بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس


بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس

نظامی که در برخورد با قانون‌شکنی ملاحظه‌ای از به زندان انداختن برادر مقام ارشد و فلان مقام نظامی ندارد، قطعا از برخورد با تخلف و قانون شکنی یک خواننده منسوب به جریان انقلابی هم ابایی نخواهد داشت.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- همه ماجرا از روز ۶ مرداد شروع شد که حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها شروع به انتشار اخباری ضد و نقیض از دستگیری فردی به نام «حامد زمانی»، یکی از خوانندگان کشور در فرودگاه مهرآباد کردند. با گذشت ساعاتی از انتشار اخبار اولیه، یکی از مسوولان ناجا در توضیحاتی، جزییات ماجرا را برای رسانه‌ها شرح داد.

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس

سردار حسن مهری، رییس پلیس فرودگاه‌های کشور، با اشاره به حواشی منتشر شده پیرامون دستگیری خواننده‌ای به نام حامد زمانی، گفت:

"ساعت ۷:۴۵ روز پنجشنبه سوم مردادماه، فردی به نام حامد زمانی به همراه فرد دیگری برای پرواز به مقصد کرمان، وارد فرودگاه مهرآباد شدند که ماموران گیت ورود پس از بازرسی کیف فرد همراه این خواننده متوجه وجود ادوات ممنوعه شده و آن را متوقف کردند. "

وی با بیان این که در این حین این خواننده به علت توجیه نبودن، ضمن حمایت بی‌مورد از فرد مجرم، در انجام وظایف پلیس نیز دخالت کرد، افزود:

" این خواننده حتی اقدام به فیلمبرداری غیر قانونی از اقدامات پلیس فرودگاه کرد که ماموران پلیس که متوجه این موضوع شده و گوشی تلفن همراه وی را ضبط کردند. "

مهری گفت که این فرد با قرار التزام آزاد شد تا در دادگاه به اتهام او رسیدگی شود. رییس پلیس فرودگاه‌های کشور انجام هر گونه درگیری بین زمانی و پلیس را اکیدا تکذیب و اعلام کرد که کلیه شواهد و مدارک نزد پلیس وجود دارد. سردار مهری در انتها به درستی تاکید کرد:

"هر کس در هر مقامی که باشد اگر مرتکب تخلفی شود، پلیس موظف است که طبق قانون با وی برخورد کند و در این پرونده نیز همین رفتار انجام شد. "[۱]

اما روز دوشنبه(۷ مرداد)، یک تلویزیون اینترنتی موسوم به «تی وی پلاس»، که عمدتا به پوشش اخبار زرد درباره سلبریتی‌ها و مصاحبه‌های داغ و جنجالی عوام‌پسند با چهره‌های هنری می‌پردازد، فیلمی از مصاحبه خود با «حامد زمانی» منتشر کرد که به نوعی مظلوم‌سازی و مظلوم‌نمایی از این فرد در مقابل اقدامات قانونی نیروی انتظامی بود.

این فرد با چهره و هیاتی جدید، با موهای بلند و از پشت بافته، با ظاهری شبیه جوانان نورس عاشق موسیقی هیپ هاپ و رپ، که هیچ سنخیتی با تصویری که از او به عنوان یک خواننده «انقلابی» در اذهان است، نداشت، در روایتی یک‌طرفه و سوزناک، ماجرای فرودگاه را چنان جلوه داد که گویی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، عامدانه و با یک برنامه‌ریزی قبلی قصد پرونده‌سازی و تخریب او را داشته و در زمان بازداشت، او را به خاطر کارهای «انقلابی» که اجرا کرده، به سخره گرفته است.

البته بغض و گریه و واکنش‌های احساسی، و البته تحریک و هدایت مجری برنامه (که ذوق و شوق این سوژه‌سازی داغ علیه نیروی انتظامی در چهره و تک تک کلماتش هویدا بود)، مصاحبه را به سمت و سویی برد که تصویری «ظالم» و «مظلوم‌کش» از نیروی انتظامی خدوم و زحمتکش جمهوری اسلامی در ذهن مخاطب نقش ببندد.

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس

تلویزیون اینترنتی «تی وی پلاس»، که چند سالی است به شدت در فضای فرهنگی-هنری کشور فعال شده و با سرخط و سرفصل کاری به شدت مشکوک و قابل تامل، سلبریتی‌پروری و تبلیغ زیست سلبریتی‌وار و تغییر نظام ارزشی مخاطبان را به پیش می برد و قصد دارد بدیل شبکه‌های «پاپاراتزی» حاضر در هالیوود باشد که بازوی رسانه‌ای کمپانی‌های فیلمسازی هالیوودی برای القاء و تبلیغ «سلبریتی» های عرصه موسیقی و سینما و رقص و فشن به عنوان الگوی زندگی هستند، یک روز بعد از انتشار خبر و ویدیوهایی از بازداشت حامد زمانی، با ایجاد دوقطبی بین یک خواننده مشهور به «ارزشی» و «انقلابی» بودن با نیروی انتظامی، به سراغ او رفته تا در هیات و ظاهری جدید، و با ارایه روایتی اشک‌انگیز و بغض‌آلود از ماجرای بازداشت این خواننده، علاوه بر جذب مخاطب، حامد زمانی را نیز در همان مسیر طراحی شده خود، به پیش ببرد.

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکسبرنامه‌های زرد به سبک تی وی پلاس و الگوسازی از سلبریتی‌ها

حامد زمانی در این کلیپ مدعی شده که پلیس برخورد بسیار زشت و تحقیرآمیزی با او کرده و علاوه بر ضرب و شتم و استفاده از شوکر (که از سوی منابع مطلع و ناجا تکذیب شده است)، او را به واسطه خواندن آثار ارزشی، تحقیر و تمسخر کرده است.

این خواننده با افتخار بارها تاکید می‌کند که از نیروهای انتظامی فرودگاه حین انجام وظایف قانونی خود، تصویربرداری کرده و آن را بصورت زنده در اینستاگرام خود به نمایش درمی‌آورده که نیروهای پلیس تلاش کردند این اقدام خلاف قانون وی را متوقف کنند (که منجر به درگیری میان وی با ماموران شده است). نباید فراموش کنیم که یکی از توصیه‌های عناصر ضدانقلاب برای شکستن اقتدار پلیس و ایجاد جو روانی علیه نیروهای حافظ امنیت کشور، همین شعار "دوربین سلاح ماست" بوده است و متاسفانه این خواننده منتسب به جریان انقلابی در همین دام افتاده و دوربین و صفحه اینستاگرامش را چون سلاحی، در برابر ماموران گرفته است.

بیشتر بخوانید:

از خواننده حزب‌اللهی تا کارمند دولت آمریکا

در زمانه‌ای که «اقتدارشکنی» و «مشروعیت‌زدایی» از نهادهای حافظ امنیت و ثبات و آرامش مثال زدنی جمهوری اسلامی ایران، یکی از سرفصل‌های اصلی عملیات رسانه‌ای-تبلیغاتی نظام سلطه است، و عوامل رسانه‌ای سرویس‌های اطلاعاتی غرب از قبیل مصی علی‌نژاد قمی کلایی، با پول سرویس‌ اطلاعاتی سعودی و هدایت و راهبری سرویس‌های اطلاعاتی غربی و صهیونیستی، مساله ایجاد تقابل و «دوقطبی» اجتماعی را با نقشه‌های طراحی شده در اتاق فکر سرویس‌ها هدف گرفته اند، متاسفانه یک رسانه اینترنتی (که حمایت‌هایی هم از درون ساختارهای رسمی دارد و در همین مصاحبه، حامد زمانی به رسانه ملی هم بابت پوشش خبر بازداشت خود حمله کرد)، با سوء استفاده از رویدادی بسیار طبیعی (انجام کاری خلاف قانون و برخورد پلیس) و تحریک و هدایت یک خواننده معروف منسوب به نیروهای انقلابی، در آتش این «اقتدارشکنی» از پلیس و تشویق به تمرد از قانون و «قهرمان‌سازی» از قانون‌شکن می‌دمد.

در این صحنه اما حمله به اقتدار و انجام وظایف قانونی ناجا، نا از سوی ضدانقلاب یا جریان‌های اصلاح‌طلب و اپوزیسیون، بلکه از سوی یک فرد منتسب به جریان انقلابی و ارزشی، طراحی شده است تا نوعی اشتراک جناح‌های مختلف در اقتدارشکنی و تضعیف نیروی انتظامی را به تصویر بکشد.

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس

یک هدف نهان این «شوی» تی وی پلاس برای تحریک زمانی به «هیولاسازی» از نیروی انتظامی، می تواند بردن همان «دوقطبی» و تقابل با نهادهای حافظ نظم و امنیت به داخل جریان انقلابی و ارزشی، از طریق مظلوم نشان دادن «خواننده انقلابی» و ظالم نمایاندن نهاد قانونی باشد، با این قصد که مشروعیت پلیس را حتی در ذهن و دل دست‌کم بخشی از نیروهای انقلابی کشور (به واسطه همدلی و سمپاتی با حامد زمانی) مشوّش و مخدوش کنند.

