بحث بر سر فرش قرمز/مرزهای امن/اطمینان نسبی اصولگرایان از نتیجه انتخابات


بحث بر سر فرش قرمز/مرزهای امن/اطمینان نسبی اصولگرایان از نتیجه انتخابات

در روزهای گذشته پهن شدن یا نشدن فرش قرمز برای انتخابات، محور گفت‌وگوهای غیرمستقیم اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان بود، اما اصولگرایان احتمال پیروزی خود در انتخابات را زیاد دانستند.

به گزارش ایسنا، فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی اعلام کرد که مرزهای کشور برای برگزاری انتخابات امن هستند. مشاور وزیر فرهنگ هم درباره استفاده از مسجد برای تبلیغات انتخاباتی هشدار داد.ستاد انتخابات کشور نیز یادآوری کرد که پایان ساعت اخذ رأی حداکثر ساعت ٢٤ روز اخذ رأی بوده و اخذ رأی یک دقیقه پس از آن هم پذیرفته نیست.

مهم‌ترین اخبار انتخاباتی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

فرش قرمز کدخدایی

اظهارات اصلاح‌طلبان درباره شروط حضور آنها در انتخابات واکنش کدخدایی را در بر داشت و او اعلام کرد که شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند. این موضع‌گیری، واکنش بهزاد نبوی را در بر داشت. این اصلاح‌طلب با سابقه بیان کرد که برای ارتقای امنیت ملی کشور، شورای نگهبان باید فرش قرمز پهن کند.

نبوی در گفت‌وگویی اظهارکرد: « به نظر من آقای کدخدایی اشتباه می‌کند. این دوره باید فرش قرمز پهن کنند، چون در این دوره انتخابات پرشور، برای حفظ امنیت ملی ضروری است. با این فشارهایی که از خارج وارد می‌شود، اگر انتخابات پرشور نداشته باشیم، فشار به نظام و مردم خیلی زیادتر می‌شود... برای این که انتخابات پرشور برگزار شود، بخش مهمی از کار بر عهده حاکمیت است. حاکمیت باید شرایطی فراهم کند تا انتخابات پرشور داشته باشیم. آقای کدخدایی باید بفهمد که در این دوره برای حضور مردم در انتخابات لازم است فرش قرمز پهن کند. باید بداند که این یک تصمیم شخصی ایشان یا حتی شورای نگهبان نیست، بلکه تصمیم حاکمیت برای حفظ نظام، کشور و امنیت ملی است.»

اما کدخدایی در اظهارنظر دیگری تاکید کرد که خیال اصلاح‌طلبان و اصولگرایان که شرایط قانونی را دارند، برای تایید صلاحیت راحت باشد زیرا شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست.

وی تصریح کرد:«اگر کسی خیالش راحت است که شرایط قانونی را دارد ما به او اطمینان می‌دهیم که فارغ از اصلاح طلب یا اصولگرا یا هر گرایشی در شورای نگهبان هم مشکلی نخواهد داشت...شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست که بخواهد بر اساس خط کش سیاسی اظهار نظر کند، شورای نگهبان فقط مجری قانون است و طبیعتا پاسخگو هم در جهت انجام وظایفش خواهد بود.»

امکان تخلف در انتخابات وجود ندارد

یک عضو شورای نگهبان تاکید کرد که امکان تخلف در انتخابات وجود ندارد. آیت الله سید محمدرضا مدرسی‌ یزدی گفت:« امروز سیستم انتخاباتی در ایران اسلامی یک سیستم بسیار قوی است؛ چرا که مردم با رای مستقیم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند و امکان تخلف در انتخابات وجود ندارد.»

