AMD گزارش مالی فصل دوم سال 2019 را منتشر کرد


AMD گزارش مالی فصل دوم سال 2019 را منتشر کرد

AMD گزارش مالی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی خود را منتشر کرده است؛ گزارشی که از کاهش درآمدهای غول دنیای پردازنده حکایت دارد.

AMD درآمد سه‌ماهه‌ی دوم خود را برای سال مالی ۲۰۱۹ اعلام کرد که حاکی از درآمد ۱.۵۳ میلیارد دلاری برای این فصل بود. مقدار ذکرشده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۳ درصد کاهش مواجه شده است. حاشیه‌ی سود غول دنیای پردازنده از ۳۷ درصد مدت مشابه سال گذشته به ۴۱ درصد افزایش یافته است. درآمد عملیاتی فصل دوم ۲۰۱۹ این شرکت ۵۹ میلیون دلار اعلام شده که از رقم ۱۵۳ میلیون دلاری سال پیش پایین‌تر است. سود خالص نیز از ۸۱ میلیون دلار سال گذشته به ۳۵ میلیون دلار کاهش یافته است. این آمار به درآمد سه سنت برای هر سهم منجر شده است.

سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸سه‌ماهه اول ۲۰۱۹سه‌ماهه دوم ۲۰۱۹
درآمد۱۷۵۶ میلیون دلار۱۲۷۲ میلیون دلار۱۵۳۱ میلیون دلار
حاشیه‌ی سود۳۷ درصد۴۱ درصد۴۱ درصد
درآمد عملیاتی۱۵۳ میلیون دلار۳۸ میلیون دلار۵۹ میلیون دلار
درآمد خالص۱۱۶ میلیون دلار۱۶ میلیون دلار۳۵ میلیون دلار
درآمد هر سهم۱۲ سنت۱ سنت۳ سنت
اگرچه AMD در این فصل ضرری را متحمل نشده است؛ اما این ارقام از کاهش قابل‌توجه درآمد شرکت حکایت دارند و غول دنیای پردازنده انتظار ادامه دادن به چنین وضعیتی را ندارد.

پیش‌بینی آن‌ها برای فصل سوم سال ۲۰۱۹، افزایش ۹ درصدی درآمد نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته و رسیدن‌ به درآمد ۱.۸ میلیارد دلاری است. AMD محصولات جدیدی را نیز عرضه کرده است که در رسیدن به چنین هدفی آن را یاری خواهد کرد.

عملکرد بخش پردازنده و کارت گرافیک AMD
سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸سه‌ماهه اول ۲۰۱۹سه‌ماهه دوم ۲۰۱۹
درآمد۱۰۸۶ میلیون دلار۸۳۱ میلیون دلار۹۴۰ میلیون دلار
درآمد عملیاتی۱۱۷ میلیون دلار۱۶ میلیون دلار۲۲ میلیون دلار
درآمد بخش پردازنده و کارت گرافیک AMD با ۱۳ درصد کاهش به ۹۴۰ میلیون دلار رسیده است که شرکت آن را به کاهش فروش کارت‌های گرافیک نسبت می‌دهد. این کاهش به‌طرز خفیفی با افزایش فروش پردازنده‌های مصرفی و پردازنده‌های گرافیکی مراکز داده تعدیل شده‌ است. خبر خوب برای AMD و سرمایه‌گذارانش آن است که متوسط قیمت فروش پردازنده‌های مصرفی به‌لطف فروش پردازنده‌های رایزن افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت فروش پردازنده‌های گرافیکی به‌لطف فروش پردازنده‌های گرافیکی مراکز داده، با افزایش مواجه شده است. بخش کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های AMD درآمد عملیاتی ۲۲ میلیون دلاری را برای فصل دوم سال ۲۰۱۹ شاهد بوده؛ درحالی که درآمد عملیاتی این بخش در سال گذشته ۱۱۷ میلیون دلار بوده است.
عملکرد بخش محصولات شرکتی، توکار و نیمه‌سفارشی AMD
سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸سه‌ماهه اول ۲۰۱۹سه‌ماهه دوم ۲۰۱۹
درآمد۶۷۰ میلیون دلار۴۴۱ میلیون دلار۵۹۱ میلیون دلار
درآمد عملیاتی۶۹ میلیون دلار۶۸ میلیون دلار۸۹ میلیون دلار
دیگر بخش مهم AMD محصولات سازمانی (Enterprise)، توکار (Embedded) و نیمه‌سفارشی (Semi-Custom) است و درآمد این دسته از محصولات نیز برای سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی با ۱۲ درصد کاهش به ۵۹۱ میلیون دلار رسیده است. AMD کاهش مذکور را به فروش کم‌تر محصولات نیمه‌سفارشی نسبت می‌دهد که کم‌وبیش می‌توان آن را به کاهش فروش کنسول‌های بازی نسبت داد؛ چراکه کنسول‌های نسل جاری به پایان عمر خود نزدیک شده‌اند. با این‌ حال سونی و مایکروسافت برای کنسول‌های نسل بعد خود به پلتفرم‌های AMD تعهد دارند؛ بنابراین انتظار می‌رود که وضعیت این بخش از محصولات غول دنیای پردازنده کمی بهبود یابد.

درآمد عملیاتی برای این بخش ار محصولات AMD مبلغ ۸۹ میلیون دلار بود که از عدد ۶۹ میلیون دلاری سال گذشته بیشتر است. این افزایش درآمد عملیاتی به‌لطف فروش خوب پردازنده‌های اپیک (EPYC) محقق شده است.

درآمد این فصل AMD تا میزان مشخصی با کاهش رو‌به‌رو شد اما این شرکت اخیرا نسل سوم پردازنده‌های رایزن خود را عرضه کرده که تاثیرش در گزارش مالی سه‌ماهه دوم AMD ذکر نشده است. غول دنیای پردازنده با عرضه نسل سوم پردازنده‌های رایزن، قدمی بزرگ در این راه برداشته است. همچنین AMD کارت‌های گرافیک NAVI را در ماه ژوئیه عرضه کرد؛ پس منطقی به‌نظر می‌رسد که قبل از عرضه‌ی چنین محصول فوق‌العاده‌ای، مقداری کاهش در درآمد شرکت مشاهده شود.

باید چشم‌انتظار اعلام درآمدهای فصل سوم AMD باشیم تا وضعیت نهایی پیش‌بینی‌ها برایمان روشن شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