دیدار وزیر نیروی کشورمان با مسئولان ارشد افغانستان


دیدار وزیر نیروی کشورمان با مسئولان ارشد افغانستان

خبرگزاری آریا- وزیر نیروی کشورمان در سفر به کابل با اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت، وزیر نیرو و ‌وزیر دارایی افغانستان دیدار کرد.

دیدار وزیر نیروی کشورمان با مسئولان ارشد افغانستان
خبرگزاری آریا- وزیر نیروی کشورمان در سفر به کابل با اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت، وزیر نیرو و ‌وزیر دارایی افغانستان دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا از کابل، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس جمهور افغانستان درباره توسعه همکاریها و سرمایه گذاری مشترک اقتصادی دو کشور گفتگو کرد.
رضا اردکانیان در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما در کابل گفت: در دیدار با اشرف غنی ضمن ابلاغ پیام کتبی رییس جمهوری ایران، درخصوص دوره جدید کاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان، تبادل انرژی، سرمایه گذاری های مشترک درباره آب، مسایل زیست محیطی، احداث خط آهن، مشارکت فعال افغانستان در چابهار، تسهیلات اختصاص یافته برای تجار افغان در بندر چابهار و استثنا شدن افغانستان از تحریم های وضع شده علیه ایران بحث و تبادل نظر صورت گرفت و قرار شد کارگروه ویژه ای برای اجرایی شدن موضوعات مطرح شده تشکیل شود.
رئیس ایرانی کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: در دیدار با وزیر دارایی افغانستان نیز توافق شد تا یک ماه آینده نشست ویژه ای در چابهار با حضور مسئولان اقتصادی دو کشور برگزار شود و موضوعات بحث شده دراین سفر بویژه سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بخش انرژی افغانستان و همکاری های منطقه ای دو کشور مورد بحث قرار گیرد و برنامه های عملیاتی آن تدوین شود.
وی بابیان اینکه آبریزهای مشترک ایران وافغانستان قابل مرزبندی نیست افزود: ایران و افغانستان از این حوزه های آبی به صورت مشترک استفاده می کنند و وزارت نیرو ایران برای ارائه تجارب و ظرفیت های خود در بخش آب و فاضلاب به افغانستان آمادگی دارد.
همچنین گل محمد خُلمی سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان با اشاره به توانمندی های ایران درعرصه آب و فاضلاب گفت: دولت افغانستان می خواهد از تجارب ایران برای حل مشکلات خود درعرصه های انرژی، آب و فاضلاب استفاده کند.
وی افزود: قرار است نمایشگاه فناوری ایران در عرصه های انرژی و آب در کابل برگزار شود و وزارت انرژی و آب افغانستان در حال فراهم سازی مقدمات این نمایشگاه است.
گفتنی است وزیر نیرو ایران همچنین امروز با دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان و وزیر دارایی و رئیس افغان کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و افغانستان دیدار کرد.

تشکیل کارگروه مشترک‌ انرژی بین ایران و افغانستان
وزیر نیروی کشورمان از تشکیل کارگروه مشترک‌ انرژی بین ایران و افغانستان خبر داد.
رضا اردکانیان در دیدار با وزرای نیرو و دارائی افغانستان گفت: در این دیدارها قرار شد با توجه به توانمندیهای مشترک بین ایران و افغانستان، کارگروه انرژی مشترک در سریع ترین زمان ممکن تشکیل شود.
رئیس ایرانی کمیسیون های همکاریهای مشترک‌اقتصادی ایران و افغانستان گفت: این‌کارگروه ابتدا دو جانبه خواهد بود و سپس با مشارکت کشورهای منطقه چندجانبه خواهد شد.
اردکانیان همچنین گفت: میزان صادرات فعلی برق ایران به افغانستان قابل افزایش است و امیدوار هستیم تفاهم نامه ای دراین باره به زودی بین توانیر و شرکت دولتی برشنای افغانستان امضا شود.
وی افزود:بخش خصوصی ایران در زمینه برق بسیار توانمند است و آمادگی دارد این تجربیات را دراختیار افغانستان قرار دهد.
وی همچنین گفت: با توجه به انرژی باد موجود در منطقه برای همکاری های مشترک‌ در زمینه انرژی های تجدیدپذیر با رئیس جمهور اشرف غنی گفتگو کرده است.
اردکانیان‌ همچنین از آمادگی وزارت نیرو برای تربیت نیرو متخصص افغان، انتقال تجربه در زمینه ساخت دستگاه های زباله سوز ،راه اندازی مجدد مرکز تحقیقات مدیریت آب در کابل و همکاری در خصوص مطالعات حوزه های آبریز مشترک خبرداد.
وزیر نیرو با توجه به وجود حوزه های آبریز مشترک بر توسعه مدیریت طرح های منابع آب بین دو کشور تاکید کرد.
خُلمی وزیر انرژی افغانستان در این دیدار از آمادگی افغانستان برای گشایش نمایشگاه توانمندیهای ایران در بخش برق و فاضلاب در افغانستان خبر داد.
خلمی همچنین گفت: مطالعات آب های زیرزمینی یک‌مشکل اساسی وزارت نیروی افغانستان است و نیاز به همکاریهای درازمدت در این زمینه با ایران داریم

سفر وزیر نیروی کشورمان به کابل برای دیدار با مقامات افغانستان
«رضا اردکانیان» که رئیس ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک‌ اقتصادی ایران و افغانستان نیز هست قرار است در سفر دو روزه خود به کابل علاوه بر دیدار با مسئولان دولت افغانستان، برای گسترش همکاری های اقتصادی نیز بحث و رایزنی کند.
وزیر نیروی کشورمان در این‌ سفر با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان ، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت، وزیر نیرو و ‌وزیر دارایی افغانستان دیدار خواهد کرد.
هم اکنون میزان مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان حدود سه میلیارد دلار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی