اولویت صنعت یزد توسعه واحدهای نساجی است


اولویت صنعت یزد توسعه واحدهای نساجی است

یزد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: احیا و توسعه گسترده واحدهای نساجی از جمله اولویت‌های بخش صنعت است که برای تحقق این ایده از همه ظرفیت‌ها و همکاری بخش‌های مختلف در استان استفاده می‌شود.

سیدمسعود عظیمی چهارشنبه شب در کارگروه اقتصادی اندیشه ورز سپاه الغدیر استان افزود: سابقه طولانی، کم آبخواه بودن و اشتغال زیاد علت انتخاب صنعت نساجی است.

وی ادامه داد: سازگاری با محیط زیست و بومی بودن از دیگر شاخص‌های مهم نساجی است که باید با همکاری بخش خصوصی و کمک دانشگاه‌ها نسبت به تولید محصولات جدید اقدام کرد.

این مسئول اظهار داشت: حمایت از صنعت نساجی برای تولید و اشتغال با فاصله گرفتن از تولید سنتی به سمت تولید دانش بنیان محور برنامه‌های راهبردی است.

عظیمی همچنین توجه به بخش کشاورزی، معادن و گردشگری را جزو برنامه‌های مهمی ذکر کرد که در استان با همکاری بخش خصوصی پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: برای رونق تولید و اشتغال به همکاری و همراهی تمام نخبگان و دلسوزان نیاز است و زمینه برای فعالیت مضاعف در این امور در استان وجود دارد.

اقتصاد مقاومتی در اولویت است

همچنین رئیس مرکز راهبردی سپاه الغدیر یزد گزارشی از فعالیت کارگروه‌های اندیشه ورز به خصوص در حوزه اقتصادی ارائه کرد و گفت: کمک به مسئولان برای تولید و اشتغال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از جمله محور فعالیت است.

سرهنگ غلامحسین دشتی افزود: بررسی مسائل، مشکلات، توانمندی‌ها، آسیب‌ها ، نیازها و برنامه‌ریزی‌ها برای حل آنها با جلب همکاری نخبگان و بهره‌گیری از رسانه‌ها در تحقق اهداف نظام موثر است.

وی اظهار داشت: ظرفیت‌های مناسبی در حوزه اقتصادی استان وجود دارد که می‌توان با همدلی و همکاری هم برای گسترش و تولید و اشتغال از آن استفاده کرد.

رئیس مرکز راهبردی سپاه الغدیر یزد در ادامه گفت: کارگروه اقتصادی اندیشه ورز بسیج با حضور نخبگان برای کمک به مسئولان بر حسب ضرورت آمادگی کامل برای‌ همکاری دارد.

به گفته دشتی، خروجی این کارگروه در راستای رونق و اشتغال و خدمت به مردم و جامعه است و نتایج موثری به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، قدیمی‌ترین آثار به جا مانده از بافندگی به عصر سنگ حدود پنج هزار سال قبل از میلاد عیسی مسیح(ع) می‌رسد.

قدمت اولین پارچه یافته شده در ایران به چهار هزار سال قبل از میلاد می‌رسد که در حفاری‌های شوش خوزستان به دست آمد و بخشی از آن در موزه‌های لوور فرانسه و بافلو موجود است.

بر پایه برخی آثار از جمله در کتیبه‌های مسجد جامع یزد، این شهر یکی از کانون‌های مهم نساجی کشور بود، پارچه‌های با ارزشی در آن تولید می‌شد، اما در دهه‌های اخیر، آنچنان که باید و شاید به پارچه‌های دست ‌بافت آن توجه نمی‌شود تا آنجا که امروز، تولید ماشینی جایگزین ترمه سنتی در یزد شده است.

۱۶۰ واحد نساجی در استان فعال است که حدود ۲۳ هزار نفر در این واحدها مشغول کارند و در واقع ۲۷درصد سهم اشتغال یزد مربوط به این صنعت است و ۱۰۰ درصد روفرشی و ترمه و ۸۰ درصد رومبلی ایران در استان تولید می‌شود.

کارخانه های یزد باف، گردباف، افشار، تابان و سعادت از مهمترین مراکز نساجی استان در تولید روفرشی ، فرش ماشینی ، پارچه‌های فاستونی ، کشباف ، پتو و نخ هستند ولی امروز تولید نسبت به قبل متنوع‌تر شده است.

به گونه‌ای که صنایع نساجی علاوه بر تولید قبلی، پارچه پیراهنی ، انواع پارچه‌های رومبلی ، پارچه‌های پرده ای ، ملحفه‌ای و متقال نیز تولید می‌کنند.

استان یزد بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادیها زندگی می کنند.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !