بازدید معاون راهبری آبفای کشور از تاسیسات آب قشم


بازدید معاون راهبری آبفای کشور از تاسیسات آب قشم

قشم - ایرنا - معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور روز چهارشنبه به همراه هیات همراه و مسوولان محلی از تاسیسات آب شیرین کن و پمپاژهای جزیره قشم از جمله شرکت مپنا، سد خالصی، صَلَخ، طبل و گوران بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، مشکل آب در جزیره قشم و به خصوص در غرب جزیره در چند هفته اخیر با فراز و فرودهای مختلفی همراه شد. قطعی آب، از مدار خارج شدن پمپاژها، دچار اشکال شدن آبشیرینکن ها و مشکلات ناشی ازفرسودگی شبکه های انتقال و توزیع آب از جمله مهمترین مشکلاتی است که پیرامون تامین آب مردم قشم وجود دارد. کش و قوس های مختلف مساله آب باعث شد تا بالاخره مسوولان کشوری به این قضیه ورود کنند و امروز (چهارشنبه نهم مردادماه) برای بازدید از وضعیت زیرساخت ها و نظارت بر نحوه توزیع آب به وارد جزیره شوند.

نایب رییس شورای روستای رمچاه قشم در گفتگو با معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: سایت آب شیرینکن روستای رمچاه پس از هشت سال به دلیل فرسودگی دستگاه و شبکه انتقال و توزیع توان فعالیت ندارد.

بازدید معاون راهبری آبفای کشور از تاسیسات آب قشم

محمد اسلامی رمچاهی افزود: سرمایه گذار نسبت به خرید و نوسازی سایت اظهار ناتوانی می کند و در حال حاضر چهار سال است که محله های مختلف هر ۶۰ روز یک بار از آب برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: پیش از این توسط آبشیرین کن رمچاه روزانه حدود یک هزار متر مربع آب به شبکه توزیع وارد می شد که امروز با رشد جمعیت به پنج هزار نفر و با توجه به مهاجر پذیری و شغل صیادی بیشتر مردم در این روستا، این میزان آب کفاف نیاز مردم را نمی دهد.

نایب رییس شورای روستای رمچاه گفت: هم اکنون ۲ مخزن ۵۰۰ و ۳۰۰ متر مکعبی برای تامین آب مردم در ابتدا و انتهای روستا نصب شده است که حدود نیمی از مخزن ۳۰۰ متر مکعبی به دلیل پایین بودن ارتفاع آن نسبت به روستا در عمل بلااستفاده است و آب از آن خارج نمی شود.

وی افزود: هم اکنون مردم هر هفته یک تانکر آب با قیمت بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار ریال خریداری می کنند که فقط برای مصارف غیر آشامیدنی است.

اسلامی رمچاهی ادامه داد: نیاز ماهانه روستا حدود ۳۰ هزار لیتر آب است که هم اکنون حدود ۱۰ هزار لیتر آب توزیع می شود.

وی گفت: روستای رمچاه با خط انتقال آب از مپنا به روستای هُلُر حدود هفت کیلومتر فاصله دارد که می توان از این خط لوله آب روستا را تامین کرد.

این عضو شورای روستای رمچاه گفت: روستای رمچاه همون نگینی بدر میان شهرهای قشم و درگهان و روستاهای هلر، رَمکان، زیرانگ، برکه خَلَف، بند حاج علی، نخل گل و ریگو قرار گرفته است که تمام مکان های مذکور از آب برخوردار هستند اما این روستا از این نعمت محروم است.

وی افزود: مردم برای آب شرب نیز با جمع اوری آب باران در آب انبارها، و استفاه از دستگاه تصفیه، آب آشامیدنی خود را تامین می کنند.

مپنا بدون مجوز و قرارداد سه هزار متر مکعب آب اضافی تحوئیل می دهد

بازدید معاون راهبری آبفای کشور از تاسیسات آب قشم

مدیر نیروگاه برق و آب شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا در قشم گفت: بر اساس قرارداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب باید آب تاولید وشد و این در حالی است که ۱۴ هزار متر مکعب آب توسط این سایت تحویل می شود.

محمد حسنی افزود: برای این مجوز نه مجوزی صادر شده و نه قراردادی منعقد شده است بلکه با توصیه شفاهی مسوولان شهرستان و برای رفع مشکل کمبود آب این امر صورت گرفته است.

آب تولیدی مپنا استانداردهای کیفی را رعایت نکرده است

سرپرست آبفار روستایی و مدیرعامل آبفای استان هرمزگان گفت: سایت آبشیرین کن مپنا پس از سه سال دچار فرسودگی شده که این امر نشان از آن دارد که استانداردهای کیفی در آب تولیدی رعایت نشده است.

بازدید معاون راهبری آبفای کشور از تاسیسات آب قشم

امین قصمی افزود: خوردگی ها نشان از آن دارد که نسبت پی هاش (PH) آب رعایت نشده است که در اثر آن فرسودگی پمپاژ مستقر در سایت مپنا رخ داده است.

وی ادامه داد: در زمان عقد قرارداد شرکت مپنا ایجاد و مدیریت پمپاژ را قبول نکرد و هم اکنون برای رفع مشکل باید این پمپاژ به این شرکت واگذار شود.

بین آبفا و آبفار قشم همپوشانی به وجود می آید

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور نیز در حاشیه بازدیدهای خود به خبرنگار ایرنا گفت: پیرو گزارش هایی که پیرامون تامین و توزیع آب در شهرها و روستاهای قشم دریافت شد، بازدیدی از تاسیسات در حال بهره برداری و نیز در حال ساخت صورت گرفت.

حمیدرضا کشفی افزود: با اقدام اخیر مبنی بر واگذاری آبفا و آبفار هرمزگان به یک نفر امکان جبران ظرفیت برخی بخش های جزیره از طریق سایت های شهری و برعکس به وجود آمد.

بازدید معاون راهبری آبفای کشور از تاسیسات آب قشم

وی ادامه داد:امید است با ارائه سریع گزارش ها و اخذ تصمیمات ملی هر چه سریع تر این همپوشانی رخ دهد.

کشفی تصریح کرد: شرکت مپنا حدود ۹ هزار متر مربع تولید داشت و سپس بر اساس قرارداد ۲۵ درصد افزایش یافت و هم اکنون بر اساس مجوز و قرارداد، تولید روزانه ۱۱ هزار و ۲۵۰ متر مکعبرا تعهد دارد که به صورت تضمینی خرید می شود.

ایستگاه های گوری و باسعیدو دوباره جانمایی می شود

بازدید معاون راهبری آبفای کشور از تاسیسات آب قشم

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: مجوزهای جدیدی برای انجام مناقصات صادر شده که که با توجه به بازدیدها امکان دارد مکان ایستگاها جابجای شود.

وی خاطرنشان کرد: هر چه سریع تر بررسی های فنی صورت می گیرد تا جاجبجایی ها صورت بگیرد و این امر به کاهش هزینه ها کمک می کند.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتردر میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

۷۵۰۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین دلیل برای بازیگر شدن پردیس پورعابدینی + بیوگرافی فرشته سریال گناه و عکس هایش