به گزارش افکارنیوز،

اولین دوره انتخابات شورایاری ها در سال 1379 با عنوان طرح معتمدین محلات در برخی محلات تهران برگزار شد. دومین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تمامی محلات برگزار و انتخابات انجمن معتمدین محلات به انتخابات شورایاری‌ها در این دوره تغییر نام پیدا کرد.

اخبار اجتماعی-در دور سوم شورایاری‌ها به دلیل نبود مصوبه از مجلس مشکلات زیادی به وجود آمد و مهدی چمران رئیس وقت شورای شهر تهران رایزنی‌ها با مرحوم کردان وزیرکشور وقت برای برگزاری این دوره از انتخابات انجام داد و در نهایت قرار شد سومین دوره انتخابات شورایاری‌ها آخرین دوره برگزاری این نهاد مردمی باشد.

در دوره چهارم دوباره مدیریت شهری تصمیم به برگزاری این انتخابات گرفت ولی به دلیل توافقی که در دوره قبل انجام داده بودند مشکلاتی ایجاد شد و بعد از پیگیری های زیاد بالاخره با مصوبه هیأت دولت این انتخابات در تهران برگزار شد و توافق شد اگر قرار است در دوره بعد انتخاباتی برگزار شود حتماً باید از مجلس مصوبه دریافت شود.

مدیریت جدید شهری که سکان اداره شهر را از شهریور 96 به دست گرفت به این موضوع بی توجهی کرد و مصوبه ای از مجلس اخذ نکرد و در دو سال گذشته رسماً این نهاد اجتماعی را کنار گذاشت و به حاشیه راند و حتی در برخی موارد از اعضای شورایاری‌ها در دادگاه شکایت کردند، البته به نتیجه‌ای نرسیدند.

تخلفات بی شمار در برگزاری انتخابات شورایاری ها

مسؤولان شهری برای برگزاری این انتخابات تاریخ های زیادی اعلام کردند ولی هربار کار را به تعویق انداختند تا اینکه بالاخره تصمیم نهایی بر این شد که انتخابات در 4 مرداد در پایتخت برگزار شود.

تعداد شورایاری‌ها افزایش یافت

در یکی از جلسات علنی شورا اساسنامه شورایاری‌ها تغییر کرد. از جمله تفاوت‌ها این بود که سن رأی‌دهندگان از 15 به 18 سال رسید و سن نامزدهای انتخاباتی از 25 به 22 سال کاهش پیدا کرد. همچنین تعداد شورایاری‌هادر دور قبل 7 نفر عضو اصلی و 3 نفر عضو علی‌البدل بودند و در این دوره به 9 عضو اصلی و 4 عضو علی‌البدل ارتقا یافت.

همچنین یکی دیگر از تغییرات مهم در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها حذف ملاک سوءشهرت و حسن‌شهرت بود، در گذشته باید افراد برای کاندیداتوری در محلات سابقه حسن‌شهرت ارائه می‌کردند، اما مدیریت شهری این موضوع را حذف کرد و کاندیداها در هنگام ثبت‌نام باید فرم خوداظهاری پر می‌کردند.

در این دوره از انتخابات اگر افراد فقط کد ملی داشتند می‌توانستند با شناسنامه هم رأی دهند و تنها داشتن شناسه ملی کافی بود.

یک اصلاح طلب: برگزاری انتخابات الکترونیک کاری انحرافی است

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی این دوره از انتخابات، برگزاری انتخابات به روش الکترونیک بود، همین امر باعث بروز ابهاماتی مبنی بر اینکه قرار است این دوره از انتخابات را مهندسی شود، شد.

پرویز سروری عضو ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس گفت: این کار درست نیست، چرا که سازوکار آن مشخص نیست و احتمال مهندسی انتخابات زیاد است و همچنین با روشی که این افراد پیش رفته‌اند نتایج از قبل مشخص است.

تخلفات بی شمار در برگزاری انتخابات شورایاری ها

همچنین اسماعیل دوستی عضو اصلاح طلب شورای چهارم برگزاری انتخابات به روش الکترونیک را یک کار انحرافی عنوان کرد و گفت: دولت نتوانست در انتخابات بزرگتر این روش را اجرایی کند و این کار یک اقدام انحرافی است.

استقبال از ثبت نام نشد

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان زمان انتخابات مشخص و از نامزدها خواسته شده برای انتخابات ثبت نام کنند. به دلیل استقبال کم مردم برای ثبت‌نام در انتخابات شورایاری‌ها محمد سالاری عضو شورای شهر تهران خواستار تمدید مهلت ثبت‌نام شد. با این وجود، باز هم استقبال‌کنندگان کم بودند تا جایی که شهردار تهران ورود کرد و خواستار حضور خانواده کارکنان شهرداری در این انتخابات شد. همچنین شنیده شده بود که از مسؤولان سرای محلات خواسته بودند که اعضای خود را برای ثبت نام بفرستند تا میزان ثبت نام در هر محله به حدنصاب برسد تا انتخابات دچار مشکل نشود.

بعد از اتمام ثبت نام مرحله تایید صلاحیت ها آغاز شد و بیش از 99 درصد شرکت‌کنندگان تایید صلاحیت شدند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از تأیید صلاحیت ها 99 درصدی کاندیداها برای انتخابات شورایاری‌ها خبر داد.

حال این سؤال مطرح است که باید کمترین میزان رد صلاحیت‌ها را به فال نیک گرفت یا از آن ترسید؟ آیا کاهش میزان رد صلاحیت‌ها ارتباطی به حذف فیلترهای مهمی چون داشتن سوءشهرت و نداشت سوءشهرت نبوده است؟

البته عدم سابقه تخلفاتی و احراز محل سکونت نامزدها در فرایند بسیاری از تأیید صلاحیت‌ها نادیده گرفته شده بود تا به نوعی استقبال شهروندان بیشتر شود و همچنین لیست برخی محلات با نامزدهایی پر شده بود که اهلیت محلی نداشته و از کارکنان شهرداری آن محله بودند.

یوسف رویت وند غیاثوند دبیر شورایاری‌های چهارم در این باره به خبرنگار فارس گفت: بنده چهار دوره شورایاری بودم و همه مردم محله را می‌شناسم، اما کسانی کاندید شدند و رأی آوردند که ما اصلاً آنها رانمی‌شناختیم، بهتر است که نهادهای نظارتی در این زمینه ورود کنند.

انتخاباتی غیرقانونی

قبل از برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور بارها اعلام کرد که برگزاری این دوره از انتخابات قانونی نیست و همچنین برای سران سه قوه دراین باره نامه نوشت و توضیحاتی ارائه کرد.

وزیر کشور: انتخابات شورایاری ها مجوز مجلس را ندارد

همچنین بیش از 70 نماینده مجلس هم این انتخابات را غیرقانونی اعلام کردند و در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خواستار لغو آن شدند اما کسی توجهی نکرد و بعد از انتخابات هم وزیر کشور گفت دوره‌های قبل هم برای برگزاری انخابات مجوز دریافت نکرده بودند و هنوز هم برای برگزاری انتخابات، مجوزی دریافت نشده است که البته باید این کار صورت گیرد.

کار گذشتگان را می کنیم

مدیریت جدید شهری باید برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها از مجلس مصوبه دریافت می‌کرد، اما این کار را انجام نداد؛ تا جایی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد ما هم به روش گذشتگان این انتخابات را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: با نامه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به وزارت کشور این انتخابات برگزار می‌شود.

در دوره‌های گذشته نیز برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مجلس مصوبه نداده بود و اعضای شورای شهر براساس مصوبه شورا و همچنین با حمایت دولت این انتخابات را برگزار کردند.

قرار بود مصوبه از مجلس گرفته شود

مرتضی طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس گفت: در دوره‌ قبل ما هم مصوبه مجلس را برای برگزاری انتخابات نداشتیم، بعد از پیگیری‌های زیاد، دولت مصوبه برگزاری انتخابات را داد، اما در همان زمان هم اعلام شد که دور پنجم را نمی‌توانیم برگزار کنیم به جز اینکه مصوبه مجلس را داشته باشیم، ما هم قول دادیم این امر رخ داد، مکتوبات این قرار و مدارها در شورای شهر وجود دارد.

وقتی مجری برگزاری انتخابات تغییر می کند

یکی دیگر از ایرادات در برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها این بود که مجری انتخابات، شهرداری تهران بود و ستاد شورایاری‌ها ناظر بر انتخابات بود. این در حالی است که براساس قانون و مصوبه شورا باید ستاد شورایاری‌ها مجری و شهرداری تهران به عنوان پشتیبان عمل کند، چرا که قرار است شورایاری‌ها بر عملکرد شهرداری نظارت کنند و وقتی که خود آن نهاد برگزارکننده باشد، استقلال این نهاد مردمی از بین می‌رود.

البته قاطبه اعضای شورای چهارم این موضوع را تأیید می‌کنند، اما تعداد انگشت شماری از آنها هم می‌گویند در دور قبل شهرداری مجری بوده، در حالی که اینطور نیست.

مصاحبه ممنوع!

همچنین چند روز قبل از برگزاری انتخابات، محمدرضا جوادی یگانه مجری برگزاری انتخابات شورایاری‌ها طی نامه‌ای به تمامی شهرداری‌های مناطق ابلاغ کرد که از انجام هرگونه مصاحبه خودداری کنند و فقط توسط یک نفر به صورت متمرکز اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

این امر حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد، برخی به موضوع خوشبینانه نگاه کرده و گفتند شاید می‌خواهند اطلاعات متمرکز باشد و خبر غلط بیرون نرود، برخی هم گفتند اینها می‌خواهند انتخابات را مهندسی کنند و اگر آمارها متفاوت باشد، افشاگری‌های زیادی رخ می‌دهد.

محمد سالاری، بهاره آروین و چند عضو دیگر شورا قول دادند این موضوع را پیگیری کنند، اما خبری نشد.

بیرون کردن مردم از شعب به بهانه قطعی سیستم

در هنگام برگزاری انتخابات، مشکلات زیادی به وجود آمد، برخی از نامزدها طی تماس با خبرگزاری فارس اعلام کردند که در شعب هر دو ساعت یکبار اعلام می‌کردند سیستم قطع است و مردم را از شعبه خارج می‌کردند، بعد از چهل دقیقه دوباره اعلام می‌کردند مشکل برطرف شده است و جالب است در همین شعبه که دائم قطعی سیستم وجود داشت بیشترین آراء ثبت شده بود. نامزدها خواستار رسیدگی نهادهای نظاری در این زمینه شدند.

رای اتوبوسی خلاف نیست

یکی دیگر از مشکلات این بود که نامزدهای انتخاباتی از شهرها و محله‌های دیگر افراد را به صورت اتوبوسی به محل خود برای رأی دادن می‌آوردند و نیاز نبود که فردی که رأی می‌دهد در همان محل زندگی کند، البته این هم جزو ایرادات اساسنامه شورایاری‌هاست، تا جایی که محمد سالاری عضو شورای شهر تهران به این موضوع انتقاد کرد و گفت نقطه‌ضعف و چالش بزرگ انتخابات شورایاری‌ها عدم امکان احراز هویت ساکنین محله است، با این چالش روبه‌برو هستیم، علی‌رغم پیگیری‌ها این مشکل برطرف نشده است.

قبل از برگزاری انتخابات اعلام شده بود که این دوره از انتخابات فقط در مدارس برگزار می‌شود و قرار نیست پایگاهی در مساجد وجود داشته باشد.

پرویز سروری عضو ستاد چهارمین دوره شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس گفت:‌ این موضوع جای تأمل دارد.

بعد از حواشی ایجاد شده، مدیریت شهری تصمیم گرفت که انتخابات را در مساجد هم برگزار کند و شعب اخذ رأی در این مکان‌ها قرار گرفت.

تخلفات عمده‌ای در جریان برگزاری انتخابات رخ داد از جمله رأی‌فروشی، پلمپ نبودن برخی از صندوق‌های رأی، مشکلات ایجاد شده به روش الکترونیک، حضور صندوق‌های رأی در ساختمان‌های مسکونی و همچنین افرادی که تعامل مالی با شهرداری داشتند در این دوره از انتخابات شرکت کردند.

میلانی: تا جایی که بنده مطلع هستم، تخلفات عمده نیست

آرش میلانی نایب رئیس ستاد شورایاری‌ها در این باره گفت: هیچ تخلف عمده‌ای به هیأت نظارت گزارش نشده است، در حال حاضر هیأت نظارت مناطق گزارش‌های شکایت را دریافت می‌کنند و کاندیداها از 6 تا 9 مرداد می توانند برای ارائه شکایت به هیأت‌های نظارت منطقه خود مراجعه کنند.تا جایی که بنده مطلع هستم، تخلفات عمده نبوده است.

نکته قابل توجه این است که مسئولین ستاد شورایاری‌ها از تخلفات در انتخابات مطلع نیستند، البته شرایط ثبت‌نام و احراز صلاحیت‌های نامزدها دارای مشکل و نقص بود.

شکایت داروغه را پیش داروغه ببریم؟

محمدی یکی از نامزدهای شورایاری‌ها که معتقد بود تخلفات زیادی رخ داده است. وی گفت: شکایت داروغه را پیش داروغه ببریم؟ خیلی‌ها می‌گویند اینها می‌خواهند با این کار زمان بخرند و بعد پرونده شورایای‌ها را سریع ببندند.

هزینه 18 میلیاردی انتخابات!

حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص هزینه‌های برگزاری انتخابات شورایاری ها مطرح است، برخی معتقد هستند حدود 18 میلیارد هزینه برگزاری این دوره از انتخابات است.

آرش میلانی پیش از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در ارتباط با این موضوع گفت:‌ در بودجه سال 97 شهرداری تهران 67 میلیارد تومان برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده که این رقم در انتخابات استفاده می‌شود و در صورت افزایش هزینه‌ها رقم مورد نظر از سوی شورای شهر در بودجه 98 پیش‌بینی می‌شود.

بنا بر اخبار رسیده از 22 منطقه، برای هر منطقه مبلغ حدود 700 میلیون تومان درنظر گرفته شده است و با رقم 6 میلیارد تومانی که اعلام شده همخوانی ندارد، البته محسن هاشمی قبل از برگزاری انتخابات هزینه 18 میلیاردی را تکذیب کرد، البته تا این لحظه هیچ‌کدام از مسئولین شهری شفاف‌سازی لازم را در این زمینه انجام نداده‌اند.

هویت افراد هنگام رای دادن احراز نمی‌شد

یکی از تخلفات بارز در این دوره از انتخابات این بود که هویت کارت ملی احراز می‌شد نه هویت فرد، در نتیجه افراد می‌توانستند با در دست داشتن چندین شناسنامه و با حضور در شعب مختلف رأی دهند، این اتفاق در بسیاری از مناطق رخ داد.

یکی از نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها به خبرنگار فارس گفت، رقبای ما می‌دانستند که احراز هویت فرد لازم نیست، در نتیجه از مدتی قبل اقدام به جمع‌آوری کارت ملی کرده بودند و در روز رأی‌گیری، افراد با حضور در شعب مختلف رأی می‌دادند و کسی هم کاری به آنها نداشت. در برگزاری انتخابات به روش الکترونیک باید هویت فرد هم احراز می‌شد، اما اثر انگشت نمی‌خواستند، فقط اگر شما کد ملی داشتید مشکل برطرف بود.

آمار نهایی رأی‌های پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در 452 محله پایتخت برگزار شد. در این انتخابات 509 هزار نفر شرکت کردند که بیشترین مشارکت درمناطق 4، 15، 5 و در محلات گلشن، نعمت‌آباد، شکوفه، تهران‌پارس غربی و عبدال‌آباد بود.

منطقه چهار 53 هزار و 470، پانزده 40635، منطقه پنج 38078، منطقه هجده 35988، منطقه نوزده 35639، منطقه یک 27057، منطقه دو 26484، منطقه دوازده 24258، منطقه شانزده 21131، منطقه بیست 21002، منطقه هفده 19992، منطقه چهارده 18846، منطقه ده 18292، منطقه هشت 17800، منطقه شش 16604، منطقه یازده 15493، منطقه هفت 15246، منطقه بیست و یک 13768، منطقه سیزده 13448، منطقه بیست و دو 13253، منطقه سه 12171، منطقه نه 10011 آمار نهایی رأی‌های پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها به تفکیک مناطق بوده است.

کمترین رای دهندگان در کدام مناطق بودند؟

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این باره گفت:‌در مناطق 21، 22، 23، 13، 16 و 19 مجموعه ثبت نام کنندگان برای انتخابات به عنوان داوطلب کمتر از 400 نفر و برای مناطق 18، 17، 10، 11، 12، 8 و 7، 500 تا 400 نامزد داشت.

تخلفات بی شمار در برگزاری انتخابات شورایاری ها

وی گفت: مناطق 6، 14 و 20، 500 تا 600 کاندیدا و مناطق 1، 2، 4، 5 و 15 بیشتر از 600 کاندیدا برای انتخابات داشته است.

در چه محلاتی انتخابات برگزار نشد؟

سخنگوی گفت: از 352 محله در تهران پنجمین دوره از انتخابات در 4 محله زینبیه، قصر فیروزه، فرودگاه و مسگرآباد برگزار نشد و در سایر محلات در 1631 شعبه رای و 7000 صندوق شاهد برگزاری انتخابات بودیم.

زنان 25 درصد شرکت کنندگان در انتخابات بودند

وی اعلام کرد: 11 هزار و 970 داوطلب به طور کلی ثبت شد که 25 درصد آنها را زنان تشکیل دادند. میزان رای‌دهندگان نیز 509 هزار و 161 نفر بود که مشارکت زنان 39 درصدی ثبت شد.

اعطا بیان اشت: بیشترین داوطلبین مربوط به مناطق 4 و 5 بوده و بیشترین سن داوطلبان 33 سال بود که 507 نفر را شامل می‌شد. همچنین 40 درصد کل داوطلبین میانگین سنی 30 تا 40 سال داشتند.

چه کسانی بیشترین رای را آوردند؟

وی خاطرنشان کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتخبین دو نفر بیش از 1500 رای داشتند که یکی در محله نعمت‌آباد با 1771 رای و دیگری در مشیریه با 1667 رای بود.

مشارکت در دور چهارم انتخابات شورایاری ها بیشتر بود

این در حالی است که مشارکت در دور قبل شورایاری‌ها بالاتر بوده است. مرتضی طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها اعلام کرد که دور قبل بیش از 700 هزار نفر در انتخابات شرکت کرده و در این دوره 500 هزار نفر شرکت کرده‌اند.

صف نان شلوغ تر است یا صف رای!

غلامحسین محمدی مدیر روابط عمومی شهرداری تهران در توئیتی گفت: برخی گفته‌اند انتخابات پرشور نبوده است و صف نانوایی شلوغ‌تر از صف انتخابات است، اما در برخی مناطق صف‌های طولانی داشته‌ایم. اما قناعتی عضور شورای سابق شورای شهر نظری متفاوت داشت و گفت:‌ اینکه عنوان می‌شود صف‌های طولانی در برخی از شعب اخذ رأی ایجاد شده تعجب‌آور است چرا که بنده در برخی حضور شعب حضور پیدا کردم و هر 5 الی 10 دقیقه یک نفر در شعبه حضور پیدا می‌کرد.

تخلفات بی شمار در برگزاری انتخابات شورایاری ها

هر منتخب شورایاری متوسط 40 رای آورد

در این دوره از انتخابات 12 هزار نفر کاندید شده بودند و 500 هزار نفر شرکت‌کننده داشت و متوسط رأی هر کاندید چهل نفر بوده است،‌ مدیریت جدید بسیار ذوق‌زده است و مدام از مردم بابت حضور پرشور تشکر می‌کند و این انتخابات را به نوعی رأی آری تهرانی‌ها به خود می‌داند.

قدردان مردم هستیم

همچنین مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در توئیتی این پیروزی را تبریک گفت و پشتوانه رأی را پتانسیل خوبی برای منتخبان اعلام کرد و قدردان حضور مردم بود و از تمام فعالان عرصه انتخابات و مدیریت شهری تشکر کرد.

دست‌مریزاد، خسته نباشید

همچنین حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر هم در توئیتی از مشارکت مردم تشکر کرد و گفت: با مشارکتی امیدوارانه، مدنی و آرام و با کمترین چالش در انتخابات شورایاری محلات به نمایندگی از مردم ایران نشانه‌های پیشرفت، رشد و بلوغ سیاسی خود را به نمایش گذاشتند، دست‌مریزاد، خسته نباشید.

از خبرنگاران تشکر می کنم زحمت کشیدید

حجت نظری هم در توئیتی از وزارت کشور و همراهی خوب مدیریت شهری تشکر کرد و گفت: خبرنگاران نیز زحمات زیادی کشیدند که لازم است از آنها هم قدردانی کنیم.

هر چه سریع‌تر دوره پنجم شورایاری ها را تشکیل شود

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به حضور مردم در انتخابات اشاره کرد و از شهرداری خواست که هر چه سریع‌تر دوره پنجم شورایاری ها را تشکیل دهد،؛ چنانچه برابر قانون عمل شود و به شکایت به حق کاندیداها رسیدگی و در بسیاری از مناطق شاهد ابطال صندوق‌های رأی خواهیم بود.

قبل از برگزاری انتخابات،‌ هشدارهای لازم داده شده بود که این انتخابات قرار است حزبی باشد و اعضای حزب اتحاد ملت مهره‌چینی این انتخابات را برعهده گرفتند. همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران خواستار این شد که احزاب سیاسی باید نگاه صنفی به انتخابات داشته باشند و نباید لیستی برای انتخابات ارائه کنند، این در حالی است که در بسیاری از محلات، لیست‌هایی از سوی احزاب ارائه شده بود و شهروندان لیستی رأی می‌دادند.

بزرگترین مانور انتخابات الکترونیک کشور

برگزاری انتخابات به روش الکترونیک مشکلات زیادی داشت، اما پیروز حناچی شهردار تهران این انتخابات را بزرگترین مانور انتخابات الکترونیک کشور دانست که با حدود 7 هزار صندوق و حدود یک‌هزار و 600 شعبه برگزار شد.

همچنین ولی الله شجاع‌پوریان معاون سابق اجتماعی شهرداری تهران در سرمقاله‌ای،‌ برگزاری انتخابات الکترونیک را شکست یک تابو اعلام کرد و گفت: برگزاری تمام فرایند رأی‌گیری به صورت الکترونیک در تمامی شعب نکته‌ای است که برای اولین بار در تهران رخ داده است، هر چند در انتخابات گذشته این طرح به صورت پایلوت در برخی شعب به اجرا درآمد.

هنوز آرای نامزدها اعلام نشده است

قرار بود دو ساعت بعد از برگزاری انتخابات، نتایج اعلام شود، اما این امر هم به کندی صورت گرفت و فقط آرای منتخبین اعلام شده است، یکی از نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها به فارسگفت هنوز به ما نگفته‌اند که چقدر رأی آورده‌ایم وقتی موضوع را پیگیری می‌کنیم می‌گویند نمی‌دانیم.

شهرداری تذکر گرفت

همچنین شهرداری تهران به دلیل عدم رعایت آئین‌نامه اجرایی انتخابات،‌ از شورا تذکر گرفت، الهام فخاری در این باره گفت: روند ارائه اطلاعات و نحوه اطلاع‌رسانی نتایج انتخابات آن‌گونه که در آئین نامه آمده بود انجام نشده است.

وی ادامه داد:‌ طبق آئین‌نامه اجرایی انتخابات مصوب شورای شهر تهران، هیأت اجرایی موظف است نتایج به دست آمده جهت تأیید و اعلام عمومی به هیأت مرکزی نظارت ارائه کند.

با وجود تخلفات رخ داده در انتخابات شورایاری‌ها، محجوب رئیس بازرسی در ستاد هماهنگی‌های شورایاری‌ها ازاحتمال ابطال انتخابات شورایاری‌ها در برخی مناطق تهران خبر داد.

وی تأکید کرد: شعار شورای پنجم شفافیت است و از همین رو با همه تخلفات برخورد می‌شود، ما با برخورد قانونی هیچ مشکلی نداریم و ابتدا اعضای هیأت مرکزی باید تصمیم بگیرند و دستور دهند تا رسیدگی کنیم.

بسیاری از شهروندان به نحوه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها معترض بودند و از استقرار صندوق‌های رأی در مقابل منازل کاندیداها و فروشگاه‌ها خبر دادند.

مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در این باره گفت:‌ بنده از صبح در چند شعبه رأی حضور پیدا کردم اما نظارت ناظرین بر انتخابات در شعب بسیار کم است. براساس بازدیدهایی که انجام شده،‌ متأسفانه برخی از صندوق‌های رأی در مجتمع مسکونی کاندیداها مستقر شده است.

تخلفات بی شمار در برگزاری انتخابات شورایاری ها

بر اساس این گزارش، پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها در 4 مرداد برگزار شد اما بسیاری از نامزدها از نحوه برگزاری و تخلفات صورت گرفته گله مند هستند. هنوز نتایج نامزدهای که رای نیاورده اند اعلام نشده و شهرداری پاسخی در این زمینه نداده است.