موتوجی پی ایران – مارک مارکز می گوید حقیقت اینکه او نسبت به فصل های گذشته موتوجی پی، تصادف کمتری را داشته است به دلیل مشخصات موتور فعلی هوندا و حالت ذهنی اوست.
مدافع عنوان قهرمانی در فصل گذشته، 23 بار زمین را لمس کرده بود که این آمار بیشتر از هر موتور سوار دیگری بوده و با کال کراچلو و جک میلر در رده دوم، 6 تصادف فاصله داشت. در 2017 نیز به همین ترتیب او پیشتازی را در دست داشت و 27 بار نقش بر زمین شد و سه تصادف با کراچلو در رده دوم اختلاف داشت. اما در 2019 آمار کاملا متفاوتی را شاهد بودیم و با گذشت نه مسابقه، او فقط شش بار زمین خورده و یک مسابقه را از دست داده که آن نیز در گرندپری آمریکا بوده، در حالی که پیشتاز مسابقه بوده است.
اگرچه موتور 2019 هوندا ثابت کرده که برخلاف گذشته، برای راندن سخت تر و رام نشدنی تر شده اما مارکز می گوید که یک انجین قدرتمند و برخی مشخصات متفاوت به او کمک می کند که برروی موتور بماند:
به نظر می رسد که ما امسال برخی نقاط از شاسی را از دست دادیم اما در برخی نقاط نیز برتری کسب کرده ایم. این همان نقطه حیاتی برای من است و ما آنرا تقویت کرده ایم.
ما همچنین انجین قویتری را در اختیار داریم، پس همین قدرت بیشتر به ما این اجازه را می دهد که در بخش ترمزگیری کمی بی خطرتر عمل کنیم.
مارکز همچنین افزود که متمرکز بودن نیز یکی از دلایلی است که باعث شده از تصادف ها نجات پیدا کند:
اگر شما تمرکز زیادی بر روی موتور داشته باشید، می توانید بسیاری از تصادفات را تبدیل به سیو کنید. من امسال تصادف کمتری داشتم اما اگر سیوهای من را شمارش کنید…به همین دلیل است که حوادث کمتری دارم.
شما باید بسیار متمرکز باشید و روش سوار شدن بر هوندا اینگونه است و پس از آن باید حد و مرزها را پیدا کرده و سریع ترین باشید. تجربه و جو تیم نیز از جمله چیزهایی است که کمک می کند.
آمار تصادفات موتوجی پی 2019
1- یوهان زارکو، کی تی ام – 11
2- جک میلر، پرامک دوکاتی – 10
3- جوان میر، سوزوکی – 9
4- فرانچسکو باگنایا، پرامک دوکاتی – 8
5- الکس رینز، سوزوکی – 7