فعالت 129 مسجد در پادگان های ارتش/وجود 108 نمازخانه و 80 حسینه فعال در ارتش


فعالت 129 مسجد در پادگان های ارتش/وجود 108   نمازخانه  و 80 حسینه فعال در ارتش

میدانی از فعالیت 129 مسجد در پادگانهای ارتش خبر داد و گفت: با توجه به اسناد بالادستی یک طرح جامع پویایی مساجد در ارتش نوشته شد و از صاحب نظران در حوزه های تخصصی در این زمینه استفاده کردیم و این دستورالعمل با توجه به بافت جمعیتی در ارتش ابلاغ شد.

خبرگزاری شبستان: گروه سیاسی - فرزانه تهجا: سجد به عنوان یک پایگاه اجتماعی و مذهبی مهم در جامعه اسلامی محسوب می شود که در دوره های مختلف از تاریخ ایران اسلامی منشا بسیاری از تحولات سیاسی و فرهنگی در کشور بوده و نقش موثری در تربیت دینی و اعتقادی افراد جامعه ایفا کرده است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز برای تربیت نیروهای مومن و انقلابی هیچگاه از رویکرد تربیتی برنامه های دینی و قرانی مساجد غافل نبوده و همیشه بر این جایگاه تاکید کرده است به همین منظور برای روشن تر شدن فعالیت های مساجد در ارتش گفتگویی با سرهنگ دوم مهدی میدانی، مدیر قرآن و عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در مورد فعالیت مساجد در پادگان های ارتش و همچنین افق فعالیت های مساجد در ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

فعالیت های ارتش در حوزه نماز را توضیح دهید؟

فعالیت های ارتش در حوزه نماز بسیار گسترده است و از یک سال گذشته طرح منزلت نماز را در حوزه سخت افزار(ساخت مساجد) و نرم افزار (تبلیغ و برنامه های فرهنگی ابلاغ شده است. این طرح به کلیه نیروهای مسلح؛ سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و سازمانهای تابعه ابلاغ شده است.

آیا طرحی در ارتباط با نماز در ارتش تدوین شده است؟

با توجه به اسناد بالادستی یک طرح جامع پویایی مساجد در ارتش نوشته شد و از صاحب نظران در حوزه های تخصصی در این زمینه استفاده کردیم و این دستورالعمل با توجه به بافت جمعیتی در ارتش تدوین و ابلاغ شد.

آیا مساجد در پادگانهای ارتش فعال هستند؟

ضعیت مطلوبی را برای مساجد ارتش در افق1404 پیش بینی کردیم تا چه تعداد مساجد ، حسینه و نمازخانه در ارتش فعالیت کنند در حال حاضر بیش از 129 مسجد در پادگانهای ارتش فعال هستند و نماز های جماعت در سه وعده برپا می شود و در کنار اقامه نماز برنامه های تبلیغی نیز اجرا می شود.

چه تعداد نمازخانه و حسینه های فعال در ارتش وجود دارد؟

نمازخانه ها در یگانهای نیروی زمینی، هوای ، دریایی و پدافند هوایی فعال هستند و تعداد 108 نمازخانه و 80 حسینه در پادگانهای ارتش فعال هستند.

همچنین نمازخانه هایی در در مراکز آموزشی ارتش در نیروهای چهارگانه نیز فعال هستند و حتی در آسایشگاههای ارتش نیز زمینه دسترسی اسان به نماز خانه ها ایجاد شده است که امار ما در این بخش 990 نمازخانه است.

چه تعداد مساجد در کوی های سازمانی ارتش فعال هستند؟

تعداد مساجد فعال در کوی هایی سازمانی 101 مسجد ، 67 نمازخانه ،90 حسینه مهدیه و زینبیه و فاطمیه نیز در این کوی ها فعالیت می کنند.

آیا در ناوگروههای شناور در سطح دریا امکان اقامه نماز و برنامه های مذهبی وجود دارد؟

اقامه نماز در ارتش فقط محدود به زمین نیست و در نیروی دریایی ارتش نیزدر تمام ناوگروهها از خلیج عدن تا دریای سرخ و کانال سوئز برنامه های نماز در نیروی دریایی ارتش برگزار می شود و حتی برای برگزاری بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی هم زمینه تجمع و راه پیمایی در ناوگروههای شناور دریایی وجود دارد و این از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است

.

فعالیتهای مذهبی و فرهنگی و تبلغی حتی در ناوچه های شناور ارتش نیز برگزار می شود و سایر ناوه های شناور در دریا شاهد این برنامه ها و اقامه نماز و صدای اذان در سه وعده هستند.

ارتش تا چه میزان از وجود روحانیون در برنامه های مذهبی بهره می برد؟

بیش از 450 روحانی شاغل در ارتش مشغول فعالیت هستند و علاوه بر آن حدود 70 روحانی نیز در جایگاه امام جماعت با ارتش جمهوری اسلامی ایران همکاری می کند که در مجموع بیش از 540 نفر روحانی به فعالیتهای تبلیغی در ارتش می پردازند.

وی با اشاره به پیاده روی اربعین اظهار کرد: در شبهای اعتکاف بیش از 20 هزار نفر از کارکنان پایور و خانواده های انها در مراسم مذهبی شرکت می کنند و به جرات می توانیم بگوییم که یک دانشگاه بزرگ معنوی در ارتش برپا شده است که در هر روز در 3 وعده نماز را در یگانها برپا می کند و روزانه بیش از 1000 وعده نماز در ارتش اقامه می شود و این از افتخارات ارتش است که می تواند به عنوان یک مرکز تبلیغی در طراز جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند.

نیروهای چهارگانه ارتش از چه میزان بودجه برای برنامه های مذهبی برخودار هستند؟

هر سال از محل طرح منزلت نماز بودجه ای را برای گسترش مساجد و نمازخانه ها تخصیص می یابد و یک میلیارد و 600 میلیون تومان در سه ماهه اول سال جاری برای نیروی دریایی و بیش از 3 میلیارد تومان به سایر ادارات عقیدتی سیاسی ارتش اختصاص یافته این بودجه ها بر اساس نیازمندیهای نیروها به آنها تخصیص می یابد.

هر ساله بیش از دهها مسجد و نمازخانه بر اساس نیاز نیروها ساخته می شود و در موارد مورد نیاز نیز اقلام فرسوده نمازخانه ها و مساجد ترمیم و بازسازی می شود.

با توجه به برنامه ها و اقداماتی که در ارتش برای گسترش فرهنگ نماز توضیح دادید آیا ارتش نیازی به نمارخانه و مسجد جدید دارد یا خیر؟

تمام برنامه های نماز و قران و عترت با هدف ترویج فرهنگی دینی و قرآنی است و ما نیازمند 25 مسجد دیگر،20 نمازخانه پادگانی و حسینه،80 نماز خانه سربازی و 35 حسینیه هستیم. در حال حاضر در در کوهای سازمانی 101 مسجد در برنامه های تبلیغی و مذهبی فعالیت می کنند و نیازی به مسجد در کوهای سازمانی نداریم.

در حال حاضر در ارتش چه تعداد مسجد در دست ساخت است؟

در 10 سال آینده نیازمندی های ارتش در حوزه سخت افزاری(ساخت مساجد) به اتمام می رسد و در حال حاضر کلنگ 20 مسجد در ارتش به زمین زده شده و اقدامات ساخت و ساز آنها در حال اجرا است.

تا پایان سال 98 ساخت چه تعداد مسجد به پایان می رسد؟

تا پایان سال بیش از 60 مسجد حسینیه و نماز خانه تجهیز و بازسازی و ساخته می شوند.

فعالیتهای قرانی در ارتش در سال 98 در چه سطحی قرار دارد؟

در سال۹۷ حافظان قرآن در ارتش را از ۳ هزار نفر به ۱۲ هزار نفر ارتقا دادیم و این رویکرد را تا مرز ۶۵ هزار نفردر سال جدید ادامه می دهیم تا سهم خودمان را در تربیت حافظان قرآنی ادا کنیم./

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت