راهکارها و چالش های تنظیم بازار در گچساران


راهکارها و چالش های تنظیم بازار در گچساران

گچساران - ایرنا - تفاوت قیمت ها در شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد مردم را گلایه مند کرده و این امر باعث شده محور اصلی نشست شورای اداری امروز این شهرستان بهره وری از ظرفیت دستگاه های اجرایی و رسانه های ارتباط جمعی برای کنترل قیمت ها در بازار باشد.

به گزارش ایرنا،تفاوت قیمت کالاهای مختلف با کیفیت یکسان در این شهرستان باعث شده که بیشتر مردم برای پیگیری به صورت شخصی اقدام کنند.

شاید در نگاه نخست تصور شود که برای شهروندان مناطق نفتخیز گرانی کالا مساله مهم و حیاتی نباشد و مردم با درآمد بالا بدون مشکل می توانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند اما حقیقت این است که در کنار کارکنان صنعت نفت که تنها ۲۰درصد از خانوارهای گچسارانی را تشکیل می دهند خانواده های کم درآمد یا با سطح درآمدی متوسط زندگی می کنند که زندگی برای آنان در این شرایط اقتصادی دشوار شده است.

هرچند از حق نمی توان گذشت اداره صنعت،معدن و تجارت گچساران با تمام توان پای کار است تا بر بازار نظارت کند اما گستردگی بازار و کمبود تعداد بازرسان باعث شده نیازمند عزم همگانی برای کنترل بازار بیشتر احساس شود.

فرماندار گچساران روز چهارشنبه در نشست شورای اداری گچساران گفت: همه مسئولان دستگاه های اجرایی شهرستان موظف هستند تا مشاهدات خود درباره گران فروشی را به صورت مستند گزارش کنند و صدای مطالبه گری مردم باشند.

علی خوان پایه با قدردانی از تلاش های اداره صنعت معدن و تجارت گچساران اظهار داشت: برخی از اصناف در عرصه کالا در شبکه یا به صورت گران فروشی تخلفاتی داشته اند که باید با بسیج امکانات برای مجازات این افراد تلاش شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از بازاریان با انصاف در خدمت شبکه توزیع هستند که فعالیت آنان قابل تقدیر است.

دادستان عمومی و انقلاب گچساران نیز در این نشست با اذعان به تفاوت قیمت ها در بازار این شهرستان گفت: اعضای شورای اداری برای گزارش مستند گران فروشی پیشقدم شوند.

امیرحمزه بازیار با اشاره به اهمیت کنترل بازار برای کمک به معیشت مردم تصریح کرد: تعامل روسای دستگاه های اجرایی و رسانه های ارتباطی جمعی با مسئولان ستاد تنظیم بازار راهکاری گره گشا برای کنترل قیمت ها در بازار است.

وی تاکید کرد: با متخلفان شناسایی شده در بازار برخورد قانونی خواهد شد.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گچساران با اشاره به اینکه این اداره با ۱۳ نفر نیرو و سه نفر بازرس تمام توان خود را برای کنترل بازار بکار گرفته تا جایی که حتی در روزهای تعطیل و شیفت های غیر اداری بازرسی ها ادامه دارد بر حمایت همه دستگاه های اجرایی و رسانه های ارتباط جمعی برای کنترل بازار تاکید کرد.

رضا شریفی افزود: در چهار ماهه نخست امسال هفت هزار و ۲۴۵ مورد بازرسی از بازار گچساران انجام شده است.

وی بیان کرد: در این مدت ۳۹۸ مورد متخلف در بازار این شهرستان شناسایی و با تکمیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

شریفی ابراز کرد: درج نشدن قیمت، کم فروشی، گران فروشی، صادر نکردن برگ خرید، تداخل صنفی و امتناع از عرضه کالا از جمله این تخلف‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی مراتب را با تلفن ۱۲۴ به اداره بازرسی مستقر در مرکز شهرستان گزارش دهند.

وی با اشاره به اهمیت فراوانی کالا در بازار گفت: امسال ۵۰۰ تن شکر به نرخ دولتی در گچساران توزیع شده و برنامه ریزی برای توزیع ۱۷۰ تن شکر انجام شده است.

شریفی اظهار داشت: امسال همچنین ۲ هزار و ۱۸۶ حلقه لاستیک خودرو هم برای توزیع بین دستگاه های اداری متولی توزیع شد.

وی فاصله گرفتن میزان مصرف از الگوی مصرف از سوی شهروندان در گچساران را یادآور شد و افزود: افزایش تقاضا بالا رفتن قیمت ها را به دنبال دارد.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی گچساران گفت:۵۱درصد پرونده کالای قاچاق کشف شده استان در این شهرستان است.

ارسلان عباسی افزود: اعمال جریمه های سنگین و نصب پارچه نوشته تعطیل شدن محل کسب و کار به دلیل تخلف گرانی یا موارد دیگر از راهبردهای این نهاد برای کاهش تخلفات در بازار گچساران است.

وی شناسایی عامل عرضه خارج از شبکه محصول شکر به میزان ۲ تن را از پرونده های مهم امسال در تعزیرات حکومتی گچساران عنوان کرد و افزود: متخلف این پرونده ۷۰۰ میلیون ریال جریمه شد.

رئیس مجمع امور صنفی گچساران گفت: پنج هزار و۲۰۰ واحد صنفی در این شهرستان فعالیت می کند.

فرود پور عبدی افزود: امسال ۳۷۶ مورد گزارش مردمی از تخلفات اصناف این شهرستان از طریق مراجعه حضوری و ثبت در سامانه ۱۲۴ به این اداره رسید که تمام آنها در کمتر از ۲۴ ساعت بررسی شد.

وی افزود: گزارش مردمی از تخلفات اصناف این شهرستان از طریق مراجعه حضوری و ثبت در سامانه ۱۲۴ به این اداره رسید که تمام آنها در کمتر از ۲۴ ساعت بررسی شد.

پورعبدی تعداد تماس‌های مردمی با تلفن ۱۲۴ این شهرستان در سال جاری را ۱۶۲ مورد اعلام کرد و گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی از جمله گران‌فروشی و درج نکردن قیمت مراتب را با تلفن ۱۲۴ به اداره بازرسی مستقر در مرکز شهرستان گزارش دهند.

وی گفت: طرح نظارت بر سیستم عرضه و تقاضا در بازار مرکز این شهرستان در طول سال بطور جدی و مستمر ادامه دارد.

هم اکنون بیش از پنج هزار واحد صنفی فعال و ۲۵ اتحادیه صنفی در گچساران فعالیت دارند.

پورعبدی اظهار داشت: ۱۲۰ واحد صنفی فاقد پروانه کسب در این شهرستان فعالیت دارند و ۵۰۰ واحد صنفی در این شهرستان به دلیل رکود حاکم بر فضای کسب‌ و کار غیرفعال است.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید