تنها مرجع صدور مجوز فعالیت های روان شناسی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است


تنها مرجع صدور مجوز فعالیت های روان شناسی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است

در زمینه ارایه خدمات روان شناسی و مشاوره ای، به دلیل عدم آگاهی و نبود نظارت کافی نهادهای متولی، در حال حاضر حق ویزیت هایی گرفته می شود که با قانون چندان سازگار نیست و این مساله با توجه به نیازهای روز افزون مردم نیازمند روشنگری و توجه ویژه است.

تنها مرجع صدور مجوز فعالیت های روان شناسی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است
میگنا: یکی از مسائل اساسی در بحث روان شناسی کشور که نیازی فوری به شفاف سازی و نظارت دارد، بحث تعرفه ها و حق ویزیت و مشاوره هایی است که بعضا با نرخ هایی نجومی از مراجعان اخذ می شود؛ در سایه عدم نظارت و ناآگاهی مردم، بعضا قیمت هایی از جانب برخی مشاوران و روانشناسان اعلام می شود که نه تنها هیچ تناسبی با قیمت ها که هیچ تناسبی با خدمات ارائه شده هم وجود ندارد.

آنچه در ادامه می آید گفت وگوی پژوهشگر ایرنا با «دکتر محمد حاتمی» رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در رابطه با سازوکارهای تعیین تعرفه و اعمال آن در کشور است.
حاتمی در ابتدا و در اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان و وظایف محول آن بیان داشت:
سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در سال 1382 با مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان و حکم رئیس جمهوری، تاسیس شد. حدود 16 سال از تاسیس این سازمان می گذرد و امروز چیزی حدود سی هزار عضور رسمی دارد که از این بین، شش هزار نفر موفق به اخذ پروانه شده اند. بیش از 200 هزار نفر هم عضو وابسته داریم که شامل دانشجویان و کسانی می شوند که در رشته های روان شناسی فارغ التحصیل شده اند.

سازمان نظام روان شناسی و مشاوره سه وظیفه مهم بر عهده دارد: اولین وظیفه به عنوان یک سازمان معیار یا استاندارد این است که کلیه استانداردهای روان شناسی و مشاوره کشور را تعیین می کند؛ یعنی هرکسی که بخواهد در حوزه روان شناسی و مشاوره در هر نوع کاری فعالیت کند، الزما باید از این سازمان مجوز بگیرد؛ بنابراین تنها مرجع صدور مجوز فعالیت روان شناسی و مشاوره سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است. وظیفه دوم که ما به عنوان یک سازمان ناظر بر فعالیت های روان شناسی و مشاوره کشور نظارت داریم، صیانت روانی از حقوق شهروندان یعنی حفاظت از تمام ابعاد روانی است که در جامعه جاری هست، و این جزو مسوولیت های ذاتی این سازمان است؛ ما باید نظارت کنیم و کمک دولت باشیم. سومین وظیفه توانمند سازی روان شناسان و مشاوران است، به صورتی که آنها را به حد استانداردهای خودمان نزدیک کنیم؛ و این مورد از طریق آموزش هایی که داریم مانند: بازآموزی، آموزش ها ی مداوم، آموزش های مجازی، کارگاه ها و دوره های کوتاه مدت صورت می گیرد.

این سه وظیفه اصلی ما به عنوان یک سازمان فرابخشی، غیردولتی و مستقل است که وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان وزارتخانه های تخصصی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون تخصصی سازمان را حمایت می کنند.

وزرای علوم و بهداشت از طریق نمایندگانی که در شورای مرکزی سازمان دارند و قانون هم تعیین کرده است، سازمان ما را حمایت می کنند. در این زمینه کارهای مشترکی داریم؛ مانند توانمندسازی روان شناسان و مشاوران که باید در دانشگاه ها انجام شود.


ایرنا: بودجه این سازمان از کجا تامین می شود؟
ما سازمانی غیردولتی و مستقل هستیم؛ بودجه سازمان از طریق حق عضویت اعضا و کمک هایی است که رئیس جمهوری به ما اهدا می کنند اما بودجه دولتی نداریم.

این سازمان بودجه ندارد ولی بسیاری از مسائل آن مانند تعرفه ها و... به صورت دولتی تعیین می شود. به نظر می رسد جهت گیری و موضع دولت در قبال نظام روان شناسی چندان روشن نیست
تمام فعالیت هایی که ما انجام می دهیم وظیفه دولت است؛ در واقع ما یک کار دولتی در قالب یک سازمان غیردولتی انجام می دهیم. در قانون هم آمده است که دولت باید ما را حمایت کند، البته کمک هایی کرده اند مثلا ساختمانی که به ما داده اند ولی این که باید به صورت مشخص در مجلس بودجه داشته باشیم (مانند سازمان نظام پزشکی که هرساله بودجه ای مشخص دارد) در 15 سال گذشته صورت نگرفته و بنا داریم امسال این سرفصل را بگیریم.


دلیل این مساله چیست؟
این است که خود سازمان نظام روان شناسی به خوبی دنبال آن نبوده است.
وقتی که سرفصل بودجه می خواهد اختصاص یابد باید دولت پیشنهاد دهد و مجلس آن را تصویب کند (یا خود مجلس مستقیما این کار را بکند) من در جریان نیستم که مسوولین قبلی (آقای دکتر افروز و آقای دکتر الهیاری) چقدر روی این موضوع فعالیت و کار کرده اند اما امروز می بینم که هم مجلس هم دولت وقتی صحبت می کنیم، می گویند که بیایید دنبال این کار تا ما در بودجه امسال که از مهر یا آبان ماه شروع می شود، سرفصلی را تعیین کنیم.

نرخ تعرفه ها را هیات دولت بر چه اساسی تصویب می کند؟
دو معیار وجود دارد، یکی کمیسیونی است که در خود سازمان است و براساس مناطقی که وجود دارد (تهران، شهرستان، شهرستان های کوچک) و اجاره ای که دفتر و منشی و مطب و درمانگر هزینه می کنند، محاسبه شده و به عددی می رسند و این عدد را به شورای مرکزی پیشنهاد می کنند و اگر شورای مرکزی تایید کند، برای هیات دولت می فرستد؛ سپس هیات دولت پس از تایید کارشناسی تصویب می کند.

شورای مرکزی در اینجا چه کسانی هستند؟
تقریبا همه روان شناس یا کسانی هستند که در این حوزه کار کرده اند.

ایرنا: در سایت نظام روان شناسی و مشاوره، مبنای قیمت روانشناسان و تعرفه های هر سال شما مشخص شده است (این که قیمت یک مربی با دکتری روان شناسی فرق دارد یا حتی قیمت هیات علمی دانشگاه ها براساس رتبه دانشگاهی استادیار، دانشیار و استاد تمام تفاوت دارد) اما در عمل در مطب ها و بین روانشناسان اختلاف قیمت ها توضیح داده نشده است در نتیجه مثلا مربی قیمت هیات علمی می گیرد. آیا شما از این موضوع آگاه هستید؟
قیمت های امسال هنوز روی سایت نیست و دلیل دارد. این قیمت ها توسط شورای مرکزی تصویب و به ما ابلاغ می شوند. شورای مرکزی به عنوان پارلمان روانشناسی و مشاوره، قوانین و دستورالعمل ها و بسیاری از دیگر چیزها را تصویب و ابلاغ و هرساله هم در مورد تعرفه ها بحث می کند. 5 ماه است که بنده مسوولیت سازمان را به عهده گرفته ام و در همان ماه اول، درخواستی را به شورای مرکزی دادم که تعرفه ها را براساس قوانین کشور تنظیم کنید و معنای این حرف این است که شما تصویب کنید و بفرستید هیات دولت و آنها تصویب و بعد ابلاغ کنند و در انتها و در صورتی که هیات دولت تعرفه ها تصویب و ابلاغ کنند، بیمه ها هم می توانند کمک و همکاری کنند.

معیاری که شورای مرکزی گذاشته است بر این اساس است که قیمت ها بر اساس مدرک تفاوت دارد. کارشناسی و کارشناسی ارشد داریم، مربی و عضو هیات علمی داریم که خود هیات علمی شامل استادتمام، دانشیار و استادیار است و اینها از لحاظ تجربی و سوابق کاری با هم تفاوت دارند و بر این اساس تعرفه هایشان متفاوت است.

سوال اینجاست چرا بعضا یک مربی تعرفه هیات علمی را می گیرد؟
در همین مدت کوتاه، در یکی دو ماه گذشته سازمان کنترل و بازرسی را ایجاد کرده ایم که 600 عضو دارد. این سازمان قرار است بر تخلفاتی که در حوزه روان شناسی و مشاوره صورت می گیرد، نظارت کند. یکی از مشکلات همین تعرفه ها هست و پولی که از مردم می گیرند؛ چون گزارشاتی که به ما می رسد این است که از یک میلیون تومان حق ویزیت داریم تا مثلا 100 هزارتومان و این افراد تعرفه های ما را اصلا رعایت نمی کنند. اینها تخلف هستند که قطعا سازمان کنترل و بازرسی ما با آنها برخورد خواهد کرد.

بعضا می بینیم که برخی از روان شناسان برخلاف تخصص و مدارکی که دارند مشاوره می دهند. مثلا مشاوره بالینی می دهند، در حالی که مدرک مشاوره تحصیلی دارند
در پروانه هایی که صادر می کنیم این ها را قید کرده ایم؛ مثلا وقتی نوشته شده است «روان شناس بالینی» این بالینی تعریف دارد و معلوم است که مرتبط با کسانی است که دچار اختلالات روانی ای چون افسردگی و وسواس و ... هستند؛ کسی که غیر از این عمل می کند، مثلا مشاوره شغلی می دهد، خلاف است. یا مثلا کسی که در حوزه «توانبخشی عصبی و شناختی» پروانه دارد، نمی تواند کار بالینی کند. در نتیجه ما این تخصص را در پروانه ها مشخص و ثبت کرده ایم.

چه مدت است؟
حدود 5 سال است که خودم در این حوزه هستم، این ذکر تخصص در پروانه ها اعمال می شود و این که هرکسی باید در حوزه خودش کار کند؛ این مطلب در تابلوی بیرون مطب یا کلینیک زده شده که مثلا آقا یا خانم متخصص چه حوزه ای است.

این که این موضوع نصب شدن تخصص باید در مطب باشد هست، اما آیا برای من مخاطب هم این اطلاع رسانی شده است؟
خیر برای مردم این اطلاع رسانی را نداشته ایم و تلاش می کنیم که داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید