قصاص پایان راه است؟


 قصاص پایان راه است؟

حوادث رکنا: حکم قصاص محمدعلی نجفی به جرم قتل همسر دومش صبح دیروز در حالی از سوی سخنگوی قوه قضائیه قرائت شد که این پرونده را می‌توان جنجالی‌ترین پرونده قتل در سال‌های اخیر دانست.

این حکم از سوی قاضی شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران صادر شد و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌ قضائیه روز گذشته در هفتمین نشست خبری خود آن را اعلام کرد. وی گفت: محمدعلی نجفی با حکم دادگاه کیفری استان تهران به اتهام ارتکاب قتل عمد به قصاص محکوم شده است. وی همچنین به دوسال حبس به جرم حمل سلاح غیرمجاز نیز محکوم شد.

وکیل نجفی: به حکم اعتراض خواهیم کرد

حمید گودرزی وکیل محمدعلی نجفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه حوادث «ایران» در واکنش به رأی صادره گفت: هنوز از طریق سایت ثنا حکمی به ما ابلاغ نشده اما به طور قطع من به‌عنوان وکیل دکتر نجفی در فرصت قانونی به آن اعتراض خواهم کرد، چراکه کار من دفاع از موکلم است و چون بر اساس ادله و مستندات معتقد هستم که رأی با نقایصی همراه است به آن اعتراض می‌کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نقایص مطرح شده تاکنون رفع نشده است، گفت: با صبر و حوصله دادگاه چند نقص پرونده که در مراحل اولیه وجود داشت رفع شده اما هنوز چند نقص دیگر به پرونده وارد است که امیدوارم با اعتراض ما و ارجاع پرونده به دیوانعالی کشور دستور رسیدگی به ادله و مستندات ما برای رفع سایر نقایص پرونده صادر شود.گودرزی در جواب این پرسش که شما از ابتدا به شبه عمد بودن قتل اعتقاد داشتید، آیا هنوز هم بر این اعتقاد پایبندید، تأکید کرد: کماکان معتقدم که قتل شبه‌عمد بوده و باید در رسیدگی دوباره به پرونده مستندات ما مورد توجه قرار گیرد.

حمید گودرزی در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکراتی با خانواده استاد صورت گرفته یاخیر گفت: بله مذاکراتی داشته‌ایم اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم که امیدوارم به نتیجه برسیم.

داماد نجفی: نحوه اصابت گلوله مورد توجه قرار نگرفت

این در حالی است که شاهد ببری داماد محمدعلی نجفی نیز پس از انتشار خبر حکم قصاص عنوان کرد: به حکم صادره معترض هستیم و در اسرع وقت اعتراض خودمان را به مراجع قضایی اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص علت اعتراض عنوان کرد: مورد اعتراضی ما نحوه اصابت گلوله است، چراکه طبق نظر کارشناسان گلوله پس از کمانه کردن وارد بدن مقتول شده و به شکل دفورمه از بدن خارج شده است و از مصادیق قتل شبه‌عمد محسوب می‌شود که به نظر باید به نحوه اصابت گلوله بیشتر توجه شود.

ماجرای قتل

هفتم خرداد سال‌جاری میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی در خانه مسکونی‌شان واقع در برج آرمیتای سعادت‌آباد به قتل رسید. عصر همان روز محمدعلی نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران به قتل همسر دومش با اسلحه اعتراف کرد و بازداشت شد. او انگیزه اصلی از ارتکاب قتل را فشار روانی و مشکلات خانوادگی اعلام کرد.

در نهایت علی القاصی‌مهر؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران چند روز بعد از صدور کیفرخواست پرونده نجفی به اتهام قتل‌ عمد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی) با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص خبر داد.

پرونده برای رسیدگی به شعبه نهم دادگاه کیفری یک به ریاست قاضی کشکولی ارجاع شد. پس از برطرف کردن نقایص و ایرادات مورد ادعای وکلای نجفی، 9 صبح روز شنبه 22 تیر، نخستین جلسه محاکمه او را برگزار کردند.

نخستین جلسه دادگاه

در جلسه نخست دادگاه شهریاری نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست به وجود یک دستنوشته از محمدعلی نجفی اشاره کرد و گفت: یک دستنوشته با این محتوا که «در یک سال گذشته تلاش زیادی کردم تا بدون خونریزی و با توافق مشکلات را حل کنیم اما هیچ راهکاری را مبنی‌ بر توافق و گرفتن تمام حقوق خود نپذیرفت.» از متهم کشف شده است.در ادامه این جلسه زهرا نجفی و علیرضا ببری دختر و داماد محمدعلی نجفی و همین‌طور آقازاده راننده ایشان توضیحات‌شان را در خصوص روز حادثه عنوان کردند.

مسعود استاد، برادر میترا هم بعد از ختم اولین جلسه رسیدگی گفت: ما خواستار اجرای دقیق قانون توسط دادگاه هستیم و از قصاص نخواهیم گذشت.

دومین جلسه دادگاه – 26 تیرماه

در این جلسه یکی از وکلای مدافع اولیای دم نسبت به بحث مهدورالدم بودن میترا استاد که در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده بود معترض شدپس از آن مهیار صفری‌زاده - پسر مقتول - ضمن بیان جزئیات از روز حادثه عنوان کرد که تنها تقاضایش از دادگاه قصاص متهم است.

در ادامه جلسه دادگاه نجفی ضمن بیان جزئیات روز حادثه به دفاع از خودش پرداخت و گفت: آنچه اتفاق افتاده را قبول دارم و توضیح می‌دهم اما اتهام قتل عمد را به هیچ عنوان قبول ندارم و دلایل خود را عرض می‌کنم و تا حدی خودم را در این قضیه مقصر می‌دانم. قاضی کشکولی در ادامه با توجه به دفاعیات نجفی خطاب به مهیار صفری‌، گفت: وظیفه دادگاه این است که طرفین را به سازش دعوت کند و ما از اولیای دم و وکلای آنان می‌خواهیم سازش و اعلام گذشت کنند زیرا قصاص یک فرد نمی‌تواند جایگزین قتل مقتوله باشد و گذشت می‌تواند یک فرهنگ عمومی را به نمایش بگذارد.

جلسه سوم دادگاه

آخرین جلسه محاکمه نجفی روز 31 تیر برگزار شد و بار دیگر نجفی ضمن قبول شلیک به همسرش اظهار داشت قصد کشتن وی را نداشته و گلوله‌ها بی‌هدف شلیک شده است. در ادامه نیز کارشناسان اسلحه نحوه شلیک‌ها را بررسی کردند.

مسعود استاد : درباره پول صحبت نکرده ایم

روز گذشته همزمان با اعلام خبر صدور حکم قصاص محمدعلی نجفی با برادر میترا استاد تماس گرفتیم تا نظر وی را درباره این حکم جویا شویم. مسعود استاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درباره ابلاغ حکم گفت:حکم صبح سه‌شنبه به‌صورت پیامکی برایم فرستاده شد.

آیا وکلای دکتر نجفی برای مذاکره درباره گرفتن رضایت با شما تماس گرفته‌اند؟از حدود سه روز قبل هیچ تماسی از سوی خانواده آقای نجفی یا وکلایشان با من گرفته نشده است.

آخرین بار با چه کسی در رابطه با رضایت صحبت کردید؟وکلایشان

شایعاتی منتشر شده که گفته می‌شود شما پیشنهاد 8 یا 10 میلیارد تومان برای بخشش کرده‌اید؟خیر. تا به حال هیچ مذاکره‌ای در رابطه با پول صورت نگرفته است. اصلاً در این رابطه هیچ حرفی زده نشده است. من این موضوع را تکذیب می‌کنم. از رسانه‌ها هم انتظار دارم مسائل خلاف واقع را منتشر نکنند.

همچنان بر تصمیم خود برای قصاص مصر هستید؟ اگر رضایت دهیم یک عده شیطنت می‌کنند و می‌گویند که برای پول این کار را کرده است. اگر حکم قصاص بخواهیم می‌گویند که ماجرا امنیتی بوده و به هدف خود رسیده‌اند. اما برای من این حرف‌ها مهم نیست. مهم نظر خداست. من بدون توجه به این مسائل، در این پرونده فقط خدا را در نظر می‌گیرم.

مسعود افروزه، وکیل خانواده مقتول نیز در رابطه با اینکه تا به‌حال از سوی وکلای دکتر نجفی مذاکراتی با ایشان صورت گرفته نیز گفت: شرایط روحی و روانی خانواده مقتول مناسب مذاکره نیست.

پس یعنی هرگونه مذاکره‌ای با خانواده و وکلای نجفی را تکذیب می‌کنید؟تکذیب نمی‌کنم ولی در روزهای آینده در این رابطه صحبت می‌کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کامران علمدهی / مرجان همایونی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !