرقه کردند.
مراسم وداع با سرلشکر ادبیان هم چهارشنبه شب با حضور خانواده های شهدا و همرزمان این شهید والامقام در حسینیه مزار شهدای کرمانشاه برگزار شد.

کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و جنگ تحمیلی در سال ۵۹ از این استان آغاز و در این استان خاتمه یافت.

استان کرمانشاه در طول هشت سال دفاع مقدس ۹ هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

مصطفی آزادی

۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی