پژوهشگران دانشگاه سبزوار موفق به ثبت دو ژن باکتری در بانک جهانی ژن شدند


پژوهشگران دانشگاه سبزوار موفق به ثبت دو ژن باکتری در بانک جهانی ژن شدند

سبزوار- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری موفق به شناسایی و ثبت دو ژن باکتریایی جدید بومی ایران در بانک جهانی ژن شدند.

مدیر مرکز رشد، توسعه و انتقال فناوری دانشگاه حکیم سبزواری روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: این دستاورد جدید ثبت ژن دو باکتری همزیست گیاه است که برای رشد و بازدهی گیاهان مفید است و در بانک اطلاعات بیولوژی آمریکا به ثبت رسیده است.
دکتر ریحانه صباغ زاده افزود: این دو سویه، باکتری بومی ایران هستند که توسط شرکت زیست کودسازان ارغوان مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری از زمین های کشاورزی کشور جداسازی شده است و برای رشد و بازدهی بهتر گیاهان کشاورزی کاربرد دارد.

سویه به سلولهایی گفته می شود که با سلولهای دیگر کمتر از 12 درصد تفاوت ژنتیکی داشته باشد و مجموعه سویه هایی که در بسیاری از صفات با هم مشترک باشند گونه باکتری را می سازند.
وی تصریح کرد: محققان مرکز رشد دانشگاه حکیم بعد از جدا سازی و گذاشتن تست های بیوشیمیایی، آزمایشگاهی و مزرعه ای اطمینان کامل را نسبت به مفید بودن این باکتری ها پیدا و باکتری های مورد نظر را توالی یابی کردند و این دو باکتری پس از تایید کارگروه ارزیابی این بانک به عنوان باکتری جدید و بومی ایران ثبت شد.
مدیر مرکز رشد، توسعه و انتقال فناوری دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این دو باکتری کشف شده اهمیت فراوانی در رشد و بازدهی گیاهان دارند و استفاده از این دو سویه جدید در کود زیستی علاوه بر صرفه اقتصادی برای کشاورزان کاهش ارزبری فراوانی برای کشور به دنبال دارد.
دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۲۲ دانشگاه محور در کشور است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.

۸۱۴۵/۷۴۹۵/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه