«بازار اراک»


«بازار اراک»

اراک - ایرنا - «بازار اراک» عنوان کتابی است که توسط «حسین هاشمی مشهدالکوبه» به رشته تحریر در آمده و توسط انتشارات یوحنا به چاپ رسیده است.

مطالب این کتاب در ۴۴۱ صفحه و شمارگان یک هزار نسخه به چاپ رسیده و قیمت آن برای مخاطبان ۴۵ هزار تومان است.

نگارنده این کتاب در مقدمه آن عنوان کرده است : پژوهش در بافت قدیم بازار اراک به عنوان هسته اصلی شکل گیری این کانون شهری از سال ۱۳۸۶کلید خورد و تلاش شده در اثر حاضر ردپای نقش آفرینی و اثربخشی مجموعه بازار اراک که مستقیم ترین بازار ایران و جهان است واکاوی شود.

هدف از نوشتن این اثر گردآوری اطلاعات صحیح از این مجموعه تاریخی برای آگاهی عموم و علاقه مندان به ویژه کسبه بازار و گردشگران است.

ارزیابی نواقص، مشکلات و خطرهای بازار اراک، مساحت و شاکله معماری و گذرها و سراهای آن، معرفی بافت حواشی و خیابان های اطراف مجموعه بازار و روند شکل گیری آن ها، معرفی کوچه های معروف اطراف بازار، ارزیابی نقش پلیس میراث فرهنگی در حیات بازار، آسیب شناسی سازه و اقدامات مرمتی، معرفی فرش و مشاغل وابسته به عنوان یکی از کسب و کارهای مهم در بازار اراک، کارویژه ها و نقش بازار ارک در مناسبت ها و مراسم فرهنگی از دیرباز تاکنون، مجموعه مدارس قدیمی داخل بازار، سردرب بازار اراک نمایه فرهنگی و تاریخی شهر، معرفی بنا و موزه حسن پور، کاروانسراها و گذرهای بازار شریان حیات اقتصادی، معرفی دروازه های بازار و مساجد در کالبد این مجموعه تاریخی بهشی از مطالب عنوان شده در این کتاب است.

نویسنده در بخش دیگر این کتاب به جانمایی و ویژگی های حمام ها و آب انبارهای قدیمی و سقاخانه ها پرداخته است و کوشیده که به نوعی همزیستی اقوام در حوزه اقتصادی بازار را در بین کسبه با معرفی کاسب کاران ادیان دیگر در کننار مسلمانان به نمایش بکشد.

در بخش پایانی این کتاب که بیش از ۱۰۰ صفحه را شامل می شود حاوی تصاویر رنگی از تاریخ و ویژگی های محموعه بازار اراک است که به صورت رنگی فرا روی خواننده قرار دارد.

۶۰۱۳/۳۰۷۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)