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکسمحمدرضا حسینیان، مدیر تی وی پلاس

نکته این‌جاست که نظامی که امروز همه شاهدند در برخورد با فساد و قانون‌شکنی نه با برادر رییس جمهور تعارف دارد و نه با داماد وزیر، هم مقام بالارتبه نظامی را محاکمه می کند (پرونده بنیاد تعاون سپاه) و هم مقام اطلاعاتی پیشین (پرونده بابک زنجانی)، هم ویلای غیرقانونی دختر وزیر را تخریب می‌کند و هم حکم تخلیه ویلای امانتی نزد عالی‌رتبه‌ترین مقام نظامی پیشین را اجرا و هم برای فردی با سوابق محمدعلی نجفی حکم قصاص صادر می‌کند و... هیچ ابا و ملاحظه‌ای در برخورد با تخلف و اعمال خلاف قانون یک خواننده مشهور به «انقلابی» بودن ندارد و هیچ کس، از جمله حامد زمانی نباید نزد خود گمان ببرد که به واسطه اجرای چند اثر در بزرگداشت ارزش‌های انقلابی و اعتقادی، حق ویژه‌ای برای تخلف و مصونیت خاصی برای دور زدن قانون دارد و قطعا ادامه‌ی «معرکه‌گردانی» از سنخ مصاحبه با «تی وی پلاس»، نه کمکی به بازسازی وجهه او نزد جریان انقلابی می کند (که عهد اخوت بلاشرط با کسی نبسته است) و نه از بار «گناهان» او نزد جریان‌ها و گروه‌های مقابل انقلاب، بابت اجرای همان آثار ارزشی و انقلابی، کم می کند و آن‌ها بابت همان آثار این‌قدر از او کینه دارند که هیچ‌گاه او را به بازی خود راه نخواهند داد و بعد از تمام شدن سوت‌ و کف‌هایشان برای تقابل‌جویی امروز حامد زمانی و تمام شدن تاریخ مصرف تبلیغاتی، چون کالایی استفاده شده او را به کناری خواهند نهاد.

حقیقت آن است که حامد زمانی یک «خواننده» و «آهنگساز» است که به قول خود (در همین مصاحبه) آهنگ‌های مختلفی خوانده که چندتایی از آن‌ها با مضامین اعتقادی و ارزش بوده است. بدیهی است که عقلا و منطقا از یک خواننده (یا هر هنرمند یا چهره مشهور هنری دیگری) انتظار نیست که عینا «عالم عامل» و الگوی اخلاقی و ملکه تقوا باشد، حتی اگر شهرت او به واسطه آثار اعتقادی و ارزشی باشد. مساله در این‌جا، مساله اصلی این انتظار و توقع بیجا از سوی حامد زمانی است که به واسطه شهرت خود و حتی حمایتی که نهادهای انقلابی به طور طبیعی از تولید برخی آثار او کردند (چون وظیفه ذاتی نهادهای فرهنگی انقلابی حمایت از استعدادهای هنری در زمینه خلق آثار ارزشی است)، مصونیت و امتیاز ویژه‌ای در مواجهه با عوامل اجرای قانون داشته باشد.

بازی «حامد زمانی» در پازل مصی علی‌نژاد/ پشت پرده تحرّکات «تی وی پلاس» چه می‌گذرد؟ +عکس

از آن‌جا که این فرد، با کوچک‌ترین تلنگری که به واسطه ماجرای فرودگاه برای او ایجاد شد، در «شوی» تی وی پلاس در قالب یک چهره «مخالف‌خوان» ظاهر شده و حتی سعی کرده تصویر خود را به عنوان خواننده «انقلابی» زیر سوال ببرد و صدا و سیما و نهادهای فرهنگی انقلابی را تلویحا به «سانسور» خود و ارایه تصویر «یک بعدی» از خود متهم کند (که عادت همه کسانی است که به واسطه ضعف در مبانی پایه‌ای کار خود، با کوچک ترین تلنگر و کوچکترین جو روشنفکرنمایی، عملا تمام گذشته خود را زیر سوال می برند).

ذکر این نکته خالی از لطف نیست: یا حامد زمانی کارهای ارزشی خود را از روی «اعتقاد» و «ایمان درونی» خوانده است، که از این بابت تنها به اعتقاد خود ادای دین کرده و منتی بر سر هیچ‌کس ندارد. یا به واسطه منافع و محسّناتی این کارها را خوانده است، که باز هم این حالت، او را در خیل هزاران و ده‌ها هزار جوان دیگر علاقمند به موسیقی قرار می دهد که می خوانند و آهنگ می‌سازند و به صورت سفارشی آثاری را اجرا می‌کنند و از قضا باید قدردان رسانه ملی و نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی باشد که به او امکان دیده شدن در بین خیل بزرگ علاقه‌مندان به فعالیت موسیقایی داده است و شانس و فرصتی چون او نداشته‌اند.

در هر دو صورت، باب هر گونه طلبکاری و زیاده‌خواهی حامد زمانی بسته است و ادامه پافشاری بر اشتباه و خطای صورت گرفته و تلاش برای «مطلوم‌نمایی» و «مخالف‌خوانی»، جز زایل شدن همان تصویر خوب و خوشایندی که از آثار خاطره‌انگیز او با محتوای ارزشی در ذهن جوانان انقلابی باقی مانده، عایدی دیگری نخواهد داشت و باید تا انتها در محاکم قضایی پاسخگوی رفتار خلاف قانون خود و دوستانش در مواجهه با نیروی انتظامی باشد.

[۱] https://www.isna.ir/news/۹۸۰۵۰۶۰۳۰۰۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