ممنوعیت اخذ رای پس از ساعت 24

یکی از اختلاف‌های حقوقی وزارت کشور وشورای نگهبان در سال 96، در مساله اخذ رای پس از ساعت 24 روز رای‌گیری بود. شورای نگهبان معتقد بود که اخذ رای فقط در روزی انجام می‌شود که از قبل مشخص شده بود اما وزارت کشور بر این اعتقاد بود که رای کسانی که در صف هستند، حتی پس از ساعت 24 هم باید گرفته شود. در پایان بحث‌ها، شورای نگهبان اجازه نداد پس از ساعت 24 رای کسی در صندوق انداخته شود.

حالا سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که این نظر شورای نگهبان در انتخابات پیش رو اجرایی خواهد شد. سیداسماعیل موسوی بیان کرد:« پایان ساعت اخذ رأی حداکثر ساعت ٢٤ روز اخذ رأی بوده و اخذ رأی یک دقیقه پس از آن هم پذیرفته نیست.»

مرزهای امن برای انتخابات

فرمانده مرزبانی ناجا تاکید کرد که دغدغه‌ای برای امینت مرزها در انتخابات نداریم. سردار قاسم رضایی با اشاره به اینکه امروز ایران امن ترین کشور در جهان است، گفت:« دغدغه ای برای تامین امنیت مرزها در زمان انتخابات نداریم و به واسطه انسجام با دستگاه‌های قضایی و سپاه و ارتش بر مرزها مسلط هستیم.»

مسجد خانه خدا نه محل تبلیغات جناح‌ها

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر داد که مسجد به مکانی برای تبلیغات جناح های سیاسی تبدیل نشود.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی تصریح کرد:«حمایت از حزب، جناح یا گروه سیاسی‌خاصی در مسجد خیانت است. کلمه و محور واحد و بحث اصلی ولایت است، آنجا مال خداست و حزب الله و ولایت...‌مسجد فضایی ‌برای کاندیداها و بحث های سیاسی نیست؛ در مسجد فقط مردم را تشویق می‌کنیم به رای دادن نه بیشتر.»

رسمی شدن ائتلاف اصلاح‌طلبان

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات تحت عنوان «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» در وزارت کشور به ثبت رسید.

قانون جدید فعالیت احزاب تصریح دارد که فعالیت احزاب باید در قالب جبهه‌ها انجام گرفته و تشکیل جبهه به اطلاع کمیسیون ماده 10 احزاب برسد. بر این اساس اصلاح‌طلبان از این پس تحت عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی فعالیت می‌کنند.

حزب باد و نردبان انتخابات

دبیرکل جبهه پیروان خط امام ورهبری معتقد است برخی به هر قیمتی دنبال راهیابی به مجلس بوده و برای‌شان فرقی نمی‌کند از کدام جریان وارد مجلس شوند.

باهنر اظهار کرد:« برخی هم برایشان مهم نیست از نردبان عارف یا حداد عادل یا آیت‌الله مصباح بالا بروند و تنها هدفشان رفتن به مجلس است و برایشان مهم نیست از چه نردبانی بالا می‌روند.»

شرایط مساعد برای اصولگرایان

اصولگرایان احتمال پیروزی خود در انتخابات مجلس را زیاد می‌دانند اما تاکید دارند که شرایط را باید درست مدیریت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی دبیرعالی جامعه روحانیت درباره رأی آوردن اصولگرایان در انتخابات مجلس، گفت:«احتمال می‌رود اصولگرایان در این دوره پیروز ‌شوند ولی باید واقع‌بینانه حضور پیدا کرد و تلاش جدی کنیم و امیدوارم دوستان ارزشی بتوانند اعتماد مردم را کسب کنند.»

محمدرضا میرتاج‌الدینی نیز معتقد است که «اگر اصولگرایان بتوانند وضعیت فعلی را درست مدیریت کنند و برای مشکلات اقتصادی راه‌ حل ارائه بدهند، مجلس آینده مجلس اصولگرا خواهد بود.»

محمدرضا باهنر هم پیش از این از زمینه مساعد برای رای‌آوری اصولگرایان گفته بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول